Valsts sekretāru 2005.gada 31.marta sanāksmē
Ārlietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par grantu programmu
Attīstības sadarbības politikas īstenošanai vadības, ieviešanas,
uzraudzības, kontroles un novērtēšanas
sistēmu”.
Noteikumu projekts sagatavots, balstoties uz
Attīstības sadarbības politikas plānu 2005.gadam. Saskaņā ar
minēto plānu Ārlietu ministrija divpusējai un trīspusējai
sadarbībai, atbalstam valsts, pašvaldību, privātā sektora un
nevalstisko organizāciju projektiem uzsāk grantu programmu, lai
īstenotu sadarbības projektus attīstības sadarbības politikas
plānā 2005.gadam noteiktajās sadarbības valstīs un jomās.
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā sagatavo, apstiprina,
ievieš, uzrauga un izvērtē grantu programmas attīstības
sadarbības politikas īstenošanai, kā arī nosaka grantu programmu
vadībā iesaistītās puses, to tiesības un pienākumus. Saskaņā ar
projektu grantu programmu ietvaros tiek piešķirti granti jeb
nekomerciāla rakstura tiešie maksājumi grantu saņēmējiem, lai
realizētu projektus, kas sekmē attīstības sadarbības politikas
īstenošanu.
Saskaņā ar noteikumu projektu galvenā institūcija, kura pieņem
lēmumus saistībā ar grantu programmu, kā arī ar attīstības
sadarbības prioritāro mērķu izpildi, ir Attīstības sadarbības
padome. Padome darbojas saskaņā ar Attīstības sadarbības padomes
nolikumu, ko apstiprina ārlietu ministrs, padomi vada Ārlietu
ministrijas valsts sekretārs, un padomes darbā piedalās Ārlietu
ministrijas, kā arī Finanšu ministrijas un Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrijas valsts sekretāra vietnieki.
Atkarībā no izskatāmo jautājumu specifikas padomes darbā var
aicināt piedalīties arī citu ministriju pārstāvjus. Ārlietu
ministrija atbild par grantu programmu administratīvo, tehnisko
un finanšu vadību.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, īpašu uzdevumu
ministru sekretariātiem, Korupcijas novēršanas un apkarošanas
birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē, Valsts kancelejā, biedrībā “Latvijas
pilsoniskā alianse”, saskaņojumi jāsniedz līdz 7.aprīlim.
Bērnu un ģimenes lietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta
2004.gada 25.marta noteikumos Nr.174 “Audžuģimeņu
noteikumi””.
2005. gada 17. martā pieņemts likums
“Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā”, kas paredz, ka par
audžuģimeni var kļūt ne vien ģimene, bet arī viena persona.
Ministru kabinets 2004. gada 14. decembrī pieņēmis noteikumus
Nr.1021 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par
audžuģimenes pienākumu pildīšanu”, kas paredz izmaiņas atlīdzības
par audžuģimenes pienākumu pildīšanu izmaksas kārtībā.
Grozījumi audžuģimeņu noteikumos nepieciešami, lai tos saskaņotu
ar grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likumā, kā arī
precizētu redakciju atbilstoši Ministru kabineta 2004. gada 14.
decembra noteikumiem Nr. 1021 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā
atlīdzību par audžuģimenes pienākumu pildīšanu”.
Noteikumu projekts paredz, ka par audžuģimeni varēs kļūt ne vien
ģimene, bet arī viena persona, precizē iestādi, kas izmaksā
audžuģimeņu atlīdzību, kā arī precizē audžuģimenes statusa
iegūšanai nepieciešamos dokumentus un bāriņtiesu (pagasttiesu)
sadarbības kārtību audžuģimeņu jautājumu kārtošanā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Labklājības,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā, Latvijas
Pašvaldību savienībā.
Finanšu ministrija
– pieteica likumprojektu “Par skaidras naudas
deklarēšanu”.
2004.gada 2.aprīlī Konsultatīvās padomes,
kas izveidota atbilstoši likuma “Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas novēršanu” 37. un 38.panta prasībām, sēdē tika
konstatēts, ka vairāki Latvijai saistošie starptautiskie
normatīvie akti (ANO Konvencija pret transnacionālo organizēto
noziedzību, Finanšu rīcības uzdevumu grupas rekomendācijas) kā
vienu no pasākumiem naudas atmazgāšanas novēršanai paredz
skaidras naudas un uzrādītāja vērtspapīru deklarēšanu.
Lai realizētu šīs rekomendācijas izpildi, nepieciešams pieņemt
likumu “Par naudas līdzekļu deklarēšanu”, kā arī grozījumus
Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Krimināllikumā.
Likuma mērķis ir palīdzēt novērst noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas iespējas, kā arī ieviest Eiropas Parlamenta un
Padomes regulas projektu Nr.14843/1/04 (17.02.05.REV 1) par
kontroli attiecībā uz skaidras naudas ievešanu Kopienā vai
izvešanu no tās un tādējādi samazināt noziedzīgi iegūto līdzekļu
legalizāciju. Šis regulas projekts pašreiz ir iesniegts Eiropas
Parlamentā izskatīšanai galīgajā, otrajā lasījumā.
Likumprojekts saskaņā ar Regulu paredz skaidras naudas līdzekļu
obligātas deklarēšanas pienākumu fiziskai personai, šķērsojot
Latvijas Republikas valsts robežu, kas ir Eiropas Kopienas ārējā
robeža, ja naudas līdzekļu apjoms ir ekvivalents 10 000 eiru vai
lielāks, kā arī nosaka deklarācijas rakstisko formu, kompetentās
institūcijas un to amatpersonu tiesības, iegūtās informācijas
uzglabāšanas un apmaiņas kārtību, kā arī deklarācijas veidlapas
formu.
Vienlaikus sagatavoti likumprojekti: Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā; Grozījums Krimināllikumā.
Grozījumu Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā mērķis ir
noteikt personu administratīvo atbildību par naudas līdzekļu, ko,
šķērsojot Latvijas Republikas robežu, ieved Kopienas muitas
teritorijā vai izved no tās, nedeklarēšanu vai nepatiesu
deklarēšanu.
Grozījums Krimināllikumā īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes
regulas projektā Nr.14843/1/04 (17.02.05.REV 1) noteikto kontroli
attiecībā uz skaidras naudas ievešanu Kopienā vai izvešanu no
tās. Likumprojekta mērķis ir noteikt personu kriminālatbildību,
par gada laikā atkārtotu naudas līdzekļu, ko, šķērsojot Latvijas
Republikas robežu, ieved Kopienas muitas teritorijā.
Projekti nodoti Tieslietu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā,
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā, Latvijas Bankā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā,
Finanšu un kapitāla tirgus komisijā, saskaņojumi jāsniedz līdz
14.aprīlim.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Kārtība, kādā akreditē
vispārējās izglītības programmas un izglītības iestādes, kā arī
atestē vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās
izglītības iestāžu direktorus”.
Noteikumu projekts
noteiks kārtību, kādā: akreditē vispārējās pamatizglītības un
vispārējās vidējās izglītības programmas; akreditē
izglītības iestādes, kuras īsteno minētās izglītības programmas;
atestē valsts un pašvaldību dibināto vispārējās pamatizglītības
un vispārējās vidējās izglītības iestāžu direktorus.
Atestācijā novērtē vispārējās pamatizglītības iestādes vai
vispārējās vidējās izglītības iestādes direktora profesionālo
sagatavotību. Atestāciju veic vienu reizi un ne vēlāk kā divu
gadu laikā pēc direktora iecelšanas amatā.
Izglītības iestādes un izglītības programmas tiek akreditētas uz
sešiem gadiem. Lēmumu par jaunas licencētas vispārējās vidējās
izglītības programmas akreditāciju komisija var pieņemt bez
ekspertu komisijas atzinuma saņemšanas, ja izglītības iestāde,
kas īsteno attiecīgo izglītības programmu, un šīs izglītības
iestādes citas īstenotās vispārējās vidējās izglītības programmas
ir akreditētas. Jaunās programmas akreditācijas lapas derīguma
termiņš nepārsniedz izglītības iestādes akreditācijas lapas
derīguma termiņu.
Lēmumu par jaunas licencētas vispārējās pamatizglītības
programmas akreditāciju komisija var pieņemt bez ekspertu
komisijas atzinuma saņemšanas, ja izglītības iestāde, kas īsteno
attiecīgo izglītības programmu, un šīs izglītības iestādes citas
īstenotās vispārējās pamatizglītības programmas ir akreditētas.
Jaunās programmas akreditācijas lapas derīguma termiņš
nepārsniedz izglītības iestādes akreditācijas lapas derīguma
termiņu.
Lēmumu par tādas pedagoģiskās korekcijas programmas akreditāciju,
kas licencēta uz gadu, komisija var pieņemt bez ekspertu
komisijas atzinuma saņemšanas, ja izglītības iestāde, kas īsteno
attiecīgo izglītības programmu, un šīs izglītības iestādes citas
īstenotās vispārējās izglītības programmas ir akreditētas. Jaunās
programmas akreditācijas lapas derīguma termiņš nepārsniedz
izglītības iestādes akreditācijas lapas derīguma termiņu.
Ārpuskārtas akreditāciju var veikt, ja Izglītības un zinātnes
ministrija, Izglītības valsts inspekcija, izglītības iestādes
dibinātājs vai izglītības iestādes vadītājs ir iesniedzis
motivētu rakstisku iesniegumu.
Lēmumu par izglītības iestādes akreditāciju, izglītības programmu
akreditāciju un direktora atestāciju pieņem Vispārējās izglītības
akreditācijas un direktoru atestācijas komisija. Akreditāciju un
atestāciju organizē valsts aģentūra “Vispārējās izglītības
kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūra”.
Pieteikts noteikumu projekts “Vispārējās izglītības kvalitātes
novērtēšanas valsts aģentūras nolikums”, kurā noteikts, ka
Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas aģentūra ir
izglītības un zinātnes ministra pārraudzībā esoša valsts iestāde.
Aģentūra ir izveidota saskaņā ar Publisko aģentūru likumu,
Izglītības likumu, Vispārējās izglītības likumu un citiem
normatīvajiem aktiem, lai nodrošinātu iedzīvotāju tiesības iegūt
kvalitatīvu vispārējo izglītību. Aģentūrai ir šādas funkcijas:
organizēt vispārējās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības
programmu akreditāciju un valsts un pašvaldību dibināto
vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības
iestāžu direktoru atestāciju; sniegt valsts pārvaldes iestādēm
informatīvu atbalstu iedzīvotāju vispārējās izglītības ieguves
politikas īstenošanai; koordinēt vispārējās izglītības kvalitātes
vērtēšanas stratēģijas īstenošanu; veikt vispārējās izglītības
kvalitātes vērtēšanu saskaņā ar valstī apstiprināto kārtību;
apkopot un analizēt datus, kas saistīti ar vispārējās izglītības
kvalitātes jautājumiem; ieviest valstī vienotu izglītības
kvalitātes vērtēšanas sistēmu, nodrošinot saikni starp skolas
darba pašvērtēšanu un ārējo vērtēšanu; uzlabot izglītības
kvalitāti, nodrošinot objektīvu un visaptverošu skolas darbības
kvalitātes vērtēšanas procedūru; nodrošināt ticamus un drošus
datus izglītības politikas analīzei un veidošanai.
Pieteikts rīkojuma projekts “Par Vispārējās izglītības kvalitātes
novērtēšanas valsts aģentūras izveidi”, kurš paredz ar 2005.gada
1.jūliju izveidot valsts aģentūru “Vispārējās izglītības
kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūra”. Aģentūras mērķis ir
ieviest valstī vienotu vispārējās izglītības kvalitātes
vērtēšanas sistēmu, lai iegūtu ticamus un drošus datus izglītības
politikas analīzei un veidošanai. Aģentūra ir Izglītības un
zinātnes ministrijas pārraudzībā esoša valsts iestāde.
Projekti nodoti saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Ekonomikas, Kultūras, Labklājības, Satiksmes,
Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Detālplānojuma izstrādes un
finansēšanas kārtība”.
Saskaņā ar Teritorijas plānošanas
likumu detālplānojuma izstrādi finansē vietējā pašvaldība vai
fiziska vai juridiska persona. Atbilstoši šā panta trešajai
daļai, ja detālplānojuma izstrādi ierosina fiziskā vai juridiskā
persona un šis ierosinājums atbilst teritorijas plānojumam,
pašvaldība slēdz līgumu par detālplānojuma izstrādi. Līgumā par
detālplānojumu izstrādi iekļaujamos nosacījumus, kā arī
detālplānojuma izstrādes un finansēšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
Noteikumu projekts nosaka detālplānojuma izstrādes un
finansēšanas kārtību, kā arī līgumā par detālplānojuma izstrādes
finansēšanu iekļaujamos nosacījumus.
Noteikumi piemērojami gadījumos, ja detālplānojuma izstrādi
ierosina fiziska vai juridiska persona (detālplānojuma izstrādes
ierosinātājs) un šis ierosinājums atbilst vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumam.
Detālplānojuma sastāvdaļas, tā izstrādes un sabiedriskās
apspriešanas, spēkā stāšanās, grozīšanas, apturēšanas, likumības
izvērtēšanas un ievērošanas pārraudzības kārtību vietējās
pašvaldības līmenī nosaka Teritorijas plānošanas likums un
Ministru kabineta 2004.gada 19.oktobra noteikumi Nr.833 “Vietējās
pašvaldības teritorijas plānošanas noteikumi”.
Vietējās pašvaldības dome (padome) pēc detālplānojuma izstrādes
ierosinātāja iesnieguma saņemšanas izvērtē tā atbilstību vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumam un pieņem lēmumu par
detālplānojuma izstrādes uzsākšanu un līguma slēgšanu.
Ja detālplānojuma izstrādi finansē detālplānojuma izstrādes
ierosinātājs, tad vietējās pašvaldības domes (padomes) lēmumā
papildus Ministru kabineta 2004.gada 19.oktobra noteikumu Nr.833
“Vietējās pašvaldības teritorijas plānošanas noteikumi” 58.punktā
noteiktajam norāda detālplānojuma teritoriju pēc īpašuma
struktūras apraksta un grafiskā veidā, kā arī detālplānojuma
izstrādes ierosinātāju, ar kuru slēgs līgumu. Lēmumam pievieno
līguma projektu. Līgumā nosaka detālplānojuma izstrādes
finansēšanas apmēru, pušu tiesības un pienākumus, pušu
atbildību.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Satiksmes, Vides, Zemkopības ministrijā, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Valsts kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz 8.aprīlim.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments