Ministru kabineta 2005.gada 22.marta sēdē
Pieņemti noteikumi “Sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un
administrēšanas kārtība”.
Noteikumi nosaka sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas garantijas fonda (fonds) izveidošanas, uzkrāšanas,
pārvaldīšanas un administrēšanas kārtību.
Fonda mērķis ir nodrošināt apdrošināšanas atlīdzību izmaksas un
maksājumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās
atbildības obligātās apdrošināšanas likumā noteiktajos
gadījumos.
Fondu veido šajos noteikumos noteiktajā kārtībā uzkrātie naudas
līdzekļi. Fondam nav juridiskas personas statusa. Fondu glabā
Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja kontos. Kontu rīkotājs ir
Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs. Fonda un
Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja līdzekļi ir
nošķirti.
Fonda dalībnieki ir apdrošinātāji, kuriem ir tiesības veikt
sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības
obligāto apdrošināšanu.
Fonda dalībnieki iemaksas fondā veic latos. Transportlīdzekļu
apdrošinātāju biroja regresa kārtībā atgūtos līdzekļus par ceļu
satiksmes negadījumā nodarītajiem zaudējumiem, kā arī ziedojumus
un dāvinājumus fondā var iemaksāt arī ārvalstu valūtā.
Apdrošinātājs, kurš vēlas iegūt tiesības veikt sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto
apdrošināšanu, vispirms veic vienreizējo iemaksu fondā.
Vienreizējās iemaksas apmērs ir 200 000 latu.
Ja apdrošinātājam netiek piešķirtas tiesības veikt sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto
apdrošināšanu, viņš iesniedz iesniegumu par vienreizējās iemaksas
atmaksāšanu Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā. Iesniegumam
pievieno Finanšu un kapitāla tirgus komisijas lēmumu par
atteikumu izsniegt licenci sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas veikšanai.
Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs piecu darbdienu laikā pēc
apdrošinātāja iesnieguma saņemšanas no fonda līdzekļiem atmaksā
noteiktajā kārtībā iemaksāto summu.
Apdrošinātāju regulāros ikmēneša atskaitījumus no sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas prēmijām kalendāra gadam veido noteikta naudas
summa par katru apdrošināšanas līgumu (pielikums). Aprēķinot šo
summu, ņem vērā Centrālās statistikas pārvaldes oficiāli noteikto
patēriņa cenu indeksu un no fonda izmaksāto apdrošināšanas
atlīdzību apjoma pieaugumu.
Apdrošināšanas sabiedrības 15 dienu laikā pēc pārskata perioda
(viens kalendāra mēnesis) beigām ieskaita Transportlīdzekļu
apdrošinātāju biroja norādītajā norēķinu kontā naudas līdzekļus
saskaņā ar šiem noteikumiem. Ja minētais termiņš tiek nokavēts,
apdrošinātājs papildus ieskaitāmajai summai ieskaita 0,1 procentu
no attiecīgās summas par katru nokavēto dienu.
Lai nodrošinātu fonda maksātspējas nepārtrauktību, fonda līdzekļu
minimālais apmērs ir 10 000 000 latu. Ja fonda līdzekļu apmērs
kļūst mazāks nekā 10 000 000 latu un neatjaunojas līdz šai summai
viena mēneša laikā, apdrošinātāji veic vienreizējās papildu
iemaksas, lai atjaunotu noteikto fonda līdzekļu minimālo apjomu.
Vienreizējās papildu iemaksas apmēru aprēķina atbilstoši brīdim,
kad noticis fonda līdzekļu samazinājums. Vienreizējās papildu
iemaksas apmēru aprēķina proporcionāli katra apdrošinātāja
noslēgto spēkā esošo līgumu skaitam, ņemot vērā šo apdrošināšanas
līgumu termiņus fonda līdzekļu samazinājuma brīdī.
Apdrošinātājam, kurš saskaņā ar normatīvajiem aktiem zaudējis
tiesības veikt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, no fonda
līdzekļiem atmaksā apdrošinātāja vienreizējās iemaksas daļu
(ņemot vērā izmaksas un regresa kārtībā atgūtos līdzekļus), ja
attiecīgais apdrošinātājs ir nokārtojis visas saistības par
iespējamām prasībām attiecībā uz tā noslēgtajiem sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas līgumiem. Apdrošinātājam atmaksājamā daļa nedrīkst
pārsniegt vienreizējās iemaksas apmēru – 200 000 latu.
Apdrošinātājam atmaksājamo daļu atmaksā pēc trim gadiem no
apdrošinātāja noslēgtā pēdējā spēkā esošā sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas līguma darbības termiņa izbeigšanās dienas.
Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs rīkojas ar fondu, lemj par
tā līdzekļu glabāšanu un atbild par to izlietojumu.
Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs izlietot fonda
līdzekļus atbilstoši Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā
noteiktajiem mērķiem un gadījumiem. Paraksta tiesības fonda kontu
rīkotāja vārdā ir Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes
priekšsēdētājam vai viņa pilnvarotam pārstāvim.
Fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtības
ievērošanu uzrauga Finanšu un kapitāla tirgus komisija, ne retāk
kā reizi gadā veicot fonda pārbaudi. Finanšu un kapitāla tirgus
komisija informē Finanšu ministriju un Transportlīdzekļu
apdrošinātāju biroju par fonda pārbaudes rezultātiem.
Par spēku zaudējušiem atzīti Ministru kabineta 1997.gada 13.maija
noteikumi Nr.180 “Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas
(rezerves) fonda nolikums”.
Ieņēmumi no fonda līdzekļu investēšanas, kas veikta saskaņā ar
Ministru kabineta 1997.gada 13.maija noteikumiem Nr.180
“Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības
obligātās apdrošināšanas garantijas (rezerves) fonda nolikums”,
tiek uzkrāti Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja kontos.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par Valsts ieņēmumu
dienestu””.
Grozījums likumā noteic, ka Valsts ieņēmumu
dienests ir finanšu ministra padotībā esoša tiešās pārvaldes
iestāde, kas nodrošina nodokļu maksājumu un nodokļu maksātāju
uzskaiti, valsts nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto
maksājumu iekasēšanu Latvijas Republikas teritorijā, kā arī
iekasē nodokļus, nodevas un citus obligātos maksājumus Eiropas
Savienības budžetam un realizē muitas politiku un kārto muitas
lietas.
Likumprojektā ieviestas normas atbilstoši Eiropas Savienības
normatīvo aktu prasībām, paredzot VID tiesības piedzīt nodokļu
maksājumus pēc Eiropas Savienības dalībvalstu nodokļu
administrāciju pieprasījuma, kā arī paredzēt VID
ģenerāldirektoram tiesības pieņemt lēmumus par nokavēto nodokļu
maksājumu piedziņu.
Precizēti likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu” noteiktie
jēdzieni ar likumā “Par nodokļiem un nodevām” noteiktajiem.
Likumprojekts paredz Valsts ieņēmumu dienesta pienākumus un dod
tiesības iekasēt nodokļu maksājumus saskaņā ar Eiropas Savienības
normatīvajiem aktiem un Saeimas apstiprinātajiem
starptautiskajiem līgumiem. Tiek noteikts, ka Valsts ieņēmumu
dienests atbilstoši 1976.gada 15.marta Direktīvas 76/308/EEK par
savstarpēju palīdzību tādu prasījumu piedziņā, kas radušies no
darbībām, kuras ir daļa no Eiropas Lauksaimniecības virzības un
garantiju fonda finansēšanas sistēmas, kā arī lauksaimniecības un
muitas nodokļu piedziņā, prasībām būs kompetentā iestāde. Tiek
noteiktas arī konkrētu amatpersonu tiesības un pienākumi
direktīvas prasību izpildē.
Likumā noteiktie jēdzieni saskaņoti ar Valsts pārvaldes iekārtas
likumā un Komerclikumā noteiktajiem. Tā kā nodokļu parādu
piedziņa un citas likuma 10.panta otrajā daļā noteiktās darbības
ir veicamas operatīvi, tad likumā papildus paredzētas arī VID
teritoriālo iestāžu direktoru pilnvarotajiem pakļauto
struktūrvienību vadītājiem tiesības pieņemt lēmumus piedzīt
bezstrīda kārtībā lēmumu par nodokļu, nodevu un citu valsts
obligāto maksājumu piedziņu.
Ar grozījumiem likums tiek precizēts, paredzot VID amatpersonām
piemērot prasības nodrošinājuma līdzekļus, kas ietver arī mantas
apķīlāšanu.
Grozījumos precizētas muitas amatpersonu tiesības veikt izziņu
lietās par noziedzīgiem nodarījumiem muitas lietu jomā.
Likumprojektā precizēta atsauce uz normatīvo aktu, kas nosaka
vienu no civildienesta attiecību izbeigšanas pamatiem.
Saskaņā ar izstrādātajiem grozījumiem likumā ir skaidri noteiktas
VID teritoriālās iestādes tiesības pieprasīt nodokļu auditu visu
VID kontrolei pakļauto juridisko un fizisko personu nodokļu
aprēķinu veikšanai.
Likumprojektā ir precizēts likuma 11.pants, nosakot, ka Valsts
ieņēmumu dienests, nevis tikai muitas iestādes, veic
robežkontroles punktu apsaimniekošanu un celtniecību.
Sakarā ar to, ka Alkoholisko dzērienu aprites likumā nav
paredzēti sodi komersantiem par minētā likuma normu neievērošanu,
no likuma ir izslēgtas normas, kas paredz lēmumu pārsūdzību, kuri
saistīti ar Alkohola aprites likuma pārkāpumiem.
Likumprojektā paredzētas VID Finanšu policijas pārvaldes
darbinieku, kuri veic VID objektu apsardzi, tiesības lietot
fizisku spēku, speciālos līdzekļus un šaujamieročus.
Likumprojektā paredzēts izslēgt pārejas noteikumu 12.punktu,
ņemot vērā, ka uz Valsts ieņēmumu dienestu kā uz specializēto
valsts civildienesta iestādi netiks attiecināta vienotā ierēdņu
un valsts pārvaldes iestāžu darbinieku darba samaksas
sistēma.
Pieņemti “Noteikumi par politisko organizāciju (partiju)
ikgadējām finansiālās darbības deklarācijām, priekšvēlēšanu
perioda izdevumu deklarācijām, paziņojumiem par plānotajiem
vēlēšanu izdevumiem, vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijām
un ziņojumiem par dāvinājumiem (ziedojumiem)”.
Noteikumi
nosaka politisko organizāciju (partiju) un to apvienību
(politiskā organizācija (partija)) ikgadējās finansiālās darbības
deklarācijas, priekšvēlēšanu perioda izdevumu deklarācijas,
paziņojuma par plānotajiem vēlēšanu izdevumiem, vēlēšanu ieņēmumu
un izdevumu deklarācijas un ziņojuma par dāvinājumiem
(ziedojumiem) veidlapas paraugu, kā arī veidlapu iesniegšanas,
aizpildīšanas un publicēšanas kārtību.
Politiskās organizācijas (partijas) ikgadējā finansiālās darbības
deklarācijā, priekšvēlēšanu perioda izdevumu deklarācijā,
paziņojumā par plānotajiem vēlēšanu izdevumiem, vēlēšanu ieņēmumu
un izdevumu deklarācijā un ziņojumā par dāvinājumiem
(ziedojumiem) naudas summas norāda latos un attiecīgās
deklarācijas ieņēmumu un izdevumu posteņos summas norāda latos un
santīmos.
Ja politiskajai organizācijai (partijai) ir bijuši ieņēmumi vai
izdevumi ārvalstu valūtā, summu pārrēķina latos saskaņā ar
Latvijas Bankas noteikto attiecīgās ārvalsts valūtas kursu šo
ienākumu saņemšanas vai maksājumu veikšanas dienā.
Politiskā organizācija (partija), sagatavojot ikgadējo
finansiālās darbības deklarāciju, priekšvēlēšanu perioda izdevumu
deklarāciju un vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarāciju, ievēro
šādus nosacījumus: posteņus atspoguļo katru atsevišķi veidlapā
norādītajā secībā; posteņos, kuros nav skaitļu, ieraksta vārdu
“nav”; posteņos norāda attiecīgās kopsummas. Ja nepieciešamas
ziņas par sastāvdaļām, kuras veido kopsummu, sīkāks sadalījums
ietverams ikgadējās finansiālās darbības deklarācijas attiecīgajā
pielikumā; posteņos norādītos skaitļus pamato ar ierakstiem
attaisnojuma dokumentos, grāmatvedības uzskaites reģistros un
kopsavilkumos.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs likumā un šajos
noteikumos noteiktajā kārtībā nodrošina politisko organizāciju
(partiju) iesniegto ikgadējo finansiālās darbības deklarāciju,
priekšvēlēšanu perioda izdevumu deklarāciju, paziņojumu par
plānotajiem vēlēšanu izdevumiem un vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu
deklarāciju publicēšanu desmit dienu laikā no to iesniegšanas
dienas un ziņojumu par saņemtajiem dāvinājumiem (ziedojumiem)
publicēšanu trīs darbdienu laikā no to iesniegšanas dienas.
Politiskās organizācijas (partijas) iesniegto ikgadējo
finansiālās darbības deklarāciju, priekšvēlēšanu perioda izdevumu
deklarāciju, vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarāciju un
paziņojumu par plānotajiem vēlēšanu izdevumiem publicē laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis” un Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja mājas lapā internetā (www.knab.gov.lv), papildus
norādot: politiskās organizācijas (partijas) nosaukumu;
politiskās organizācijas (partijas) reģistrācijas numuru;
dokumentu iesniedzēju (vārds, uzvārds un amats); dokumentu
iesniegšanas datumu.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs mājas lapā internetā
publicē šādu informāciju par politiskās organizācijas (partijas)
saņemto dāvinājumu (ziedojumu): dāvinājumu (ziedojumu)
saņēmušās politiskās organizācijas (partijas) nosaukums un
reģistrācijas numurs; saņemtā dāvinājuma (ziedojuma) veids;
saņemtā dāvinājuma (ziedojuma) summa; dāvinājuma (ziedojuma)
saņemšanas datums; fiziskās personas, kura izdarījusi dāvinājumu
(ziedojumu), vārds, uzvārds; informācijas par dāvinājumu
(ziedojumu) iesniedzēja vārds, uzvārds un amats; informācijas par
dāvinājumu (ziedojumu) iesniegšanas datums.
Par spēku zaudējušiem atzīti: Ministru kabineta 2002.gada
6.augusta noteikumi Nr.354 “Politiskās organizācijas (partijas)
ikgadējās finansiālās darbības deklarācijas, priekšvēlēšanu
perioda izdevumu deklarācijas un vēlēšanu izdevumu deklarācijas,
paziņojuma par plānotajiem vēlēšanu izdevumiem un informācijas
par politiskās organizācijas (partijas) saņemto dāvinājumu
(ziedojumu) publicēšanas kārtība”; Ministru kabineta 2002.gada
6.augusta noteikumi Nr.355 “Politiskās organizācijas (partijas)
priekšvēlēšanu perioda izdevumu deklarācijas, paziņojuma par
plānoto vēlēšanu izdevumu kopējo summu un vēlēšanu izdevumu
deklarācijas iesniegšanas kārtība”.
Pieņemti noteikumi “Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja nolikums”.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas
birojs (birojs) ir Ministru prezidenta pārraudzībā esoša tiešās
pārvaldes iestāde. Birojs veic Korupcijas novēršanas un
apkarošanas biroja likumā noteiktās funkcijas.
Birojs savā darbībā ievēro Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja likumā un citos normatīvajos aktos noteiktās tiesības un
pienākumus.
Biroja darbu vada biroja priekšnieks. Biroja priekšnieks veic
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā noteiktās
biroja priekšnieka funkcijas un Valsts pārvaldes iekārtas likumā
noteiktās tiešās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas.
Biroja priekšnieks pēc saskaņošanas ar Ministru prezidentu izdod
biroja reglamentu, kā arī apstiprina biroja struktūrvienību
reglamentus. Biroja priekšniekam ir vietnieki. Biroja
priekšnieka vietnieku kompetenci nosaka biroja priekšnieks.
Biroja priekšniekam var būt palīgi un padomnieki.
Biroja centrālā aparāta un teritoriālo nodaļu personālu veido
nodaļu vadītāji, nodaļu vadītāju vietnieki, galvenie speciālisti,
speciālisti un izziņas izdarītāji. Personāls pilda attiecīgajā
amata aprakstā noteiktos pienākumus.
Biroja darbības tiesiskumu nodrošina biroja priekšnieks. Biroja
priekšnieks ir atbildīgs par pārvaldes lēmumu pārbaudes sistēmas
izveidošanu un darbību.
Biroja priekšniekam ir tiesības atcelt biroja amatpersonu
pieņemtos lēmumus un izdotos iekšējos normatīvos aktus.
Biroja amatpersonas izdoto administratīvo aktu un biroja
amatpersonas vai darbinieka faktisko rīcību var apstrīdēt,
iesniedzot attiecīgu iesniegumu biroja priekšniekam
administratīvo procesu regulējošajos normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā, ja ārējos normatīvajos aktos nav noteikts
citādi.
Biroja priekšnieka izdotos administratīvos aktus un faktisko
rīcību var pārsūdzēt tiesā.
Birojs ne retāk kā reizi sešos mēnešos iesniedz noteiktā kārtībā
Ministru kabinetā un Saeimā ziņojumu par biroja darbību, funkciju
izpildi un budžeta līdzekļu izlietojumu.
Pieņemts rīkojums “Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā”, kurā iekļauti 534 pilsonības
pretendenti, tajā skaitā 37 viņu nepilngadīgie bērni. Sarakstā
iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma
prasībām.
No 497 pilsonības pretendentiem 70% ir krievi, 8% – baltkrievi,
12% – ukraiņi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
16% pilsonības pretendentu ir pamata, 56% – vidējā, 27% –
augstākā izglītība.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 89 484
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3016; 1997.gadā – 2992;
1998.gadā – 4439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 4132 personas.
Pieņemti noteikumi “Valsts valodas centra
nolikums”.
Valsts valodas centrs ir tieslietu ministra
pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Centra darbības
mērķis ir īstenot valsts politiku attiecībā uz normatīvo aktu
ievērošanas uzraudzību un kontroli valsts valodas lietošanas
jomā.
Centram ir šādas funkcijas: veikt normatīvo aktu ievērošanas
uzraudzību valsts valodas lietošanas jomā; aizsargāt valsts
valodas lietotāju tiesības un intereses; noteikt valsts valodas
lietojumu valsts un sabiedriskās dzīves jomās normatīvajos aktos
noteiktajos gadījumos; sekmēt valodas kultūrvides sakārtošanu,
īpaši veicinot valstij raksturīgo vietvārdu atjaunošanu un
aizsardzību.
Lai izpildītu minētās funkcijas, centrs veic šādus uzdevumus:
izstrādā un iesniedz Tieslietu ministrijā priekšlikumus par
valsts valodas normatīvo aktu pilnveidošanu; organizē ar Valsts
valodas likuma ievērošanu saistīto metodisko un informatīvo
materiālu izstrādi un izdošanu; pārrauga Valsts valodas likuma un
citu ar valsts valodas lietošanu saistīto normatīvo aktu izpildi;
veic pasākumus, lai aizsargātu valsts valodas lietotāja tiesības
un intereses, ja tiek pārkāpts Valsts valodas likums un citi
valsts valodas lietošanu regulējošie normatīvie akti; sniedz
ekspertu atzinumus par vietvārdu pareizrakstību.
Centram ir šādas tiesības: ārējos normatīvajos aktos noteiktajos
gadījumos pieprasīt un bez maksas saņemt no privātpersonām centra
funkciju izpildei nepieciešamo informāciju; slēgt līgumus ar
privātpersonām par konkrētu darbu izpildi centra darbības
nodrošināšanai; normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veikt
iepirkumus centra darbības nodrošināšanai; normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā un apmērā sniegt mācību un metodisko materiālu
realizācijas un izziņu sagatavošanas maksas pakalpojumus;
atbilstoši kompetencei pārstāvēt Latvijas Republiku
starptautiskajās organizācijās un pasākumos, kā arī darboties
nacionālajos un starptautiskajos fondos un projektos, kas
saistīti ar valsts valodu. Kā arī, kontrolējot normatīvo aktu
izpildi valsts valodas jomā, apmeklēt valsts pārvaldes iestādes,
komercsabiedrības un organizācijas, tikties ar to amatpersonām,
darbiniekiem un pašnodarbinātajām personām; pieprasīt, lai tiktu
novērsti ar valsts valodas lietošanu saistītie pārkāpumi;
pieprasīt, lai tiktu uzrādīts valsts valodas prasmes apliecības
vai pamatizglītības sertifikāta, vai vispārējās vidējās
izglītības sertifikāta oriģināls; pārbaudīt valsts valodas
prasmes apliecības īstumu; normatīvajos aktos noteiktajos
gadījumos un kārtībā iesniegt pārbaudes materiālus kompetentai
tiesībaizsardzības iestādei; piedalīties valsts valodas prasmes
pārbaudes komisiju sēdēs (novērotāja statusā); normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā uzaicināt personas ierasties Valsts valodas
centrā, ja ir konstatēti Valsts valodas likuma un citu valsts
valodas lietošanu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumi;
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sastādīt administratīvo
pārkāpumu protokolus un uzlikt administratīvos sodus;
normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos izdot administratīvos
aktus.
Centra darbu vada centra direktors. Centra direktoru pēc
attiecīgās kandidatūras apstiprināšanas Ministru kabinetā ieceļ
amatā tieslietu ministrs. Centra direktoru atbrīvo no amata
tieslietu ministrs, pamatojoties uz Ministru kabineta
lēmumu.
Centra amatpersonas atbilstoši kompetencei ir tiesīgas: bez
īpašas atļaujas, maksas un citiem ierobežojumiem netraucēti
apmeklēt ēkas, telpas, teritorijas un citas vietas, kur notiek
publiski pasākumi, tirdzniecība un/vai tiek sniegti pakalpojumi,
un pildīt šajos noteikumos un citos normatīvajos aktos noteiktos
uzdevumus valsts valodas lietotāja tiesību un interešu
aizsardzības jomā; pieprasīt un saņemt no valsts un pašvaldību
institūcijām centra funkciju un uzdevumu izpildei nepieciešamo
informāciju un dokumentus; pieprasīt un saņemt no personām, kuru
profesionālo un amata pienākumu veikšanai atbilstoši normatīvo
aktu prasībām jāprot un jālieto valsts valoda, valsts valodas
prasmes apliecību apliecinātas kopijas šo dokumentu īstuma
pārbaudei; normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pārbaudīt
amatpersonu, darbinieku un pašnodarbināto personu valsts valodas
lietojuma atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Kā
arī ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos pieprasīt un
bez maksas saņemt no ražotājiem, izplatītājiem, pārdevējiem,
pakalpojumu sniedzējiem, pasākumu rīkotājiem vai to
pilnvarotajiem pārstāvjiem informāciju, kas nepieciešama, lai
izvērtētu preču vai pakalpojumu atbilstību normatīvo aktu
prasībām valsts valodas lietošanas jomā, vai centra funkciju vai
amatpersonas amata pienākumu pildīšanai; noteikt ražotājiem,
izplatītājiem, pārdevējiem, pakalpojumu sniedzējiem, pasākumu
rīkotājiem vai to pilnvarotajām personām termiņu, kurā jāsniedz
rakstiska atbilde par patērētāja iesniegumā vai sūdzībā
minētajiem apstākļiem vai jānovērš konstatētie normatīvo aktu
pārkāpumi; sastādīt pārbaudes aktus un administratīvo pārkāpumu
protokolus, izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt
administratīvos sodus; ja nepieciešams, pieaicināt
tiesībaizsardzības iestāžu darbiniekus konkrēto jautājumu
risināšanā.
Par spēku zaudējušiem atzīti Ministru kabineta 2000.gada
22.augusta noteikumi Nr.293 “Valsts valodas centra nolikums”.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments