Valsts kases mērķi joprojām ambiciozi
Arī gadu pēc stāšanās amatā Valsts
kases pārvaldniece Irēna Krūmane apliecina, ka Valsts kases (VK)
stratēģiskais mērķis joprojām ir kļūt par progresīvāko Valsts
kases sistēmu jaunajās Eiropas Savienības (ES)
dalībvalstīs.
Latvijas VK sistēma salīdzinājumā ar līdzīgām citu ES valstu
sistēmām ir unikāla ar plašo funkciju loku. Tā veic gan valsts
budžeta apkalpošanas un valsts parāda un aktīvu vadības, gan ES
fondu maksājumu iestādes funkcijas, gan arī valsts fondēto
pensiju shēmas līdzekļu pārvaldību. Kā atzīst I.Krūmane, visu
minēto funkciju pārvaldīšana vienkopus ļāvusi Valsts kasē
koncentrēt ļoti kompetentus darbiniekus un veidot kopējas un
efektīvas norēķinu un pārskata sistēmas, kas ļauj virzīties uz
izvēlēto mērķi. Pārņemot mūsu valsts pieredzi, Latvijas VK modeli
valsts parāda vadībā pašlaik ievieš Lietuvā.
Pildot maksājumu iestādes funkcijas, aizvadītajā gadā VK
pārstāvji daudz mācījušies no Velsas speciālistiem, kuri nu
atzīst, ka Latvija ir aizgājusi tālu uz priekšu, un esot lietas,
ko tagad savukārt varētu pārņemt velsieši, lai gan maksājumu
iestādes funkcijas Latvijas VK sākusi pildīt tikai pēc iestāšanās
ES pagājušā gada maija sākumā.
Valsts parāda vadība
I.Krūmane īpaši uzsver VK
panākumus valsts parāda vadībā. Kā zināms, pērn Latvija emitēja
eiroobligācijas līdz šim lielākajā apjomā – 400 miljonu eiru
vērtībā – un ar garāko (desmit gadu) dzēšanas termiņu, savukārt
VK nodrošināja ļoti zemus aizņēmuma procentus. Tas izdevies
tādēļ, ka emisijas laikā bāzes likmes bija zemākajā līmenī pēdējo
desmit mēnešu laikā, turklāt neilgi pēc emisijas šīs likmes
strauji cēlās, un līdz brīdim, kad mūsu valsts iestājās ES,
Latvijai bija zemākais uzcenojums salīdzinājumā ar citām ES
valstīm. Tāpat tika novērsts valūtu risks un līdzsvarots parāda
valūtas pozīciju sastāvs un parāda vidējais termiņš, bet novembrī
un decembrī tika atceltas iepriekš paredzētās desmit gadu
obligāciju emisijas. Visi šie pasākumi nodrošināja nelielu valsts
parādu – pagājušā gada beigās tas bija tikai 13,4% no iekšzemes
kopprodukta. Tas ir otrs zemākais rādītājs visu 25 ES dalībvalstu
vidū un arī viens no zemākajiem pasaulē.
Zemais valsts parāda līmenis pērn nodrošināja Latvijai augstāku
reitingu ilgtermiņa saistībām ārvalstu valūtā, ko mūsu valstij
piešķīra starptautiskās reitinga aģentūras
“Standard&Poor’s” un “Fitch Ratings”. Pēdējā
pat prognozē, ka pēc eiras ieviešanas Latvijas reitings
ilgtermiņa saistībām ārvalstu valūtā varētu celties par vienu
līdz divām iedaļām.
Valsts kase internetā
Lai VK varētu sniegt pakalpojumus
arī internetā, pērn sāka darboties Valsts budžeta informācijas
sistēmas apakšsistēma “eKase”. Budžeta iestādes un pašvaldības,
kas ir VK klienti, ar “eKases” starpniecību var dot maksājuma
rīkojumus un apskatīt to izpildes rezultātus, kā arī saņemt
informāciju par kontu stāvokli, valsts budžeta finansēšanas plānu
izpildi, kontu apgrozījuma izrakstus un kontu mēneša
kopsavilkumus, kas nepieciešami budžeta izpildes
uzraudzībai.
Šobrīd “eKases” sistēmu lieto vairāk nekā 150 klientu, stāsta VK
pārvaldniece, taču viņu skaits pieaugot katru nedēļu, jo finanšu
atskaišu iegūšana un maksājumu uzdevumu iesniegšana internetā
neapšaubāmi ir ērtāka. Pašlaik “eKases” sistēmā ik dienu saņem
aptuveni 10% no Rīgas norēķinu centra vidējā dienas maksājumu
apgrozījuma. Elektronisko sistēmu VK piedāvā arī reģionālo
norēķinu centru klientiem.
Tā kā viens no svarīgākajiem VK uzdevumiem ir pašvaldību budžetu
pārskatu apkopošana, pērn VK ieviesa jaunu pašvaldību gada un
mēneša pārskatu apkopošanas programmatūru, ko var izmantot
tiešsaistes režīmā. Ar šo programmatūru nepieciešamie dati ir
pieejami ne vien pašvaldību un VK darbiniekiem, bet arī Finanšu
ministrijai, Latvijas Bankai, Valsts kontrolei un ES
struktūrfondu starpniekinstitūcijām.
Pilnveidojot VK programmatūru, iecerēts, ka nākamgad pašvaldības
mēneša pārskatu Valsts kasē varēs iesniegt tikai elektroniski,
atsakoties no pārskata iesniegšanas papīra formā. Ja Latvijā tiks
ieviests e-paraksts, pilnīga pāreja uz elektroniskajiem
pārskatiem iespējama arī agrāk, norāda VK pārvaldniece.
Valsts kase kā maksājumu iestāde
Pēc Latvijas iestāšanās Eiropas
Savienībā VK sāka pildīt arī ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda
maksājumu iestādes funkcijas, sertificējot veiktos izdevumus,
iesniedzot maksājuma pieprasījumus un saņemot maksājumus no
Eiropas Komisijas (EK).
Pērn VK saņēmusi avansa maksājumus no EK kopsummā vairāk nekā 60
miljonu eiru vērtībā, veikusi pirmos maksājumus struktūrfondu
projektu īstenotājiem no Eiropas Reģionālās attīstības fonda
(ERAF), Eiropas Lauksaimniecības virzības garantiju fonda (ELVGF)
un Zivsaimniecības vadības finanšu instrumenta (ZVFI), kā arī
nosūtījusi uz EK pirmās struktūrfondu izdevumu deklarācijas un
arī saņēmusi pirmās atmaksas no EK par iesniegtajām izdevumu
deklarācijām.
Savukārt Kohēzijas fonda ietvaros kopš pagājušā gada maija VK
saņēmusi un sertificējusi 19 izdevumu deklarācijas vides,
transporta un tehniskās palīdzības projektiem, kā arī nosūtījusi
uz EK maksājuma pieprasījumus gandrīz desmit miljonu eiru
vērtībā, no EK saņemot piecarpus miljonus eiru.
Pensiju līdzekļu pārvaldība
Atbilstoši likumam par valsts
fondētajām pensijām VK cita starpā pārvalda arī valsts fondēto
pensiju shēmas jeb otrā pensiju līmeņa līdzekļus, darbojoties
vienā tirgū ar privātajiem pārvaldītājiem.
Pagājušā gada beigās VK pensiju plāna līdzekļi sasniedza gandrīz
15 miljonus latu, veidojot vairāk nekā 31% no visiem otrā pensiju
līmeņa līdzekļiem, savukārt VK ieguldījumu plāna ienesīgums bija
4,6% gadā. Šajā plānā iesaistījušies vairāk nekā 214 tūkstoši
dalībnieku. Ieguldījumus VK veic valsts parādzīmēs, hipotekārajās
ķīlu zīmēs, noguldījumu sertifikātos un termiņnoguldījumos
Latvijas bankās.
Gita Kronberga, “LV”