Patriotiskie cenu mednieki
Par to, ka patērētāji kļūst arvien
gudrāki un prasīgāki, rakstījām “LV” vakardienas numurā. Minēto
tendenci apstiprina arī aptaujā gūtie dati par to, kas nosaka
patērētāju tirdzniecības centru izvēli.
Lai izšķirtos, kurp doties iepirkties, pircējam svarīgākais
faktors vairs nešķiet zemas cenas, kā tas bija pirms gada. Par
krietni nozīmīgākiem patērētāji atzīst daudzveidīgu piedāvājumu,
cenu atlaides un tirdzniecības vietas atrašanās vietu.
Aptaujā gūtie secinājumi ilustrē kopējo valsts makroekonomisko
situāciju, uzskata pētījuma ieceres autori. Pēc tirdzniecības
centra “Olympia” pasūtījuma izzināta rīdzinieku attieksme pret
galvaspilsētas tirdzniecības centriem un patērētāju ieradumu
maiņa.
Tirdzniecības vietas izvēlē kā noteicošo faktoru – zemas
cenas – minēja tikai 46 procenti aptaujāto. Rīdziniekiem
tagad šķiet daudz svarīgāk, kur tā atrodas. 75 procenti šo
faktoru minējuši kā visbūtiskāko. Ģeogrāfiskajam faktoram uz
papēžiem min cenu atlaides, kuras ir noteicošās 72 procentiem
aptaujāto. Iedzīvotāji kļuvuši par atlaižu medniekiem,
Starptautiskajā patērētāju dienā, iepazīstinot ar pētījumu
rezultātiem, sacīja “Olympia” pārstāve. Starp svarīgākajiem
faktoriem trešajā vietā ar 54 procentiem ierindojas plašs preču
klāsts, ceturtajā – laipna apkalpošana, piektajā – jau minētās
zemās cenas.
Salīdzinoši nesvarīgas tirdzniecības centros respondentiem šķita
labas bērnu izklaides iespējas un rotaļu laukumi (7 procenti),
sai-stoši pasākumi, šovi, degustācijas (8 procenti), saistošas
brīvā laika pavadīšanas iespējas (12 procenti), kas teorētiski
tiek uzskatītas par ļoti būtiskiem patērētāju piesaistīšanas
faktoriem. Arī tirdzniecības centra popularitāte respondentiem
šķitusi mazsvarīga.
Pret atlaidēm rīdzinieku vairākumam ir pozitīva attieksme.
Gandrīz puse uzskata, ka atlaides palīdz iegādāties preces par
zemāku cenu. Pētījums atklāja arī medaļas otru pusi –
patērētājiem ir aizdomas par atlaižu būtību un preču ikdienas
cenu patieso atbilstību to vērtībai. Proti, trešdaļa
pārliecināta, ka atlaižu laikā cenas atbilst to patiesajai
vērtībai, savukārt sestā daļa aptaujāto domā, ka pirms atlaidēm
cenas tiek paceltas, lai pēc tam radītu iespaidu, ka tās
samazinātas.
Iedzīvotāji apguvuši atlaižu kārtību, un arvien vairāk patērētāju
spēj to izmantot sev izdevīgā veidā – teju puse iegādājas tikai
nepieciešamās preces, četrpadsmit procenti gaida atlaides, lai
lētāk iegādātos noskatītās preces, desmit procenti veido
uzkrājumus. Tomēr vēl gandrīz 30 procenti atlaižu iespaidā
nopirkuši preci, bez kuras lieliski varētu iztikt.
Interesants fakts, ka patērētājiem preces izvēlē svarīga nozīme
ir tam, vai tā ražota Latvijā. Teju puse patriotiski atzinuši, ka
tas veicina pirkumu. Attur no pirkuma šāda informācija tikai
piecus procentus aptaujāto.
Ilze Apine,
“LV”
ilze.apine@vestnesis.lv