
Projekts: Elektroenerģijas tirgus likums
Saeimas dok. Nr.3827; likumprojekts Nr.1132
Ekonomikas ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta 2005.gada 1.marta sēdē akceptēts (prot. Nr.11, 25.§) un 1.martā iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1. pants. Likumā lietotie
termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) balansēšana – organizēts process ik brīža līdzsvara
nodrošināšanai starp elektroenerģijas patēriņu un ražošanu
elektroenerģijas sistēmā;
2) elektroenerģijas lietotājs – persona, kura pērk
elektroenerģiju;
3) elektroenerģijas pārvade – elektroenerģijas
transportēšana, kas neietver elektroenerģijas tirdzniecību,
augstsprieguma savstarpēji savienotā sistēmā, lai to piegādātu
elektroenerģijas lietotājiem;
4) elektroenerģijas ražotājs – fiziskā vai juridiskā
persona, kura ražo elektroenerģiju ražošanas iekārtās;
5) elektroenerģijas sadale – elektroenerģijas
transportēšana, kas neietver elektroenerģijas tirdzniecību,
vidēja un zema sprieguma sadales sistēmā, lai to piegādātu
elektroenerģijas lietotājiem;
6) elektroenerģijas sistēmas dalībnieki – elektroenerģijas
ražotāji, pārvades sistēmas operators, sadales sistēmas operatori
un gala lietotāji;
7) elektroenerģijas sistēmas operators – licencēta
kapitālsabiedrība, kura sniedz sistēmas pakalpojumu;
8) elektroenerģijas tirdzniecība – elektroenerģijas
iepirkšana pārdošanai vai elektroenerģijas pārdošana
elektroenerģijas lietotājiem;
9) elektroenerģijas tirgotājs – lietotājs, kurš
pērk un pārdod (piegādā) elektroenerģiju citam elektroenerģijas
lietotājam, kur piegāde nozīmē pārdošanu;
10) elektroenerģijas tirgus dalībnieki – elektroenerģijas
ražotāji, tirgotāji un gala lietotāji, kas darbojas
elektroenerģijas tirgū saskaņā ar brīvprātīgas līdzdalības
principu;
11) gala lietotājs – elektroenerģijas lietotājs,
kurš pērk elektroenerģiju izlietošanai paša vajadzībām (gala
patēriņam);
12) koģenerācija – tehnoloģiskais process, kurā
lietderīgai izmantošanai vienlaikus ražo elektroenerģiju un
siltumenerģiju;
13) mājsaimniecības lietotājs – gala lietotājs, kurš pērk
un izlieto elektroenerģiju savā mājsaimniecībā paša vajadzībām
(gala patēriņam), izņemot komercdarbības vai cita veida
profesionālās darbības vajadzībām;
14) palīgpakalpojumi – pakalpojumi, kas nepieciešami
elektroenerģijas pārvades sistēmas balansētas darbības
nodrošināšanai;
15) publiskais tirgotājs – elektroenerģijas tirgotājs,
kuram šajā likumā un citos normatīvajos aktos ir noteikti īpaši
pienākumi un kura licencē iekļautas speciālas prasības, kas
nepieciešamas publiskā tirgotāja pienākumu izpildes
nodrošināšanai;
16) saistītais lietotājs – elektroenerģijas lietotājs,
kurš neizmanto iespēju kļūt par tirgus dalībnieku, lai brīvi
izvēlētos elektroenerģijas tirgotāju, un pērk elektroenerģiju no
publiskā tirgotāja vai attiecīgā sadales sistēmas operatora par
regulatora apstiprinātiem tarifiem;
17) sistēmas pakalpojums – elektroenerģijas pārvade vai
sadale, kas nodrošina fiziskās elektroenerģijas plūsmas no
ražotājiem līdz lietotājiem;
18) starpvalstu savienojums – elektrolīnija, kas saista
atsevišķās valstīs izvietotas pārvades sistēmas;
19) tiešā līnija – elektrolīnija, kas sasaista izolētu
elektroenerģijas ražošanas objektu ar izolētu lietotāju, vai
elektrolīnija, kas sasaista elektroenerģijas ražotāju un
tirgotāju, kurš tieši apgādā sev piederošu teritoriju, saistītos
uzņēmumus un savus lietotājus;
20) universālais pakalpojums – garantētas tiesības uz
elektroenerģijas piegādi noteiktā kvalitātē par viegli un skaidri
salīdzināmu un pārskatāmu cenu;
21) vertikāli integrēts elektroapgādes komersants –
komersants vai to kopums (koncerns), kas veic vismaz vienu no
šādām elektroapgādes darbībām: elektroenerģijas pārvade vai
sadale, un vismaz vienu no šādām elektroapgādes darbībām:
elektroenerģijas ražošana vai tirdzniecība.
2. pants. Likuma mērķis
(1) Likuma mērķis ir izveidot
tiesisko vidi efektīvi funkcionējošam elektroenerģijas tirgum,
lai visiem elektroenerģijas lietotājiem (turpmāk – lietotāji)
visefektīvākajā veidā par pamatotām cenām tiktu droši un
kvalitatīvi piegādāta elektroenerģija, un nodrošināt visiem
lietotājiem tiesības brīvi izvēlēties elektroenerģijas
tirgotāju.
3. pants. Likuma darbības joma
(1) Likums reglamentē
darbības veidus elektroenerģijas tirgū, kas ietver
elektroenerģijas ražošanu, elektroenerģijas pārvadi (turpmāk –
pārvade), elektroenerģijas sadali (turpmāk – sadale),
elektroenerģijas kā brīvas apgrozības preces tirdzniecību un
tirdzniecībai nepieciešamo pakalpojumu nodrošināšanu.
(2) Likums nosaka prasības elektroenerģijas tirgus dalībnieku
(turpmāk – tirgus dalībnieki) un elektroenerģijas sistēmas
dalībnieku (turpmāk – sistēmas dalībnieki) darbībām
elektroenerģijas tirgū.
(3) Likums nosaka par enerģētiku atbildīgās ministrijas (turpmāk
– ministrija) un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
(turpmāk – regulators) kompetenci elektroenerģijas tirgus
uzraudzībā un regulēšanā.
II nodaļa
Elektroenerģijas sistēma un tirgus
4. pants. Elektroenerģijas
sistēma
(1) Elektroenerģijas sistēmu veido
elektroenerģijas ražošanas iekārtas, pārvades un sadales sistēmas
un elektroenerģijas patēriņa iekārtas, kas ir savstarpēji
savienotas un nepieciešamas elektroenerģijas transportēšanai no
ražotāja līdz lietotājam.
(2) Elektroenerģijas sistēmas vadības un lietošanas kārtību un
tirgus dalībnieku, izņemot gala lietotājus, darbības nosaka Tīkla
kodekss. Tīkla kodeksu izstrādā pārvades sistēmas operators un
apstiprina regulators. Tīkla kodeksā noteikto procedūru izpildi
nodrošina pārvades sistēmas operators. Regulators var uzdot
pārvades sistēmas operatoram izstrādāt grozījumus Tīkla kodeksā
un noteikt termiņu šo grozījumu izstrādei un iesniegšanai
apstiprināšanai regulatoram.
5. pants. Elektroenerģijas tirgus
(1) Darījumus
elektroenerģijas tirgū veic saskaņā ar rakstveida līgumiem starp
tirgus dalībniekiem.
(2) Elektroenerģijas tirgus dalībniekam elektroenerģijas
transportēšanai ir tiesības izmantot elektroenerģijas pārvades
sistēmu vai sadales sistēmu par šajā likumā paredzētajā kārtībā
noteiktiem sistēmas pakalpojumu tarifiem.
III nodaļa
Sistēmas darbības pamatprincipi
6. pants. Elektroenerģijas
sistēmas operators
(1) Elektroenerģijas sistēmas
operators (turpmāk – sistēmas operators) ir sabiedrisko
pakalpojumu sniedzējs un tā darbība tiek regulēta saskaņā ar šo
likumu un likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem”.
(2) Sistēmas operators ir atbildīgs par elektroenerģijas plūsmu
vadību pārvades vai sadales sistēmā.
7. pants. Sistēmas operatoru licencēšana
(1) Regulators
izsniedz licenci sistēmas operatoram saskaņā ar šo likumu un
likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”.
(2) Licencē norāda licences darbības zonu, kurā ir tiesīgs
darboties attiecīgais sistēmas operators un prasības sistēmas
operatora darbībai.
(3) Licenci izsniedz, ja tās pieprasītāja ekonomiskās,
organizatoriskās un tehniskās iespējas atbilst regulatora
noteiktajām prasībām sistēmas operatora darbības
nodrošināšanai.
(4) Sistēmas operators tam izsniegto licenci nevar nodot citām
personām.
8. pants. Sistēmas darbības regulēšana un
uzraudzība
(1) Sistēmas darbības regulēšanu veic
regulators Enerģētikas likumā, likumā ”Par sabiedrisko
pakalpojumu regulatoriem” un šajā likumā noteiktajā
kārtībā.
(2) Regulators nosaka vienotus sistēmas pieslēguma noteikumus un
pieslēguma maksas aprēķināšanas metodiku.
(3) Regulators uzrauga:
1) starpvalstu savienojumu jaudu vadības un sadales noteikumus
sadarbībā ar to dalībvalstu attiecīgo iestādi vai iestādēm, ar
kurām ir šāds starpvalstu savienojums;
2) visas rīcības un metodes, ko sistēmu operatori pielieto
sistēmas jaudas pārslodzes vadībai Latvijas elektroenerģijas
sistēmā;
3) sistēmu operatoru laika patēriņu pieslēgumu un remontdarbu
veikšanai;
4) sistēmu operatoru publicēto informāciju par starpvalstu
savienojumiem, tīklu izmantošanu un sistēmu jaudas sadalījumu
sistēmu lietotājiem ieinteresētajām pusēm, ņemot vērā, ka
neapkopota informācija uzskatāma par komerciāli
konfidenciālu;
5) grāmatvedības nodalīšanu atbilstoši šā likuma 38. – 40. pantā
noteiktajai kārtībai;
6) šā likuma 9. panta otrajā daļā noteikto sistēmas dalībnieku
pieslēguma noteikumu izpildi;
7) šajā likumā noteikto pārvades un sadales operatoru pienākumu
izpildi;
8) elektroenerģijas tirgus pārskatāmību un konkurences līmeni
tajā.
(4) Regulators reizi gadā publicē ziņojumu par šā panta trešajā
daļā noteikto sistēmas darbības aspektu uzraudzības
rezultātiem.
9. pants. Sistēmas darbība
(1) Sistēmas operators tam
izsniegtās licences darbības zonā un termiņā ir atbildīgs par
sistēmas darbību, apkalpošanu un drošumu, sistēmas vadību un par
tās attīstību, savienojumu ar citām sistēmām, kā arī par sistēmas
ilglaicīgu spēju nodrošināt elektroenerģijas transportēšanu
atbilstoši prognozētajam pieprasījumam.
(2) Sistēmas operatoram tā licences darbības zonā un termiņā ir
pastāvīgas saistības nodrošināt sistēmas dalībniekiem
nepieciešamo pieslēgšanu attiecīgai sistēmai saskaņā ar
regulatora noteiktajiem sistēmas pieslēguma noteikumiem un par
pieslēguma maksu, kuru nosaka sistēmas operators saskaņā ar
regulatora noteikto pieslēguma maksas aprēķināšanas metodiku, ja
sistēmas dalībnieks izpilda sistēmas operatora noteiktās
tehniskās prasības. Jauna sistēmas dalībnieka pieslēguma maksa
ietver attiecīgā pieslēguma izveidošanas pamatotās izmaksas un
neietver sistēmas attīstības izmaksas.
(3) Sistēmas operatoram ir tiesības atteikt pieslēgšanu
attiecīgai sistēmai, ja tās tīklu jauda nav pietiekama. Atteikuma
pamatojumu sistēmas operators sniedz rakstveidā 30 dienu laikā
pēc sistēmas dalībnieka iesnieguma saņemšanas.
(4) Sistēmas operators septiņu darba dienu laikā informē
regulatoru par katru gadījumu, kad elektroenerģijas tirgus
dalībniekam atsaka pieeju sistēmai un par pasākumiem, kas
nepieciešami, lai uzlabotu sistēmu un palielinātu tās jaudu.
IV nodaļa
Pārvade
10. pants. Pārvades
sistēma
Pārvades sistēma ietver savstarpēji savienotus
tīklus un iekārtas, tajā skaitā starpvalstu savienojumus, kuru
spriegums ir 110 un vairāk kilovolti un kuri tiek izmantoti
elektroenerģijas pārvadīšanai līdz attiecīgajai sadales sistēmai
vai lietotājiem.
11. pants. Pārvades sistēmas operators
(1) Latvijā
darbojas viens pārvades sistēmas operators un tā licences
darbības zona ir visa Latvijas teritorija.
(2) Pārvades sistēmas operators var piedalīties elektroenerģijas
tirdzniecībā tikai gadījumos, kad elektroenerģijas vai jaudas
pirkšana un pārdošana ir nepieciešama sistēmas balansēšanas
nodrošināšanai, palīgpakalpojumu pirkšanai, elektroenerģijas
transportēšanas zudumu segšanai, pārvades sistēmas operatora paša
patēriņam vai ja elektroenerģijas sistēmā ir novirze no normālā
darbības režīma vai avārija.
(3) Pārvades sistēmas operators nodrošina tās komerciālās
informācijas konfidencialitāti, kas, pildot pienākumus, ir
nonākusi tā rīcībā no sistēmas dalībniekiem un tirgus
dalībniekiem.
12. pants. Pārvades sistēmas operatora neatkarība
(1)
Pārvades sistēmas operatoram, tajā skaitā vertikāli integrēta
komersanta sastāvā esošam, ir jābūt atsevišķai kapitālsabiedrībai
ar patstāvīgas juridiskās personas statusu un nodalītam no
elektroenerģijas ražošanas, sadales un tirdzniecības
darbībām.
(2) Pārvades sistēmas operatora neatkarību nodrošina, ievērojot
šādus obligātos nosacījumus:
1) personas, kas atbild par pārvades sistēmas operatora vadību,
nedrīkst iesaistīties vertikāli integrētā komersanta struktūrās,
kas tieši vai netieši ikdienas darbībā ir atbildīgas par
elektroenerģijas ražošanu, sadali un tirdzniecību;
2) personām, kas atbild par pārvades sistēmas operatora vadību,
jābūt nodrošinātām iespējām rīkoties un pieņemt lēmumus
neatkarīgi;
3) pārvades sistēmas operatora vadībai jābūt nodrošinātām
tiesībām pieņemt lēmumus neatkarīgi no vertikāli integrētā
komersanta un valdošā uzņēmuma attiecībā uz aktīviem, kas
vajadzīgi pārvades sistēmas ekspluatācijai, uzturēšanai vai
attīstībai. Tas neliedz veidot attiecīgus koordinācijas
mehānismus, lai nodrošinātu valdošā uzņēmuma ekonomisko un
vadības uzraudzības tiesību aizsardzību attiecībā uz atdevi no
pārvades sistēmas operatora aktīviem. Valdošajam uzņēmumam ir
atļauts apstiprināt pārvades sistēmas operatora gada finanšu
plānu vai tam līdzīgus finanšu plānošanas dokumentus un noteikt
vispārīgus ierobežojumus attiecībā uz pārvades sistēmas operatora
parādsaistībām, bet nav atļauts dot norādes attiecībā uz ikdienas
darbību un lēmumiem par pārvades sistēmas būvniecību un
ierīkošanu vai modernizāciju, ja šī būvniecība un ierīkošana vai
modernizācija nepārsniedz apstiprinātā finanšu plāna vai tam
līdzīgu finanšu plānošanas dokumentu noteikumus;
4) pārvades sistēmas operators izstrādā atbilstības programmu,
kurā izklāstīti konkrētu darbinieku pienākumi un pasākumi, kas
veikti, lai nepieļautu nevienlīdzīgu attieksmi, un nodrošina
atbilstošu kontroli pār tās ievērošanu. Pārvades sistēmas
operators katru gadu iesniedz regulatoram ziņojumu par veiktajiem
pasākumiem un šo ziņojumu publicē regulatora noteiktajā kārtībā.
Regulators pēc ziņojuma izvērtēšanas sniedz atzinumu par
neatkarības nodrošināšanai veikto pasākumu pietiekamību.
Regulatora atzinumā norādītie trūkumi pārvades sistēmas
operatoram ir jānovērš regulatora noteiktā termiņā.
(3) Minimālās prasības pārvades sistēmas operatora neatkarības
nodrošināšanai, ievērojot šā panta nosacījumus, nosaka
regulators.
13. pants. Pārvades sistēmas operatora atbildība
(1)
Pārvades sistēmas operators sniedz pārvades sistēmas pakalpojumus
un nodrošina balansēšanu un stabilitāti pārvades sistēmā. Šie
pienākumi jāveic saskaņā ar taisnīguma, atklātības un
vienlīdzības principiem un to izpildes kārtību nosaka Tīkla
kodeksā.
(2) Pārvades sistēmas operators ir atbildīgs par balansa
uzturēšanu un balansēšanas aprēķiniem pārvades sistēmā un to
izpildi taisnīgā, atklātā un vienlīdzīgā veidā attiecībā uz
visiem sistēmas dalībniekiem.
(3) Pārvades sistēmas operators ir atbildīgs par elektroapgādes
drošumu un enerģijas plūsmu vadību pārvades sistēmā, nodrošinot
adekvātu pārvades tīkla jaudu un sistēmas stabilu darbību.
(4) Pārvades sistēmas operators ir atbildīgs par paredzēto
tirdzniecības darījumu iespējamo pārvades sastrēgumu un
pārslodzes novēršanu pārvades sistēmā, savstarpēji savienotās
sistēmas stabilitāti un elektroenerģijas sistēmas savietojamību
ar ārvalstu elektroenerģijas sistēmām.
(5) Pārvades sistēmas operators ir tiesīgs ierobežot vai atteikt
paredzētos tirdzniecības darījumus, ja citādi nav iespējams
novērst pārvades ierobežojumus vai pārslodzi pārvades sistēmā un
tas apdraud savstarpēji savienotās sistēmas stabilitāti.
Tirdzniecības darījumu reģistrācijas, ierobežošanas un
atteikšanas kārtību veic Tīkla kodeksa noteiktajā kārtībā,
ievērojot taisnīguma, atklātības un vienlīdzības principus.
14. pants. Palīgpakalpojumi pārvades sistēmā
Pārvades
sistēmas operators var veikt palīgpakalpojumus patstāvīgi vai tos
pirkt. Pērkot palīgpakalpojumus, pārvades sistēmas operatoram
jāvadās no efektivitātes kritērijiem, kā arī vienlīdzības un
taisnīguma principiem, lai pēc iespējas nodrošinātu brīvu
konkurenci palīgpakalpojumu pirkšanā. Pārvades sistēmas
operatoram jāpadara atklāti nosacījumi palīgpakalpojumu
pirkšanai, kas saistīti ar sistēmas atbildību.
15. pants. Elektroapgādes drošums ilgtermiņā
(1)
Pārvades sistēmas operators sagatavo pārvades sistēmas piegādes
un patēriņa atbilstības un valsts elektroapgādes drošuma un
nodrošinājuma ar ražošanas jaudām novērtējuma ziņojumu laika
periodam līdz 10 gadiem. Novērtējuma ziņojumā iekļauj vismaz
elekt roenerģijas un jaudu pieprasījuma prognozi 10 gadu
periodam, piegādes un patēriņa atbilstības vērtējums atskaites
periodā un prognozi 10 gadu periodam, informāciju par pārvades
sistēmas atbilstību pieprasījumam, uzturēšanas kvalitāti,
informāciju par būvējamām un plānotajām ražošanas jaudām,
pasākumiem, kas tiek īstenoti maksimāla pieprasījuma gadījumā un
viena vai vairāku piegādātāju iztrūkuma gadījumā.
(2) Pārvades sistēmas operators novērtējuma ziņojumu reizi gadā
iesniedz ministrijai un regulatoram. Kārtību, kādā pārvades
sistēmas operators izstrādā un iesniedz ministrijai un
regulatoram novērtējuma ziņojumu, un prasības novērtējuma
ziņojuma saturam nosaka Ministru kabinets.
(3) Novērtējuma ziņojuma sagatavošanai pārvades sistēmas
operators ir tiesīgs pieprasīt un saņemt nepieciešamo informāciju
no visiem sistēmas dalībniekiem.
16. pants. Pārvades sistēmas pakalpojumu tarifi
(1) Pārvades
sistēmas pakalpojumu tarifus (turpmāk – pārvades tarifi) nosaka
regulators likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”
noteiktajā kārtībā vai pārvades sistēmas operators saskaņā ar
regulatora noteiktu tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta
regulatora atļauja. Pārvades tarifus pirms to stāšanās spēkā
publicē regulatora noteiktajā kārtībā.
(2) Pārvades tarifi nav atkarīgi no pārvades attāluma starp
lietotāja un ražotāja atrašanās vietām.
V nodaļa
Sadale
17. pants. Sadales
sistēma
(1) Sadales sistēma ietver vidēja sprieguma un
zemsprieguma sadales tīklus un iekārtas, kuras izmanto
elektroenerģijas piegādei lietotājiem un kurās spriegums ir
zemāks par 110 kilovoltiem.
(2) Pieeja sadales sistēmai paredz arī pārvades sistēmas
pakalpojuma izmantošanu Latvijas teritorijā.
18. pants. Sadales sistēmas operators
(1) Sadales
licences darbības zonu nosaka regulators katra sadales sistēmas
operatora licencē. Regulatoram ir tiesības grozīt sadales
licences darbības zonas robežas jau izsniegtajās licencēs.
(2) Sadales sistēmas operatoru licenču darbības zonu pārklāšanās
nav pieļaujama.
(3) Sadales sistēmas operators var piedalīties elektroenerģijas
tirdzniecībā gadījumos, kad elektroenerģijas pirkšana un
pārdošana ir nepieciešama saistīto lietotāju apgādei,
elektroenerģijas zudumu segšanai sadales sistēmā vai sadales
sistēmas operatora paša vajadzībām (gala patēriņam).
19. pants. Sadales sistēmas operatora neatkarība
(1)
Sadales sistēmas operatoram jābūt atsevišķai kapitālsabiedrībai
ar patstāvīgas juridiskās personas statusu un atsaistītam no
elektroenerģijas ražošanas, pārvades un tirdzniecības
darbībām.
(2) Sadales sistēmas operatora neatkarību nodrošina, ievērojot
šādus obligātos nosacījumus:
1) personas, kas atbild par sadales sistēmas operatora vadību,
nedrīkst iesaistīties vertikāli integrētā komersanta struktūrās,
kas tieši vai netieši ikdienas darbībā ir atbildīgas par
elektroenerģijas ražošanu, pārvadi un tirdzniecību;
2) personām, kas atbild par sadales sistēmas operatora vadību,
jābūt nodrošinātām iespējām rīkoties un pieņemt lēmumus
neatkarīgi;
3) sadales sistēmas operatora vadībai jābūt nodrošinātām tiesībām
pieņemt lēmumus neatkarīgi no vertikāli integrētā komersanta un
valdošā uzņēmuma attiecībā uz aktīviem, kas vajadzīgi sadales
sistēmas ekspluatācijai, uzturēšanai vai attīstībai. Tas neliedz
veidot attiecīgus koordinācijas mehānismus, lai nodrošinātu
valdošā uzņēmuma ekonomisko un vadības uzraudzības tiesību
aizsardzību attiecībā uz atdevi no sadales sistēmas operatora
aktīviem. Valdošajam uzņēmumam ir atļauts apstiprināt sadales
sistēmas operatora gada finanšu plānu vai tam līdzīgus finanšu
plānošanas dokumentus un noteikt vispārīgus ierobežojumus
attiecībā uz sadales sistēmas operatora parādsaistībām, bet nav
atļauts dot norādes attiecībā uz ikdienas darbību un lēmumiem par
sadales sistēmas būvniecību un ierīkošanu vai modernizāciju, ja
šī būvniecība un ierīkošana vai modernizācija nepārsniedz
apstiprinātā finanšu plāna vai tam līdzīgu finanšu plānošanas
dokumentu noteikumus;
4) sadales sistēmas operators izstrādā atbilstības programmu,
kurā izklāstīti konkrētu darbinieku pienākumi un pasākumi, kas
veikti, lai nepieļautu diskriminējošu rīcību un nodrošina
atbilstošu kontroli pār tās ievērošanu. Sadales sistēmas
operators katru gadu iesniedz regulatoram ziņojumu par veiktajiem
pasākumiem un šo ziņojumu publicē regulatora noteiktajā kārtībā.
Regulators pēc ziņojuma izvērtēšanas sniedz atzinumu par
neatkarības nodrošināšanai veikto pasākumu pietiekamību.
Regulatora atzinumā norādītie trūkumi sadales sistēmas operatoram
ir jānovērš regulatora noteiktā termiņā.
(3) Minimālās prasības sadales sistēmas operatora neatkarības
nodrošināšanai, ievērojot šā panta nosacījumus, nosaka
regulators.
(4) Šajā pantā minētās prasības nav attiecināmas uz sadales
sistēmas operatoriem, ja to sadales sistēmām ir pieslēgti mazāk
nekā simts tūkstoši lietotāju, bet tiem ir jānodrošina veicamo
darbību grāmatvedības nodalīšana atbilstoši 38. – 40. panta
prasībām un funkcionālā nodalīšana, ievērojot šādas minimālās
prasības:
1) jāizveido atsevišķas struktūrvienības, kas atbild par
elektroenerģijas sadali un tirdzniecību un darbojas kā atsevišķi
peļņas centri;
2) ar struktūrvienību vadītājiem jānoslēdz darba līgumi, kuros
norādīti precīzi un nepārprotami iemesli līgumu
pārtraukšanai;
3) sadales struktūrvienības vadība nedrīkst pildīt pienākumus,
kas saistīti ar tirdzniecības struktūrvienības darbu un
otrādi;
4) pēc iespējas jānovērš apstākļi, kas var stimulēt darbinieku
rotāciju starp struktūrvienībām.
20. pants. Sadales sistēmas pakalpojumu tarifi
(1)
Sadales sistēmas tīkla pakalpojumu tarifus (turpmāk – sadales
tarifs) nosaka regulators likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem” noteiktajā kārtībā vai sadales sistēmas operators
saskaņā ar regulatora noteiktu tarifu aprēķināšanas metodiku, ja
ir saņemta regulatora atļauja. Sadales tarifus pirms to stāšanās
spēkā publicē regulatora noteiktajā kārtībā.
(2) Sadales tarifi vienā licences darbības zonā nav atkarīgi no
sadales attāluma starp lietotāja un ražotāja atrašanās vietām. Ir
pieļaujamas atšķirības tarifos starp sprieguma un patēriņa
līmeņiem, ja šādas atšķirības ir ekonomiski pamatotas un
vienlīdzīgas visiem attiecīgā sprieguma un patēriņa līmeņa grupas
lietotājiem.
21. pants. Sadales sistēmu īpašuma tiesības
Sadales
sistēmas operators savu pienākumu izpildei var lietot savā
īpašumā esošus vai nomātus pamatlīdzekļus.
VI nodaļa
Jaunu jaudu ierīkošana
22. pants. Ražošanas jaudu
palielināšana
(1) Ražošanas jaudu palielināšanai un
jaunas ražošanas iekārtas ieviešanai nepieciešama ministrijas
atļauja. Prasības atļaujas saņemšanai, atļaujas izsniegšanas,
anulēšanas un derīguma termiņa pagarināšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets.
(2) Atļauju izsniedz vai to atsaka 30 dienu laikā no visu
nepieciešamo dokumentu saņemšanas. Atteikuma gadījumā iesnieguma
iesniedzējam izsniedz rakstisku atteikuma pamatojumu.
(3) Atteikumu pamato vienīgi ar iesnieguma neatbilstību
noteiktajām prasībām. Iesnieguma iesniedzējs var pārsūdzēt
atteikumu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
(4) Ražošanas jaudu būvniecību veic normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā.
23. pants. Konkursi
(1) Ja no šā likuma 15. pantā
noteiktā pārvades sistēmas operatora sagatavotā novērtējuma
ziņojuma izriet, ka valsts elektroapgādes drošumu apdraud
ražošanas jaudu nepietiekamība Latvijā vai ārpus tās un šo
iztrūkumu neizdodas kompensēt šā likuma 22. pantā noteiktajā
kārtībā, ministrija ierosina konkursa izsludināšanu par jaunu
ražošanas jaudu ieviešanu vai esošo iekārtu rekonstrukciju,
palielinot to jaudu.
(2) Lēmumu par konkursa izsludināšanu pieņem Ministru kabinets.
Konkursa priekšmets ir tiesības noslēgt ilgtermiņa
elektroenerģijas piegādes līgumu.
(3) Konkursu izsludina un organizē regulators. Konkurss ir
jāizsludina “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” ne vēlāk kā
sešus mēnešus pirms iesniegumu iesniegšanas beigu termiņa.
Konkursa dokumentācijā jāietver šāda informācija:
1) detalizēti paredzamā līguma noteikumi;
2) pretendentiem izvirzītās prasības;
3) kritēriju uzskaitījums, kurus ievērojot tiks izvēlēts
pretendents un ar viņu tiks slēgts līgums.
(4) Līgumu par ilgtermiņa elektroenerģijas piegādi ar konkursa
uzvarētāju slēdz šā likuma 33. pantā noteiktais publiskais
tirgotājs.
24. pants. Līniju ierīkošana
(1) Elektroenerģijas
transportēšanas līnijas ierīkošanai ar spriegumu 110 un vairāk
kilovolti ir nepieciešama regulatora atļauja.
(2) Elektroenerģijas transportēšanas starpvalstu līnijas
ierīkošanai ar spriegumu 110 un vairāk kilovolti ir nepieciešama
regulatora atļauja.
(3) Sadales sistēmas operatoram ir tiesības būvēt sadales līniju
savā licences darbības zonā.
(4) Citai personai, kura nav sadales sistēmas operators, ir
tiesības būvēt sadales līniju sadales sistēmas operatora licences
darbības zonā šādos gadījumos:
1) līnija, kas tiek būvēta, ir tiešā līnija;
2) līnija, kas tiek būvēta, ir atsevišķa nekustamā īpašuma
iekšējā līnija;
3) regulators ir izsniedzis atļauju būvēt līniju.
(5) Sadales sistēmas operatoram šā panta ceturtās daļas 2. un 3.
punktā minētā līnija, ja tā atbilst Tīkla kodeksā noteiktajām
tehniskajām prasībām, ir jāpieslēdz attiecīgai sadales sistēmai
par pieslēguma maksu, kuru nosaka sistēmas operators saskaņā ar
regulatora noteikto pieslēguma maksas aprēķināšanas metodiku un
saskaņā ar regulatora noteiktajiem sistēmas pieslēguma
noteikumiem.
25. pants. Tiešās līnijas
(1) Ražotājam ir tiesības
piegādāt elektroenerģiju lietotājiem vai saviem objektiem,
izmantojot tiešās līnijas pieslēgumu.
(2) Atļauju tiešās līnijas pieslēguma ierīkošanai izsniedz
regulators. Regulators nosaka objektīvus un vienlīdzīgus atļaujas
izsniegšanas kritērijus tiešās līnijas pieslēguma
ierīkošanai.
(3) Atļauju tiešās līnijas pieslēguma ierīkošanai izsniedz vai to
atsaka 30 dienu laikā no visu regulatora noteikto dokumentu
saņemšanas.
VII nodaļa
Elektroenerģijas ražošana un cenu noteikšana
26. pants. Elektroenerģijas
cena
Elektroenerģijas cenu nosaka ražotāji, tirgotāji un
lietotāji, savstarpēji vienojoties, izņemot šajā likumā noteiktos
gadījumus.
27. pants. Elektroenerģijas ražošana koģenerācijas
procesā
(1) Ražotājs, kas ražo elektroenerģiju
koģenerācijas procesā, var iegūt tiesības pārdot saražoto
elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros.
(2) Ražotājs, kas izmanto šā panta pirmajā un piektajā daļā
noteiktās tiesības, var jebkurā laikā atteikties no to
izmantošanas, trīs mēnešus iepriekš par to paziņojot publiskajam
tirgotājam.
(3) Kritērijus koģenerācijas elektrostaciju kvalifikācijai šā
panta pirmajā daļā noteikto tiesību iegūšanai, obligātā iepirkuma
un tā uzraudzības kārtību, elektroenerģijas cenas noteikšanas
kārtību atkarībā no koģenerācijas stacijas elektriskās jaudas un
izmantojamā kurināmā veida, obligātā iepirkuma izmaksu segšanas
kārtību un atteikšanās kārtību no tiesībām pārdot saražoto
elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros nosaka Ministru
kabinets.
(4) Ja ražotājs vēlas izmantot šā panta pirmajā daļā noteiktās
tiesības un tā koģenerācijas elektrostacija atbilst Ministru
kabineta noteiktajiem kritērijiem, visu saražotās
elektroenerģijas pārpalikumu, kas palicis pēc izlietošanas pašu
vajadzībām, iepērk publiskais tirgotājs par cenu, kas noteikta šā
panta trešajā daļā paredzētajā kārtībā.
(5) Ražotāji, kuru koģenerācijas elektrostacijas uzsākušas
elektroenerģijas ražošanu pirms šā likuma spēkā stāšanās un kuri
nav izvēlējušies šā panta ceturtajā daļā noteiktās tiesības,
pārdod elektroenerģiju publiskajam tirgotājam, atbilstoši
nosacījumiem par darbības režīmiem, atbalsta termiņiem un par
cenu, kāda uz tām attiecās šā likuma spēkā stāšanās brīdī.
(6) Publiskais tirgotājs ved atsevišķu uzskaiti par šā panta
ceturtajā un piektajā daļā noteiktajā kārtībā iepirktās
elektroenerģijas apjomu un izmaksām. Minētā iepirkuma izmaksas
sedz visi Latvijas elektroenerģijas gala lietotāji proporcionāli
to elektroenerģijas patēriņam, pērkot no publiskā tirgotāja
noteiktu daļu koģenerācijas elektrostacijās ražotās
elektroenerģijas vai kompensējot tās iepirkuma izdevumus.
Iepirkuma izmaksu segšanas kārtību nosaka Ministru kabinets, bet
izmaksu attiecināšanas aprēķina metodiku nosaka regulators.
(7) Koģenerācijas stacijas, kas atbilst šā panta trešajā daļā
paredzētajā kārtībā noteiktajiem kritērijiem var Ministru
kabineta noteiktā kārtībā saņemt ražotās elektroenerģijas
izcelsmes apliecinājumu. Izcelsmes apliecinājumu izsniedz
Ministru kabineta pilnvarota institūcija.
28. pants. Elektroenerģijas ražošana, izmantojot atjaunojamos
energoresursus
(1) Ražotājs, kas ražo elektroenerģiju
izmantojot atjaunojamos energoresursus, var iegūt tiesības pārdot
saražoto elektroenerģiju obligāti iepērkamā elektroenerģijas
apjoma veidā.
(2) Noteikta daļa no visu Latvijas elektroenerģijas gala
lietotāju kopējā patēriņa ir obligāti jānosedz ar
elektroenerģiju, kas ražota izmantojot atjaunojamos
energoresursus. Šo daļu nākamo piecu gadu periodam katru gadu
līdz 1.aprīlim nosaka Ministru kabinets.
(3) Publiskais tirgotājs aprēķina obligāti iepērkamās
elektroenerģijas, kas ražota izmantojot atjaunojamos enerģijas
avotus, apjomu katram gadam atbilstoši Ministru kabineta
noteiktajai daļai lietotāju kopējā patēriņā, kas obligāti
jānosedz ar elektroenerģiju, kas ražota izmantojot atjaunojamos
enerģijas avotus un publicē to internetā savā mājas lapā un
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
(4) Ražotājs, kas izmanto šā panta pirmajā daļā noteiktās
tiesības, tajā skaitā šā likuma 29. panta pirmajā daļā minētais
ražotājs, var jebkurā laikā atteikties no to izmantošanas, trīs
mēnešus iepriekš par to paziņojot regulatoram un publiskajam
tirgotājam.
(5) Nosacījumus elektroenerģijas ražošanai, izmantojot
atjaunojamos energoresursus, kritērijus ražotāju kvalifikācijai
šā panta pirmajā daļā noteikto tiesību saņemšanai, obligātā
iepirkuma apjoma noteikšanas, īstenošanas un uzraudzības kārtību,
obligātā iepirkuma apjoma izmaksu segšanas kārtību un atteikšanās
kārtību no atbalsta nosaka Ministru kabinets.
(6) Ražotāji, kas atbilst šā panta piektajā daļā noteiktajiem
kritērijiem var Ministru kabineta noteiktā kārtībā saņemt ražotās
elektroenerģijas izcelsmes apliecinājumu. Izcelsmes apliecinājumu
izsniedz Ministru kabineta pilnvarota institūcija.
(7) Šā panta un šā likuma 29.panta noteikumi neattiecas uz
hidroelektrostacijām ar uzstādīto jaudu, kas lielāka par 5
megavatiem.
29. pants. Elektroenerģijas, kas saražota, izmantojot
atjaunojamos energoresursus, pirkšana un pārdošana
(1) Ražotāji, kas elektroenerģijas ražošanai izmanto atjaunojamos
enerģijas resursus un uzsākuši darbību pirms šā likuma stāšanās
spēkā, elektroenerģiju pārdod publiskajam tirgotājam, atbilstoši
tiem nosacījumiem attiecībā uz darbības režīmiem, iepirkuma
termiņiem un par cenu, kas uz tiem attiecās šā likuma spēkā
stāšanās brīdī.
(2) To obligāti iepērkamās elektroenerģijas apjoma daļu, ko
nenosedz elektroenerģijas iepirkumi no šā panta pirmajā daļā
noteiktajiem ražotājiem, iepērk publiskais tirgotājs no jebkura
ražotāja, kas ražo elektroenerģiju, izmantojot atjaunojamos
energoresursus. Elektroenerģijas iepirkšana no šiem ražotājiem
notiek pēc ekonomiskā pakāpeniskuma principa un saskaņā ar
līgumu, kurā ražotājs un publiskais tirgotājs vienojas par
elektroenerģijas ražošanas režīmiem, elektroenerģijas cenu un
līguma darbības termiņu, kas nevar būt mazāks par 5 un lielāks
par 10 gadiem. Ekonomiskā pakāpeniskuma principa piemērošanas
kārtību nosaka regulators.
(3) Publiskais tirgotājs ved atsevišķu uzskaiti šā panta pirmajā
un otrajā daļā noteiktajā kārtībā iepirktās elektroenerģijas
apjomam un izmaksām. Minētā iepirkuma izmaksas sedz visi Latvijas
elektroenerģijas gala lietotāji proporcionāli to elektroenerģijas
patēriņam, pērkot no publiskā tirgotāja noteiktu daļu
elektroenerģijas, kas ražota, izmantojot atjaunojamos enerģijas
resursus vai kompensējot publiskā tirgotāja izdevumus. Iepirkuma
izmaksu segšanas kārtību nosaka Ministru kabinets, bet izmaksu
attiecināšanas aprēķina metodiku nosaka regulators.
30. pants. Ražotāju izvēles tiesības
Ja ražotāja
elektrostacija var vienlaikus pretendēt uz šā likuma 27., 28. un
29.pantā noteikto tiesību izmantošanu, ražotājs pēc paša izvēles
var izmantot tikai vienu no tām.
31. pants. Elektroenerģijas ražošana konkursa kārtībā
ieviestās ražošanas jaudās
(1) Elektroenerģija no
ražotāja, kura jauda ir ieviesta šā likuma 22. pantā noteiktajā
kārtībā, tiek iepirkta, pamatojoties uz ilgtermiņa līgumu, kas šā
likuma 23.pantā noteiktā konkursa rezultātā ir noslēgts starp
publisko tirgotāju un ražotāju.
(2) Publiskais tirgotājs ved atsevišķu uzskaiti par iepirktās
elektroenerģijas apjomu un izmaksām no šā panta pirmajā daļā
noteiktā ražotāja. Minētā iepirkuma izmaksas sedz visi Latvijas
elektroenerģijas gala lietotāji proporcionāli to elektroenerģijas
patēriņam, pērkot no publiskā tirgotāja noteiktu daļu no šā panta
pirmajā daļā noteiktā ražotāja ražotās elektroenerģijas vai
kompensējot tās iepirkuma izdevumus. Iepirkuma izmaksu segšanas
kārtību nosaka Ministru kabinets, bet izmaksu sadales aprēķina
metodiku nosaka regulators.
VIII
nodaļa
Elektroenerģijas tirdzniecība
32. pants. Elektroenerģijas
tirdzniecības pamatprincipi
(1) Ar elektroenerģijas
tirdzniecību var nodarboties:
1) elektroenerģijas ražotājs, kurš izmanto vienu vai vairākas
ģenerējošās vienības vienā vai vairākās vietās un kuram ir
izsniegta licence elektroenerģijas ražošanai;
2) sadales sistēmas operators, kura sadales tīkliem ir pieslēgts
mazāk par simts tūkstošiem lietotāju, ja ir ievērotas šā likuma
19. panta prasības;
3) tirgotājs, kas saņēmis licenci.
(2) Tirgotājam licenci izsniedz regulators saskaņā ar šo likumu
un likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”. Licenci
izsniedz, ja tās pieprasītājs atbilst regulatora noteiktām
prasībām.
(3) Elektroenerģijas piegādi saistītajiem lietotājiem par
regulatora noteiktiem tarifiem vai par tarifiem, ko noteicis
attiecīgais pakalpojumu sniedzējs saskaņā ar regulatora noteiktu
tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta regulatora atļauja,
un saskaņā ar regulatora noteiktiem nosacījumiem nodrošina:
1) publiskais tirgotājs;
2) sadales sistēmas operators, kura sadales tīkliem ir pieslēgts
saistītais lietotājs, ja šī operatora tīklam ir pieslēgts mazāk
par simts tūkstošiem lietotāju.
(4) Regulators nosaka informācijas apjomu, kuru sistēmas
operators sniedz gala lietotājam izsniegtajos rēķinos un
informatīvajos materiālos.
(5) Kārtību, kādā lietotājiem piegādā elektroenerģiju un pārtrauc
tās piegādi, tirgotāju, sistēmas operatoru un lietotāju tiesības
un pienākumus, piegādājot un lietojot elektroenerģiju un
norēķinoties par saņemtajiem pakalpojumiem, kā arī tirgotāju
maiņas kārtību, nosaka Ministru kabinets.
33. pants. Publiskais tirgotājs
(1) Latvijas
teritorijā darbojas viens publiskais tirgotājs un to izveido
komersants, kuram ir sadales licence ar Latvijā vislielāko
darbības zonu un pieslēgto lietotāju skaitu.
(2) Publiskā tirgotāja pienākumi:
1) piegādāt elektroenerģiju visiem saistītajiem lietotājiem visā
Latvijas teritorijā. Saistītajiem lietotājiem, kas pieslēgti tā
sadales sistēmas operatora tīkliem, kam bija pienākums izveidot
publisko tirgotāju, elektroenerģijas piegādi publiskais tirgotājs
veic atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai. Saistīto
lietotāju, kas pieslēgti citu sadales sistēmas operatoru tīkliem,
elektroapgādi publiskais tirgotājs nodrošina, pārdodot šo
saistīto lietotāju apgādei nepieciešamo elektroenerģijas apjomu
attiecīgajam sadales sistēmas operatoram;
2) iepirkt koģenerācijas procesā saražoto elektroenerģiju šā
likuma 27. pantā noteiktajā kārtībā;
3) iepirkt elektroenerģiju, kas saražota, izmantojot atjaunojamos
energoresursus šā likuma 28. un 29.pantā noteiktajā
kārtībā;
4) iepirkt saistīto lietotāju apgādei nepieciešamo
elektroenerģiju;
5) iepirkt elektroenerģiju šā likuma 31 pantā noteiktajā
kārtībā;
6) pildīt pēdējā garantētā piegādātāja pienākumus.
(3) Tarifus saistītajiem gala lietotājiem un 32.panta trešajā
daļā minētajiem sadales sistēmas operatoriem nosaka regulators
vai publiskais tirgotājs saskaņā ar regulatora noteiktu tarifu
aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta regulatora atļauja. Šie
tarifi pirms to stāšanās spēkā jāpublicē regulatora noteiktajā
kārtībā.
(4) Publiskais tirgotājs izstrādā, iesniedz apstiprināšanai
regulatoram un regulatora noteiktajā kārtībā publicē apstiprināto
elektroenerģijas piegādes līguma tipveida formu, darbības
reglamentu un saistīto lietotāju apgādei nepieciešamās
elektroenerģijas iepirkšanas kārtību.
34. pants. Pēdējais garantētais piegādātājs
(1) Visi
mājsaimniecības lietotāji un citi lietotāji, kuri atbilst
Ministru kabineta noteiktām prasībām, ir tiesīgi saņemt
universālo pakalpojumu.
(2) Šā panta pirmajā daļā noteiktajiem lietotājiem pēc lietotāja
izvēles tiesību izmantošanas un kļūšanas par tirgus dalībniekiem,
ir tiesības pārtraukt izmantot piegādātāja izvēles tiesības un
saņemt elektroenerģiju no pēdējā garantētā piegādātāja. Pēdējais
garantētais piegādātājs ir publiskais tirgotājs un tam nav
tiesību atteikt elektroenerģijas piegādi minētajiem lietotājiem,
izņemot šā panta trešajā daļā noteiktos gadījumus.
(3) Publiskajam tirgotājam ir tiesības atteikties piegādāt
elektroenerģiju šā panta pirmajā daļā noteiktam lietotājam, ja
publiskais tirgotājs ir atjaunojis savu pienākumu būt par
elektroenerģijas piegādātāju šim lietotājam vairāk nekā divas
reizes pēdējo divpadsmit mēnešu laikā.
35. pants. Gala lietotāja tiesības mainīt
tirgotājus
(1) Elektroenerģijas gala lietotājam, kam ir
pieslēgums pārvades sistēmai, ir tiesības mainīt tirgotāju bez
ierobežojumiem, bet iepriekš par to paziņojot tirgotājam un
pārvades sistēmas operatoram. Paziņošanas periodu nosaka
elektroenerģijas tirdzniecības līgumā, lietotājam un tirgotājam
savstarpēji vienojoties.
(2) Elektroenerģijas gala lietotājam, kas ir pieslēgts sadales
sistēmai, ir tiesības mainīt tirgotāju (elektroenerģijas
piegādātāju), ievērojot šādus nosacījumus:
1) vismaz trīs mēnešus iepriekš par to paziņojot rakstiski
tirgotājam, kas piegādā elektroenerģiju līdz tirgotāja
maiņai;
2) vismaz trīs mēnešus iepriekš rakstiski informējot par
tirgotāja maiņu to sistēmas operatoru, kura tīkliem lietotājs ir
pieslēgts.
36. pants. Balansēšanas atbildība
(1) Balansa
nodrošinātājs Latvijā ir pārvades sistēmas operators. Pārvades
sistēmai tieši pieslēgtajiem lietotājiem, ražotājiem un sadales
sistēmas operatoriem balansa pakalpojumu sniedz pārvades sistēmas
operators. Sadales sistēmai tieši pieslēgtajiem lietotājiem,
ražotājiem un citiem sadales sistēmas operatoriem balansa
pakalpojumu sniedz attiecīgais sadales sistēmas operators.
(2) Katram ražotājam un lietotājam, kuri ir tirgus dalībnieki, un
katram sadales sistēmas operatoram ir jābūt līgumam ar attiecīgo
sistēmas operatoru par balansējošās elektroenerģijas piegādi,
nodrošinot tīklā ievadītās un patērētās elektroenerģijas
līdzsvaru jebkurā laikā.
37. pants. Balansēšana un balansēšanas
aprēķini
(1) Sistēmas operatori saskaņā ar Tīkla kodeksu
veic balansēšanas aprēķinus atklāti un nediskriminējoši attiecībā
pret visiem balansa pakalpojuma saņēmējiem. Lietotājiem un
ražotājiem, kuri ir tirgus dalībnieki, un sadales tīklu
operatoriem ir pienākums apmaksāt balansa pakalpojumu, kura
piegādes apjoma noteikšana balstās uz pārvades un sadales
operatoru datiem.
(2) Balansēšanas aprēķini tiek veikti, pamatojoties uz noteiktā
laika periodā veikto elektroenerģijas darījumu uzskaiti, lai
noteiktu balansējošās elektroenerģijas apjomu. Balansēšanas
aprēķiniem ir jābūt pieejamiem darījumā iesaistītajiem tirgus un
sistēmas dalībniekiem, nodrošinot to komercdarbības noslēpumu
konfidencialitāti.
(3) Sistēmas dalībnieks sniedz sistēmas operatoram informāciju,
kas pamatoti nepieciešama balansēšanas uzturēšanai un aprēķinu
veikšanai.
(4) Sistēmas operators var pieprasīt garantijas no sistēmas
dalībniekiem, lai nodrošinātu maksājumus par balansa pakalpojumu,
saskaņā ar sistēmas operatora izstrādātiem un regulatora
apstiprinātiem kritērijiem un kārtību šādu garantiju
pieprasīšanai.
IX nodaļa
Nodalīšana
38. pants. Grāmatvedības
nodalīšana
(1) Sistēmas operatoram ir jānodala
energoapgādes komersanta iekšējā grāmatvedība, sastādot bilanci,
peļņas un zaudējumu aprēķinu un naudas plūsmas pārskatu atsevišķi
par katru licencēto energoapgādes veidu.
(2) Grāmatvedības nodalīšana ir jāveic tādā veidā kā, ja katru no
šā panta pirmajā daļā minētajiem darbības veidiem veic atsevišķs,
patstāvīgs komersants.
(3) Šā panta pirmajā daļā minētai bilancei, peļņas un zaudējumu
aprēķinam un naudas plūsmas pārskatam ir jābūt atvasināmam no
sistēmas operatora gada pārskata, kas sastādīts saskaņā ar likuma
“Par uzņēmumu gada pārskatiem” prasībām.
39. pants. Grāmatvedības pārskatu iesniegšana un
publicēšana
(1) Šā likuma 38.panta noteiktajā kārtībā
sastādīto bilanci, peļņas un zaudējumu aprēķinu un naudas plūsmas
pārskatu sistēmas operators iesniedz regulatoram ne vēlāk kā
vienu mēnesi pēc gada pārskata apstiprināšanas likuma “Par
uzņēmumu gada pārskatiem” noteiktajā kārtībā.
(2) Regulators nosaka kārtību, kādā sistēmas operators nodrošina
lietotājiem publisku pieejamību šā likuma 38.panta noteiktajā
kārtībā sastādītajai bilancei, peļņas un zaudējumu aprēķiniem,
naudas plūsmas pārskatam un citai finanšu informācijai.
40. pants. Šķērssubsīdiju aizliegums
(1) Par
šķērssubsīdijām uzskatāmas darbības, kad tirgus dalībnieks
pārvieto izmaksas vai citas saistības starp elektroenerģijas
ražošanu vai tirdzniecību un pārvadi, sadali un cita veida
komercdarbību.
(2) Šķērssubsīdijas ir aizliegtas.
Pārejas noteikumi
1. Mājsaimniecības lietotāji šā
likuma 35.panta otrajā daļā noteiktās tiesības iegūst no
2007.gada 1.jūlija.
2. Šā likuma 19.panta pirmā daļa stājas spēkā 2007.gada
1.jūlijā.
3. Līdz 2007.gada 1.jūlijam visiem sadales sistēmu operatoriem ir
jāievēro šā likuma 19.panta ceturtā daļa.
4. Šā likuma 21.pants stājas spēkā 2015.gada 1 janvārī.
5. Ministru kabinets sešu mēnešu laikā no šā likuma spēkā
stāšanās dienas izdod šā likuma 15.panta otrajā daļā, 22.panta
pirmajā daļā, 27.panta trešajā daļā, 28.panta otrajā un piektajā
daļā, 29.panta trešajā daļā, 32.panta piektajā daļā, 33.panta
otrajā daļā un 34.panta pirmajā daļā paredzētos normatīvos aktus.
Līdz to spēkā stāšanās dienai tiek piemēroti šādi saskaņā ar
Enerģētikas likumu izdotie Ministru kabineta noteikumi, ciktāl
tie nav pretrunā ar šo likumu:
1) Ministru kabineta 1996.gada 22.oktobra noteikumi Nr.413
“Elektroenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi”;
2) Ministru kabineta 1999.gada 21.septembra noteikumi Nr.326
“Noteikumi par kvalificētajiem elektroenerģijas
lietotājiem”;
3) Ministru kabineta 2002.gada 8.janvāra noteikumi Nr.9 “Prasības
koģenerācijas stacijām un kārtība, kādā nosakāma saražotās
elektroenerģijas pārpalikuma iepirkšanas cena”;
4) Ministru kabineta 2002.gada 15.janvāra noteikumi Nr.29
“Elektroenerģijas ražošanas jaudu uzstādīšanas un izvietojuma
kārtība, ja elektroenerģijas ražošanai izmanto reģeneratīvos
energoresursus”.
6. Regulators sešu mēnešu laikā no šā likuma spēkā stāšanās
dienas izdod šā likuma 8.panta otrajā daļā, 12.panta trešajā
daļā, 19.panta trešajā daļā, 29.panta trešajā daļā, 37.panta
ceturtajā daļā un 39.panta otrajā daļā paredzētos normatīvos
aktus.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību
normas, kas izriet no:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.septembra
direktīvas 2001/77/EC par tādas elektroenerģijas izmantošanas
veicināšanu iekšējā tirgū, kas saražota, izmantojot atjaunojamos
enerģijas avotus;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 26.jūnija direktīvas
2003/54/EC par elektroenerģijas tirgus kopīgiem noteikumiem un
direktīvas 96/92/EC atcelšanu;
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 11 februāra direktīvas
2004/8/EC par koģenerācijas, kas balstīta uz lietderīgā siltuma
pieprasījumu, veicināšanu iekšējā enerģijas tirgū un grozījumu
direktīvā 92/42/EEC.
Par likumprojektu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums.
Pašreiz spēkā esošie enerģētikas nozari regulējošie normatīvie
akti neparedz virkni nosacījumu elektroenerģijas tirgus
liberalizācijai.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 26.jūnija direktīvas
2003/54/EC par elektroenerģijas iekšējā tirgus kopīgiem
noteikumiem un par Direktīvas 96/92/EC atcelšanu (turpmāk –
Direktīva) mērķis ir noteikt kopīgus noteikumus elektroenerģijas
ražošanai, pārvadei, sadalei un piegādei. Ar to nosaka normas,
kas attiecas uz elektroenerģijas nozares organizāciju un darbību,
pieeju tirgum, kritērijiem un procedūrām, kuras piemēro
konkursiem un atļauju piešķiršanai, kā arī uz sistēmu
ekspluatāciju.
Viens no galvenajiem Direktīvas nosacījumiem ir tas, ka
patērētājam ir tiesības brīvi izvēlēties savu piegādātāju. To
iespējams panākt, pakāpeniski atverot tirgu, arvien palielinot
lietotāju skaitu, kuriem būs tiesības izvēlēties savu
piegādātāju. Pretēji Direktīvas prasībām par monopola un
konkurējošo funkciju atsaisti Enerģētikas likumā ir sasaistītas
elektroenerģijas tirdzniecības un tīklu pakalpojumu sniegšanas
funkcijas. Enerģētikas likumā ir neskaidrs un nepietiekams
regulējums attiecībā uz sistēmas pieejas un lietošanas
nosacījumiem. Nav skaidras un pārskatāmas procedūras līgumu
noslēgšanai par pārvades un sadales pakalpojumu saņemšanu.
Izstrādājot likumprojektu “Elektroenerģijas tirgus likums”
(turpmāk – likumprojekts), kurā ietverts tiesiskais regulējums
pamatnostādnēs Latvijas elektroenerģijas tirgus priekšnosacījumu
izveidei definētajam, uz divpusējiem darījumiem balstītajam
Latvijas elektroenerģijas tirgum, tajā atbilstoši pamatnostādnēs
aprakstītajiem principiem ir noteikti:
1) elektroenerģijas tirgus dalībnieku pienākumi un
tiesības;
2) elektroapgādes drošuma, kvalitātes un universālā pakalpojuma
garantēšanas prasības;
3) elektroenerģijas tirdzniecības sistēmas darbības un
balansēšanas procedūras;
4) elektroapgādes drošuma garantēšanas pienākumi;
5) sistēmu pieejas un lietošanas nosacījumi;
6) regulatora pienākumi un tiesības;
7) atbalsta mehānismi izkliedētās ģenerācijas un atjaunojamo
energoresursu izmantošanas un koģenerācijas attīstībai;
8) obligātās prasības un kritēriji pārvades sistēmas operatora un
sadales sistēmas operatora neatkarības nodrošināšanai.
2. Normatīvā akta projekta būtība.
Likumprojekts paredz noteikt elektroenerģijas tirgus atvēršanas
tiesisko reglamentāciju un ir izstrādāts atbilstoši Direktīvai,
kura paredz normas, kas regulē pieeju tirgum, sistēmu darbību,
kritērijus un kārtību, kas piemērojama atļaujas saņemšanai ražot,
pārvadīt, sadalīt un realizēt elektroenerģiju.
Eiropas Savienības dalībvalstis, izvēloties regulētu pieejas
kārtību, veic nepieciešamos pasākumus, lai piešķirtu
energoapgādes komersantiem un kvalificētajiem lietotājiem iekšpus
vai ārpus teritorijas, kas aptver savstarpēji saistītu sistēmu,
tiesības piekļūt sistēmai, par pamatu ņemot publicētos tarifus un
citus noteikumus un pienākumus, kas jāievēro, izmantojot
sistēmu.
3. Cita informācija.
Likumprojekts nosaka vienotus noteikumus elektroenerģijas
ražošanai, pārvadei, sadalei un realizācijai (pārdošanai). Tas
paredz noteikumus attiecībā uz elektroenerģijas sektora
organizēšanu un funkcionēšanu.
Elektroapgādes komersantiem valsts tautsaimniecības interesēs ir
noteikusi sabiedriskā pakalpojuma pienākumu, kas attiecas uz
elektroenerģijas lietotāju apgādes drošību, regularitāti, apgādes
kvalitāti un cenām, kā arī apkārtējās vides aizsardzību. Šāds
pienākums ir noteikts normatīvajos aktos, publicēts un atklāts.
Komersantam ir jāapgādā visi lietotāji vai to grupas saskaņā ar
vienādiem nosacījumiem. Tāpat elektroapgādes komersantam ir
jānodrošina komerciāli nozīmīgas informācijas aizsardzība.
Saskaņā ar likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” ir
izveidots neatkarīgs regulators – Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisija, kas veic regulēšanas, kontroles,
uzraudzības un strīdu izšķiršanas funkcijas, lai nepieļautu
dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu. Regulatoram ir
tiesības pieprasīt un saņemt informāciju, izskatīt grāmatvedības
pārskatus, kā arī pienākums nodrošināt komerciālas informācijas
aizsardzību. Viena no regulatora funkcijām ir aizstāvēt lietotāju
intereses no elektroapgādes komersanta dominējošā stāvokļa
iespējamās ļaunprātīgas izmantošanas, kā arī veicināt
elektroapgādes komersanta attīstību.
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi.
Likumprojektā paredzētā prasība sistēmas operatoram nodrošināt
vienlīdzīgu un atklātu pieeju attiecīgajām sistēmām ir pamats
konkurētspējīga elektroenerģijas tirgus veidošanai. Tādējādi
kvalificētajiem lietotājiem tiek nodrošināta iespēja izvēlēties
izdevīgākos piegādes avotus un samazināt enerģijas izmaksas, kas
viennozīmīgi uzlabo to konkurētspēju ārējā un iekšējā tirgū.
Sevišķi svarīgi tas ir energoietilpīgām nozarēm.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Tirgus elementu ieviešana Latvijas elektroenerģijas apgādē
nodrošinās elektroenerģijas tirgus atvēršanu. Tā rezultātā
vienkāršosies administratīvās procedūras saistībā ar
elektroenerģijas tarifu un cenu regulēšanu, jo kvalificētajiem
lietotājiem produkta cenu noteikt nebūs nepieciešams.
Elektroenerģijas cenas nemainīsies tiem lietotājiem, kas
neizvēlēsies izmantot kvalificēto lietotāju tiesības.
Elektroenerģijas apgādes pakalpojumu tarifi pārvadē un sadalē
saglabāsies nemainīgi.
Lēmumu par produkta piegādātāja maiņu (kļūšanu par kvalificēto
lietotāju) lietotāji pieņems, ja tā rezultātā varēs saņemt
elektrību par lētāku cenu.
Ja Latvijas elektrības tirgū neienāks ražotājs, kas
elektroenerģiju varēs pārdot lētāk nekā pašreiz esošie ražotāji,
nekas nemainīsies.
Administratīvās procedūras likumprojekts neskar.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
Elektroenerģijas cenas nemainīsies tiem lietotājiem, kas
neatbildīs kvalificētā lietotāja kritērijiem vai neizvēlēsies
izmantot kvalificēto lietotāju tiesības. Visos gadījumos
elektroenerģijas apgādes pakalpojumu tarifi pārvadē un sadalē
saglabāsies nemainīgi.
4. Ietekme uz vidi.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
5. Cita informācija.
Raugoties no tirgus attīstības viedokļa, iekšējais
elektroenerģijas tirgus ir agrīnā attīstības stadijā ne tikai
tādēļ, ka trūkst ilgtermiņa elektroenerģijas iepirkuma līgumu,
bet arī tādēļ, ka Latvijā ir salīdzinoši maz uzņēmumu, kuru
darbība būtu atzīstama par sevišķi energoietilpīgu.
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Likumprojekts neskar valsts budžetu un pašvaldību budžetus.
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru
izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt.
Lai ieviestu likumprojektā paredzēto elektroenerģijas tirgus
atvēršanu sešu mēnešu laikā no šī likuma spēkā stāšanās dienas
izdod šajā likumprojektā paredzētos tiesību aktus šādās jomās.
Ministru kabinets:
– elektroenerģijas tirdzniecība un lietošana (tirdzniecības
procedūra, termiņi);
– atjaunojamie energoresursi, koģenerācija, atļaujas
ražošanai.
Regulators:
– prasības sistēmas operatoru neatkarībai;
– metodikas izmaksu attiecināšanai atjaunojamajiem
energoresursiem, koģenerācijai;
– publiskā tirgotāja darbība;
– prasības sistēmas operatoru ziņojumiem.
Vienlaikus ar likumprojekta pieņemšanu nepieciešams izdarīt
grozījumus Enerģētikas likumā.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
1. Saistības pret Eiropas
Savienību.
Direktīvas 2003/54/EC mērķis ir nodrošināt piegādes drošību,
elastību un konkurenci elektroenerģijas tirgū visu patērētāju
interesēs, kuriem nepieciešams piegādāt elektroenerģiju par
konkurētspējīgām cenām. Tas notiks, kad būs nodibināts un pilnībā
atvērts iekšējais elektroenerģijas tirgus. Iekšējais
elektroenerģijas tirgus aptvers visu Eiropas Savienības
teritoriju bez iekšējām robežām, nodrošinot brīvu preču, tai
skaitā elektroenerģijas, pārvietošanu.
Saskaņā ar vienu no galvenajiem Direktīvas nosacījumiem
patērētājam ir tiesības izvēlēties savu piegādātāju. To iespējams
panākt, pakāpeniski atverot tirgu, arvien palielinot lietotāju
skaitu, kuriem būs tiesības izvēlēties savu piegādātāju.
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
4. Atbilstības izvērtējums.
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 26 jūnija direktīva
2003/54/EC par elektroenerģijas iekšējā tirgus kopīgiem
noteikumiem un par direktīvas 96/92/EC atcelšanu; publicēta
izdevumā “Official Journal” L 176/37, 15.07.2003.
Eiropas Enerģētikas hartas nolīgums, kas ir ratificēts Latvijā
13.09.1995 un stājies spēkā no 16.04.1998.; publicēts laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis” 1995.gada 150.nr.
Enerģētikas hartas protokols par energoefektivitāti un ar to
saistītajiem vides aizsardzības aspektiem, kas ir ratificēts
Latvijā 16.10.1998. un stājies spēkā no 04.02.1999.; publicēts
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” 1998.gada 308.nr.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.septembra direktīva
2001/77/EC par tādas elektrības pielietojuma veicināšanu iekšējā
elektrības tirgū, kas ražota, izmantojot neizsīkstošos enerģijas
avotus; publicēta izdevumā “Official Journal” L 283,
27.10.2001.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 11. februāra direktīva
2004/8/EC par koģenerācijas, kas balstīta uz lietderīgā siltuma
pieprasījumu, veicināšanu iekšējā enerģijas tirgū un grozījumu
direktīvā 92/42/EEC”; publicēta izdevumā “Official Journal” L
052, 21.02.2004.
Citi dokumenti nereglamentē likumprojektā ietvertos
jautājumus.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 26 jūnija direktīva
2003/54/EC par elektroenerģijas iekšējā tirgus kopīgiem
noteikumiem un par direktīvas 96/92/EK atcelšanu.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.septembra direktīva
2001/77/EC par tādas elektrības pielietojuma veicināšanu iekšējā
elektrības tirgū, kas ražota, izmantojot neizsīkstošos enerģijas
avotus.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 11.februāra direktīva
2004/8/EC par koģenerācijas, kas balstīta uz lietderīgā siltuma
pieprasījumu, veicināšanu iekšējā enerģijas tirgū un grozījumu
direktīvā 92/42/EEC.
Eiropas Savienības |
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
2003/54/EC |
Atbilst visi |
||
1. 3.(3) 13. |
3. 12., 38. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas.
Latvijas Pašvaldību savienība; ražotāju pārstāvji: SIA
“BaltEnEko”, VAS “Latvenergo”; sadales sistēmas operatori: VAS
“Latvenergo”, SIA “Vats”; pārvades sistēmas operators: VAS
“Latvenergo”; Latvijas arodbiedrība “Enerģija”.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta).
Ražotāju un operatoru priekšlikumi iestrādāti
likumprojektā.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
Nav notikuši.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Likumprojekta izstrādē tika pieaicināti Eiropas Savienības PHARE
programmas eksperti.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas.
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas un esošo institūciju
funkcijas netiks paplašinātas.
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu.
Publikācija laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo.
No šī likuma izrietošos administratīvos aktus iespējams apstrīdēt
un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā
kārtībā.
Ekonomikas ministrs A.K.Kariņš