Elektroniskie pakalpojumi kā svešinieks ar lielu piekrišanu
Cik pieejami ir elektroniskie pakalpojumi? Vai tie ir efektīvi? Kā sabiedrība vērtē progresu e-pārvaldes laukā, un ko tā vēlas sagaidīt no interneta dāvātajām priekšrocībām? Uz šiem jautājumiem atbildi sniedz Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta (ĪUMEPLS) pasūtītais pētījums.
Jānis Reirs Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Pētījums “Elektronisko pakalpojumu pieejamības un efektivitātes novērtējums” tika iecerēts, lai izpētītu to e-pakalpojumu pieejamību, ko piedāvā valsts un pašvaldības iestādes, un aprēķinātu šo pakalpojumu efektivitātes indikatoru. Proti, tas ļauj apzināt kopainu un fiksēt, cik tālu Latvija tikusi, kā arī atspoguļo sabiedrības vērtējumu. Turklāt, balstoties uz iegūtajiem datiem, paredzēts izstrādāt ieteikumus, kā uzlabot situāciju.
E-pakalpojumi vēl svešinieka statusā
Interesanti, ka no vairāk nekā
2500 respondentiem atbildēja tikai 44 procenti. Parastā pētījumu
praksē atbild teju uz pusi vairāk aptaujāto. Kā skaidro ĪUMEPLS
E-pārvaldes departamenta direktors Anatolijs Zabašta, tas tikai
apliecina, ka sabiedrībā vēl maza izpratne par e-lietām.
Valsts un pašvaldību sniegtos pakalpojumus izmanto vairāk nekā 80
procenti aptaujāto. Tātad vairumam no mums tie ir aktuāli. Taču
no visiem pašvaldības un valsts iestāžu klientiem vairums
neizmanto pilnīgi nevienu piedāvāto elektroniskā pakalpojuma
veidu. E-pakalpojumus izmanto tikai 29 procenti, turklāt no tiem
puse (14,3 procenti) – tikai vienu, astoņi procenti – divus, 4,3
procenti – trīs, 1,4 procenti – četrus, aptuveni tikpat – piecus
vai vairāk e-pakalpojumus. A.Zabašta uzskata, ka minētie dati
spilgti raksturo situāciju, kā arī ieskicē potenciālu, cik daudz
vēl darāmā.
Internets pagaidām vēl pastarītis
Informāciju par valsts un
pašvaldību pakalpojumiem iedzīvotāji vislabprātāk meklē tiešo
kontaktu ceļā – šādu saziņas veidu izvēlas 61 procents aptaujāto.
45 procenti dod priekšroku telefonam, bet 28 procenti šim nolūkam
izmanto internetu.
Tie ir vidējie raksturlielumi, savukārt atsevišķām grupām krasi
atšķiras iecienītākie informācijas meklēšanas veidi. Piemēram,
tiešo kontaktu ar valsts vai pašvaldības iestādēm visvairāk
izmanto pašnodarbinātas personas. To iecienījuši arī
bezdarbnieki, pensionāri un publiskā sektorā strādājošie.
Uzņēmējiem un augstākā līmeņa vadītājiem līderos ir tālruņu
kontakti un vajadzīgās informācijas meklēšana ar interneta
palīdzību. Tīmekli šādiem nolūkiem izmanto arī vairāk nekā puse
aptaujāto skolēnu un studentu. Savukārt tālruni, lai iegūtu
vajadzīgās ziņas, izmanto arī vairāk nekā puse pašnodarbināto un
privātā sektorā strādājošie.
Mājas lapas ieguvušas arī viszemāko vērtējumu informācijas avota
efektivitātes ziņā. Likumsakarīgi, ka augstāko – piecu
punktu – vērtējumu mājas lapām visbiežāk snieguši gados
jauni cilvēki. Otrajā vietā efektivitātes ziņā ierindojas tiešais
kontakts iestādē, ko visaugstāk parasti novērtēja tieši
pensionāri. Līderpozīcijā ir tālrunis. Zīmīgi, ka maksimālo
punktu skaitu tālruņa kontaktiem vairāk deva augstākā līmeņa
vadītāji un uzņēmēji.
Šis svešinieks tomēr ir patīkams
Pētījums ieskicē plašās
elektronisko pakalpojumu perspektīvas. Lai gan ar to pieejamību
un lietošanu pagaidām ir tā, kā ir, to būtību un priekšrocību
iedzīvotāji novērtē. Tā 77,2 procenti aptaujāto uzskata, ka
viņiem būtu nepieciešams vismaz viens elektroniskais pakalpojums.
Visvairāk šāda viedokļa piekritēju ir vecuma grupā no 15 līdz 24
gadiem – 92 procenti. Savukārt tikai 52,7 procenti respondentu
vecumā no 65 līdz 69 gadiem atzinuši, ka viņiem tāds būtu
vajadzīgs. Piemēram, visnepieciešamākie elektroniskie pakalpojumi
iedzīvotāju skatījumā ir pieeja bibliotēkām, sociālās
nodrošināšanas pakalpojumiem, dažādu izziņu saņemšanai,
dzīvesvietas deklarēšana, ienākumu deklarācija un iesniegums
augstākās izglītības mācību iestādē.
Tiešajās intervijās izkristalizējušies vairāki secinājumi un
ieteikumi. Kā atzina A.Zabašta, tiešajās aptaujās gūtās atziņas
nevar uzskatīt par visas sabiedrības reprezentējošu viedokli,
tomēr zināmu viedokļa ievirzi tās sniedz. Tā, piemēram, tiešajās
intervijās secināts, ka iedzīvotāji vēlētos elektroniski kārtot
ierakstus Zemesgrāmatā, kā arī saņemt apkopotu informāciju par
visiem pakalpojumiem,
Kā elektronisko pakalpojumu priekšrocību iedzīvotāji minējuši
ātrumu, ērtumu, mobilitāti un vienkāršumu. Aptaujātie uzskata, ka
e-pakalpojumi ļauj labāk plānot laiku, jo nav jārēķinās ar
iestādes darba laiku un nav jāgaida rindā.
Savukārt lielākās bažas vieš neziņa, vai elektroniski
aizpildītais pieteikums ir saņemts iestādē. Cilvēki satraucas arī
par iespējamām tehniskajām kļūdām.
Pie izmantošanas šķēršļiem minēta interneta nepieejamība un
neprasme ar to strādāt, kā arī elektroniskā paraksta
neesamība.
Stabils tramplīns straujam lēcienam
Izmantojot ātruma, piekļuves,
ērtuma, iemaņu līmeņa un attieksmes vidējos vērtējumus piecu
punktu sistēmā, izrēķināts e-pakalpojumu efektivitātes indikators
– 3,36. Indikators ir samērā augsts, un, kā uzskata sekretariāta
E-pārvaldes departamenta direktors, atliek vien vēlēties tādu
noturēt arī turpmāk.
Taču, tā kā daudzi nebija snieguši savu vērtējumu, izmantojot
speciālu formulu, aprēķināts arī uzlabotais e-pakalpojumu
efektivitātes indikators. Paveras pavisam cita aina –
0,897.
Par pētījumā atspoguļoto uzlaboto indikatoru īpašu uzdevumu
ministrs elektroniskās pārvaldes lietās Jānis Reirs atzina, kas
tas var nedaudz šokēt, jo ir ļoti zems un nesasniedz pat viena
punkta atzīmi. Viņaprāt, uztraukties tomēr nevajag. Latvija uz
e-pārvaldi gājusi lēni, bet pamatīgi. Radīti un vēl tiek radīti
priekšnoteikumi, lai turpmākā attīstība būtu ļoti strauja.
Ministrs augstu vērtē valsts un pašvaldību tagad un tuvākajā
nākotnē piedāvāto elektronisko pakalpojumu izredzes un ir
optimistiski noskaņots par to izaugsmi.
Izvērtējot pētījuma rezultātus, sekretariāts secinājis, ka
e-pakalpojumu attīstībai, valsts informācijas sistēmu
integrācijai, vienota valsts portāla un e-paraksta izveidei, kā
arī sabiedrības izglītības infrastruktūras izveidošanai jākļūst
par prioritātēm e-pārvaldes attīstības programmā
2005.–2009.gadam. Savukārt, lai e-pārvaldei būtu perspektīva
nākotne, jāgādā par atbilstošām investīcijām.
Paveiktais valdības 100 dienās Īpašu uzdevumu ministra
elektroniskās pārvaldes lietu sekretariāta skatījumā:
* Apstiprināta ES strukturālo fondu nacionālā programma
“E-pārvaldes bāzes infrastruktūras attīstība”, kuras ietvaros
projektus īsteno 10 ministrijas un 7 pašvaldības. No 19
programmas projektiem jau sākts īstenot 13 projektus.
* Atjaunota Informācijas sabiedrības Nacionālā padome.
* Sagatavota un nodota publiskai apspriešanai sociāli ekonomiskā
programma “E-Latvija”.
* 2.februārī parakstīts Latvijas un “Microsoft”
sadarbības līgums, kas dos ievērojamas priekšrocības autortiesību
jautājumos un sekmēs izglītības informatizācijas attīstību
Latvijā.
* Uzsāktas pārrunas par novērotāja statusu Ekonomiskās
sadarbības un attīstības organizācijā (OECD). Notika pirmā
iepazīšanās tikšanās.
* Radīta sekretariāta darbībai nepieciešamā tiesiskā bāze,
sagatavota struktūra, veiksmīgi veikta reorganizācija.
* Tiek sagatavoti 4 Ministru kabineta noteikumi par Valsts
informācijas sistēmām.
* Izstrādāti grozījumi likumā “Par presi un citiem masu
informācijas līdzekļiem”.
* Sagatavoti priekšlikumi pornogrāfiska un erotiska rakstura
materiālu aprites tiesiskajai regulēšanai elektroniskajā
vidē.
* Sagatavots ziņojums valdībai par elektronisko
parakstu.
Ilze Apine,
“LV”
ilze.apine@vestnesis.lv