Pārdale nav jaunrade
Vai pareizi aprēķinām iekšzemes kopproduktu?
Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Nobeigums. Sākums “LV”, 24.03.2005.
Pārdale tiek ignorēta
Valsts budžets ir liels un
daudzšķautņains ievākto ienākumu (galvenokārt visdažādāko
nodokļu) pārdales mehānisms. Izvirzās jautājums – vai visi valsts
budžeta izdevumi ir raženi jeb, kā daži raksta, produktīvi?
Nepārprotamas un skaidras atbildes nav. Valsts aparāta ierēdņi ir
nepieciešami, vispārējās interesēs tie sniedz produktīvus
pakalpojumus, līdz ar to piedalās iekšzemes kopprodukta (IKP)
veidošanā. Bet valsts aparātam ir raksturīgs arī birokrātisms.
Birokrātiskas barjeras kavē IKP pieaugumu, var runāt par noteiktu
ierēdņu antiproduktīvo darbu. Viņu alga ir nodokļu pārdales
rezultāts, kas ne tikai nepalielina IKP, bet pat to pamazina. Vai
valsts ar uzpūstu mazāk efektīvi strādājošo ierēdņu skaitu ir ar
attiecīgi lielāku IKP, bagātāka, attīstās straujāk nekā valsts ar
nelielu, bet augsti kvalificētu un visai raženi strādājošu
ierēdņu skaitu? Jautājums retorisks, jo atbilde labi zināma.
Statistikā valsts ar lielāku ierēdņu armiju un lielāku to darba
algas fondu ieskaitīs IKP “maisā” varenāku pievienoto vērtīgumu.
Arī neefektīvi strādājoši ierēdņi ne slikti izdzīvo, jo tos
sabiedrība uztur uz citu radītā IKP rēķina.
IKP pārdales iespēju uzskatāmi rāda viscaur atzīta Dž.M.Keinsa
iekšzemes kopprodukta izlietošanas formula:
IKP=C+G+I-E, kur C – privātais patēriņš, G – valsts patēriņš, I –
investīcijas, E – tīrais eksports.
Pieņemsim, ka attiecības starp C, G, I,E ir konstantas. Pārdalīt
var tikai to, kas jau pirms tam reāli radīts. Palielinot C
ietvaros ierēdņu un karavīru patēriņu, to var darīt vienīgi citu
iedzīvotāju grupu patēriņu mazinot, jo lielāks ierēdņu un
karavīru skaits IKP nepalielina. Toties mazinot bezdarbu un
vairojot tās iedzīvotāju grupas, kas veic produktīvo darbu,
palielināsies IKP avots privātam patēriņam. Ražens darbinieks
mijiedarbībā ar citiem ražošanas resursiem, radīs ne tikai savu
uzturēšanas fondu, bet arī pievienoto vērtīgumu valsts patēriņam,
investīcijām tīram eksportam, kas tālāk sekmēs IKP
pieaugumu.
Pievērsīsimies problēmas citam aspektam. Pēc Centrālās
statistikas pārvaldes informācijas, 2004.gadā ap 18% iekšzemes
kopprodukta veidoja finanšu starpniecība, operācijas ar nekustamo
īpašumu, noma un cita komercdarbība. Vai darba pūliņi šinīs jomās
rada ko sabiedrībai jaunu, ir pievienotā vērtīguma avots?
Statistiķi, balstoties uz ekonomikas teorijas it kā
nepārprotamajām atziņām, atbild: runa ir par pakalpojumiem, kas
apkalpo noteiktas vajadzības, tātad veidojas pievienotais
vērtīgums (darbinieku algas, amortizācija, peļņa) un līdz ar to
iekšzemes kopprodukts. Liekas, teorijā te kaut kas klibo.
Ieskatīsimies banku darbībā. Bankas apkalpo savu klientu kontus,
veic valūtu konvertāciju. Saprotams, pelna. Brīžiem brangi. Kādā
veidā? Pateicoties esošo līdzekļu elementārajai pārdalei.
Klientiem par bankas pakalpojumiem jāmaksā mesli. Bankas iegūst,
klienti zaudē. Bilance = 0. Sabiedrība kopumā nav kļuvusi ne par
grasi bagātāka, bankas gan.
Nedrīkst aizmirst, ka IKP netiek ieslēgti valsts transferta
maksājumi, jo tādas finanšu operācijas kā pensiju, sociālo
pabalstu izmaksa ir valsts budžeta ieņēmumu pārdales formas. Tāds
pats neražens raksturs ir privātiem transfertiem, naudas
pārvedumiem, dāvanu pasniegšanai, mantojuma piešķiršanai.
Arī spekulācija ar vērtspapīriem un valūtu IKP nevairo. Reālo
bagātību dublikāti, valūta pāriet no vienām rokām otrās, maina
īpašnieku, bet produktīvs darbs ar vērtīguma īstenošanos
nenotiek. Nav pamata agrāk uzcelto nekustamo īpašuma objektu
pirkšanu un pārdošanu, juridisko īpašnieku maiņu, spekulāciju šai
jomā dēvēt par produktīvu darbu ar IKP pieaugumu.
Pakalpojumu sfēra aptver lielu skaitu visdažādāko operāciju.
Viena daļa šo operāciju ir ražena, cita ne, pārstāvot tikai
līdzekļu pārdali bez jaunrades. Pakalpojumu sfēra IKP statistikā
ir pārlieku liela. Katrai valstij ir savas īpatnības, tāpēc IKP
starptautiski salīdzinājumi ir a priori neprecīzi.
Jāīsteno teorētiski un praktiski pamatota selekcija, atdalot
pakalpojumus, kas rada IKP, no neproduktīviem pakalpojumiem. Kas
to darīs?
Priekšlikumi
Valsts statistika ar pašdarbību
nenodarbojas. Tās IKP aprēķini balstās uz ANO statistikas un
“Eurostat” priekšrakstiem. Vērienīgai šo priekšrakstu
revīzijai Statistikas pārvaldei nav ne kadru, ne naudas.
Atsevišķai valstij mainīt IKP aprēķina metodoloģiju arī nav prāta
darbs, jo tas sagraus jebkuru starptautisku salīdzināšanas
iespēju.
Uz sabiedriskiem pamatiem būtu jāizveido komisija iekšzemes
kopprodukta aprēķināšanas metodoloģisko pamatu rūpīgai pārbaudei.
Komisijas darbā būtu jāaicina speciālisti no CSP, Finanšu
ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Latvijas Bankas, LZA
Ekonomikas institūta, augstākajām mācību iestādēm, lielākajām
privātajām bankām. Sava darba pirmajā posmā komisijai būtu
jāizstrādā saskaņots projekts, kā mainīt iekšzemes kopprodukta
aprēķināšanas kārtību. Otrajā posmā būtu jāveic IKP aprēķins pēc
jaunās kārtības, vēlams, visās trijās Baltijas valstīs.
Pēc IKP aprēķina, jaunās un vecās kārtības plusu un mīnusu
rūpīgas analīzes komisijai jāiesniedz savi priekšlikumi
starptautiskām statistikas institūcijām, kam ir tiesības mainīt
pasaules mērogā IKP aprēķināšanas metodoloģiju.
Ir pienācis laiks IKP aprēķinus pilnveidot.
Zem guloša akmens ūdens netek.
Georgs Lībermanis,
LU
Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks