Valsts sekretāru 2005.gada 17.marta sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par Latvijas pilsoņu
– rezerves karavīru un rezervistu – iesaukšanas kārtību aktīvajā
militārajā dienestā mobilizācijas gadījumā”.
Noteikumu
projekts, par Latvijas pilsoņu – rezerves karavīru un rezervistu
– iesaukšanas kārtību aktīvajā militārajā dienestā mobilizācijas
gadījumā nosaka: atbildīgās institūcijas par rezerves karavīru un
rezervistu uzskaiti un uzskaites kārtību; rezerves karavīru un
rezervistu atlases kārtību iesaukšanai aktīvajā militārajā
dienestā mobilizācijas gadījumā; kārtību, kādā rezerves karavīri
un rezervisti tiek informēti par iesaukšanu aktīvajā militārajā
dienestā; iesaucamo rezerves karavīru un rezervistu pienākumus un
tiesības, saņemot mobilizācijas pavēsti, kā arī darba devēja
pienākumus pret aktīvajā militārajā dienestā iesaucamo karavīru;
kārtību, kādā tiek organizēta aktīvajā militārajā dienestā
iesaucamo medicīniskā apskate (pārbaude), ekipēšana,
nodrošināšana ar karavīra apliecību, pārtiku un karavīra dienesta
atalgojumu
Rezerves karavīru un rezervistu aktīvajā militārajā dienestā
iesaukšanas mērķis mobilizācijas gadījumā ir: nokomplektēt
Nacionālo bruņoto spēku vienības, Latvijas Bankas Aizsardzības
pārvaldi un Valsts robežsardzi ar personālu līdz štatos
noteiktajam skaitliskajam sastāvam; kompensēt Nacionālo bruņoto
spēku regulāro spēku, Latvijas Republikas Zemessardzes vienību un
Valsts robežsardzes kaujas personāla zaudējumus bruņota konflikta
vai kara gadījumā.
Latvijas pilsoņu – rezerves karavīru un rezervistu – iesaukšanas
kārtība aktīvajā militārajā dienestā mobilizācijas gadījumā
ietver: rezerves karavīru un rezervistu uzskaiti; rezerves
karavīru un rezervistu atlasi iesaukšanai aktīvajā militārajā
dienestā; rezerves karavīru un rezervistu apziņošanu par
iesaukšanu aktīvajā militārajā dienestā; aktīvajā militārajā
dienestā iesaucamo ierašanos mobilizācijas punktā (vietā, kas ir
paredzēta un aprīkota mobilizācijas rezervju saņemšanai
mobilizācijas izsludināšanas gadījumā); aktīvajā militārajā
dienestā iesaucamo medicīnisko apskati (pārbaudi), ekipēšanu,
nodrošināšanu ar karavīra apliecību, pārtiku un karavīra dienesta
atalgojumu.
Uzskaitei kā rezervisti pakļauti visi Latvijas pilsoņi – vīrieši
no 19 līdz 55 gadu vecumam, kuri ieskaitīti rezervē pēc
alternatīvā dienesta beigšanas.
Uzskaitei kā
rezerves karavīri pakļauti visi Latvijas pilsoņi – vīrieši līdz
Militārā dienesta likumā noteiktajam vecumam, kuri ieskaitīti
rezervē un kuriem ir piešķirta militārā dienesta pakāpe, tai
skaitā tie, kuri dienējuši kādas citas Ziemeļatlantijas līguma
organizācijas dalībvalsts bruņotajos spēkos. Latvijas pilsones,
uzskaitei kā rezervistes vai rezerves karavīri piesakās
brīvprātīgi.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, īpašu uzdevumu
ministru sekretariātos, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts
kancelejā, Krīzes vadības padomē;
– pieteica noteikumu projektu “Eiroatlantisko lietu padomes
nolikums”.
16. februārī Latvijas integrācijas
Ziemeļatlantijas līguma organizācijā (NATO) padome nolēma
izveidot Eiroatlantisko lietu padomi. Izvērtējot pieredzi, kas
uzkrāta pēc pievienošanās NATO un Eiropas Savienībai (ES), tika
secināts, ka valstī ir nepieciešama pastāvīga NATO un Eiropas
drošības un aizsardzības politikas (ESDP) ietvaros risināto
jautājumu koordinācija ne tikai ierēdniecības, bet arī
politiskajā līmenī, tādēļ uz Latvijas integrācijas
Ziemeļatlantijas līguma organizācijā (NATO) padomes pamata būtu
jāizveido Eiroatlantisko lietu padome.
Eiroatlantisko lietu padome (Padome) ir konsultatīva institūcija,
kuras darbības mērķis ir koordinēt Latvijas valsts pārvaldes
iestāžu darbību Eiropas drošības un aizsardzības politikas
ietvaros (EDAP) un Ziemeļatlantijas līguma organizācijā
(NATO).
Padomes galvenās funkcijas ir: veicināt valsts institūciju
sadarbību jautājumos, kas saistīti ar Latvijas darbību EDAP un
NATO; sagatavot priekšlikumus Latvijas pozīcijai EDAP un NATO
politiskajos un militārajos jautājumos; veicināt Latvijas
drošības un aizsardzības politikas izstrādi un īstenošanu. Padome
ir tiesīga savas kompetences ietvaros ar Aizsardzības ministrijas
starpniecību saņemt no valsts institūcijām tās darbam
nepieciešamo informāciju, kā arī ierosināt tādu normatīvo aktu
izstrādi, kas nepieciešami sekmīgai Latvijas darbībai EDAP un
NATO.
Padomes sastāvā ir Ministru prezidents, aizsardzības ministrs,
ārlietu ministrs, iekšlietu ministrs, finanšu ministrs un
satiksmes ministrs. Padomi vada tās priekšsēdētājs – Ministru
prezidents. Viņa prombūtnes laikā Padomes priekšsēdētāja
funkcijas pilda aizsardzības ministrs. Padome ir lemttiesīga, ja
tās sēdē piedalās vismaz trīs Padomes locekļi. Padomes sēdēs ar
padomdevēja tiesībām piedalās Nacionālo bruņoto spēku
komandieris, Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs un
Satversmes aizsardzības biroja direktors. Padomes sēdēs ar
padomdevēja tiesībām var pieaicināt arī citas amatpersonas un
ekspertus.
Padomes sēdes notiek ne retāk kā reizi ceturksnī. Padomes
priekšsēdētājs ir tiesīgs ierosināt sasaukt Padomes ārkārtas
sēdi. Padomes priekšsēdētājs vai Padomes loceklis ir tiesīgs
ierosināt jebkura Padomes kompetencē esoša jautājuma iekļaušanu
Padomes sēdes darba kārtībā.
Padomes sēdes organizē Padomes sekretariāts, tā funkcijas pilda
Aizsardzības ministrija. Sekretariāta pienākumos ietilpst Padomes
sēžu dokumentu sagatavošana, apkopošana un izplatīšana Padomes
locekļiem.
Padome izveido Vecāko amatpersonu komiteju eiroatlantisko lietu
jautājumos (Komiteja), kurā darbojas Padomes locekļu norīkoti
pārstāvji. Komitejas darbu vada Aizsardzības ministrijas valsts
sekretārs. Komitejas galvenās funkcijas ir risināt Padomes
kompetencē esošos jautājumus administratīvajā līmenī.
Par spēku zaudējušiem paredzēts atzīt Ministra kabineta 1998.gada
13.oktobra noteikumus Nr. 405 “Latvijas integrācijas
Ziemeļatlantijas līguma organizācijā (NATO) padomes
nolikums”.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Iekšlietu, Satiksmes ministrijā, Valsts kancelejā.
Ārlietu ministrija
– pieteica likumprojektu “Par starptautisko organizāciju
noteikto sankciju ieviešanu Latvijas Republikā”.
Šobrīd
starptautisko organizāciju noteiktās sankcijas pret trešo valsti
vai pret personām, kas ir saistītas ar trešo valsti, regulē 2000.
gada 16. marta likums “Par starptautisko organizāciju noteikto
sankciju režīmu Latvijas Republikā”.
Likums regulē sankciju ieviešanas formālo pusi, tomēr
nepietiekami nosaka sankciju ieviešanas praktisko pusi, kas bieži
apgrūtina iespēju iestādēm, kas ievieš sankcijas pret konkrētām
personām, spert pietiekami efektīvus soļus to īstenošanai. Likumā
noteikts, ka Ministru kabinets un Ārlietu ministrija ir atbildīgi
par sankciju ieviešanu, nosakot, ka Ministru kabinets
nepieciešamības gadījumā var norādīt arī citas līdzatbildīgās
institūcijas. Tomēr, ievērojot iestāžu kompetenci, tās nevar
efektīvi ieviest visas starptautisko organizāciju noteiktās
sankcijas. Likumā arī nav regulēts jautājums par finanšu līdzekļu
plūsmas apturēšanu konkrētu personu kontos, kā arī jautājums par
ekonomisko resursu iesaldēšanu, kas nav finanšu līdzekļi.
Ievērojot iepriekšminēto, valsts pārvaldes iestādēm nav iespējams
pietiekami efektīvi koordinēt pieņemtos lēmumus, lai nodrošinātu
efektīvu sankciju ieviešanu, kā arī veikt attiecīgus pasākumus,
lai apturētu finanšu līdzekļu plūsmu personām, pret kurām
starptautiskās organizācijas ir noteikušas sankciju režīmu.
Saskaņā ar Krimināllikuma 84. pantu, par tīšu normatīvo aktu
pārkāpšanu, kas nosaka starptautisko organizāciju noteikto
sankciju ieviešanu, personai piemērojamā sankcija ir brīvības
atņemšana līdz 8 gadiem ar vai bez mantas konfiskācijas.
Tiesiskais regulējums, ko paredz spēkā esošais likums, ir samērā
neprecīzs un neskaidrs, jo fiziskām vai juridiskām personām
nebija iespējams iepazīties ar to personu sarakstu, pret kurām ir
noteikti attiecīgie ierobežojumi.
Lai risinātu minētās problēmas, Ministru kabinets 2004. gada 14.
jūlijā apstiprināja Koncepciju par starptautisko organizāciju
noteikto sankciju režīmu īstenošanas mehānismu Latvijā saistībā
ar finanšu aktīvu un ekonomisko resursu iesaldēšanu un šādu
aktīvu un ekonomisko resursu plūsmas ierobežošanu. Koncepcija
paredz likumā noteikt kompetentās iestādes, kas ir tieši
atbildīgas par dažādu sankciju ieviešanu, dažādu sankciju veidu
definējumu, kas ļautu arī precīzāk noteikt, kuras valsts
pārvaldes iestādes ir nepieciešams iesaistīt sankciju ieviešanā,
paredzēt funkcionēt spējīgu informācijas aprites mehānismu.
Likumprojekts nosaka kārtību, kāda veidā starptautisko
organizāciju noteiktās sankcijas pret trešo valsti vai ar trešo
valsti saistītajām personām tiek ieviestas Latvijas Republikā, kā
arī konkretizē Krimināllikuma 84. panta darbības apjomu.
Likumprojekts definē, ka starptautisko organizāciju noteiktās
sankcijas ir: jebkāda veida ierobežojumi, kas attiecas uz
sakariem ar trešo valsti, kurus ir noteikusi starptautiskā
organizācija, pamatojoties uz savā dibināšanas līgumā ietvertajām
pilnvarām, lai panāktu tādu valsts rīcību, kas nodrošinātu vai
atjaunotu mieru, drošību un tiesiskumu valstī, pret kuru
sankcijas ir vērstas, vai visā reģionā.
Finanšu ierobežojumi ir: starptautisko organizāciju noteiktie
ierobežojumi attiecībā uz finanšu instrumentiem un finanšu
līdzekļiem, kas pieder trešajai valstij vai ar trešo valsti
saistītām personām, kuras ir noteikusi attiecīgās organizācijas
pilnvarotā struktūra.
Civiltiesiskie ierobežojumi ir: starptautisko organizāciju
noteiktie ierobežojumi attiecībā uz jebkāda veida darījumiem ar
ekonomiskajiem resursiem vai līdzekļiem, kas nav finanšu līdzekļi
vai instrumenti, kuru rezultātā tie maina īpašnieku, valdītāju
vai turētāju, lai radītu finanšu instrumentus, finanšu līdzekļus
vai cita veida ekonomiskos resursus vai līdzekļus, ar trešo
valsti vai ar trešo valsti saistītajām personām, kuras ir
noteikusi attiecīgās organizācijas pilnvarotā struktūra.
Ceļošanas ierobežojumi ir: starptautiskās organizācijas noteiktie
ierobežojumi personām, kuras ir saistītas ar trešo valsti un
kuras ir noteikusi attiecīgās organizācijas pilnvarotā struktūra,
ceļot organizācijas dalībvalsts teritorijā.
Likumprojektā noteikts, ka visiem Latvijas Republikā reģistrētiem
finanšu un kapitāla tirgus dalībniekiem ir aizliegts veikt visu
veidu operācijas ar finanšu instrumentiem un finanšu līdzekļiem,
kas daļēji vai pilnībā, tieši vai netieši pieder valstīm vai
personām, pret kurām saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem ir
noteikti finanšu ierobežojumi.
Visos Latvijas Republikas publiskajos reģistros ir aizliegts
reģistrēt personas vai personu īpašumu, pret kuriem ir noteikti
civiltiesiskie ierobežojumi.
Likumprojekts paredz, ka sankciju ieviešanu, pagarināšanu, maiņu
un izbeigšanu, kā arī nepieciešamos pasākumus, kas veicami
sankciju īstenošanai, norādot valsts pārvaldes iestādes, kas
atbildīgas par sankciju ieviešanu saskaņā ar šo likumu, nosaka
Ministru kabinets.
Likumprojekts paredz, ka par sankciju ieviešanu ir atbildīgas
šādas iestādes: finanšu ierobežojumi – Finanšu un kapitāla tirgus
komisija; civiltiesiskie ierobežojumi – Tieslietu ministrija;
ceļošanas ierobežojumi – Iekšlietu ministrija. Ministru kabinets
papildus norādītajām iestādēm, izdodot Ministru kabineta
noteikumus, var norādīt arī citas atbildīgās iestādes.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Izglītības un
zinātnes, Kultūras, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Veselības, Zemkopības ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātā, īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Ģenerālprokuratūrā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījumi likumā “Par
autoceļiem””.
Grozījums likumā nosaka, ka autoceļu
valsts pārvaldi realizē Satiksmes ministrija. Valsts autoceļu
pārvaldīšanu veic valsts akciju sabiedrība “Latvijas valsts ceļi”
pamatojoties uz deleģēšanas līgumu.
Likumprojekts paredz, ka valsts autoceļu pārvaldīšana,
uzturēšana, projektēšana un renovācija tiek finansēta no valsts
pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirtajiem
līdzekļiem. Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai
piešķirtie līdzekļi tiek lietoti arī mērķdotācijai pašvaldību
ceļu un ielu finansēšanai.
Likumprojektā noteikts, ka mērķdotāciju ieskaita pašvaldību
speciālajos budžetos pašvaldību ceļu fondos. Mērķdotācijas
lielumu, kārtību, kādā mērķdotācija sadalāma starp pašvaldībām,
mērķdotācijas izlietošanas kārtību, mērķdotācijas izlietošanas
likumības, lietderības un pareizības kontroles kārtību un
kārtību, kādā pašvaldības atskaitās par mērķdotācijas
izlietošanu, nosaka Ministru kabinets.
Likumprojekts paredz, ka pašvaldību ceļu fondu pārvaldīšanas
kārtību nosaka pašvaldības.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā;
– pieteica noteikumu projektu “Grozījums Ministru kabineta
2004.gada 27.aprīļa noteikumos Nr.446 “Transportlīdzekļu
reģistrācijas noteikumi””.
Transportlīdzekļu
reģistrācijas noteikumi paredz, ka sertifikācija nav jāveic un
atbilstības apliecinājums nav jāiesniedz tiem
transportlīdzekļiem, kas iepriekš pastāvīgi reģistrēti kādā no
Eiropas Savienības vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas
dalībvalstīm. Esošajos noteikumos ir paredzēts, ka šī norma
attiecībā uz “jaunajām” Eiropas Savienības dalībvalstīm stāsies
spēkā ar 2005.gada 1.maiju, jo bija plānots, ka 2004.gada beigās
tiks būtiski grozīta Eiropas Savienības direktīva 70/156/EEC, kur
papildus tiks ietverti arī transportlīdzekļu individuālās
apstiprināšanas harmonizētie nosacījumi.
Tā kā direktīvas grozījumu projekts ir izstrādes un saskaņošanas
stadijā un harmonizētās prasības transportlīdzekļu individuālai
apstiprināšanai nav apstiprinātas, kā arī vairākas “jaunās”
dalībvalstis (piemēram, Lietuva un Polija) praksē nepiemēro
vispārpieņemto un atzīto praksi transportlīdzekļu individuālajai
atbilstības novērtēšanai, noteikumos noteikto termiņu ir
nepieciešams pagarināt uz laiku līdz 2007.gada 1.janvārim.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un ģimenes
lietu ministrijā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments