Svarīgākais bija un ir komunistiskā režīma seku likvidēšana
Latvijas deputāta Eiropas Parlamentā Ģirta Valda Kristovska galvenās darbības aktivitātes saistītas ar Latvijai aktuālu jautājumu risināšanu. Pagaidām skaļāk viņa vārds izskanējis saistībā ar darbu intergrupā, kurā tiek diskutēts par minoritāšu jautājumiem. Savukārt par svarīgāko mērķi eiroparlamentārietis uzskata darbu pie dokumenta par Otrā pasaules kara seku izvērtēšanu.
Svarīgi, lai pat neformālās deputātu sanāksmēs par krievvalodīgo jautājumiem neparādītos viedoklis, kas nepatiesi atspoguļotu situāciju Latvijā Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Darbs intergrupā: pretspēks Ždanokai
– Latvijā līdz šim jūsu darbs plaši izskanējis saistībā ar darbu intergrupā, kurā tiek runāts par krievvalodīgo stāvokli Latvijā. Tomēr daudziem nav skaidrs, kas ir intergrupa un kāda ir tās nozīme EP?
– Intergrupas ir Eiropas
Parlamenta (EP) deputātu interešu sanāksmes. Tajās var ierasties
jebkurš, bet formāli ir izveidots to deputātu saraksts, kuri ir
konkrētās intergrupas sastāvā. Katrā intergrupā tiek risināti
konkrētas tematikas jautājumi. Piemēram, esam izveidojuši tā
saukto Baltiešu klubu. Tur sanākam kopā un dalāmies pārdomās ar
Baltijas valstu un Baltijas jūras valstu deputātiem. Tur runājam
par mūs interesējošiem jautājumiem. Piemēram, vienā mūsu sanāksmē
runājām par enerģētikas jautājumiem, bijām uzaicinājuši Eiropas
Savienības (ES) enerģētikas komisāru Andri Piebalgu.
Runājot par tā saukto tradicionālo minoritāšu intergrupas
darbību, jāsaka, ka tajā no Latvijas darbojas divi deputāti – es
un Tatjana Ždanoka. Saistībā ar minoritātēm, to statusu Eiropā ir
daudz dažādu problēmu. Par šīm lietām tad arī tiek runāts
tradicionālo minoritāšu intergrupas sanāksmēs. Pēc T.Ždanokas
iniciatīvas intergrupas sēdēs ir ieviesti arī jautājumi, kas
saistīti ar krieviski runājošo stāvokli Latvijā. Intergrupas
vadītājs ir Čaba Tabajdi, sociālists no Ungārijas. Jāatzīst, ka
viņš aizstāv T.Ždanokas viedokli, lai gan formāli saka, ka ieņem
neitrālu pozīciju. Tā kā gan intergrupas priekšsēdētājs, gan
vicepriekšsēdētāja T.Ždanoka aizstāv vienu viedokli, ir radusies
situācija, ka jautājums par krievvalodīgo stāvokli Latvijā tiek
izskatīts intergrupas sanāksmēs.
Ņemot vērā T.Ždanokas aktivitātes – skolēnu aicināšanu, piketus
pie EP ēkas Strasbūrā u.c., šajā intergrupā noteikti vajadzēja
iesaistīties vēl kādam deputātam no Latvijas, lai tiktu
atspoguļots ne tikai T.Ždanokas viedoklis, bet arī objektīvā
situācija.
– Februārī intergrupas sanāksmē tika skatīts jautājums par krievvalodīgo stāvokli Latvijā. Pēc šīs sēdes tika gatavots arī rekomendāciju projekts. Pastāstiet par to sīkāk!
– Jā, šajā sēdē tika diskutēts par
krievvalodīgo stāvokli Latvijā. Savus argumentus izklāstīja divas
puses – T.Ždanokas aicinātie un vairāku valsts institūciju
pārstāvji no Izglītības un zinātnes ministrijas, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta un Ārlietu
ministrijas. Sēdes noslēgumā intergrupas vadītājs teica, ka tiks
gatavotas rekomendācijas. Līdz ar to bija jāsagaida, kādu
dokumentu intergrupas vadība sagatavos. Zinot tandēmu
Ždanoka–Tabajdi, bija aizdomas, ka rekomendācijas atbildīs
T.Ždanokas viedoklim.
Interesanta bija taktika, kādā veidā rekomendācijas tika
sagatavotas. Nevienam netika teikts, kurš konkrēto dokumentu
gatavos. Rekomendāciju projekts tika sagatavots tikai vairāk nekā
nedēļu pēc notikušās sēdes, turklāt deputātiem to izsūtīja tikai
vēlā piektdienas pēcpusdienā pēc izbraukuma sesijas. Lieki
piebilst, ka rekomendācijas projekts bija sagatavots, ņemot vērā
gandrīz tikai T.Ždanokas argumentus. Termiņš rekomendāciju
projekta labojumu iesniegšanai bija otrdienas pusdienlaiks.
Teorētiski jau viss bija izrēķināts – piektdien dokumenta
projektu neviens nepamanīs, pirmdien visi ir ceļā uz Strasbūru,
bet otrdien jau būs par vēlu. Tomēr mēs šoreiz bijām pārāki un
nostrādājām precīzi. Kopā ar ekspertiem izstrādājām un iesniedzām
savu pozīciju, kas atbilst reālajai situācijai Latvijā.
Interesanti, ka es vēl saņēmu aizrādījumus no intergrupas
vadītāja par reglamentētas procedūras neievērošanu. Bet,
strādājot pie rekomendācijām, netika pateikts, kāda būs to
apspriešanas procedūra, veids utt. Intergrupas vadība acīmredzot
nebija gatava tik ātrai un argumentētai pretreakcijai.
Baidoties no tā, ka varētu tikt pieņemta pilnīgi pretēja
rezolūcija, intergrupas vadītājs pēdējā sēdē šo jautājumu
“noņēma” no dienaskārtības. Pamatojums – Latvijā notiekošās
pašvaldību vēlēšanas (intergrupas sēde, kurā bija jāizskata
jautājums par rekomendāciju apstiprināšanu, notika priekšvēlēšanu
nedēļā – red.). Daudzi deputāti izteica neapmierinātību,
ka jautājums pārāk politizēts. Parādījās arī šaubas par
intergrupas darba stilu, aizrādījumi intergrupas vadītājam par
to, ka nav saprotams, kurš strādā pie rekomendāciju projektiem,
utt.
Lai gan Č.Tabajdi apgalvo, ka viņš ir rekomendāciju projekta
autors, tas, kur tapis dokumenta projekts, nojaušams no
publikācijām Latvijas krievu presē. Tajā dienā, kad es kā
intergrupas deputāts saņēmu rekomendāciju projektu, par to jau
rakstīja krievu prese. Tas nozīmē, ka daži žurnālisti par to jau
zināja iepriekš. Jau piektdienas rītā varēja lasīt atsauces par
to, kas būs dokumentā. Tātad rezolūcija tapusi ciešā sasaistē ar
krieviski rakstošajiem medijiem. Turklāt mēs konstatējām, ka
rekomendāciju projekts tapis T.Ždanokas asistentu datorā.
Viss notiekošais liecina, ka intergrupas vadītājs nav objektīvs,
viņš ieņēmis vienas puses pozīciju.
Jāpārstāv Latvijas viedoklis
– Ko Latvijai varētu nozīmēt negatīva intergrupas rekomendācija? Kāds ir šā dokumenta svars?
– Domāju, ka rezultātā dokuments
varētu būt objektīvs. Tā kā deputāti jau izteikuši savu viedokli,
redzams, ka deputāti pakāpeniski jau nonākuši pie slēdziena, ka
T.Ždanoka visu “mālē sabiezinātās krāsās”. Deputāti beigās nonāks
pie secinājuma, ka Latvijā viss rit pareizajā virzienā.
Salīdzinājumā ar citām valstīm mums ir ļoti labi rādītāji. Par
dažām detaļām, kas attiecas ne tikai uz Latviju, bet arī citām
valstīm, vienmēr var runāt.
Atbildot uz jūsu jautājumu par intergrupas un tās sagatavoto
dokumentu nozīmi, jāsaka, ka intergrupa var rosināt un vērst
uzmanību uz kādu jautājumu. Piemēram, intergrupa var nosūtīt
vēstules jebkurai institūcijai par konkrēto jautājumu.
Intergrupas argumentus var izmantot kā politisku instrumentu.
Bet, ja mēs paskatāmies pēc būtības, intergrupa nedrīkst runāt,
uzstāties EP vārdā, tai nav tiesības lietot EP simboliku. EP dod
iespēju noturēt grupas sanāksmes Parlamenta telpās, jo intergrupā
darbojas eiroparlamentārieši.
Tas, vai kādai institūcijai kaut ko nozīmē atsūtīta intergrupas
vēstule un tajā paustais viedoklis, ir atkarīgs no konkrētās
vēstules saņēmējas institūcijas. Tomēr Latvija nav ieinteresēta,
lai, atsaucoties uz lielu ES institūciju, cirkulētu dokumenti,
kas neatbilst reālajai situācijai Latvijā. Mēs jau nezinām, kā
tas tālāk var tikt izmantots. Svarīgi, lai pat šādās neformālās
deputātu sanāksmēs par krievvalodīgo jautājumu neparādītos
viedoklis, kas nepatiesi atspoguļo situāciju Latvijā vai apsūdz
mūsu valsti neesošos cilvēktiesību pārkāpumos.
Komunistiskā režīma seku likvidēšana – svarīgākais
– Par vienu no saviem mērķiem, darbojoties kā EP deputāts, esat minējis arī darbu pie dokumentiem par komunistisko noziegumu izvērtēšanu un nosodīšanu. Kā jums veicas šajā jomā?
– Tagad mēs ar poļu vēsturnieku,
kurš arī ir deputāts, kopā gatavojam dokumentu “Otrā pasaules
kara konsekvences un seku izvērtēšana”. Šajā dokumentā ir
uzsvērta Jaltas lēmumu izšķirošā nozīme Eiropas sadalīšanā un
nepieciešamība izvērtēt šos notikumus, lai nonāktu pie
vēsturiskās patiesības. Uz šā pamata tad varētu veidot ES
pierobežu politiku, attiecības ar Krieviju. Tā varētu būt
izlīguma bāze pozitīvai sadarbībai nākotnē.
Jāatzīst, ka pirmā manis gatavotā rezolūcija par Hitlera un
Staļina vienošanās nosodīšanu nesasniedza savu mērķi. Tā netika
apstiprināta. Tomēr tas ir devis mācību, kā panākt dokumenta
izskatīšanu Parlamentā. Esam sapratuši, ka ir diezgan neefektīvi
vākt deputātu parakstus, jo jāsavāc vismaz puse. Nevienai
rezolūcijai par šiem tematiem nav savākts pietiekams deputātu
parakstu skaits. Cilvēki nodarbojas ar saviem ikdienas
pienākumiem. Īpaši veco ES dalībvalstu deputātiem citas lietas
šķiet svarīgākas.
Mēs gribam panākt, lai šo jautājumu varētu iekļaut politisko
grupu vadītāju sanāksmes darba kārtībā. Mums vēl tiešas atbildes
nav, bet ir cerības, ka mēs varētu panākt šā jautājuma iekļaušanu
aprīļa vai maija plenārsesijas darba kārtībā. Domāju, ka šā
jautājuma aktualitāte vēl pieaugs, pamazām ledus ir sakustējies,
un tas vieš cerības, ka rezultāts varētu būt pozitīvs.
Mazai valstij vajadzīgi pieredzējuši deputāti
– EP deputāts esat nu jau gandrīz gadu. Cik, jūsu skatījumā, EP ir ietekmīgs? Vai redzat, ka jūsu darbam ar laiku varētu būt arī rezultāts?
– EP atšķiras no nacionālā
parlamenta. Tam ir atšķirīga nozīme, piemēram, likumdošanas
procesā. Manuprāt, EP darbs ir lēnāks un komplicētāks. Jā, no
vienas puses var teikt, ka darbs ir mazāk efektīvs, jo ir
jāsaskaņo 25 valstu 732 deputātu viedokļi. Bet ir vērojams, ka EP
loma un ietekme uz ES politikas veidošanu pamazām pieaug.
Raugoties no Latvijas pozīcijām, domāju, ka mēs varam gan
ietekmēt EP notiekošo, lai gan Latvijas pilsoņus tur pārstāv
tikai deviņi deputāti. Mums ir jāveido cieša sadarbība vai nu
savās politiskajās grupās, vai arī jāstrādā kopā ar
Austrumeiropas valstu pārstāvjiem.
Latvijas, tāpat kā jebkuras citas mazas valsts, iespējas ietekmēt
procesus atkarīgs arī no tā, cik zinoši un pieredzējuši ir
deputāti. Mazām valstīm ir svarīgi, lai ievēlētie deputāti būtu
ar pieredzi politikā. Ja no valsts ir 50, 60 deputātu, kāds ar
mazāku pieredzi iestrādāsies laika gaitā. Bet, lai mazās valstis
panāktu kaut kādu rezultātu, ir svarīga deputātu atpazīstamība un
pieredze. Līdz ar to vajadzīgs salīdzinoši īsāks “iešūpošanās”
laiks.
– Kas ir galvenais, ko gribat izdarīt, strādājot EP?
– Teikšu, kā ir. Šajā brīdī man svarīgākais ir ne tik daudz darbs komitejās, cik darbs ar Latvijai aktuāliem jautājumiem. Latvijas vēsturiskās patiesības atzīšana un darbs pie okupācijas perioda radītajām sekām – tas man šķiet svarīgākais, ko no manis gaida arī cilvēki, kas atdeva par mani balsi. Ja man izdosies sasniegt šo mērķi, domāju, ka tas atspēkos jebko citu, ko vispār EP var panākt. Strādājot EP Drošības un aizsardzības komitejā pie kopējām Eiropas stratēģijām, pienesums Eiropas un Latvijas interesēm ir iespējams, bet tas ir ļoti daudzu institūciju, daudzu cilvēku darba rezultāts. Tur deputāts ir tikai viens no vairākiem tūkstošiem.
Ilze Sedliņa, “LV”
Uzziņai:
Ģirts Valdis
Kristovskis
Darbs Eiropas
Parlamentā:
Eiropas Parlamentā no saraksta “Tēvzemei
un Brīvībai/LNNK”
Eiropas Parlamentā strādā politiskajā grupā Nāciju Eiropas
grupa.
Darbojas Attīstības komitejā un kā aizvietotājs arī Ārlietu
komitejā.
Drošības un aizsardzības apakškomitejas priekšsēdētāja
vietnieks.
Darbojas arī delegācijā attiecībām ar Magribas valstīm un Arābu
Magribas Savienību (ieskaitot Lībiju), ir aizvietotājs arī
delegācijā attiecībām ar Japānu.
Īsa biogrāfija:
Dzimis 1962. gada 19. februārī
Ventspilī.
Tiesību maģistrs (Latvijas Universitāte (LU), 1998.). Tiesību
bakalaurs (LU, 1995.). Būvinženieris (Rīgas Tehniskā
universitāte, 1984.). Politisko zinātņu doktorants (LU,
2004.).
Apvienības TB/LNNK biedrs (kopš 1998.). Politiskās partijas
“Latvijas ceļš” biedrs (1993.-1998.). Latvijas Tautas frontes
biedrs (1988.-1993.), Ventspils novada nodaļas priekšsēdētājs
(1989.-1990.).
Latvijas Republikas aizsardzības ministrs (1998.-2004.). Latvijas
Republikas iekšlietu ministrs (1993.-1994.). Latvijas
Zemessardzes komandieris (1991.-1993.).
Latvijas Republikas 8. Saeimas deputāts (2002.-2004., Eiropas
lietu komisija un Aizsardzības un iekšlietu komisija). Latvijas
Republikas 7. Saeimas deputāts (1998.-2002., Eiropas lietu
komisija un Aizsardzības un iekšlietu komisija). Latvijas
Republikas 6. Saeimas deputāts (1995.-1998., Eiropas lietu
komisija un Aizsardzības un iekšlietu komisija). Latvijas
Republikas 5. Saeimas deputāts (1993.-1995., Aizsardzības un
iekšlietu komisija). Latvijas Augstākās padomes deputāts
(1990.-1993., Aizsardzības un iekšlietu komisija). Ventspils
pilsētas deputāts (1989.-1994.). Inženieris-konstruktors
(1984.-1989.).
Viestura ordenis, I šķira. Triju Zvaigžņu ordenis, III šķira.
Lietuvas kunigaiša Ģedimina ordenis, III šķira.
Avots: Eiropas Parlaments