Ministru kabineta 2005.gada 29.marta sēdē
Akceptēts likumprojekts
“Grozījumi Dzīvesvietas deklarēšanas
likumā”.
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu
iedzīvotājiem iespēju deklarēt dzīvesvietu pa pastu, kā arī dota
precīza norāde uz likumu, kurš nosaka dzīvesvietas reģistrēšanas
kārtību personām, kuras dzīvo ārvalstīs. Likumprojektā tiek dota
iespēja personām kā papildu adresi norādīt ne tikai dzīvesvietas
adresi, bet arī citu kontaktinformāciju.
Likumprojekts paredz, ka persona var iesniegt dzīvesvietas
deklarāciju pa pastu. Iesniedzot dzīvesvietas deklarāciju pa
pastu vai elektroniski, kā dzīvesvietas deklarēšanas iestāde tiek
noteikta Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde.
Ja persona dzīvo ārvalstī, tās pienākumu reģistrēt dzīvesvietu
nosaka Iedzīvotāju reģistra likums.
Likumprojektā paredzēts noteikt, ka nepilngadīga bērna
dzīvesvieta tiek noteikta tā vecāku (aizbildņu)
dzīvesvieta.
Likumprojekts paredz svītrot normu, kura paredz valsts nodevas
iekasēšanu par dzīvesvietas reģistrēšanu pašvaldībā, un noteic,
ka ar dzīvesvietas reģistrēšanu saistītos izdevumus sedz no
valsts budžeta.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā augstskolu studenti apgūst
speciālo militārās apmācības kursu”.
Noteikumi nosaka
kārtību, kādā valsts licencēto augstskolu studenti apgūst valsts
apstiprinātu speciālo militārās apmācības kursu (militārās
mācības). Militārās mācības notiek šādos līmeņos: rezerves
kareivja pamatkurss; rezerves jaunākā instruktora pamatkurss;
rezerves komandējošā sastāva virsnieka pamatkurss; rezerves
virsnieka speciālista (ārsta) pamatkurss.
Rezerves kareivja pamatkursā tiek apgūta Nacionālo bruņoto spēku
noteiktā kareivja pamatapmācības programma. Minētā programma tiek
īstenota viena gada laikā, un uz to var pieteikties visu
specialitāšu studenti.
Studenti, kuri sekmīgi apguvuši rezerves kareivja pamatkursu,
saņem Nacionālo bruņoto spēku Instruktoru skolas sertifikātu par
rezerves kareivja pamatkursa apgūšanu un var turpināt militārās
mācības viena gada rezerves jaunākā instruktora pamatkursā, kurā
tiek apgūta nodaļas/grupas instruktora vispārējās apmācības
programma.
Studenti, kuri sekmīgi apguvuši rezerves jaunākā instruktora
pamatkursu, saņem Nacionālo bruņoto spēku Instruktoru skolas
sertifikātu par rezerves jaunākā instruktora kvalifikācijas
iegūšanu un kaprāļa dienesta pakāpi un pēc augstskolas
absolvēšanas tiek ieskaitīti Nacionālo bruņoto spēku
rezervē.
Rezerves komandējošā sastāva virsnieka pamatkursā divu gadu laikā
tiek apgūta rezerves virsnieku pamatapmācības programma. Uz šo
programmu var pieteikties visu specialitāšu studenti, kuri pirms
tam sekmīgi apguvuši rezerves kareivja pamatkursu.
Studenti, kas sekmīgi apguvuši rezerves komandējošā sastāva
virsnieka pamatkursu, saņem Nacionālās aizsardzības akadēmijas
sertifikātu par vada komandiera kvalifikācijas iegūšanu un
leitnanta dienesta pakāpi un pēc augstskolas absolvēšanas tiek
ieskaitīti Nacionālo bruņoto spēku rezervē.
Rezerves virsnieka speciālista (ārsta) pamatkursā viena gada
laikā tiek apgūta virsnieka speciālista pamatapmācības programma.
Uz šo programmu var pieteikties studenti, kuri apgūst
profesionālo studiju programmu ārsta profesionālās kvalifikācijas
iegūšanai.
Studenti, kuri sekmīgi apguvuši rezerves virsnieka speciālista
pamatkursu, saņem Nacionālās aizsardzības akadēmijas sertifikātu
par virsnieka speciālista kvalifikācijas iegūšanu un
virsleitnanta dienesta pakāpi un pēc augstskolas absolvēšanas
tiek ieskaitīti Nacionālo bruņoto spēku rezervē.
Militārās mācības studenti apgūst pēc brīvprātības principa.
Militāro mācību nodarbību kalendāra plānu saskaņo ar augstskolas
studiju plānu. Aizsardzības ministrija un augstskola noslēdz
savstarpēju līgumu. Līgumā nosaka pušu tiesības un pienākumus
militāro mācību jomā.
Augstskola, pamatojoties uz studentu iesniegumiem, katru gadu
līdz 1.oktobrim informē Nacionālos bruņotos spēkus par tiem
studentiem, kuri vēlas apgūt militārās mācības.
Studentiem, kuri vēlas apgūt militārās mācības, veic obligāto
veselības pārbaudi Nacionālo bruņoto spēku Militārās medicīnas
centrā. Izdevumus, kas saistīti ar obligāto veselības pārbaudi,
sedz no Aizsardzības ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta
līdzekļiem.
Pirms militārajām mācībām studenti noslēdz līgumu ar
Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem. Līgumā ir noteiktas pušu
tiesības, pienākumi, materiālā atbildība un militāro mācību
ilgums.
Rezerves kareivja pamatkurss un rezerves jaunākā instruktora
pamatkurss tiek apgūts virsnieku vadībā, kuriem ir atbilstoša
kvalifikācija. Militāro mācību teorētiskās nodarbības notiek
semestra laikā augstskolā reizi nedēļā darbdienu vakaros (pa
divām akadēmiskajām stundām). Praktiskās nodarbības un lauka
mācības notiek semestra laikā divas reizes mēnesī (sestdienās vai
svētdienās pa astoņām stundām) vai reizi mēnesī (sestdienā un
svētdienā – kopā ne vairāk par 16 stundām). Vasaras brīvlaikā
notiek triju nedēļu ilga vasaras lauka nometne (pēc katra
pamatkursa apgūšanas).
Rezerves kareivja pamatkursu un rezerves jaunākā instruktora
pamatkursu apgūšanu organizē Nacionālo bruņoto spēku Instruktoru
skola saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku Instruktoru skolas
izstrādātajām mācību programmām. Rezerves komandējošā sastāva
virsnieka pamatkursa un rezerves virsnieka speciālista (ārsta)
pamatkursa apgūšanu organizē Nacionālā aizsardzības akadēmija
saskaņā ar Nacionālās aizsardzības akadēmijas izstrādātajām
mācību programmām.
Augstskola saskaņā ar attiecīgās augstskolas un Aizsardzības
ministrijas noslēgto līgumu nodrošina studentu fizisko
sagatavošanu. Militārās mācības nodrošina no Aizsardzības
ministrijai šim mērķim piešķirtajiem valsts budžeta
līdzekļiem.
Lauka mācību un vasaras lauka nometņu laikā studentus apdrošina
pret nelaimes gadījumiem tāpat kā obligātā militārā dienesta
karavīrus, un viņi tiek nodrošināti saskaņā ar obligātā militārā
dienesta karavīriem noteiktajām materiāltehniskā nodrošinājuma
normām un uzturdevu. Šajā laikā studentiem tiek segti visi
transporta izdevumi, kas saistīti ar ierašanos uz lauka mācībām
vai vasaras lauka nometnēm.
Augstskolu studenti, kuri apgūst militāro mācību programmas,
pirms piedalīšanās lauka mācībās un vasaras lauka nometnēs tiek
vakcinēti pret ērču encefalītu, kā arī saņem nepieciešamo
medicīnisko palīdzību lauka mācību un vasaras lauka nometņu
laikā.
Nacionālie bruņotie spēki nodrošina militāro mācību procesu ar
personālu, mācību līdzekļiem, ieročiem, formas tērpiem, ekipējumu
un munīciju, kā arī organizē lauka mācības un vasaras lauka
nometnes.
Augstskolas nodrošina militāro mācību nodarbībām nepieciešamās
telpas, kā arī telpu uzturēšanai nepieciešamos komunālos
pakalpojumus.
Par spēku zaudējušiem atzīti Ministru kabineta 2003.gada
4.februāra noteikumi Nr.59 “Kārtība, kādā augstskolu studenti
apgūst speciālo militārās apmācības kursu”.
Pieņemts rīkojums “Par atbildīgo institūciju Informācijas
sabiedrības pakalpojumu likumā minētās informācijas aprites
koordinēšanai”.
Saskaņā ar Informācijas sabiedrības
pakalpojumu likumu par atbildīgo institūciju, kas koordinē
Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā minētās informācijas
apriti starp Latvijas uzraudzības iestādēm, Eiropas Ekonomikas
zonas valstu uzraudzības iestādēm un Eiropas Komisiju, noteikts
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.
Lai ieviestu Latvijas likumdošanā Eiropas Savienības Direktīvu
2000/31/EK par dažiem informācijas sabiedrības pakalpojumu
tiesiskajiem aspektiem, jo īpaši elektronisko tirdzniecību, tika
izstrādāts un 2004.gada 4.novembrī Saeimā pieņemts Informācijas
sabiedrības pakalpojumu likums.
Saskaņā ar Informācijas sabiedrības pakalpojuma likumu Ministru
kabinetam ir jānosaka atbildīgā institūcija, kas koordinē likuma
13.panta trešajā un ceturtajā daļā minētās informācijas apriti
starp Latvijas uzraudzības iestādēm, Eiropas Ekonomikas zonas
valstu uzraudzības iestādēm un Eiropas Komisiju.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par
aviāciju””.
Likumprojekts paredz Valsts robežsardzes
aviācijas izveides atzīšanu de iure, līdz ar to likuma
tiesiskais regulējums, Valsts robežsardzes gaisakuģiem izmantojot
Latvijas Republikas gaisa telpu, pilnībā būs attiecināms uz
Valsts robežsardzes aviāciju.
Likumprojekts paredz deleģējumu izdot Ministru kabineta
noteikumus, kuros tiks noteikta kārtība, kādā Valsts robežsardzes
aviācija kārtos maksājumus par civilās aviācijas lidlaukos
sniegtajiem pakalpojumiem, kā arī par aeronavigācijas un citu
radiotehnisko iekārtu izmantošanu.
Vienlaikus likumprojektā ir precizēta likumā “Par aviāciju”
lietotā terminoloģija iestāžu nosaukumos.
Pieņemti “Noteikumi par ārsta izglītību un profesionālo
kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem, kurus atzīst, piemērojot
speciālo profesionālās kvalifikācijas atzīšanas
sistēmu”.
Noteikumi nosaka ārvalstīs iegūtos ārsta
izglītību apliecinošos dokumentus un ārsta profesionālo
kvalifikāciju apliecinošos dokumentus šo noteikumu 1.pielikumā
minētajās ārsta profesijas pamatspecialitātēs, apakšspecialitātēs
vai papildspecialitātēs (ārsta kvalifikācijas dokumenti), kurus
atzīst, piemērojot speciālo profesionālās kvalifikācijas
atzīšanas sistēmu, kā arī papildus nepieciešamās profesionālās
pieredzes ilgumu un veidu, piemērojot speciālo profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas sistēmu, ja saskaņā ar ārvalstīs
iegūtajiem ārsta kvalifikācijas un ārsta apakšspecialitātes vai
papildspecialitātes kvalifikācijas dokumentiem ārsts ieguvis
likumā “Par reglamentētajām profesijām un profesionālās
kvalifikācijas atzīšanu” noteiktajām prasībām atbilstošu
izglītību (attiecībā uz struktūru, saturu un specializāciju), bet
attiecīgo dokumentu apliecinātā izglītība neatbilst Latvijas
Republikas normatīvajos aktos noteiktajām izglītības programmu
minimālajām prasībām ārsta profesionālās kvalifikācijas iegūšanai
ārsta profesijas pamatspecialitātēs, apakšspecialitātēs vai
papildspecialitātēs.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā piešķiramas valsts
mērķdotācijas pašvaldību apvienošanās (sadarbības) projektu
sagatavošanai un administratīvo teritoriju
izpētei”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķiramas
valsts mērķdotācijas pašvaldību apvienošanās (sadarbības)
projektu sagatavošanai un administratīvo teritoriju
izpētei.
Valsts mērķdotāciju piešķir šādā apmērā: pašvaldību apvienošanās
(sadarbības) projekta (apvienošanās projekts) sagatavošanai –
līdz 10 000 latiem; administratīvo teritoriju izpētei – līdz 2000
latiem.
Valsts mērķdotāciju apvienošanās projekta sagatavošanai vai
administratīvo teritoriju izpētei attiecīgajai pašvaldībai
piešķir un izmaksā, pamatojoties uz reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministra rīkojumu.
Lai saņemtu valsts mērķdotāciju, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā iesniedzami šādi dokumenti:
apvienošanās projekta sagatavošanai: pašvaldību grupas
iesniegums; attiecīgajā pašvaldību grupā ietilpstošo pašvaldību
domju (padomju) lēmumi par apvienošanās projekta sagatavošanas
uzdošanu vienai no tām; attiecīgās pašvaldības domes (padomes)
lēmums par apņemšanos sagatavot apvienošanās projektu saskaņā ar
Administratīvi teritoriālās reformas likuma 8.pantu; ja kāda no
pašvaldību grupas pašvaldībām ir atteikusies iesniegt šo
iesniegumu, – atteikuma pamatojums; apvienošanās projekta
izstrādes izdevumu tāme un priekšlikumi par projekta izpildes
termiņu. Administratīvo teritoriju izpētei: pašvaldību grupas
iesniegums; attiecīgajā pašvaldību grupā ietilpstošo domju
(padomju) lēmumi par administratīvo teritoriju izpētes uzdošanu
vienai no tām; attiecīgās pašvaldības domes (padomes) lēmums par
apņemšanos veikt administratīvo teritoriju izpēti saskaņā ar
Administratīvi teritoriālās reformas likuma 7.pantu;
administratīvo teritoriju izpētes izdevumu tāme un priekšlikumi
par izpētes izpildes termiņu.
Valsts mērķdotāciju pašvaldību grupai piešķir, ja ministrijā
saņemti šajos noteikumos minētie dokumenti un pašvaldību grupas
vienošanās par nodomu izveidot novadu atbilst parakstītajam
sarunu protokolam, kurā panākta vienošanās saskaņā ar Ministru
kabineta noteikto sarunu procedūru par novadu izveidošanas modeļa
precizēšanu (sarunu protokols), un Administratīvi teritoriālās
reformas likuma 2.pantā noteiktajam reformas mērķim.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija dokumentus
un sarunu protokolu iesniedz Administratīvi teritoriālās reformas
padomei (reformas padome). Reformas padome izvērtē iesnieguma
atbilstību sarunu protokolam un Administratīvi teritoriālās
reformas likuma 2.pantā noteiktajam reformas mērķim.
Ja reformas padome atzīst, ka pašvaldību grupas iesniegums
atbilst sarunu protokolam un Administratīvi teritoriālās reformas
likuma 2.pantā noteiktajam reformas mērķim, ministrija mēneša
laikā pēc reformas padomes atzinuma saņemšanas sagatavo ministra
rīkojuma projektu par valsts mērķdotācijas piešķiršanu
apvienošanās projekta sagatavošanai vai administratīvo teritoriju
izpētei saskaņā ar valsts pamatbudžeta programmas 06.00.00
“Mērķdotācijas pašvaldību apvienošanās (sadarbības) projektu
sagatavošanai un administratīvo teritoriju izpētei” finansēšanas
plānu.
Ja reformas padome atzīst, ka iesniegums neatbilst sarunu
protokolam un Administratīvi teritoriālās reformas likuma 2.pantā
noteiktajam reformas mērķim, ministrs nosūta attiecīgajām
pašvaldībām pamatotu atteikumu piešķirt valsts
mērķdotāciju.
Ja valsts budžetā apvienošanās projekta sagatavošanai vai
administratīvo teritoriju izpētei paredzētie finanšu līdzekļi ir
izlietoti, reformas padome izvērtē iesniegtos dokumentus, bet
ministrs rīkojumu par valsts mērķdotācijas piešķiršanu paraksta
pēc attiecīgā finansējuma piešķiršanas budžeta programmā.
Ja pašvaldību grupā, kas iesniegusi iesniegumu apvienošanās
projekta sagatavošanai, ir mazāk par četrām pašvaldībām, valsts
mērķdotācijas apmēru samazina par 10%.
Ja iesniegtā projekta īstenošanai valsts mērķdotācija jau bijusi
piešķirta agrāk vai valsts mērķdotācijas piešķiršana ir pretrunā
ar sarunu protokolu, valsts mērķdotāciju attiecīgajai pašvaldībai
nepiešķir.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra parakstīto
rīkojumu par valsts mērķdotācijas piešķiršanu ministrija piecu
darbdienu laikā nosūta attiecīgajām pašvaldībām. Pamatojoties uz
ministra rīkojumu par valsts mērķdotācijas piešķiršanu,
ministrija divu nedēļu laikā pārskaita attiecīgās pašvaldības
budžetā 40% no noteiktās valsts mērķdotācijas summas. Atlikušos
60% no noteiktās valsts mērķdotācijas summas pārskaita pēc tam,
kad ministrijā iesniegts izstrādātais projekts un projektā
ietverto pašvaldību domju (padomju) lēmumi par
apvienošanos.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija divas reizes
gadā informē Ministru kabinetu par apvienošanās projektu
sagatavošanai un administratīvo teritoriju izpētei piešķirto
valsts mērķdotāciju izlietojumu.
Valsts mērķdotācijas saņēmējs reizi divos mēnešos iesniedz
ministrijā pārskatu par projekta izpildes gaitu, grafiku un
valsts mērķdotācijas izlietojumu.
Pieņemti noteikumi “Autotransporta gada nobraukuma uzskaites
kārtība”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā veicama
autotransporta gada nobraukuma uzskaite uz valsts autoceļiem un
pašvaldību ceļiem ārpus apdzīvotām vietām.
Autotransporta gada nobraukuma uzskaite ietver: satiksmes
uzskaiti noteiktos autoceļu posmos; vidējās diennakts satiksmes
intensitātes noteikšanu katrai autotransporta kategorijai; gada
nobraukuma aprēķināšanu.
Autotransporta gada nobraukuma uzskaiti uz valsts autoceļiem veic
Valsts ceļu dienests, bet uz pašvaldību ceļiem – attiecīgā
pašvaldība.
Autotransporta gada nobraukuma uzskaiti katru gadu veic šādām
autotransporta kategorijām: pasažieru autotransporta līdzekļiem,
kuros ir mazāk par 10 vietām; autofurgoniem, kuru pilna masa
nepārsniedz trīs tonnas; kravas autotransporta līdzekļiem; kravas
autotransporta līdzekļiem ar piekabēm; vilcējiem ar puspiekabēm;
autobusiem. Autotransporta gada nobraukuma datu apkopojumu par
minētajām autotransporta kategorijām Satiksmes ministrija
iesniedz Eiropas Komisijā reizi gadā.
Reizi piecos gados, veicot autotransporta gada nobraukuma
uzskaiti uz valsts autoceļiem, kravas autotransporta līdzekļiem,
kravas autotransporta līdzekļiem ar piekabēm, vilcējiem ar
puspiekabēm, autobusiem, papildus nodala šādus autotransporta
veidus: divasu kravas automobiļi; trīsasu kravas automobiļi;
četrasu kravas automobiļi; divasu kravas automobiļi ar divasu
piekabēm; divasu kravas automobiļi ar trīsasu piekabēm; trīsasu
kravas automobiļi ar divasu piekabēm; trīsasu kravas automobiļi
ar trīsasu piekabēm; citi kravas automobiļi ar piekabēm; divasu
traktori ar vienass piekabēm; divasu vilcēji ar divasu
puspiekabēm; trīsasu vilcēji ar vienass puspiekabēm; trīsasu
vilcēji ar divasu puspiekabēm; citi vilcēji ar puspiekabēm;
divasu autobusi; trīsasu autobusi. Autotransporta nobraukuma datu
apkopojumu par minētajām autotransporta kategorijām Satiksmes
ministrija iesniedz Eiropas Komisijā reizi piecos gados.
Veicot satiksmes uzskaiti, satiksmes intensitātes datus
sadalījumā pēc autotransporta kategorijām iegūst: izmantojot
automātiskās satiksmes uzskaites iekārtas; izmantojot vizuālās
satiksmes uzskaites metodi.
Autotransporta gada nobraukumu katrai autotransporta kategorijai
aprēķina, reizinot vidējo satiksmes intensitāti (automašīnu
skaitu diennaktī) noteiktā autoceļa posmā ar posma garumu
(kilometros) un dienu skaitu gadā.
Datus par autotransporta satiksmes intensitāti pašvaldību ceļos
iepriekšējā gadā attiecīgā pašvaldība iesniedz Valsts ceļu
dienestā līdz kārtējā gada 1.martam.
Valsts ceļu dienests apkopo datus par autotransporta satiksmes
intensitāti valsts autoceļos un pašvaldību ceļos iepriekšējā gadā
un līdz kārtējā gada 1.decembrim iesniedz Satiksmes
ministrijā.
Pieņemti “Noteikumi par civilās aviācijas drošības
garantēšanai nepieciešamo pasākumu kompleksu”.
Noteikumi
nosaka pasākumu kompleksu, kas nepieciešams civilās aviācijas
drošības garantēšanai, lai efektīvi īstenotu Eiropas Parlamenta
un Padomes Regulu Nr.2320/2002, kas iedibina vienotus noteikumus
civilās aviācijas drošības jomā, un ar to saistītos Eiropas
Kopienu tiesību aktus.
Šie noteikumi un uz to pamata izstrādātās detalizētās prasības
veido Nacionālo civilās aviācijas drošības programmu (nacionālā
aviodrošības programma). Detalizētās prasības nosaka Civilās
aviācijas administrācija.
Par nacionālās aviodrošības programmas īstenošanas koordināciju
un uzraudzību Latvijas Republikā atbildīgā institūcija ir Civilās
aviācijas administrācija. Civilās aviācijas administrācijas
pienākumi: izstrādāt aviācijas drošības (aviodrošība) pasākumus,
ņemot vērā starptautiskās civilās aviācijas praksē izmantojamo
aviodrošības kontroles veidu un tehnoloģiju attīstību, kā arī
starptautiskās tiesību normas; izstrādāt un īstenot valsts
civilās aviācijas drošības kvalitātes kontroles programmu;
izstrādāt valsts civilās aviācijas drošības mācību programmu un
kontrolēt tās izpildi; apstiprināt lidostu, Latvijas Republikā
reģistrēto gaisakuģu ekspluatantu un citu ar aviodrošību saistītu
komersantu izstrādātās aviodrošības programmas; apstiprināt
lidostu un gaisakuģu ekspluatantu izstrādātās aviodrošības mācību
programmas, kā arī sertificēt dienestus un personālu, kas veic
aviodrošības pasākumus lidostu un citu ar aviodrošību saistītu
komersantu teritorijā; saskaņot aviodrošības pasākumus pirms
lidostas celtniecības vai rekonstrukcijas uzsākšanas, arī iekārtu
un sistēmu uzstādīšanas projektus; atbilstoši riska situācijai
izsludināt papildu drošības pasākumus atsevišķiem vai visiem
lidojumiem, ja saņemta informācija par iespējamiem draudiem
civilajai aviācijai; operatīvi informēt lidostas, gaisakuģu
ekspluatantus un citus komersantus par izmaiņām aviodrošības
pasākumu jomā; regulāri pārbaudīt lidostu, gaisakuģu ekspluatantu
un citu aviodrošībā iesaistītu komersantu ieviesto aviodrošības
pasākumu atbilstību nacionālajai aviodrošības programmai.
Lidostas pienākumi: izstrādāt lidostas aviodrošības programmu un
nodrošināt tajā paredzēto pasākumu īstenošanu lidostas
praktiskajā darbībā; iecelt atbildīgo darbinieku aviodrošības
pasākumu koordinēšanai un vadīšanai lidostā; izveidot lidostas
aviodrošības pasākumu komisiju; pēc saskaņošanas ar Iekšlietu
ministrijas Operatīvo štābu nodrošināt resursus un tehnisko
nodrošinājumu, lai īstenotu rīcības plānu ārkārtēju situāciju
novēršanai civilās aviācijas darbībā nodrošināt visu izlidojošo
pasažieru un viņu bagāžas drošības pārbaudi; noteikt lidostas
teritorijas robežas, sadalot to kontrolējamā daļā (kur atļauta
tikai pēc lidostas izsniegtām atļaujām identificējamu personu un
transportlīdzekļu atrašanās) un nekontrolējamā daļā (kur šāda
identificēšana nenotiek); nepieļaut transportlīdzekļu (arī
komerctransporta) atstāšanu bez uzraudzības lidostas kontrolējamā
daļā, tās ēku un citu svarīgu objektu tuvumā.
Gaisakuģu ekspluatants, veicot pasažieru un bagāžas pārvadājumus,
kā arī pieņemot pārvadāšanai kravu, pastu, steidzamus sūtījumus
un kurjerpastu bāzes lidostā vai lidojuma galapunktā, veic visus
nepieciešamos un iespējamos aviodrošības pasākumus. Gaisakuģu
ekspluatanta pienākumi: iecelt atbildīgo personu aviodrošības
pasākumu jautājumos; izstrādāt gaisakuģu ekspluatanta
aviodrošības programmu un īstenot tās izpildi; nodrošināt
finansējumu pilnā apjomā aviodrošības pasākumu īstenošanai;
informēt pasažierus par gaisakuģu ekspluatanta noteiktajām
aviodrošības prasībām un pieprasīt to ievērošanu.
Gaisa telpas izmantošanas un gaisa satiksmes organizēšanas
komercsabiedrības pienākumi: nodrošināt aeronavigācijas ierīču
aizsardzību; nodrošināt aviācijas stacionārā elektrosakaru tīkla
(AFTN) diennakts darbību un uzraudzību; sadarboties ar lidostas
dienestiem un citām institūcijām, lai reaģētu uz draudiem un
nelikumīgu iejaukšanos civilās aviācijas darbībā; ziņot aviācijas
stacionārā elektrosakaru tīkla (AFTN) adrešu sarakstā minētajām
ārvalstu institūcijām par nelikumīgu gaisakuģu sagrābšanu vai
citiem draudiem civilajai aviācijai; izstrādāt un īstenot
komercsabiedrības aviodrošības programmu.
Komercsabiedrības, kuru darbība saskaņā ar atbilstošu tiesību
aktu (piemēram, nomas vai īres līgumu) ir saistīta ar atrašanos
lidostas kontrolējamā daļā, pilda lidostas aviodrošības
programmas prasības un sadarbojas drošības kontroles pasākumu
ievērošanā.
Drošības policijas pienākumi: atbilstoši kompetencei vākt,
pārbaudīt un novērtēt informāciju par draudiem civilās aviācijas
drošībai; informēt civilās aviācijas institūcijas par
nepieciešamību ieviest papildu aviodrošības pasākumus; vadīt
speciālos pasākumus ķīlnieku, gaisakuģu sagrābšanas, kā arī
sprādziena draudu un spridzināšanas ierīču atklāšanas gadījumos;
veikt informācijas apmaiņu ar citu iesaistīto valstu
kompetentajām institūcijām par draudiem civilajai aviācijai vai
nelikumīgu iejaukšanos tās darbībā; īstenot pasākumus, lai
novērstu nelikumīgu iejaukšanos civilās aviācijas darbībā vai tās
draudus, kā arī novērstu tās sekas.
Valsts policijas pienākumi: uzturēt sabiedrisko kārtību lidostu
nekontrolējamā daļā un lidostu apkārtnē, pārbaudot arī tajās
noteikto transportlīdzekļu kustības un stāvēšanas noteikumu
ievērošanu; atbilstoši kompetencei vākt, pārbaudīt un novērtēt
informāciju par draudiem civilās aviācijas drošībai; sadarboties
ar lidostas aviodrošības dienestu drošības pārbaužu veikšanā;
noskaidrot apstākļus un aizturēt personas, kuras mēģina ienest
gaisakuģī vai lidostas kontrolējamā daļā ieročus, bīstamus
priekšmetus vai vielas; patrulēt lidostas nekontrolējamā daļā,
bet, pastāvot reāliem draudiem, – arī lidostas kontrolējamā
daļā.
Valsts robežsardzes pienākumi lidostās valsts robežas šķērsošanas
vietās: pavadīt līdz gaisakuģim personas, kuras tiek izraidītas
no Latvijas Republikas piespiedu kārtā; veikt uzdevumus, lai
novērstu nelikumīgas iejaukšanās aktus civilās aviācijas
darbībā.
Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālo iestāžu muitas pārvalžu un
Valsts ieņēmumu dienesta Rīgas muitas reģionālās iestādes
pienākumi: sadarboties ar lidostas aviodrošības dienestu, lai
atklātu bīstamus vai aizliegtus priekšmetus pasažieru bagāžā, kā
arī kravu un pasta sūtījumos; kontrolēt ieroču izvešanas atļaujas
pirms ieroču pieņemšanas pārvadāšanai ar gaisa transportu; ziņot
valsts tiesībaizsardzības institūcijām par pārvadāšanai bīstamu
priekšmetu atklāšanu.
Pasta iestādes nodrošina pasta sūtījumu drošības pārbaudes
veikšanu pirms sūtījumu nodošanas pārvadāšanai ar gaisa
transportu.
Kravu aģenti, apkopes komersanti, kā arī komersanti, kuri veic
pārtikas krājumu vai lidojumam nepieciešamā inventāra piegādi
gaisakuģu ekspluatantam, veic nepieciešamos un iespējamos
drošības pasākumus, kā arī nodrošina, lai nebūtu iespējama
nesankcionēta piekļūšana lidostu kontrolējamā daļā ievestajām
precēm jau pēc veiktajām drošības pārbaudēm.
Par plāna izstrādāšanu rīcībai situācijā, ja saņemti draudi vai
noticis nelikumīgas iejaukšanās akts civilās aviācijas darbībā
(rīcības plāns), ir atbildīga Iekšlietu ministrija. Rīcības plāna
izstrādē iesaista Satiksmes ministriju, Civilās aviācijas
administrāciju, gaisa telpas izmantošanas un gaisa satiksmes
organizēšanas komercsabiedrību, lidostas un, ja nepieciešams, arī
citas institūcijas. Rīcības plāna īstenošanu vada operatīvais
štābs. Operatīvā štāba struktūru un sastāvu apstiprina Iekšlietu
ministrija.
Rīcības plāna īstenošanā tiek iesaistīta Drošības policija,
lidostas aviodrošības dienests, lidostas administrācija, gaisa
telpas izmantošanas un gaisa satiksmes organizēšanas
komercsabiedrība, kā arī lidostā izvietotā policijas vienība un
robežsardze. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests un
Katastrofu medicīnas centrs piedalās nelikumīgas iejaukšanās akta
novēršanas pasākumos un seku likvidēšanā, kā arī sniedz palīdzību
cietušajiem.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Likumā par
ostām”.
Likumprojekts paredz, ka ostas noteikumi tiks
izdoti kā pašvaldību saistošie noteikumi, kas pirms izdošanas
tiks saskaņoti ar Satiksmes ministriju. Likumprojekts arī paredz,
ka līdz jaunu ostas noteikumu spēkā stāšanās brīdim būs spēkā
satiksmes ministra apstiprinātie ostu noteikumi, bet ne ilgāk kā
līdz 2006.gada 1.janvārim
Lai sakārtotu normatīvo aktu sistēmu atbilstoši spēkā esošajiem
normatīvajiem aktiem, Likuma par ostām 9.pantā ir precizēta
atsauce, nosakot, ka ostas valdes priekšsēdētāja un valdes
locekļu komercdarbības, ienākumu gūšanas un amatu savienošanas
ierobežojumus, kā arī citus ierobežojumus un pienākumus nosaka
likums “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu
darbībā”.
Akceptēts likumprojekts “Grozījums likumā “Par
arodbiedrībām””.
Likums tiks papildināts ar pilnvarojumu
Ministru kabinetam izdot noteikumus par arodbiedrību
reģistrācijas, statūtu grozījumu un citu izmaiņu reģistrācijas,
arodbiedrības izslēgšanas no arodbiedrību reģistra un
reģistrācijas apliecības dublikāta izsniegšanas valsts
nodevu.
Pieņemti noteikumi “Šķīrējtiesu reģistra vešanas kārtība”,
kuri nosaka šķīrējtiesu reģistra vešanas kārtību, kā arī nosaka
šķīrējtiesu reģistrā ierakstāmās ziņas, iesniedzamos dokumentus,
lēmuma pieņemšanas kārtību un citus jautājumus.
Šķīrējtiesu reģistrs ir elektroniskā veidā apkopotas informācijas
(ierakstu) kopums par šķīrējtiesām. Ierakstus reģistrā izdara
Uzņēmumu reģistra valsts notārs. Ierakstus reģistrā izdara uz
ieinteresētās personas pieteikuma vai tiesas nolēmuma
pamata.
Reģistrā par katru šķīrējtiesu izdara šādus ierakstus:
šķīrējtiesas reģistrācijas numurs; šķīrējtiesas nosaukums;
šķīrējtiesas adrese; dibinātāju reģistrācijas numurs, valsts (ja
dibinātājs ir ārvalsts juridiskā persona), forma, nosaukums
(firma); datums, kad reģistrēti grozījumi reglamentā;
šķīrējtiesas darbības izbeigšanas fakts; citas ziņas, ja to
paredz normatīvie akti; ieraksta izdarīšanas datums.
Šķīrējtiesas reģistrācijai iesniedz pieteikumu. Pieteikumam
pievieno: dibinātāju lēmumu par šķīrējtiesas izveidošanu;
šķīrējtiesas reglamentu; dokumentu, kas apliecina šķīrējtiesas
dibinātāja reģistrāciju un statusu, vai šāda dokumenta notariāli
apliecinātu kopiju, ja dibinātājs ir ārvalsts juridiskā persona;
maksājumu apliecinošu dokumentu par valsts nodevas samaksu.
Pieņemti “Noteikumi par valsts nodevu ieraksta izdarīšanai
šķīrējtiesu reģistrā”.
Noteikumi nosaka valsts nodevas
apmēru par ieraksta izdarīšanu šķīrējtiesu reģistrā, samaksas
kārtību un atvieglojumus.
Par ieraksta izdarīšanu šķīrējtiesu reģistrā tiek noteiktas šādas
valsts nodevas likmes (latos): par šķīrējtiesas ierakstīšanu
šķīrējtiesu reģistrā – 100; par šķīrējtiesas reglamenta grozījumu
reģistrāciju – 10; par citu izmaiņu reģistrāciju šķīrējtiesu
reģistrā – 5; par šķīrējtiesas darbības izbeigšanas ierakstīšanu
šķīrējtiesu reģistrā – 5; reģistrācijas apliecības dublikāta
izsniegšana – 2 lati.
Valsts nodevu maksā pirms attiecīgā pieteikuma iesniegšanas un
pieteikumam pievieno valsts nodevas samaksu apliecinošu
dokumentu. Valsts nodevu ieskaita valsts pamatbudžetā.
Valsts nodeva nav jāmaksā: par ieraksta grozīšanu šķīrējtiesu
reģistrā, ja grozījums ir saistīts ar administratīvo teritoriju
pārveidošanu, robežu vai nosaukuma maiņu, kā arī ar ielas
nosaukuma vai ēkas numerācijas maiņu; par izmaiņu izdarīšanu
šķīrējtiesu reģistrā, ja ieraksts tiek izdarīts, pamatojoties uz
tiesas nolēmumu.
Noteikumi stājas spēkā 2005.gada 1.aprīlī.
Pieņemti noteikumi “Zvērinātu notāru amatu vietas”, kuros
noteikts, ka Latvijas Republikā ir 131 zvērinātu notāru amata
vieta.
Noteikumi nosaka zvērinātu notāru amata vietu izvietojumu: Rīgas
apgabaltiesas teritorijā 79 amata vietas: Rīgā 71 amata vieta;
Ogrē 2 amata vietas; Jūrmalā 4 amata vietas; Siguldā 1 amata
vieta; Salaspilī 1 amata vieta. Kurzemes apgabaltiesas teritorijā
15 amata vietas: Kuldīgā 2 amata vietas; Liepājā 6 amata vietas;
Saldū 2 amata vietas; Ventspilī 3 amata vietas; Talsos 2 amata
vietas. Latgales apgabaltiesas teritorijā 13 amata vietas: Balvos
1 amata vieta; Daugavpilī 5 amata vietas; Krāslavā 1 amata vieta;
Līvānos 1 amata vieta; Ludzā 1 amata vieta; Preiļos 1 amata
vieta; Rēzeknē 3 amata vietas. Vidzemes apgabaltiesas teritorijā
10 amata vietas: Alūksnē 1 amata vieta; Cēsīs 2 amata vietas;
Gulbenē 1 amata vieta; Limbažos 1 amata vieta; Madonā 2 amata
vietas; Valkā 1 amata vieta; Valmierā 2 amata vietas. Zemgales
apgabaltiesas teritorijā 14 amata vietas: Aizkrauklē 2 amata
vietas; Bauskā 2 amata vietas; Dobelē 2 amata vietas; Jelgavā 4
amata vietas; Jēkabpilī 2 amata vietas; Tukumā 2 amata
vietas.
Tā kā pietiekama notariālā palīdzība iedzīvotājiem nav
nodrošināta vairākās Latvijas Republikas pilsētās, tad
salīdzinājumā ar esošo zvērinātu notāru amata vietu skaitu
zvērinātu notāru amata vietu skaits tiek palielināts par 17 amata
vietām: Rīgā par 10 amata vietām; Liepājā, Saldū, Daugavpilī,
Krāslavā, Rēzeknē, Jelgavā un Jēkabpilī par 1 amata vietu.
Pašreiz Krāslavā nav zvērināta notāra, līdz ar ko Krāslavas
iedzīvotājiem vispār nav pieejama notariālā palīdzība.
2004.gadā vidējais notariālo darbību skaits uz vienu zvērinātu
notāru Latvijas Republikā bija 9367 notariālās darbības. Rēzeknē
praktizējošu zvērinātu notāru notariālo darbību skaits uz vienu
zvērinātu notāru 2004.gadā bija 12046 notariālās darbības;
Daugavpilī – 11 476 notariālās darbības; Saldū – 17 184
notariālās darbības; Liepājā 11 680 notariālās darbības;
Jelgavā – 14 135 notariālās darbības, līdz ar ko šajās
pilsētās praktizējošo zvērinātu notāru veikto notariālo darbību
skaits pārsniedz Latvijas Republikā praktizējošo zvērinātu notāru
vidējo notariālo darbību skaitu.
Nepietiekama notariālā palīdzība ir Jēkabpils iedzīvotājiem, kur
uz gandrīz 55 tūkstošiem iedzīvotāju ir tikai viens zvērināts
notārs, par ko saņemtas iedzīvotāju sūdzības. Vidēji uz vienu
zvērinātu notāru Latvijas Republikā ir aptuveni 30 tūkstoši
iedzīvotāju.
Latvijas Zvērinātu notāru padome atbalsta amata vietu skaita
palielināšanai par 6 amata vietām, norādot, ka Liepājā,
Daugavpilī, Krāslavā, Rēzeknē, Jelgavā un Jēkabpilī nav
pietiekama notariālā palīdzība iedzīvotājiem. Latvijas Zvērinātu
notāru padome uzskata, ka Saldū un Rīgā ir pietiekama notariālā
palīdzība, līdz ar to amata vietu skaits šajās pilsētās nav
palielināms.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments