Valsts sekretāru 2005.gada 24.marta sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica rīkojuma projektu “Par Latvijas Nacionālo bruņoto
spēku vienību un ārvalstu bruņoto spēku vienību kopīgajām
militārajām mācībām BALTOPS Latvijas
teritorijā”.
Projekts paredz, pamatojoties uz likumu
“Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās
operācijās”, Aizsardzības ministrijai 2005.gadā rīkot Latvijas
Nacionālo bruņoto spēku vienību un ārvalstu bruņoto spēku vienību
kopīgās militārās mācības BALTOPS Latvijas Republikas
teritorijā.
BALTOPS ir ikgadējas starptautiskas mācības Baltijas jūrā,
kuru virsvadītājs ir Amerikas Savienoto Valstu virspavēlniecība
Eiropā un mācību vadītājs ir ASV Jūras spēku komandieris Eiropā.
2005.gadā Latvija apņēmusies veikt līdzuzņēmējas valsts
funkcijas.
Mācības BALTOPS plānots rīkot no 2005.gada 6. līdz 22.
jūnijam Baltijas jūrā, un Latvijas Nacionālie bruņotie spēki
nodrošinās kuģu un zemūdeņu, kas piedalīsies mācībās,
pietauvošanos Latvijas ostās un mācību organizēšanu Latvijas
Republikas teritoriālajos ūdeņos. Mācībās piedalīsies vienpadsmit
valstis: ASV, Lietuva, Igaunija, Polija, Vācija, Dānija,
Lielbritānija, Zviedrija, Somija, Krievija un Latvija.
BALTOPS mācību mērķis ir pilnveidot militāro gatavību un
stiprināt Ziemeļatlantijas līguma organizācijas un programmas
“Partnerattiecības mieram” valstu savstarpējo sadarbību un
gatavību kopīgu procedūru veikšanai. ASV ir uzņēmušās mācību
organizēšanu un finansēšanu, tādējādi Latvijas pusei būs jāsniedz
vienīgi administratīvs atbalsts mācību plānošanā un jānodrošina
atbalsts teritorijas izmantošanā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu
ministrijām;
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par mobilizācijai
nepieciešamajām institucionālajām struktūrām, materiālo un
finanšu resursu plānošanu un izmantošanu”.
Noteikumu
projekts nosaka: Nacionālo bruņoto spēku, civilās aizsardzības
formējumu un tautsaimniecības nozaru mobilizācijas plānošanā,
sagatavošanā un īstenošanā iesaistīto valsts institūciju, kā arī
pašvaldību kompetenci, mobilizācijas plānošanai, sagatavošanai un
īstenošanai nepieciešamās struktūrvienības valsts institūcijās un
pašvaldībās, to uzdevumus un pienākumus; mobilizācijai
nepieciešamo materiālo un finanšu resursu plānošanas un
izmantošanas kārtību, kā arī valsts institūciju, pašvaldību un
Latvijas Republikā reģistrētu juridisku personu uzdevumus un
pienākumus mobilizācijai nepieciešamo materiālo un finanšu
resursu plānošanā un izmantošanā.
Projekts paredz, ka, lai nodrošinātu ar nacionālo drošību un
valsts aizsardzību saistīto uzdevumu risināšanu, kā arī ārkārtējo
situāciju un to seku likvidāciju, izmantojot noteiktus cilvēku,
materiālos un finanšu resursus (mobilizācijas resursus), valsts
institūcijās un pašvaldībās var: izveidot mobilizācijas
struktūrvienības vai norīkot mobilizācijas darbiniekus;
mobilizācijas darbinieka pienākumus uzdot pildīt amatpersonai vai
darbiniekam, kura pienākumos ietilpst institūcijas vai
pašvaldības pasākumu plānošana un izpildes koordinācija valsts
apdraudējuma situācijās.
Valsts institūcijām un pašvaldībām ir šādi uzdevumi un pienākumi
mobilizācijai nepieciešamo materiālo un finanšu resursu plānošanā
un izmantošanā: Aizsardzības ministrija plāno Nacionālo bruņoto
spēku mobilizācijai nepieciešamos materiālos un finanšu resursus
un koordinē to izmantošanu mobilizācijas izsludināšanas gadījumā.
Iekšlietu ministrija koordinē: valsts materiālo rezervju izveidei
nepieciešamo finanšu plānošanu un izmantošanu mobilizācijas
izsludināšanas gadījumā; mobilizējamo civilās aizsardzības
formējumu mobilizācijai nepieciešamo materiālo un finanšu resursu
plānošanu un to izmantošanu mobilizācijas izsludināšanas
gadījumā. Ekonomikas ministrija koordinē tautsaimniecības
mobilizācijai nepieciešamo materiālo un finanšu resursu
plānošanu; pārējās valsts institūcijas un pašvaldības plāno
mobilizācijai nepieciešamos materiālos un finanšu resursus
atbilstošās valsts institūcijas ietvaros noteikto funkciju
īstenošanai valsts apdraudējuma gadījumā un kontrolē to
izmantošanu mobilizācijas gadījumā.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, īpašu uzdevumu
ministru sekretariātiem, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā;
– pieteica rīkojuma projektu “Par Nesprāgušas munīcijas
neitralizēšanas skolas dibināšanu”.
Rīkojuma projekts
paredz saskaņā ar Profesionālās izglītības likumu ar 2005.gada
1.maiju nodibināt Nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas skolu un
nodot to Aizsardzības ministrijas padotībā.
Nacionālie bruņotie spēki savām iekšējām vajadzībām 2002.gada
1.aprīlī, pamatojoties uz NBS komandiera pavēli “Par Nesprāgušas
munīcijas neitralizēšanas (NMN) skolas un dienesta darbības
uzsākšanu”, izveidoja Nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas
skolu. Kopš darbības uzsākšanas skola veic speciālistu apmācību,
kā arī sagatavo karavīrus miera uzturēšanas misijām ārvalstīs.
Ieinteresēti iegūt zināšanas nesprāgušas munīcijas neitralizēšanā
un improvizēto spridzināšanas ierīču neitralizēšanas jomā ir arī
Iekšlietu ministrijas speciālisti. Saskaņā ar skolas attīstības
plānu 2006.gadā skola ir gatava apmācīt arī ārvalstu speciālistus
nesprāgušas munīcijas neitralizēšanas jomā. Ieinteresētas savu
karavīru apmācīšanā Latvijā ir Lietuva, Igaunija, Horvātija,
Ukraina, Vācija. Notiek pārrunas par iespējamu Irākas karavīru
apmācību NMN skolā 2006.gadā.
Lai nodrošinātu skolas efektīvu turpmāko attīstību, ir
nepieciešama skolas reģistrēšana un akreditācija valsts līmenī,
lai, beidzot apmācību procesu, kursantiem būtu iespējams izsniegt
atbilstošus profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju
apliecinošus dokumentus. Profesionālās izglītības likumā
noteikts, ka Ministru kabinets ir pilnvarots dibināt valsts
profesionālās izglītības iestādes pēc Izglītības un zinātnes
ministrijas vai citas ministrijas ierosinājuma.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu,
Izglītības un zinātnes ministrijā, Valsts kancelejā.
Ārlietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par valsts nodevu un
samaksu par konsulārajiem pakalpojumiem likmēm ārvalstu
valūtās”.
Noteikumu projekts nosaka valsts nodevas un
samaksas par konsulārajiem pakalpojumiem likmes ārvalstu valūtās,
kas tiek iekasētas Latvijas Republikas diplomātiskajās un
konsulārajās pārstāvniecībās ārzemēs (pārstāvniecības). Projekts
paredz noteikt šādas valsts nodevas un samaksas par konsulārajiem
pakalpojumiem likmes ārvalstu valūtās, kuras minētas noteikumu
projekta pielikumā.
Saskaņā ar likumu “Konsulārais reglaments” par konsulārajiem
pakalpojumiem iekasējama valsts nodeva saskaņā ar normatīvajiem
aktiem. Samaksu par atsevišķiem citiem pakalpojumiem, kuri nav
valsts nodevas objekts, nosaka ārlietu ministrs. Par Latvijas
Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ārvalstīs
sniegtajiem pakalpojumiem tiek iekasēta samaksa, pamatojoties uz
Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumiem Nr.214
“Noteikumi par valsts nodevu par vīzas vai uzturēšanās atļaujas
pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to
saistītajiem pakalpojumiem”, 1999.gada 28.decembra noteikumiem
Nr.444 “Noteikumi par valsts nodevu par notariālo darbību
izpildi, ko veic konsulārās amatpersonas ārvalstīs”, 1999.gada
28.decembra noteikumiem Nr.443 “Noteikumi par valsts nodevu par
dokumenta īstuma apliecināšanu”, 2002.gada 21.maija noteikumiem
Nr.191 “Noteikumi par valsts nodevu par izziņas izsniegšanu no
Sodu reģistra”, 2003.gada 11.februāra noteikumiem Nr.73
“Noteikumi par valsts nodevu par personas apliecību un pasu
izsniegšanu”, 2000.gada 28.novembra noteikumiem Nr.410 “Noteikumi
par valsts nodevu par atteikšanās no Latvijas pilsonības un
pilsonības atjaunošanas dokumentēšanu”, 1995.gada 31.marta
noteikumiem Nr.72 “Noteikumi par valsts nodevu par civilstāvokļa
aktu reģistrēšanu, grozīšanu un papildināšanu”, Ārlietu
ministrijas 1999.gada 17.decembra rīkojumu Nr.194 “Par samaksu
par konsulārajiem pakalpojumiem”, Kultūras ministrijas 2004.gada
30.decembra rīkojumu Nr.183 “Par Kultūras ministrijas pārraudzībā
esošas Valsts arhīvu ģenerāldirekcijas un valsts arhīvu sistēmas
iestāžu maksas pakalpojumiem 2005.gadā”.
Pašlaik pārstāvniecībās valsts nodeva un samaksa par
konsulārajiem pakalpojumiem tiek iekasēta ārvalstu valūtās
saskaņā ar Ārlietu ministrijas apstiprinātajām likmēm. Tā kā ne
visi iepriekšminētie normatīvie akti paredz pilnvarojumu Ārlietu
ministrijai noteikt likmes ārvalstu valūtās par konsulārajiem
pakalpojumiem, ir nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus
par valsts nodevu un samaksu par konsulārajiem pakalpojumiem
likmēm ārvalstu valūtās.
Latvijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību
ārvalstīs sniegto pakalpojumu likmes ārvalstu valūtās noteikumu
projektā aprēķinātas, ievērojot Latvijas Bankas noteikto ārvalsts
valūtu kursu. Latvijas Republikas pārstāvniecībās Baltkrievijā,
Čehijā, Igaunijā, Kazahstānā, Krievijā, Lietuvā, Polijā, Turcijā,
Ukrainā un Uzbekistānā samaksa par pakalpojumiem tiek iekasēta
valūtā, kas nav attiecīgās valsts nacionālā valūta. Tādēļ, ņemot
vērā valūtas apgrozības procedūru šajās valstīs (kredītiestādēs
un citās valūtas maiņas iestādēs nav iespējams iegādāties un
nodot ārvalstu valūtas monētas), starptautisko praksi noteikt
samaksu par diplomātisko vai konsulāro pārstāvniecību sniegtajiem
pakalpojumiem apaļos skaitļos, kā arī lai vienkāršotu norēķinus
un atvieglotu finanšu uzskaites un kontroles sistēmu, pakalpojumu
likmes ārvalstu valūtās ir noteiktas veselos skaitļos, noapaļojot
uz augšu vienus līdz pieci vai nulle.
Tā kā Latvija ir daļēji pārņēmusi Šengenas acquis, valsts
nodevas likmes par vīzas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu
izskatīšanu atbilstoši ES praksei no 2004.gada 1.maija tika
noteiktas 35EUR un 70EUR apmērā. Izstrādātajā tiesību akta
projektā norādītās likmes (20LVL = 35EUR; 35LVL = 70EUR) tika
saglabātas, ievērojot sekas, kuras kārtējās valsts nodevu likmju
izmaiņas radītu starpvalstu attiecībās. Turklāt pašreizējo likmju
samazināšana radītu arī zaudējumus valsts budžetā. Šie noteikumi
paredz, ka Ministru kabinets ne biežāk kā reizi gadā pārskata un,
ja nepieciešams, groza spēkā esošās ārvalstu valūtu likmes.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Iekšlietu ministrijā, Valsts kancelejā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Krīzes vadības padomes
nolikums”.
Projektā noteikts, ka Krīzes vadības padome
ir koordinējoša institūcija, kuras darbības mērķis ir nodrošināt
civilmilitāro sadarbību un valsts pārvaldes institūciju operatīvo
pasākumu veikšanu valsts apdraudējuma pārvarēšanā.
Krīzes vadības padomes sastāvu un kompetenci nosaka Nacionālās
drošības likums. Padomei ir šādi uzdevumi: koordinēt valsts
apdraudējuma pārvarēšanas operatīvo vadību, iesaistot valsts un
pašvaldību institūciju amatpersonas valsts apdraudējuma
novēršanas un pārvarēšanas pasākumos; izskatīt valsts un
pašvaldību institūciju sagatavoto informāciju par potenciālajiem
katastrofu draudiem un iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus
par rīcību valsts apdraudējuma pārvarēšanai, kā arī analizēt
ministriju kompetencē esošo nozaru apdraudējumu prognozi un
koordinēt valsts pārvaldes institūciju valsts apdraudējuma
novēršanas plānu izstrādi; sagatavot priekšlikumus ārkārtējas
situācijas vai izņēmuma stāvokļa izsludināšanai; izskatīt
priekšlikumus par normatīvo aktu projektu izstrādi valsts
apdraudējuma novēršanas un pārvarēšanas jomā; informēt Ministru
kabinetu par padomes pieņemtajiem lēmumiem un sniegt
priekšlikumus par humānās palīdzības sniegšanu un
pieprasīšanu.
Krīzes vadības padomes priekšsēdētājs sasauc un vada padomes
sēdes, apstiprina padomes sēžu darba kārtību, paraksta padomes
lēmumus un sēžu protokolus un bez īpaša pilnvarojuma pārstāv
padomi. Padomes priekšsēdētāja vietnieki ir aizsardzības, ārlietu
un iekšlietu ministrs. Padomes priekšsēdētāja vietnieki katrs
vada pastāvīgi darbojošos ekspertu grupu, kuru sastāvu apstiprina
padomes priekšsēdētājs.
Padomes priekšsēdētājs padomes sēdes sasauc ne retāk kā reizi
sešos mēnešos. Padomes sēdi sasauc arī tad, ja to ierosina kāds
no padomes locekļiem vai padomes sekretariāta vadītājs. Padome ir
lemttiesīga, ja tās sēdē piedalās ne mazāk kā puse no padomes
sastāva. Padome lēmumus pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu. Ja
balsu skaits sadalās vienādi, izšķirošā ir padomes priekšsēdētāja
balss.
Padomes sēdes ir atklātas, ja kāds no padomes locekļiem nav
ierosinājis uzskatīt sēdi par slēgtu.
Krīzes vadības padomes sekretariāta darbību nodrošina Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienests. Padomes sekretariātu vada
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta priekšnieks. Padomes
sekretariāta vadītājs ar padomdevēja tiesībām piedalās padomes
sēdēs, kā arī pastāvīgi darbojošos ekspertu grupu sēdēs.
Krīzes vadības padomes sekretariāts: iesniedz padomes
priekšsēdētājam priekšlikumus par padomes sēdes darba kārtību;
nodrošina padomes locekļu un uz padomes sēdi uzaicināto personu
apziņošanu; saņem un sagatavo dokumentu projektus izskatīšanai
padomes sēdēs; ja nepieciešams, pieprasa papildmateriālus no
dokumentu projektu iesniedzējiem; iesaista sēžu materiālu
sagatavošanā arī citu iestāžu amatpersonas, kā arī sniedz padomes
priekšsēdētājam priekšlikumus par papildu ekspertu grupu
izveidošanu; nodrošina padomes locekļus ar nākamās sēdes
materiāliem; protokolē padomes sēdes un noformē lēmumus; nosūta
ieinteresētām personām padomes lēmumus un padomes sēžu
protokolus; apkopo informāciju un informē padomi par padomes
lēmumu īstenošanu un nodrošina plašsaziņas līdzekļus ar
informāciju par padomes darbību un padomes pieņemtajiem
lēmumiem.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Satiksmes ministrijā, Valsts kancelejā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica rīkojuma projektu “Par finansējumu zinātniskās
darbības attīstībai augstskolās 2005.gadā”.
Rīkojuma
projekts paredz saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2005.gadam”
Izglītības un zinātnes ministrijas apakšprogrammā “Zinātniskās
darbības attīstība universitātēs” paredzēto asignējumu izlietot
zinātniskās darbības attīstībai – pētniecības projektu
finansēšanai universitātes tipa augstskolās – šādā apmērā:
Daugavpils Universitātei – 56 250 lati; Latvijas Lauksaimniecības
universitātei – 65 625 lati; Latvijas Universitātei – 187 500
lati; Rīgas Stradiņa universitātei – 53 125 lati; Rīgas
Tehniskajai universitātei – 129 688 lati; Latvijas Kultūras
akadēmijai – 4687 lati; Latvijas Mākslas akadēmijai – 3125
lati.
Izglītības un zinātnes ministrijai uzdots: slēgt līgumus ar
augstskolām par pētniecības projektu izpildi, nosakot: projektu
atbilstības, kvalitātes un zinātniskās nozīmības kritērijus;
finansējuma izlietojuma kontroles sistēmu; pušu saistības.
Pētniecības projektu izstrāde, apstiprināšana un īstenošana
veicama saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas un
augstskolas līgumā iekļautajām normām. Pēc pētniecības projektu
īstenošanas ir sagaidāmi šādi rezultāti: sekmēta zinātniskā
darbība augstskolās; paaugstināta maģistru un promocijas darbu
zinātniskā kvalitāte; izstrādātas jaunas datu apstrādes un
analītisko pētījumu metodes; sekmēta datu digitalizācija un
analīze.
Auditējamās vērtības – starptautiskajā zinātniskajā apritē,
inovāciju darbībā vai augstākās izglītības iestādes akadēmiskajā
jomā nozīmīgi rezultāti – promocijas darbi, zinātniskie raksti,
patenti, tehnoloģijas, datu bāzes, katalogi un citi
rādītāji.
Minētie pasākumi dos iespēju uzlabot augstākās izglītības
sistēmas spēju reaģēt uz pieprasījuma izmaiņām darba tirgū,
sekmēs augstākās izglītības un zinātnes saiknes nostiprināšanos.
Ieguldījumi augstākajā izglītībā, inovāciju un pētījumu
veicināšanā ir pamats tautsaimniecības attīstībai ilgtermiņā un
iekšzemes kopprodukta pieaugumam.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Bērnu un ģimenes lietu, Iekšlietu, Kultūras, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Veselības, Zemkopības ministrijā,
Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par kuģu ienākšanas
ostā un iziešanas no ostas saistītajām
formalitātēm”.
Noteikumu projekts nosaka IMO FAL
konvencijas (1965.gada Starptautiskā konvencija par
starptautiskās jūras satiksmes atvieglošanu) piemērošanu
attiecībā uz kuģa formalitāšu kārtošanu, kuģim ienākot ostā un
izejot no tās.
Noteikumu projekta mērķis ir paredzēt piemērot standartizētas
pārskata formalitātes, kuģim pienākot Latvijas ostās un/vai
atejot no tām, kas sekmētu jūras satiksmes atvieglošanu.
Projekts nosaka vispārējās ostas formalitātes, kuģim ienākot ostā
un izejot no tās. Tāda kuģa kapteinis, īpašnieks, operators vai
kuģa aģents, kura bruto tilpība ir 300 vai vairāk, izņemot
nekomerciālā (valsts) dienestā nodarbinātu kuģi, zvejas kuģi,
tradicionālo kuģi un atpūtas kuģi, kura garums nepārsniedz 45
metrus, pirms ienākšanas Latvijas ostā vai noenkurošanās Latvijas
Republikas teritoriālajā jūrā vai iekšējos ūdeņos sniedz
attiecīgās ostas kapteinim vispārēju informāciju par kuģi (kuģa
vārdu, kuģa karogu, kuģa tipu, izsaukuma signālu, IMO
identifikācijas numuru, MMSI numuru, paredzamo ierašanās laiku
ostā, kā arī paredzamo iziešanas laiku no ostas, apkalpes un
pasažieru skaitu uz kuģa): vismaz 24 stundas pirms kuģa
ienākšanas ostā; kuģim izejot no iepriekšējās ostas, ja reisa
ilgums ir mazāks par 24 stundām; ja nākamā osta nav zināma vai tā
mainās reisa laikā, tiklīdz kļuvis zināms, ka nākamā ir attiecīgā
Latvijas osta.
Kuģa kapteinis, īpašnieks, operators vai kuģa aģents informē
attiecīgās varas iestādes par kuģa ienākšanu ostā vai iziešanu no
tās pēc iespējas savlaicīgi, bet ne vēlāk kā divas stundas
iepriekš. Kuģa kapteinis, īpašnieks, operators vai kuģa aģents,
pamatojoties uz piestātnes operatora (stividora) sniegto
informāciju par piestātnes gatavību, informē attiecīgās varas
iestādes par kuģa pietauvošanas laiku un vietu. Kuģa kapteinim ir
pienākums pieņemt atpakaļ uz kuģa personas, kuras ieradušās
Latvijā ar šo kuģi, ja tām saskaņā ar normatīvajiem aktiem tika
atteikts ieceļot Latvijā, kā arī nodrošināt šo personu
nenokāpšanu no kuģa līdz tā iziešanai no ostas.
Ostas formalitātes ir nokārtotas, ja attiecīgajām varas iestādēm
tiek iesniegti dokumenti atbilstoši šo noteikumu prasībām. Pēc
ostas formalitāšu nokārtošanas un attiecīgo varas iestāžu
atļaujas saņemšanas starptautiskā satiksmē iesaistītam kuģim tiek
izsniegta attiecīgi noformēta: kuģa brīvas prakses apliecība –
kuģim ienākot ostā; atļauja kuģa iziešanai no ostas – kuģim
izejot no ostas.
Ja kuģa aģents ir saņēmis mutisku attiecīgo varas iestāžu
piekrišanu kuģa brīvai praksei ostā vai tā iziešanai no ostas,
kuģa brīvas prakses apliecību vai atļauju kuģa iziešanai no ostas
paraksta kuģa aģents.
Kravas operācijas pirms kuģa brīvas prakses apliecības saņemšanas
var veikt, saņemot Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādes
atļauju un informējot Valsts robežsardzi. Cauruļvadu
pievienošanas un balasta operācijas uz tankkuģiem var veikt bez
šādas atļaujas saņemšanas.
Ja pēc atļaujas kuģa iziešanai no ostas saņemšanas ir veiktas
izmaiņas kuģa apkalpes, pasažieru un kravas sastāvā, par to tiek
informētas attiecīgās varas iestādes.
Projekts nosaka ostas formalitāšu kārtošanai iesniedzamos
dokumentus. Starptautiskā satiksmē iesaistīto kuģu ostas
formalitāšu kārtošanai tiek iesniegti šādi IMO FAL konvencijā
noteiktie dokumenti (IMO FAL veidlapas) un citi dokumenti:
vispārējā deklarācija (IMO FAL 1.veidlapa); kravas deklarācija
(IMO FAL 2.veidlapa); kuģa krājumu deklarācija (IMO FAL
3.veidlapa); apkalpes mantu deklarācija (IMO FAL 4.veidlapa);
apkalpes saraksts (IMO FAL 5.veidlapa; pasažieru saraksts (IMO
FAL 6.veidlapa); vienotais kuģa pasažieru saraksts; jūras
sanitārā deklarācija (IMO FAL 7.veidlapa).
Ienākot ostā, kuģa kapteinis, īpašnieks, operators vai kuģa
aģents iesniedz varas iestādēm šādus dokumentus: Valsts
robežsardzei vispārējo deklarāciju – vienu eksemplāru; apkalpes
sarakstu – divus eksemplārus; pasažieru sarakstu vai vienoto kuģa
pasažieru sarakstu, ja ir pasažieri, – divus eksemplārus; Valsts
ieņēmumu dienesta muitas iestādēm vispārējo deklarāciju – vienu
eksemplāru; kravas deklarāciju vai kuģa manifestu, ja ir krava, –
vienu eksemplāru; apkalpes sarakstu – vienu eksemplāru; apkalpes
mantu deklarāciju – vienu eksemplāru; kuģa krājumu deklarāciju –
vienu eksemplāru; pasažieru sarakstu vai ziņojumu par kuģa
pasažieriem, ja ir pasažieri, – vienu eksemplāru; Valsts
aģentūrai “Sabiedrības veselības aģentūra” un tās filiālēm (ja
kuģis nāk no teritorijas, kurā ir noteikta karantīna un
karantīnas periods vēl nav beidzies, vai ir aizdomas par
saslimšanu ar bīstamu infekcijas slimību uz kuģa) jūras sanitāro
deklarāciju – vienu eksemplāru; Ostu pārvaldēm iesniedzamos
dokumentus un iesniedzamo kopiju skaitu nosaka attiecīgās ostas
noteikumi.
Izejot no ostas, kuģa kapteinis, īpašnieks, operators vai kuģa
aģents iesniedz varas iestādēm šādus dokumentus: Valsts
robežsardzei vispārējo deklarāciju – vienu eksemplāru; apkalpes
sarakstu – vienu eksemplāru; pasažieru sarakstu vai ziņojumu par
kuģa pasažieriem, ja ir pasažieri, – vienu eksemplāru; Valsts
ieņēmumu dienesta muitas iestādēm vispārējo deklarāciju – vienu
eksemplāru; kravas deklarāciju vai kuģa manifestu, ja ir krava, –
vienu eksemplāru; pasažieru sarakstu vai ziņojumu par kuģa
pasažieriem, ja ir pasažieri, – vienu eksemplāru; Ostu pārvaldēm
iesniedzamos dokumentus un iesniedzamo kopiju skaitu nosaka
attiecīgās ostas noteikumi.
Projekts noteic, ka attiecīgās varas iestādes var samazināt šajos
noteikumos norādītos tiem iesniedzamo dokumentu veidus, kā arī
samazināt iesniedzamo kopiju skaitu.
Šo noteikumu prasības neierobežo varas iestāžu amatpersonas citu
normatīvo aktu ietvaros pārbaudīt kuģi, pieprasīt papildu
informāciju, kā arī veikt citus pasākumus vai pārbaudes. Lai
neaizkavētu kuģa darbību, minētie pasākumi un pārbaudes veicamas,
ievērojot Latvijas Republikai saistošo starptautisko tiesību
normas un pēc iespējas īsākā laikā.
Projekts paredz
noteikt ostas formalitātes īpašos gadījumos. Ja kuģis ienāk
Latvijas ostā vai iziet no tās, neatstājot Latvijas Republikas
teritoriālos ūdeņus vai ekonomisko zonu, vai īslaicīgi pamet
Latvijas ūdeņus, nepiestājot citas valsts ostā, kuģa kapteinis,
īpašnieks, operators vai kuģa aģents informē ostas kapteini vai
jahtklubu par ienākšanu ostā vai iziešanu no tās. Valsts
robežsardzes un muitas kontrole uz šādiem kuģiem tiek veikta
tikai tad, ja ir pamatotas aizdomas par imigrācijas vai muitas
noteikumu pārkāpumiem. Uz šāda kuģa jābūt apkalpes sarakstam un
apkalpes locekļu personu apliecinošiem dokumentiem atbilstoši
Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām.
Ostas formalitāšu kārtošanas vietu un kārtību atpūtas kuģiem
nosaka attiecīgās ostas pārvalde pēc saskaņošanas ar attiecīgajām
varas iestādēm. Atpūtas kuģi ievēro kārtību, kādā personas šķērso
Latvijas Republikas valsts robežu. Izejot no ostas ar mērķi
šķērsot Latvijas Republikas valsts robežu, atpūtas kuģa kapteinis
informē attiecīgās ostas kapteini par personu skaitu uz
kuģa.
Termināļos, kuros pienāk pasažieru kuģi, kruīza kuģi, kravu un
pasažieru prāmji un citi līdzīgi kuģi, ostas pārvalde pēc
saskaņošanas ar Valsts robežsardzi var noteikt īpašas kuģu
pārbaudes vietas, kur pasažieru un kravas pārbaude notiek pēc
caurlaides principa – rindas kārtībā, izmantojot divkanālu
sistēmu, lai nodrošinātu nepārtrauktu pārbaudes norisi. Pasažieru
robežkontrolei pēc iespējas tiek piemērota minimālā
robežkontrole.
Ārvalstu kuģi, to aprīkojums un personāls, kas piedalās jūras
piesārņojuma vai cita veida avārijas seku likvidācijas pasākumos,
ir pakļauti tikai Valsts robežsardzes kontrolei.
Ja kuģis ienāk ostā tikai tādēļ, lai nogādātu krastā slimus vai
ievainotus apkalpes locekļus, pasažierus vai citas personas, kam
nepieciešama neatliekama medicīniskā palīdzība, un gatavojas to
nekavējoties atstāt, kuģa kapteinis, īpašnieks, operators vai
kuģa aģents iesniedz jūras sanitāro deklarāciju un, ja to
pieprasa attiecīgā varas iestādes amatpersona, vispārējo
deklarāciju.
Vienlaikus ar noteikumu projektu tiek ieviesta Eiropas Parlamenta
un Padomes 2002.gada 18.februāra Direktīva 2002/6/EK par pārskata
formalitātēm kuģiem, kuri pienāk Kopienas dalībvalstu ostās
un/vai atiet no tām.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Iekšlietu, Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Latvijas Zivsaimnieku asociācijā,
Latvijas Tranzīta biznesa asociācijā, Latvijas Ostu asociācijā,
Latvijas Kuģu brokeru un aģentu nacionālajā asociācijā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments