• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Patriotiskie cenu mednieki. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 18.03.2005., Nr. 46 https://www.vestnesis.lv/ta/id/104006

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ārzemju presē

Vēl šajā numurā

18.03.2005., Nr. 46

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Patriotiskie cenu mednieki

Par to, ka patērētāji kļūst arvien gudrāki un prasīgāki, rakstījām “LV” vakardienas numurā. Minēto tendenci apstiprina arī aptaujā gūtie dati par to, kas nosaka patērētāju tirdzniecības centru izvēli.
Lai izšķirtos, kurp doties iepirkties, pircējam svarīgākais faktors vairs nešķiet zemas cenas, kā tas bija pirms gada. Par krietni nozīmīgākiem patērētāji atzīst daudzveidīgu piedāvājumu, cenu atlaides un tirdzniecības vietas atrašanās vietu.
Aptaujā gūtie secinājumi ilustrē kopējo valsts makroekonomisko situāciju, uzskata pētījuma ieceres autori. Pēc tirdzniecības centra “Olympia” pasūtījuma izzināta rīdzinieku attieksme pret galvaspilsētas tirdzniecības centriem un patērētāju ieradumu maiņa.
Tirdzniecības vietas izvēlē kā noteicošo faktoru – zemas cenas – minēja tikai 46 procenti aptaujāto. Rīdziniekiem tagad šķiet daudz svarīgāk, kur tā atrodas. 75 procenti šo faktoru minējuši kā visbūtiskāko. Ģeogrāfiskajam faktoram uz papēžiem min cenu atlaides, kuras ir noteicošās 72 procentiem aptaujāto. Iedzīvotāji kļuvuši par atlaižu medniekiem, Starptautiskajā patērētāju dienā, iepazīstinot ar pētījumu rezultātiem, sacīja “Olympia” pārstāve. Starp svarīgākajiem faktoriem trešajā vietā ar 54 procentiem ierindojas plašs preču klāsts, ceturtajā – laipna apkalpošana, piektajā – jau minētās zemās cenas.
Salīdzinoši nesvarīgas tirdzniecības centros respondentiem šķita labas bērnu izklaides iespējas un rotaļu laukumi (7 procenti), sai-stoši pasākumi, šovi, degustācijas (8 procenti), saistošas brīvā laika pavadīšanas iespējas (12 procenti), kas teorētiski tiek uzskatītas par ļoti būtiskiem patērētāju piesaistīšanas faktoriem. Arī tirdzniecības centra popularitāte respondentiem šķitusi mazsvarīga.
Pret atlaidēm rīdzinieku vairākumam ir pozitīva attieksme. Gandrīz puse uzskata, ka atlaides palīdz iegādāties preces par zemāku cenu. Pētījums atklāja arī medaļas otru pusi – patērētājiem ir aizdomas par atlaižu būtību un preču ikdienas cenu patieso atbilstību to vērtībai. Proti, trešdaļa pārliecināta, ka atlaižu laikā cenas atbilst to patiesajai vērtībai, savukārt sestā daļa aptaujāto domā, ka pirms atlaidēm cenas tiek paceltas, lai pēc tam radītu iespaidu, ka tās samazinātas.
Iedzīvotāji apguvuši atlaižu kārtību, un arvien vairāk patērētāju spēj to izmantot sev izdevīgā veidā – teju puse iegādājas tikai nepieciešamās preces, četrpadsmit procenti gaida atlaides, lai lētāk iegādātos noskatītās preces, desmit procenti veido uzkrājumus. Tomēr vēl gandrīz 30 procenti atlaižu iespaidā nopirkuši preci, bez kuras lieliski varētu iztikt.
Interesants fakts, ka patērētājiem preces izvēlē svarīga nozīme ir tam, vai tā ražota Latvijā. Teju puse patriotiski atzinuši, ka tas veicina pirkumu. Attur no pirkuma šāda informācija tikai piecus procentus aptaujāto.

Ilze Apine, “LV”
ilze.apine@vestnesis.lv 

CENAS.PNG (73795 bytes)

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!