Veltījums Ziemeļvalstu dizaina pusgadsimtam
Dekoratīvi lietišķās mākslas
muzejā 23.martā atklāja izstādi “Skandināvijas dizains viņpus
mīta”, ar kuru tiek svinēta Ziemeļvalstu dizaina 50 gadu
jubileja. Tā ir starptautiska ceļojošā izstāde, kas pirms diviem
gadiem sāka savu gaitu Berlīnē, pēc tam ceļoja uz Milānu un
Budapeštu. No Rīgas, kur izstādi varēs skatīt līdz 5.jūnijam, tā
turpinās ceļojumu uz Glāzgovu, Kopenhāgenu, Gēteborgu, Oslo un
Ņujorku.
Izstāde sarīkota pēc Ziemeļvalstu Ministru padomes iniciatīvas,
sadarbojoties Dānijas, Norvēģijas, Somijas un Zviedrijas
vēstniecībām. Pirmos apmeklētājus ar ekspozīciju iepazīstināja
izstādes kurators prof.Vidars Halēns, Oslo Nacionālā mākslas,
arhitektūras un dizaina muzeja galvenais speciālists.
Skandināvijas dizains kā jēdziens nostiprinājās pagājušā
gadsimta 50.gadu sākumā, kad tas ar daudzo publikāciju un izstāžu
starpniecību iemantoja lielu popularitāti. Izstāde atspoguļo
Skandināvijas valstu dizaina attīstību vēsturiskā perspektīvā un
iezīmē nākotnes tendences, aptverot gan mākslas, gan rūpniecisko
dizainu. Atraktīvi iekārtotajā izstādē ir vairāk nekā 200
eksponātu – no amatniecības un mākslas priekšmetiem līdz pat
industriālajam dizainam. Izstādes koncepcijas pamatā ir itāliešu
filozofa Itālo Kalvīno (1923–1985) darbā “Six Memos for the
Next Millenium” (“Seši ieteikumi nākamajam gadu tūkstotim”)
akcentētie principi: vieglums, ātrums, precizitāte, redzamība,
daudzveidība un saskaņa. Šie seši principi noteikuši tematisko
struktūru izstādes daļā, kas atspoguļo Skandināvijas mūsdienu
dizaina ainu. Ar humora dzirksti veidota ekspozīcijas noslēdzošā
daļa “Pārpilnības stereotips”.
“Iittala”,
“Georg Jensen”, “Fiskars”, “Lego” un
“Tetra Pak” ir tikai dažas no kompānijām, kas pārstāvētas
izstādē. Piemēram, firmas “Hasselblads” fotoaparāts ir lietots
kosmosā, arī pirmajā lidojumā uz Mēnesi. Skandināvijas dizaina
meistaru iedibinātās tradīcijas tālāk attīsta liels skaits jaunu
mākslinieku. Daudzi Skandināvijas valstu dizaineri strādā arī
starptautiskās kompānijās, piemēram, “Magis”,
“Adidas” un “Cappelini”.
Izstādē tiek prezentēta arī grāmata “Skandināvijas dizains viņpus
mīta – Ziemeļvalstu dizaina piecdesmit gadi”, kas atspoguļo
Ziemeļvalstu dizaina tendences, straujo attīstību un ietekmi uz
starptautiskā dizaina attīstību. Respektablo izdevumu (230
lappušu, 200 attēlu) sagatavojis un angļu valodā publicējis
apgāds “Arvinius Förlag” Zviedrijā. Grāmatas redaktori ir
filoloģijas doktors prof. Vidars Halēns un profesore Kerstina
Vikmane.
Aina Rozeniece,
“LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv
Harri Koskinens.
“Bloks” |
Sigridura
Sigurjonsdotira. “Nākotnes kabata” |