Pārlieka kautrība – ienaidnieks maciņam
Piedāvāto un pirkto preču, tāpat kā pakalpojumu klāsts, kļūst arvien plašāks. Patērētāju sabiedrībā cilvēks nepārtraukti kaut ko pērk. Lai gan Latvijas iedzīvotāji pamazām kļūst informētāki par patērētāju tiesībām, izpratne joprojām ir nepilnīga. Patērētāju tiesību sargi ir vienisprātis – par daudzām lietām vēl un vēl jāinformē abas puses – gan uzņēmēji, gan patērētāji.
Arī pērn Latvijas iedzīvotājus pārvarēt biklumu vai kūtrumu un interesēties par savām patērētāja tiesībām visbiežāk pamudinājuši nekvalitatīvi apavi. Lai varētu kompetentāk izvirzīt savas prasības vai pretenzijas pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs patērētājiem sniedz konsultācijas un informāciju par viņu tiesībām un par tiesību realizēšanas procedūru. Ja likumīgās tiesības neizdodas realizēt, tad jāvēršas ar sūdzību centrā vai citā attiecīgajā tirgus uzraudzības institūcijā Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Jau 22 gadus 15.martā,
Starptautiskajā patērētāju dienā, īpaša uzmanība tiek pievērsta
aktuāliem patērētāju tiesību aizsardzības jautājumiem. Šogad
pasaulē zem lupas likti ar ģenētiski modificētu pārtiku saistītie
jautājumi, savukārt Latvijā Patērētāju tiesību aizsardzības
centrs (PTAC) pievērsies mūsu valstī aktuālākiem jautājumiem –
patērētāju izglītošanai un sadarbībai ar uzņēmējiem.
Ja iegādāta līguma noteikumiem neatbilstoša jeb, vienkārši sakot,
nekvalitatīva prece vai pakalpojums, nav jāapmierinās ar skumju
secinājumu – re kā, iekritu! Par preci vai pakalpojumu ir
samaksāts, un cilvēks ir tiesīgs pretī saņemt to, ko vēlējies
nopirkt. Ieinteresētā puse ir arī uzņēmēji. Kā skaidro
tirdzniecības centra “Olimpija” mārketinga direktore Sarmīte
Veikle, sociāli atbildīgs uzņēmējs nav tukši vārdi, šai atziņai
jābūt uzņēmējdarbības pamatā. Pretējā gadījumā tiek zaudēti
klienti, tādēļ patērētāja intereses jāpatur prātā.
Patērētāji kļūst prasīgāki
“Interese par patērētāju tiesību
problemātiku pēdējos gados ārkārtīgi pieaugusi,” atzīst PTAC
direktora pienākumu izpildītāja Māra Jēgere. Pērn centrā saņemts
teju tūkstotis sūdzību (55 procenti sūdzību atrisinātas par labu
iesniedzējam), kā arī sniegts gandrīz 24 tūkstoši konsultāciju,
galvenokārt konsultējot telefoniski. Konsultāciju skaits
pieaudzis par 3,5 tūkstošiem. Tas liecina, ka iesaistītās puses –
patērētājs un pirkuma vai pakalpojuma sniedzējs – problēmas
mēģina atrisināt, savstarpēji vienojoties un neiesaistot
patērētāju aizsardzības institūcijas. “Šī tendence savukārt
liecina par patērētāju un uzņēmēju spēju aizvien veiksmīgāk
meklēt kompromisus,” spriež M.Jēgere. PTAC skatījumā, patērētāju
interesi par savām tiesībām veicina arī pieaugošā centra
popularitāte un iedzīvotāju informētība.
Pēc PTAC speciālistu domām, perspektīvā raugoties, vēlamais
modelis ir, lai konsultāciju skaits pieaugtu, bet sūdzību –
saruktu. Proti, lai Latvijā par normu kļūtu situācija, ka
iesaistītās puses zina, kā pareizi risināt problēmu, un tā arī
rīkotos. Ja patērētāja un preces vai pakalpojuma sniedzēja
mēģinājums risināt problēmu novestu strupceļā, tikai tad nāktu
talkā attiecīgā tirgus uzraudzības institūcija.
Daudzās attīstītajās Eiropas valstīs šāds modelis ir
pašsa-protama parādība. Piemēram, ja pircējam radušās pretenzijas
par iegādātās preces neatbilstošu kvalitāti, bieži vien pat bez
ekspertīzes pārdevējs to apmaina. Tādēļ sūdzību par precēm līdz
tirgus uzraugošām institūcijām nonāk ļoti maz. Tur raksturīgākas
sūdzības par sarežģītākiem gadījumiem, piemēram, par banku un
apdrošinātāju sniegtajiem pakalpojumiem. PTAC direktora pienākuma
izpildītāja prognozē, ka arī Latvijā turpmāk šādu sūdzību skaits
pieaugs. Pagaidām to ir maz. Viens no iemesliem –
iedzīvotāji pilnībā neapzinās savas patērētāja tiesības šajās
jomās.
Vai valsts ir prasmīga patērētāja advokāte?
Iepriekšminētās sūdzības
sarežģītības dēļ būs nopietns izaicinājums patērētāju sargiem.
M.Jēgere atzīst, ka centram ir pārāk maz resursu un darbinieku.
Tas jau jūtams šobrīd. Piemēram, tālrunis konsultācijām ir
pārslogots, tādēļ nereti klientiem ir pretenzijas, ka PTAC nevar
sazvanīt.
Patērētāju tiesību aizsardzības asociācijas vadītājai Teklai
Žabovai ir kategoriskāks viedoklis: “Mūsu valstī patērētāju
aizsardzība nav prioritāte.” Kā vienu argumentu T.Žabova minēja
PTAC četru reģionālo nodaļu likvidēšanu. Šajos reģionos viss
patērētāju aizsardzības darbs, pēc viņas teiktā, gulstas vien uz
sabiedriskās organizācijas pleciem. Arī likumdošana joprojām
uzskatāma par smagnēju.
Viņasprāt, sadarbībā ar valstiskām institūcijām kopīgi daudz
jāstrādā, ne tikai lai izglītotu sabiedrību, bet arī lai
veicinātu izpratni par patērētāju tiesībām pilnīgi visās jomās.
Tā kā asociācija saņem dažādas sūdzības, var secināt, ka cilvēki
nav apmierināti ar visplašāko pakalpojumu spektru, piemēram, ar
avioreisiem, apdrošinātāju sniegtajiem pakalpojumiem, bet bieži
nezina, kā tālāk rīkoties.
Vitamīni tirgus uzraudzībai
Lai sakārtotu tirgus uzraudzību
Latvijā, pērn sākts īstenot Eiropas Savienības PHARE projektu
“Tirgus uzraudzība nepārtikas preču sektorā”. Kā skaidro projekta
koordinatore Linda Rinkule, tā mērķauditorija ir tirgus
uzraudzības iestādes, patērētāji un uzņēmēji – ražotāji,
piegādātāji, tirgotāji un tos pārstāvošās organizācijas.
Iecerēts paaugstināt tirgus uzraudzības institūciju kapacitāti,
piemēram, izveidot informācijas apmaiņas sistēmu starp tirgus
uzraudzības institūcijām, izstrādāt datu bāzi, kā arī
paaugstinātdarbinieku profesionālo līmeni, talkā aicinot Eiropā
augsti novērtētus ekspertus. PTAC jau tiek ieviesta kvalitātes
vadības sistēma.
Iecerēts ar vērienu izglītot un informēt patērētājus par savām
tiesībām un preču drošumu. Vēl viens projekta stūrakmens –
dialoga veicināšana ar uzņēmējiem.
Šobrīd speciālisti veic socioloģisko aptauju, lai noskaidrotu gan
iedzīvotāju, gan uzņēmēju informētības līmeni par patērētāju
tiesībām un ar tirgus uzraudzību saistīto likumdošanu. Šādi tiks
noskaidrotas problēmas, ar kādām saskaras patērētāji un kurās
uzņēmējiem trūkst zināšanu.
Uz aptaujās gūto ziņu bāzes iecerēts sagatavot izglītojošos
materiālus, lai sabiedrību informētu neskaidros jautājumos.
Gaidāma arī plaša informatīva kampaņa. Savukārt uzņēmēji tiks
aicināti uz speciāliem semināriem un apaļo galdu diskusijām, lai
uzklausītu viņu viedokli un veidotu dialogu ar tirgus uzraudzības
institūcijām. Kompleksais pasākumu cikls mērķēts, lai uzlabotu
stāvokli minētajā sektorā. Pēc L.Rinkules teiktā, 9.jūnijā
plānota vērienīga preču drošuma tematikai veltīta starptautiska
konference.
Ilze Apine, “LV”