Par valsts un privātās partnerības veicināšanu
Otrdien, 22.martā, Ministru
kabineta sēdē apstiprinātas Ekonomikas ministrijas izstrādātās
“Latvijas valsts un privātās partnerības veicināšanas
pamatnostādnes”. Valsts un privātās partnerības (VPP) politika
Latvijā ir jauna un nav noteikta nevienā politikas plānošanas
dokumentā, un pamatnostādnes izstrādātas, lai noteiktu VPP
politikas mērķus, uzdevumus un svarīgākos veicamos
pasākumus.
Valsts un privātā partnerība ir sadarbība starp publisku personu
un privātpersonu, lai kopīgi sniegtu sabiedrībai pakalpojumus,
kurus tradicionāli sniedz valsts sektors. Pamatnostādnes analizē
esošo situāciju, formulē pastāvošās problēmas un nosaka pasākumu
kopumu valsts un privātās partnerības veicināšanai.
Pamatnostādnes ir izstrādātas laikam no 2005. līdz 2009. gadam.
Ik gadu šajā posmā tiek paredzēta atskaitīšanās par pamatnostādņu
ieviešanu. Vēl plānots izstrādāt valsts un privātās partnerības
politikas rīcības plānu.
Lai sasniegtu pamatnostādnēs izvirzīto valsts un privātās
partnerības politikas mērķi – “panākt, lai VPP kļūst par nozīmīgu
mehānismu publisko pakalpojumu un infrastruktūras nodrošināšanā”,
kā galvenie definēti šādi uzdevumi:
1) nostiprināt VPP procesu koordinējošo institūciju kapacitāti un
lomu, lai panāktu koordinētāku procesa attīstību un stiprinātu
VPP projektu kvalitāti;
2) noteikt VPP projektu sagatavošanas un uzraudzības kārtību
Latvijā;
3) pilnveidot VPP politikas vadības modeli, izveidojot VPP
starpministriju darba grupu un VPP konsultatīvo padomi;
4) veikt tautsaimniecības nozaru analīzi VPP skatījumā, noteikt
prioritārās nozares, kurās tiktu izmantota VPP, un izveidot
projektu sarakstu prioritārā secībā;
5) izstrādāt kārtību lietderīgākā projekta finansēšanas modeļa
izvēlei publisko investīciju projektu realizēšanai;
6) nodrošināt VPP instrumenta izmantošanu investīciju plānos un
programmās;
7) izveidot finansiālo valsts atbalsta instrumentu projektu
sagatavošanai – VPP projektu sagatavošanas fondu (noteiktam laika
posmam);
8) izveidot regulāru informatīvo semināru programmu valsts
institūcijām un pašvaldību darbiniekiem;
9) izveidot un regulāri atjaunot VPP mājas lapu internetā, kurā
būtu apkopota visa informācija (skaidrojošie materiāli,
normatīvie akti, metodoloģija un vadlīnijas, standartizēti
dokumenti, aktualitātes, situācijas raksturojums un cita
informācija);
Vairāk nekā 30 pasaules valstīs VPP ir kļuvusi par tradicionālu
instrumentu publisko investīciju projektu realizēšanā. Partnerība
starp privāto un valsts sektoru ir ļāvusi īstenot ļoti daudzus
infrastruktūras projektus, kas tradicionāli nebūtu realizēti
vispār vai finansējums tiem būtu jāgaida vēl ilgu laiku. Turklāt,
kā rāda Lielbritānijas pieredze, realizējot projektu ar VPP
metodi, 78% gadījumu tiek panākta projekta realizēšana
paredzētajā laikā vai agrāk un plānotajos budžeta ietvaros,
kamēr, realizējot projektus ar tradicionālo iepirkuma metodi, šis
rādītājs ir tikai ~ 30% gadījumu.
VPP tiek izmantota vairākos tautsaimniecības sektoros.
Tradicionāli VPP tiek izmantota satiksmes nozarē, sabiedriskā
transporta nodrošināšanā, izglītībā (mācību iestāžu būvniecība un
uzturēšana), pašvaldību mājokļu būvniecībā un uzturēšanā,
ūdensapgādē un notekūdeņu attīrīšanā, atkritumu saimniecībā,
veselības aprūpē, informācijas tehnoloģiju nozarē, cietumu
būvniecībā un uzturēšanā u.c. Arī Latvijā perspektīvākās VPP
izmantošanas nozares ir satiksmes infrastruktūras nodrošināšana,
sabiedriskais transports, siltumapgāde, mājokļu būvniecība un
uzturēšana, ūdensapgāde, atkritumu apsaimniekošana u.c.
Latvijā VPP izmantošana vēl nav plaši izplatīta, Koncesiju
reģistrā ir reģistrēti tikai 14 salīdzinoši mazi koncesiju
līgumi. Bez tam var identificēt atsevišķus gadījumus, kad
publiskajos projektos netieši tiek lietota VPP struktūra. Tas ir
ļoti niecīgs rādītājs, ņemot vērā augsto nepieciešamību pēc
investīciju projektiem Latvijā.
Latvijā likumīgi priekšnoteikumi valstij un pašvaldībām veidot
valsts un privātās partnerības projektus un nodot pakalpojumu
sniegšanas tiesības privātajam sektoram tika radīti 2000.gada
20.janvārī, kad Latvijas Republikas Saeima pieņēma Koncesiju
likumu.
EM Sabiedrisko attiecību nodaļa