Ekoloģija, drošība un konkurence
Aizvadītajā nedēļā Rīgā viesojās Eiropas Autoražotāju asociācijas (ACEA) ģenerālsekretārs Ivans Hodaks. Viņa vizītes mērķis bija attīstīt un nostiprināt asociācijas kontaktus ar Latvijas radniecīgo nozaru organizācijām un valsts institūcijām, kā arī iepazīstināt sabiedrību ar autoražotāju plāniem, mērķiem un uzdevumiem.
Eiropas Autoražotāju asociācijas ģenerālsekretārs Ivans Hodaks un Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Olafs Ozols viesnīcā “Reval Hotel Rīdzene”, kur notiek preses konference par Eiropas un pasaules autoražošanas attīstības tendencēm Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
ACEA pārstāv visas Eiropas
autorūpniecību – asociācijā ietilpst gan vieglo, gan smago
automobiļu ražotāji. I.Hodaks norādīja, ka nozarē tieši
nodarbināti aptuveni divi miljoni kontinenta iedzīvotāju, bet
netieši profesionāli ar to saistīti vēl 10–15 miljoni. ACEA
centrālais birojs atrodas Briselē, bet pārstāvniecības darbojas
21 Eiropas Savienības (ES) valstī, kā arī Ķīnā un Japānā. Par
savu mērķi asociācija izvirza gan autoražotāju, gan arī
patērētāju interešu aizstāvību.
Rīgā I.Hodaks uzsvēra: šobrīd automobiļu industrijas galvenās
problēmas un risināmie uzdevumi ir saistīti ar vides aizsardzību
un transportlīdzekļu ekspluatācijas drošību. Jau 1998.gadā ACEA
un Eiropas Komisija parakstīja vienošanos par oglekļa dioksīda
izmešu samazināšanu automobiļu atgāzēs. Saskaņā ar šo dokumentu
desmit gadu laikā autoražotājiem jānodrošina minētās vielas
izmešu samazinājums par 20 procentiem. I.Hodaks atzina: lai
ievērotu mūsdienu ekoloģiskos standartus un uzlabotu vides
kvalitāti, jāatrisina vēl ne mazums tehnisku problēmu automobiļu
dzinēju konstrukcijā. Jo īpaši tas attiecas uz dīzeļdzinējiem.
Taču, kā norādīja ACEA ģenerālsekretārs, piesārņojuma
samazināšanu censties panākt tikai tehnoloģiju attīstības ceļā
būtu ārkārtīgi dārgi – lielu ieguldījumu šajā jomā var dot arī
infrastruktūras, kā arī autovadītāju brauktprasmes un disciplīnas
uzlabošana.
Drošība - ne tikai ražotāju kompetencē
Līdzās ekoloģiskajām problēmām par
sevi aizvien uzstājīgāk atgādina drošības jautājumi. Šajā jomā
autoindustrijā gan panākts ievērojams progress.
Taču arī satiksmes drošība ir komplekss, uzsvēra I. Hodaks,
atgādinādams par nepieciešamību autovadītājiem izmantot drošības
jostas un izvēlēties saprātīgu braukšanas ātrumu, bet
kompetentajām institūcijām – noteikt adekvātus ātruma
ierobežojumus un uzlabot autoceļu kvalitāti. Viņš ar
sarūgtinājumu norādīja uz Rīgā novēroto kontrastu starp lieliski
iekārtotajiem automobiļu tirdzniecības saloniem un nožēlojamo
ielu seguma stāvokli. Nepieciešams arī nodrošināt efektīvu un
konsekventu ceļu policijas darbību, izslēdzot korupcijas
iespējas, sacīja ACEA ģenerālsekretārs. Viņš uzsvēra – arī
gājējiem stingrāk jākontrolē ceļu satiksmes noteikumu ievērošana,
visu vainu par negadījumiem neuzveļot tikai autovadītājiem vai
ražotājiem. I.Hodaks atzina, ka Latvijas mērogiem ik gadu
reģistrētais negadījumos bojāgājušo skaits ir pārāk liels. Kā
zināms, 2004.gadā uz mūsu valsts autoceļiem dzīvību zaudēja 512,
bet ievainojumus guva 6428 cilvēki. Kā paraugu satiksmes drošības
uzlabošanā I.Hodaks minēja Franciju. Šajā valstī, pateicoties
pārdomātu pasākumu kompleksam, divos gados negadījumu skaitu
izdevās samazināt par 30 procentiem.
Konkurences netrūkst, peļņa - mērena
I.Hodaks arī norādīja –
autoražotāji dara visu iespējamo gan piesārņojuma samazināšanā,
gan drošības līmeņa celšanā, taču tiem jādomā arī par savu preču
konkurētspēju. Proti, tehnoloģiju attīstība un aprīkojuma
uzlabošana nedrīkst izraisīt automobiļu sadārdzināšanos. Tās
rezultātā saruktu jaunu spēkratu noiets un nopietni ciestu
Eiropas ekonomikai ļoti svarīgā autorūpniecības nozare. Jāņem
vērā, uzsvēra I.Hodaks, ka būtiski atšķiras Eiropas un pārējo
autorūpniecības lielvalstu ražotāju rentabilitātes rādītāji. ASV
autoražotāju peļņa ir 8–9 procenti, Japānas rūpnieku – 5–7
procenti, bet Eiropas ražotāju peļņa sasniedz vien 2–3 procentus.
Šā iemesla dēļ autoražotāji arī nevar samazināt produkcijas
piegādes cenas.
Savukārt attiecībā uz atšķirīgajām jauno automobiļu cenām ES
dalībvalstīs I.Hodaks prognozēja, ka tuvākajā nākotnē atšķirības
neizzudīs – cenas izlīdzināt varētu tikai nodokļu harmonizācijas
ceļā, taču dalībvalstis kategoriski iebilst pret šādu risinājumu.
Kā pilnīgi aplamu I. Hodaks novērtēja kādas augstas Eiropas
amatpersonas neseno izteikumu par konkurences trūkumu
autorūpniecības nozarē.
Savukārt Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas valdes
priekšsēdētājs Olafs Ozols pauda bažas par jauno automobiļu
realizācijas apjomiem pretstatā lietoto spēkratu tirdzniecības
rādītājiem – šobrīd aptuveni 81 procents valstī pārdoto
automobiļu ir jau lietoti. O.Ozols norādīja, ka Latvijā uz katru
tūkstoti iedzīvotāju ir 4,8 jaunas automašīnas, Lietuvā šis
rādītājs ir 3,9, Igaunijā – 11, bet “vecajās” ES dalībvalstīs –
38. Taču veca auto ekspluatācija prasa ievērojamas investīcijas
rezerves daļu iegādē un remontā, tāpēc arī valstij būtu jāveicina
jaunu automobiļu iegāde, sacīja O.Ozols.
Atbalstot biodegvielas ieviešanu
Par aktuālu jautājumu autorūpniecības kontekstā kļuvusi arī biodegvielas izmantošana. I.Hodaks pauda autoražotāju atbalstu biodegvielas ieviešanai, uzskatot to par iespēju samazināt oglekļa dioksīda izmešu daudzumu. Protams, organiskās izcelsmes degvielas ieviešana neizbēgami prasīs spēkratu dzinēju konstruktīvo pilnveidošanu. Paredzams, ka laika gaitā, pieaugot tirgū realizētās biodegvielas apjomam, varēs palielināt arī tās attiecību pret fosilo degvielu dzinējos izmantojamā maisījuma sastāvā, bet tas radīs nepieciešamību pielāgot dzinējus šā sastāva īpatnībām.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv