Trīs grāmatas par laika grāmatām
Jau vairāk nekā pusotru gadsimtu
rets tautietis latvietis ir izticis bez savas laika grāmatas –
kalendāra. Atļaušos teikt – drīzāk pat bez Bībeles vai dziesmu
grāmatas, bet ne bez minētā izdevuma. Kas šajā tik nozīmīgajā
mūsu nacionālās kultūras laukā izdarīts, var uzzināt,
iepazīstoties ar bibliogrāfisko rādītāju “Latvijas kalendāri
1758–1919”, kuru Līgas Krūmiņas redakcijā pērnā gada beigās
trijos sējumos izdevusi Akadēmiskā bibliotēka.
“Zemnieku jeb latviešu laika grāmata uz to 1758.gadu pēc tās
svētas piedzimšanas mūsu Kunga in (tā tekstā – R.T.)
Pestītāja Jēzus Kristus, tā rakstīta, ka arī Vidzemē in citi
ļaudis, kas zemnieku valodu prot, in lasīt māk, laikus, dienas
garumu, mēnešu starpas un citas lietas zināt var.”
Tā saucās pirmais latviešu kalendārs, kuru 32 lappušu biezumā
1757.gadā Jelgavā izdeva vācbaltietis Johans Heinrihs Kesters.
Viņš šādu pašu kalendāru laida klajā arī turpmākajos trijos
gados. Līdz 1780.gadam lasītāji katru ziemvasaru saņēma tikai
viena nosaukuma laika grāmatu, tad divus (1790.gadā – 3, 1811.
–3, 1812. – 1), bet kopš 1851.gada – trīs un vairāk, kulmināciju
sasniedzot 1914.gadā, kad tautās gāja 136 dažādu nosaukumu
kalendāri. Bilance? 605 nosaukumi 162 gados, šķiet, nav maz.
Drīzāk daudz. Jāpiezīmē, ka pirmā laika grāmata iznāca līdz
rādītājā minētā laika beigām. Gandrīz tikpat ilgi lasītāji saņēma
“Vidzemes kalendāru” (1781–1919), ko lielākoties iespieda
Rīgā.
Cik eksemplāros iznāca kalendāri? Rādītājs liecina, ka no dažiem
simtiem līdz pat 60 tūkstošiem, kādu metienu sasniedza 80
lappuses biezā “Veca un jauna laika grāmata uz 1905.gadu pēc
Kristus piedzimšanas”, kuru iepriekšējā gadā Jelgavā laida klajā
arī vācu tautības izdevējs Johans Frīdrihs Stefenhāgens.
Bibliogrāfijā minētajā laikā kalendāru eksemplāru skaits pieauga
no viena kalendāra aptuveni 80 latviešu iedzīvotājiem gadā
perioda sākumā līdz vienam kalendāram aptuveni trim iedzīvotājiem
perioda beigās. Tādējādi, piemēram, 1912.gadā kalendāri bija
pieejami 26 reizes vairāk lasītājiem nekā 1758.gadā un bija
iespēja jau būt katrā ģimenē un lauku sētā.
19.gadsimta otrajā pusē, kad, kā rāda bibliogrāfija, lasītājiem
tika piedāvāts visai prāvs dažādu kalendāru nosaukumu skaits,
izveidojās divas tematiskas pamatgrupas: vispārīgie un nozaru
kalendāri. Kalendāru pamatdaļā nostiprinājās ziņas, kas
atbalstīja latviešu aktīvu iesaistīšanos sabiedriskajā dzīvē un
veicināja izglītību.
19.gadsimta beigās un 20.gadsimta sākumā, liecina rādītājs,
turpinājās kalendārniecības strauja attīstība: pieauga nosaukumu
skaits un tirāža, paplašinājās izdošanas ģeogrāfija, palielinājās
nozaru kalendāru skaits. Vairākums vispārīgo kalendāru tika
vērtēti kā derīgi laika kavēklim, atsevišķos izdevumos tika
publicēti arī pazīstamu rakstnieku – Aspazijas, Raiņa,
R.Blaumaņa, J.Jaunsudrabiņa, A.Deglava, J.Gētes, F.Šillera,
G.Mopasāna, M.Gorkija u.c. darbi.
Gan vispārīgo, gan nozaru kalendāru pamatdaļā pamazām
nostiprinājās noteiktu ziņu kopums, kura tematika bija:
dabaszinātņu jautājumi (nevis astroloģija, kā nereti 21.gadimtā,
bet astronomija, laika iedalīšana un laika skaitīšana),
sabiedriskās zinātnes (politika, ekonomika, tieslietas,
demogrāfija, statistika utt.), vēsture, transports, pasts,
tirdzniecība un reklāma.
Vispārīgo kalendāru pielikumos bija atrodami gan padomi
lauksaimniecībā, mājturībā un medicīnā (pārsvarā
populārzinātnisku rakstu vai īsu ziņu veidā), gan beletristika –
humors, dzeja, proza, drāma u.tml. Nozaru kalendāru pielikumos
līdzās daiļdarbiem atkarībā no izdevumā dominējošās tēmas
uzmanība tika pievērsta tādiem jautājumiem kā lauksaimniecība
kopumā, zemkopība, lopkopība, piensaimniecība, dārzkopība un
biškopība. Nozaru kalendāri bija veltīti visām būtiskākajām
latviešu sabiedriskās un saimnieciskās dzīves jomām.
Bibliogrāfijas trešā daļa satur palīgrādītājus. To ir daudz, un
tie sniedz vērtīgus datus par laika grāmatu izdevējiem,
izdevniecībām, spiestuvēm, izplatītājiem un citiem jautājumiem.
Te uzzinām, piemēram, ka visvairāk kalendāru izdots Rīgā. Tai
seko senais grāmatniecības, poligrāfijas un preses centrs
Jelgava. Tad nāk Cēsis, Liepāja, Vecpiebalga (!), Valmiera,
Tukums, Valka un citas vietas. Pa vienai laika grāmatai izdots
arī Ikšķilē, Krāslavā, Kuldīgā, Mēdzulā, Piltenē, Stāmerienā un
Vitebskā.
Aplūkotais izdevums, kas sagatavots augstā profesionālā līmenī,
lieti noderēs vēsturniekiem un filologiem, studentiem un
novadpētniekiem, vārdu sakot, visiem, kurus interesē latviešu
tautas kultūras vēsture, tajā skaitā kalendārniecības rašanās un
attīstība. Bet šīs nozīmīgās bibliogrāfijas autoriem – Misiņa
bibliotēkas speciālistiem – gribas novēlēt tikpat raženi darbu
turpināt.
Rihards Treijs, prof., Dr.habil.hist.