Olu kults zem viena jumta ar gliemežvāku
No 25. līdz 29.martam Turaidas pilī būs apskatāma izstāde par 11. – 13.gadsimta Lieldienu simboliem un artefaktiem, kas atrasti arheoloģiskajos izrakumos Vidzemes lībiešu zemēs. Apmeklētāji varēs iepazīties ar seno saules un atdzimšanas mītu atspulgiem Vidzemes lībiešu senlietās un ar kristīgajām tradīcijām saistītos priekšmetos.
Goda vieta ierādīta simboliskai
Lieldienu olai, kas atrasta, veicot arheoloģiskos izrakumus Doles
Raušu lībiešu ciema vietā. Gandrīz pirms tūkstoš gadiem šo
emaljēto olu kāds tirgotājs atvedis no austrumiem, visticamāk
no Krievzemes. Olu kults 11. un 12. gadsimtā lībiešu zemēs
bija sevišķi izplatīts. Sieviešu un bērnu apbedījumos kā kapa
piedevas liktas olas vai olu čaumalas. Šā kulta pamatā ir somugru
tautu, pie kurām pieder arī lībieši, mīts par putna olu, no kuras
radīta pasaule. Šie mitoloģiskie priekšstati un putna pielūgsme
izpaudās arī putnveida piekariņos – amuletos, ko valkāja lībiešu
sievietes. Tie atrasti visos Vidzemes lībiešu novados. Ar
zemkopību saistīto tautu priekšstatos ola ir arī saules simbols.
Grafiski tas attēlots koncentriska apļa, riteņa vai diska veidā
uz daudzām lībiešu rotām un sadzīves priekšmetiem. Iecienīta
lībiešu sieviešu rotaslieta 11. – 13. gadsimtā bija apaļi –
saules formas piekariņi no sudraba vai bronzas. Arheologi
uzskata, ka arī ugunskrusts šajā laikā uztverts kā saules, laimes
un dižciltības simbols. Izstādē tiks pievērsta uzmanība vēl kādam
priekšmetam, kas ikdienā aplūkojams Turaidas pils ekspozīcijā.
Tas ir gliemežvāks, kura izpētē atklājās interesants
stāsts.
Tādi gliemežvāki Latvijas teritorijā dabiskā vidē nav sastopami.
Turklāt šim priekšmetam ir arī cilvēka roku izdobti caurumi, pēc
kuriem var spriest, ka gliemežvāku varēja piestiprināt kādai
virsmai. Izpētē atklāts, ka šis gliemežvāks ir liecība par
piedalīšanos svētceļojumā. Viduslaikos nozīmīgi svētceļojumu
galamērķi bija Roma, Jeruzāleme un Santjago de Kompostela. Dažādu
kārtu vīrieši un sievietes apņēmības pilni devās garajos, dažkārt
pat bīstamajos ceļojumos, lai saņemtu dievišķo svētību,
piedzīvotu atklāsmi vai nodrošinātu veiksmi turpmākajiem darbiem.
Kā liecību par svētvietas apmeklējumu parasti pārveda kādu
raksturīgu lietu – suvenīru. Par Santjago de Kompostelas
apmeklējumu liecināja viļņots gliemežvāks vēdekļa formā. To mēdza
piešūt pie apģērba vai cepures. Sākotnēji svētceļotāji okeāna
krastā salasīja dabīgos gliemežvākus, bet ar laiku vietējie sāka
izgatavot pārdošanai gliemežvāku atdarinājumus no kaula, māla vai
cita materiāla.
Santjago de Kompostela par svētceļojumu galamērķi kļuva pēc tam,
kad 9.gadsimtā kādā kapsētā atrada nozīmīgu apbedījumu. Tajā bija
apglabāts viens no Kristus apustuļiem – Jēkabs, Jāņa Kristītāja
brālis. Saskaņā ar tradīciju svētais Jēkabs apglabāts vietā, kurā
ilgus gadus veicis misionāra darbību – pussalā pie Santjago de
Kompostelas. Šī vieta kā svētceļojumu mērķis ir pazīstama arī
mūsdienās.
Turaidā atrastais gliemežvāks ir liecība kāda cilvēka lielajai
vēlmei un uzņēmībai doties tālajā svētceļojumā.
Pēc Turaidas muzejrezervāta informācijas