Biodegviela Latvijā: skepse un cerības
Gan visā pasaulē, gan Latvijā degvielas cenas turpina kāpt, sadārdzinot ikvienu preci un pakalpojumu. Tirgus ekspertu prognozes neiepriecina: lētāka degviela nekļūs, dārgāka – gan. Tāpēc aizvien aktuālāka kļūst nepieciešamība rast ilgtspējīgu problēmas risinājumu, proti – ieviest alternatīvās degvielas. Arī Latvija sākusi iet šo ceļu.
Jevgenijs Kisiels Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
17.martā Saeima pieņēma Biodegvielas likumu. Tā mērķis ir Latvijā radīt stabilu un augošu biodegvielas ražošanas un realizācijas sistēmu, kas ļautu efektīvāk risināt ne vien ekonomiskās, bet arī sociālās problēmas. Arī Eiropas Savienības (ES) likumdošana aicina dalībvalstis veicināt biodegvielas izmantošanu. Saskaņā ar Eiropas normām, katrai valstij līdz šā gada beigām jānodrošina, lai vismaz divi procenti no kopējā realizētās degvielas daudzuma būtu biodegviela, bet 2010. gadā šim daudzumam jāatbilst jau 5, 75 procentiem.
Jādod iespēja lauksaimniekiem
Tomēr Degvielas tirgotāju un
ražotāju savienības (DTRS) prezidents Jevgenijs Kisiels pauž
skepsi par normatīvā akta iedarbīgumu: “Pašreizējā redakcijā
likums nevis palīdzēs biodegvielas programmas realizācijai, bet
gan drīzāk to bremzēs.” Viņš paskaidro, ka likumā nav paredzēts
valsts atbalsts nedz jaunu, produktīvāku rapša šķirņu
selekcionāriem, nedz kvalitātes kontroles laboratoriju izveidei.
Atbalstīti tiks uzņēmumi, kuriem pieder akcizēto preču
noliktavas, kā arī jau esošā biodegvielas ražotne. Taču šādu
uzņēmumu loks ir ļoti šaurs, tādējādi likums nepildīs savu
galveno uzdevumu – padarīt biodegvielas ražošanu par jaunu
agrorūpniecisko nozari.
Kā pozitīvu paraugu J.Kisiels min Austriju – kādā no valsts
ekonomiski problemātiskākajiem reģioniem tika attīstīta biodīzeļa
ražošana no dzīvnieku izcelsmes taukiem. Izveidotā ražotne veic
vairākas būtiskas funkcijas: pirmkārt, no lopkautuvēm, pārtikas
ražotnēm un restorāniem tiek savākti un utilizēti tauki, tādējādi
veicot ekoloģiski svarīgu darbu. Otrkārt, saražotais biodīzelis
tiek sekmīgi realizēts kā alternatīva fosilajai degvielai. Un,
treškārt, ražotne gan tieši, gan netieši nodrošina darbu daudziem
reģiona iedzīvotājiem.
DTRS prezidents uzskata, ka biodīzeļa ražošanas atbalstam nav vis
jābūt orientētam uz dažu milzu rūpnīcu būvi, bet gan uz ražotņu
izveidi visā Latvijā. J.Kisiels spriež, ka pietiekamu efektu
šādas ražotnes dotu, ja to produkcijas gada apjoms būtu kaut vai
5000 – 10 000 tonnu degvielas. Lai nodrošinātu šīm rūpnīcām
nepieciešamo izejvielu apjomu, protams, jāveicina lauksaimnieku
pievēršanās nepārtikas graudaugu un rapša audzēšanai. Jāatgādina,
ka šo kultūru audzēšanai Eiropas Savienības likumdošana kvotas
neparedz, tāpēc audzēšanas apjomi nav ierobežoti. Jo īpaši
nepieciešama šāda valsts atbalstīta programma būtu Latgalei.
“Nedz pundurtrušu, nedz strausu audzēšana Latvijas laukus
“nepacels”. Bet šobrīd valstī atmatā pamests vairāk nekā 800 000
hektāru lauksaimniecības zemes,” uzsver J.Kisiels.
Kas ražos un kas pirks?
Jāatzīst, ka biodegvielas
ražošanas attīstībai veltīti vairāki dokumenti, piemēram, pērnā
gada 13.jūlijā Ministru kabineta apstiprinātais rīcības plāns.
Diemžēl ir pamats bažām, ka labi domāto dokumentu nostādnes var
nerealizēties konkrētos pasākumos. Šobrīd Latvijā biodegvielu
ražo tikai SIA “Delta”, bet SIA “Jaunpagasts plus” ražo
bioetanolu, kura sajaukšanu ar fosilo degvielu veic akciju
sabiedrība “Kurzemes nafta”. Gatavību ražot biodīzeli Saeimai
nule apliecinājuši vēl daži uzņēmumi. Protams, ar to nepietiek.
Pat ja šogad izdotos nodrošināt prasīto divu procentu īpatsvaru
degvielas tirgū, nav pārliecības, vai turpmāk būs iespējams
ražošanas kopējos apjomus kāpināt. Un valstij, kas nevar pati
saražot pietiekamu daudzumu biodegvielas, atliek vien to
importēt, tādējādi nodrošinot peļņu ārvalstu ražotājiem.
J.Kisiels gan norāda, ka pagaidām Latviju ievērojams ārvalstu
biodegvielas imports neapdraud, jo virknei ES dalībvalstu pašām
neizdodas to saražot pietiekamā apjomā. Taču, piemēram, Vācijas
un Čehijas panākumi nozares attīstībā liecina, ka nākotnē šāda
situācija var izveidoties.
Problēmai ir vēl kāds aspekts – apšaubāmi, ka biodegvielu
izdosies pietiekamā daudzumā realizēt, jo patērētājiem trūkst
informācijas par jaunā produkta būtību. J.Kisiels uzskata, ka
likumam būtu jāparedz biodegvielas realizācijas un iegādes
iespējas visās degvielas uzpildes stacijās, lai lietotājs varētu
apceļot visu Latviju ar šo degvielu transportlīdzekļa tvertnē.
Obligāts priekšnosacījums patērētāja intereses izraisīšanai ir
izdevīga cena – litram biodegvielas būtu jābūt par 5 – 6
santīmiem lētākam nekā litram fosilās degvielas. Sekmīgai
degvielas tirdzniecībai nepieciešama arī nopietna un uzticama
kvalitātes kontrole, ko var nodrošināt standartiem atbilstošas
laboratorijas. Kā jau minēts, šobrīd laboratoriju izveidei un
darbībai nopietna atbalsta trūkst.
Biodegvielas ieviešana – nopietns uzdevums
J.Kisiels uzsver, ka sākotnēji Biodegvielas likuma projektā bijušas normas, kas paredz gan atbalstu un garantijas zemniekiem, gan ražotņu attīstīšanu, gan degvielas realizācijas nodrošināšanu. Taču likumprojekta virzības gaitā vairākas būtiskas normas no tā izslēgtas, un tagadējā, “frizētā” projekta versija zaudējusi krietnu daļu savas jēgas. Protams, nav noslēpums, ka likumprojekta apspriešanas gaitā virkne normu kļuva par strīdu un diskusiju objektu. Tā, piemēram, Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA) un Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācija (LPAA) 2. martā pie Saeimas deputātiem vērsās ar aicinājumu “nepieņemt neizpildāmas prasības”. Degvielas un jauno automobiļu tirgotāji pauda viedokli, ka nav nepieciešamības jau šogad nodrošināt biodegvielai divu procentu īpatsvaru tirgū, kā arī iebilda pret normu, kas paredzēja obligātu šīs degvielas tirdzniecību uzpildes stacijās. Vēstules autori arī norādīja, ka pretrunā ar ES likumdošanu ir norma, kas atļāva biodegvielu pirkt tikai no Latvijas ražotājiem un veikt tās jaukšanu ar fosilo degvielu tikai Latvijas teritorijā. Pēdējās divas normas projekta izskatīšanas gaitā arī tika izslēgtas no dokumenta teksta. Tomēr J.Kisiels norāda, ka, neraugoties uz domstarpībām, mērķim jābūt vienam – izpildāma un gan zemniekiem, gan tirgotājiem, gan patērētājiem, gan visai valstij izdevīga likuma pieņemšana. Tas panākams, normatīvo aktu un citu dokumentu izstrādē iesaistot kompetentus speciālistus un ņemot vērā visu ieinteresēto pušu viedokli. Diemžēl šobrīd, atzīst J.Kisiels, atbildīgajās valsts institūcijās bieži vien jāsastopas ar darbiniekiem, kuriem trūkst elementāra priekšstata tiklab par degvielas ražošanas, uzglabāšanas un transportēšanas tehniskajām īpatnībām, kā arī par tās tirdzniecības komerciālajiem aspektiem. Tāpēc jo būtiskāks bija darbs, ko ilgāk nekā gadu veica degvielas tirgotāju un ražotāju darba grupa, formulējot biodegvielas ražošanas attīstības pamatprincipus un skaidrojot sabiedrībai un atbildīgajām personām alternatīvās degvielas ieviešanas nepieciešamību. Šis darbs, uzsver J.Kisiels, tika veikts bez atlīdzības, “sabiedriskā kārtā”, taču tik nopietna jautājuma risināšanai būtu jābūt valsts kompetencē – un vislabāk Ministru prezidenta pārraudzībā. Biodegvielas ieviešana skar pārāk daudzas un plašas valsts interešu sfēras, lai tai varētu ļaut nerealizēties nekompetences vai atsevišķu biznesa grupu interešu dēļ.
Vērā ņemami risinājumi
Tomēr cerīgus akcentus šajā kontekstā dod Zemkopības ministrijas (ZM) veikums. 16.martā tika paziņots par ministrijas izstrādāto koncepciju valsts atbalstam biodegvielas ražošanai un lietošanai 2005. gadam. ZM speciālisti valdībai apspriešanai piedāvā trīs iespējamo risinājumu variantus. Vienā no variantiem paredzēts sniegt atbalstu ražotājiem, gan samazinot akcīzes nodokli, gan tieši. Tas darāms, lai segtu starpību starp biodegvielas ražošanas izmaksām un tās tirgus cenu. Saskaņā ar otro risinājuma variantu 2006.gadā varētu sākt realizēt speciālu atbalsta shēmu nepārtikas rapša un graudaugu audzētājiem. Atbalsts būtu attiecināts uz platībām, kas tiek izmantotas šo kultūru audzēšanai, protams, ja tās tiek izmantotas kā izejvielas biodegvielas ražošanai. Savukārt trešais ZM piedāvātais plāns paredz atbalstu lauksaimniekiem, kuri ražošanas procesā izmanto biodegvielu. Atbalsts domāts, lai segtu papildizmaksas, kas rodas, dodot priekšroku videi draudzīgai degvielai, nevis fosilajai dīzeļdegvielai vai benzīnam.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv