Nestāvi tumsā, ja esi bārs, Visur, kur saule, ir Dieva dārzs
Eduarda Smiļģa Teātra muzejā
vakar, 21.martā, ar dzeju un čella skaņām tika atvērta izstāde
“Rožu putekļi no Elzas Stērstes dārza”. Neparastās
koncertizstādes idejas autore Māra Eņģele:
“Dzejnieces, prozaiķes, dramaturģes un tulkotājas Elzas Stērstes
120.dzimšanas diena ir īstais brīdis, lai pievērstu plašākas
sabiedrības uzmanību viņas dzejai un personībai. Kā atsvars
dvēselei visa mūža garumā viņai kalpo puķes un koki Latvijas
dārzos, Pēterburgas un Parīzes parkos un Sibīrijas taigā,
vijolītes pie Verlēna pieminekļa, rožu dārzs tēva mājās,
leģendārais jasmīns Billītēs, kaktusu kolekcija Rīgas dzīvoklī.
Tā ir Elzas Stērstes īstā pasaule.”
Izstādes koptēlu veido savdabīgs dārzs, kurā pēc lēģerī
pavadītiem gadiem atgriežas dzejniece, lai sarunās ar ziediem,
fotogrāfijām un piemiņas lietiņām pati savas dzejas vārdiem
jautātu un atcerētos.
Dzejnieces mazmeita Anna Žīgure tikko pabeigusi grāmatu
“Marselīne”, ko gatavojas laist klajā apgāds “Jumava”.
Publicēšanai mūsu laikrakstā autore izraudzījās lappusītes par
Elzas Stērstes 49. un 73.dzimšanas dienu. Tās ir divas dažādas
pasaules. Starpā ir karš un četrarpus nebrīves gadi Sibīrijā,
taču gars palicis nesalauzts.
Aina Rozeniece, “LV”
Elza Stērste Foto no Annas Žīgures personīgā arhīva |
1934.gada 18. marts.
Dzimšanas diena I
Ciemiņi aizgāja pirms pāris
stundām, un viss ir nokopts.
Amarillis jau sen pie miera, un Marselīne ieiet meitas tumšajā
istabā, lai apskatītos, vai nav noslīdējusi sega. Guļ labā
izpalīdze Līne. Arī Parīzes studiju biedre Mildiņa jeb Grīnmaņa
jaunkundze, kura īrē istabu lielā dzīvokļa otrā galā, jau
aizvērusi aiz sevis durvis.
Dzīvoklī Pulkveža Brieža un Mednieku ielas stūra koka mājas
otrajā stāvā tagad valda klusums. Arī uz ielas ir kluss un
spirgtais marta gaiss, kas gāžas iekšā pa atvērto logu, nomāc
sveču smaržu. Ziedi vāzēs uz galdiem, bufetes un flīģeļa tomēr
glabā neseno noskaņu – dzeju un mūziku, un viesu aizrautīgo
prieku.
Te šovakar koncentrējās liels gara spēks, ko var sajust vēl
tagad.
Dažs turēja garu runu, cits īsi sumināja Marselīni, jo šis ir
viņas dzimšanas dienas vakars.
Uz galda nebija daudz ēdienu, bet skaisti servētie lielie šķīvji
ar sviestmaizītēm atmirdzēja visos varavīkšņu toņos. Uz mazā
galdiņa kā jau parasti bija mājasmātes ceptais kliņģeris un
dzērieni – kafija, vīns un konjaks. Nu kliņģeris apēsts un
pudeles tukšas...
Daudzi lasīja savas dzejas, un Dzejnieks, kā vienmēr,
savaldzināja klausītājus. Šoreiz viņš skandināja arī “Tabakdozi”,
kas visiem ļoti patika, un, protams, Puškinu, mīļāko no krievu
dzejniekiem.
Marselīne tīksmi apskata plašo skaisti iekārtoto zāli – stila
mēbeles, gleznas, paklājus. Tos viņa pati uzauda, un dzijas
krāsoja ar dabīgām krāsām.
Viņai patīk skaistas antīkas lietas. Tiklīdz radās iespēja
iekārtot savas mājas, un patiesībā jau pirms tam, Marselīne
klaiņoja pa antikvariātiem, meklēja un arī atrada – senus
svečturus un lukturus, galdus un krēslus, traukus un grāmatu
balstītājus. Viss iesākās ar pirmo grāmatplauktu 1922.gadā, kad
viņi apmetās uz dzīvi Rīgā.
Te, zālē, ir viņas lepnums, latviskais stūrītis – ilgi vāktās
senās saktas, tautastērpi, jostas, dzintara lietas, mūzikas
instrumenti... Šīs mantas viņa izrāda vienmēr, kad jāuzņem kādi
ārzemju ciemiņi – francūži un angļi, spāņi, igauņi vai somi. Lai
saprot, ka latvieši ir sena un ļoti kulturāla tauta!
Vācieši šajā mājā ir ārkārtīgi reti viesi, jo Dzejnieks necieš
vāciešus. Reiz viņš iesvilās tā, ka solīja nodedzināt Billītes!
Toreiz Marselīne gaidīja ciemos savu klases biedreni no Jelgavas
meiteņu skolas.
Un krievi vairs tikpat kā nebrauc uz Latviju. Pazuduši visi
sakari pat ar senajiem draugiem, kuri pēc kara palika Krievijā.
Marselīne labprāt uzzinātu, kas šobrīd notiek krievu kultūrā, bet
tas nav iespējams. Padomju Savienību jau labu laiku piemin
čukstus, un tās nav priecīgas ziņas, ko atnes nejaušie
zinātāji.
1958.gada 18.marts.
Dzimšanas diena II
Elza atver acis – laukā jau gaišs.
“Šodien ir mana diena” – tā ir pirmā doma, kas iešaujas prātā. Un
pēc tam tūlīt tā, kas ik rītu – māsiņas vairs nav. Kādreiz sapnī
gan viņa ienāk, un tad pamošanās ir ļoti grūta.
Helēna nomira vasaras sākumā, un Elzas nebija klāt. No rīta
pienāca zvans, ka dzīvokļa kaimiņi atraduši Helēnu mirušu blakus
pa pusei sapakotam sainim.
Lielā zaudējuma sāpe nav pārgājusi un nepāries, Elza to
zina.
Šogad viss būs savādāk, tomēr Elza negrib atteikties no savas
dienas. Drīz atbrauks Jūrmalas ļaudis un sāksies lielā
sviestmaizīšu smērēšana.
Pēc atgriešanās Elza nav iegājusi nevienā veikalā, un tāpēc viņai
jātic, ko saka citi: veikalos daudz ko nevarot nopirkt, bet, ja
aizejot uz tirgu, tur varot dabūt, ko vien sirds vēlas, pat
kaņepju sviestu.
Pērn iegādātās kafijas krūzītes jau izliktas uz galda. Andrejam
laimējās nopirkt čehu servīzi ar puķītēm. Viss bijis jāpērk no
jauna, nekas nav atlicis no senās dzīves.
Patiesībā tas nemaz nav tik slikti, ka Jelgavā viss sadega.
Spriedumā taču bija paredzēta mantas konfiskācija, un kas zina,
kādas rokās būtu nonākušas skaistās lietas.
Pirms mēneša Amarillis izdevās dabūt baltās “saimniecības
sveces”, un tās jau saspraustas svečturos. Sveču apgaismojums
Elzai joprojām ir mīļāks par elektriskajām lampām.
Pavisam nepatīkama elektriskā gaisma kļuva pēc nakts
pratināšanām, kad to spīdināja tieši acīs.
Pie sienas virs bufetes ir neizprotami un brīnumaini izglābtais
Tones gleznotais Dzejnieka portrets. Nudien, nevar aptvert, kādā
veidā tas paglābies, kad viss pārējais aizgājis bojā. Tur
Dzejnieks, domīgs un pievērtām acīm, no aizmūžiem laipnīgi vēro
savu Marselīni.
Šī ir jau ceturtā dzimšanas diena, ko Elza piedzīvojusi pēc
atgriešanās. Viņa jūtas jauna un spēcīga, tikai roka un kāja
joprojām neklausa. Nepalīdzēja ne labie Latvijas ārsti, ne aklais
masieris. Visi kā viens teica: par vēlu...
Tiklīdz Elza kļuva tik spēcīga, ka spēja pati izkāpt no gultas un
pat saģērbties, viņa sāka domāt, ka ik gadu grib atzīmēt šo dienu
– lai būtu kā agrāk.
Elza labi zina, ka nekad nebūs kā agrāk, jo Latvijai un arī viņai
zuduši tik daudzi cilvēki. Šajā dienā sevišķi jādomā par
mirušajiem un svešumā mītošajiem. Gar acīm aizslīd vesela cilvēku
galerija, un viņa cenšas atcerēties, kad katru, to nenojauzdama,
redzēja pēdējo reizi.
Šogad ir īpaša reize – pirms mēneša viņu uzņēma Latvijas Padomju
rakstnieku savienībā! “Rīgas Balsī” bija atreferēta RS valdes
sēdē: K.Krauliņš un N.Zadornovs izteica savas domas un
priekšlikumus par rakstnieku līdzdalību partijas XXI kongresa
dižo uzdevumu veikšanā. Pēc tam RS valdes sekretārs A.Talcis
ziņoja par gatavošanos Vissavienības rakstnieku III
kongresam. Un otrs punkts: Par rakstnieku savienības
biedri uzņēma dzejnieci un tulkotāju Elzu Stērsti. Šo
izgriezumu Elza glabā kastītē pie nozīmīgiem papīriem. Tur ir
dzimšanas apliecība un atļauja strādāt par mājskolotāju,
Pēterburgas un Parīzes augstskolu dokumenti, padomju pase un
atbrīvojums no soda.
Tas noteikti nebija viegli izkārtojams, viņa taču ir divkārt
apzīmogota – Virzas atraitne un vēl sodīta.
Būt rakstnieku savienības biedrei ir liels gods, tas nozīmē, ka
šī brīža vara viņu atzīst kā dzejnieci. Varbūt būs iespējams
izdot dzejoļu krājumu. Elzai ir daudzi jauni dzejoļi, bet visus
jau tāpat neļaus drukāt...
Tūlīt pēc pusdienas sāk nākt ļaudis.
Pirmajā gadā pēc atgriešanās, kad viņai vēl nebija spēka aicināt
viesus, Valdis Grēviņš atsūtīja apsveikumu, ko Elza arvien tur
savā tuvumā:
Ārā krīt vizošas pārslas, balti putni virs Rīgas.
Vējš kā Paganīni spēlē visu uz vienas stīgas.
Saka, ka pasaulē vairs nenotiekot brīnumi, ka tie bijuši tikai
vecajos labajos laikos, bet vai tas nav brīnums, ka mēs, savu
via dolorosa izstaigājuši, esam atkal savā zemē, pilsētā,
tikai pāris ielas atstatu?
Marselīne tērzē ar pirmajiem
ciemiņiem un sasveicinās ar aizvien jauniem. Durvīs jau stāv
vesela rinda: salīkušais tēlnieks Zaļkalns, Dailes teātra
režisore Ertnere un Konrāds Ubāns ar jauno simpātisko kundzi.
Drīz atnāk Valdis un Anna Grēviņi, Austra Dāle, Austra Kārkliņa,
un kā viesulis iedrāžas Pēteris Pētersons un Nora, spīvā Mirdza
Ķempe, profesors Nilss Grīnfelds un Elzas likteņa biedri – Maija
Silmale, Ieva Lase, Milda Grīnfelde, Alfrēds un Eleonora Sausnes,
un Kurts Fridrihsons ar savu Zentu.
Marselīne ir pārdomājusi, kā cilvēkus sasēdināt ap lielo galdu un
mazajiem galdiņiem, kas sanesti tieši šai dienai. Viņa sēž pašā
vidū, un kad lielākā daļa sanākusi, aicina dzejniekus lasīt
dzejoļus, bet pēc tam pieceļas un lasa savējos.
Šodien dienā viņa tiešām atkal jūtas kā senā Marselīne, ko
dzejnieks iemīlēja reiz.
Šajās stundās aizmirstas, kāda
noskaņa valda uz ielām un kāda dzīve ir Latvijas laukos un
mazpilsētās. Atdzīvojas brīvais gars, kas koncentrējas Dzirnavu
ielas komunālā dzīvokļa lielajā istabā un veido tik neparastu
atmosfēru.
Padomju laiks šajā sveču sasildītajā un apsildītajā telpā
iejaucas tikai tik daudz, ka cilvēki ir apdomīgi un neskan
neviens pret sistēmu vērsts teikums, ciemiņi saprotas bez
vārdiem, viņi pacēlušies citā līmenī un ar šo garīgo pacēlumu
dzīvo vēl ilgi.
Marselīne skatās uz jaunajiem dzejniekiem, kuri šeit ir pirmo
reizi. Var redzēt lielu aizgrābtību viņu acīs. Viņa ļoti cer, ka
jaunie nejūtas kā muzejā ienākuši, kur jāatdod gods noputējušiem
eksponātiem. Marselīnei gribētos, lai viņi sajustu, ka stāv uz
stingra garīga pamata, ka nav iesākuši tukšā vietā.
No Annas Žīgures grāmatas “Marselīne”, ko gatavojas laist klajā apgāds “Jumava”