Nākotne ir zīmolu veikaliem
Asas konkurences apstākļos savas pozīcijas nostiprina vietējie tirgotāji
Kā zināms, 2004. gada Latvijas
iekšzemes kopprodukta pieauguma struktūrā nozīmīga vieta bijusi
tirdzniecībai – šīs nozares pieaugums atbilst 10,1 procentam. Nav
šaubu, ka arī turpmāk jo īpaši mazumtirdzniecība būs sfēra, kurā
varēs novērot strauju izaugsmi. Acīmredzot pirmām kārtām tā
izpaudīsies lielveikalu biznesa tālākā attīstībā. Tomēr jāņem
vērā arī Latvijas tirgus pārblīvētība. Konkurences cīņa kļūst
aizvien sīvāka un jaunu dalībnieku ienākšanā – aizvien
sarežģītāka. Tāpēc interesanti, kā savas pozīcijas tirgū
nostiprina jau pazīstamie un rūdītie lielveikalu ķēžu
saimnieki.
Pagājušajā piektdienā nozīmīgu soli spēra SIA “Elvi grupa”,
Pļavniekos atklājot savu līdz šim lielāko veikalu Rīgā. Veikalu
ķēdei pamati likti 2000.gadā, kad darbu sāka “Elvi” pirmais
veikals Siguldā. Šobrīd ar “Elvi” zīmolu Latvijā darbojas jau 62
veikali. Vairums šo tirdzniecības vietu pieder dažādiem
uzņēmumiem, kurus ar “Elvi” vieno franšīzes līgums, bet daļa
veikalu ir pašas “Elvi grupas” īpašums. Uzņēmuma vadība neslēpj
nodomus turpināt tīkla paplašināšanu gan galvaspilsētā, gan
reģionos.
Pēc “Elvi grupas” mārketinga daļas vadītājas Sanitas Beķeres
stāstītā, iedzīvotāju aptauja liecina par “Elvi” zīmola
atpazīstamību. Šā gada februārī sabiedriskās domas pētījumu
centrs SKDS veica pētījumu “Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās
paradumi”. Pētījumā noskaidrots, ka “Elvi” ir pircēju vidū
visiecienītākie Latvijas kapitālu pārstāvošie veikali, un
sabiedriskā doma tos ierindojusi ceturtajā vietā aiz “Rimi”,
“Maxima” un “Saulītes”. S.Beķere uzsvēra, ka ir pilnīgi skaidrs –
nākotne pieder tikai zīmolu veikaliem vai tirgotājiem, kuriem
izdevies atrast savu, ļoti specifisku tirgus nišu. Tāpēc ikvienam
tirgus dalībniekam jādara viss iespējamais sava zīmola
atpazīstamības un prestiža nostiprināšanai.
Protams, priekšrocības dod arī zināma specializācija – piemēram,
“Elvi” veikalu sortimentā tek akcentēts vietējo produktu
piedāvājums. Pēc S.Beķeres domām, jauna veikala atklāšana
mikrorajonā ir visnotaļ riskants pasākums lielās konkurences dēļ,
bet uzņēmuma vadība to uzskata par savas konkurētspējas pārbaudi.
Kā atzina S. Beķere, tuvākā nākotne rādīs, kuriem
mazumtirgotājiem izdosies saglabāt savu vietu tirgū apstākļos,
kad vērojama lielo uzņēmumu konsolidācija.
“Elvi grupas” valdes priekšsēdētājs Jānis Čerņavskis pastāstīja,
ka līdz šā gada beigām plānots “Elvi” veikalu skaitu palielināt
līdz 80. Jauni veikali tiks atklāti gan Jelgavā, gan Daugavpilī,
gan vairākās citās apdzīvotās vietās, tādējādi konsekventi
turpinot reģionu “iekarošanu”.
Juris Bārtulis, “LV”