Konkurences padomes lēmums Nr.8
Rīgā 2005.gada 18.martā (prot. Nr.16, 2.§)
Par lietas neierosināšanu
Par a/s “Air Baltic Corporation”18.02.2005. iesniegumu
Konkurences padome 2005.gada 18.februārī saņēma a/s “Air Baltic Corporation” (turpmāk tekstā — “Air Baltic”) 18.02.2005. iesniegumu (par negodīgu konkurenci).
“Air Baltic” 18.02.2005. iesniegumā (turpmāk tekstā — iesniegums) norādīts, ka 18.02.2005. laikrakstā “Dienas Bizness” (Nr.35 (2541)) publicēts aviokompānijas “Ryanair” sludinājums (turpmāk tekstā — sludinājums), kurā sniegta informācija, ka “Ryanair” organizē pilotu pievilināšanas dienu Rīgā 2005.gada 23.februārī — nacionālās aviokompānijas “Air Baltic” dzimtenē. Publikācijā norādīts, ka “Air Baltic” pilotiem tiks dota iespēja lidot ar Eiropas zemo cenu aviokompāniju numur 1 un Eiropas numur 1 aviokompāniju peļņas ziņā, kā arī akcentēts, ka pilotu pievilināšanas diena ir konkrēti mērķēta uz “Air Baltic” pilotiem.
“Air Baltic” uzskata, ka Īrijas Republikā reģistrētās aviokompānijas “Ryanair” rīcība, publicējot sludinājumu, ir pretrunā ar Konkurences likuma un Reklāmas likuma normām un ir prettiesiska. Iesniegumā norādīts konkrēti uz Konkurences likuma 18.panta otrās daļas un trešās daļas 5.punkta, kā arī Reklāmas likuma 3.panta un 4.panta otrās daļas 6.punkta pārkāpumiem aviokompānijas “Ryanair” darbībās, izplatot minētā satura sludinājumu. Iesniedzējs norāda, ka “Ryanair”, izsakot tiešu pievilināšanas piedāvājumu konkrēti “Air Baltic” pilotiem, pārkāpj iepriekš norādītos normatīvos aktus, kā arī deformē brīvu, godīgu un vienlīdzīgu konkurenci aviopārvadājumu nozarē, un ar savu rīcību var nodarīt “Air Baltic” ievērojamu mantisko zaudējumu, traucējot vai pat paralizējot tās darbību.
2005.gada 22.februārī Konkurences padome nosūtīja “Air Baltic” vēstuli, kurā uzaicināja sniegt papildu informāciju par to, kādā precīzi veidā ir izpaudies Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 5.punktā noteiktais negodīgas konkurences iespējamais pārkāpums aviokompānijas “Ryanair” darbībās, un iesniegt minētos faktus apstiprinošus pierādījumus.
2005.gada 2.martā Konkurences padome saņēma “Air Baltic” 02.03.2005. atbildes vēstuli, kurā norādīts iesniedzēja viedoklis, ka “Ryanair” ir pārkāpusi normatīvos aktus, t.i., Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 6.punktu, pārkāpj godīgas saimnieciskās darbības paražas un tā rezultātā var rasties konkurences deformēšana.
Iesniedzējs norāda, ka Latvijas Republikā nepastāv tādas godīgas saimnieciskās darbības paražas, kas pieļautu tiešā veidā pārvilināt cita tirgus dalībnieka darbiniekus, publisku uzaicinājumu mērķējot tieši norādītas kompānijas īpaši kvalificētiem darbiniekiem.
Ņemot vērā 18.02.2005. laikrakstā “Dienas Bizness” ievietotā sludinājuma saturu, iesniedzējs uzskata, ka Konkurences padomei atbilstoši Konkurences likumā noteiktajiem uzdevumiem un tiesībām ir pienākums izvērtēt konkrētos apstākļus, lai secinātu, vai ir pamats uzskatīt, ka minētā “Air Baltic” pilotu pievilināšana faktiski vērtējama kā uzpirkšana.
Konkurences padome, ņemot vērā iesniegumā un “Air Baltic” 02.03.2005. atbildes vēstulē norādīto,
konstatēja:
Iesniegumā norādīts uz Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 5.punktā noteikto negodīgas konkurences izpausmes veidu, t.i., cita tirgus dalībnieka darbinieku ietekmēšana ar draudiem vai uzpirkšanu, lai radītu priekšrocības savai ekonomiskajai darbībai, tādējādi nodarot šim tirgus dalībniekam zaudējumus, līdz ar to norādot, ka iesniegumā minētajās aviokompānijas “Ryanair” darbībās Konkurences likuma 18.panta pirmajā daļā noteiktā negodīgas konkurences aizlieguma iespējamais pārkāpums izpaudies šādā veidā.
Konkurences likuma 23.panta otrajā daļā noteikts, ka iesniegumā norādāma dokumentāri pamatota informācija par:
1) iespējamā pārkāpumā iesaistītajām personām;
2) pierādījumiem, kuri liecina par iespējamo pārkāpumu un uz kuriem pamatots iesniegums;
3) Konkurences likuma normām, kuras, iespējams, ir pārkāptas;
4) faktiem, kas liecina par personas pamatotu ieinteresētību likuma pārkāpuma novēršanā;
5) pasākumiem, kas veikti pārkāpuma izbeigšanai pirms tam, kad Konkurences padome saņēmusi iesniegumu.
Konkurences likuma 23.panta otrajā daļā noteiktās informācijas sniegšana ir tiesisks pamats, lai Konkurences padome ierosinātu Konkurences likuma iespējamā pārkāpuma izpētes lietu un uzsāktu administratīvo lietvedību uz iesnieguma pamata. Atbilstoši Konkurences likuma 23.panta otrās daļas 2.punktam pamatoti ieinteresētās personas iesniegumam vismaz jāsatur dokumentāri pamatotas ziņas par iespējamo pārkāpumu.
“Air Baltic” iebildumus par negodīgas konkurences aizlieguma iespējamo pārkāpumu, kas izpaudies Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 5.punktā noteiktajā veidā, ir pamatojis ar iesniegumam pievienotā sludinājuma saturu. Citu minēto iespējamo pārkāpumu pamatojošu informāciju “Air Baltic” Konkurences padomei nav iesniedzis.
Iesniegumam pievienotajā sludinājumā ietverta šāda informācija:
“”Ryanair” organizē pilotu pievilināšanas dienu Rīgā: Informācijas lapa:
Trešdien, 23.februārī, “Ryanair”, Eiropas zemo cenu aviokompānija numur 1, organizē pilotu pievilināšanas dienu Rīgā, “Air Baltic” — nacionālās aviokompānijas dzimtenē. “Air Baltic” pilotiem būs dota iespēja lidot ar Eiropas zemo cenu aviokompāniju numur 1 un Eiropas numur 1 aviokompāniju peļņas ziņā.
Pilotu pievilināšanas diena ir konkrēti mērķēta uz “Air Baltic” pilotiem, bet citi Latvijas piloti arī ir laipni lūgti, ja vēlas apmeklēt šo pasākumu.
Laiks: no 09:30 līdz 17:00
Vieta: Radisson SAS viesnīcā
24 Kuģu Street
Riga Lv 1048
Latvija
Tel: +371 706 1164
09:30 no rīta “Ryanair” menedžmenta darbinieki iepazīstinās ar “Ryanair”, kam sekos individuālas pārrunas ar tiem, kas ieradušies. Tie, kuri būs sekmīgi pārrunās, tiks ielūgti uz SIM testu Anglijā.
“Ryanair” organizē apmācības kursus, kas sāksies 2005. gada martā, aprīlī un maijā. Tiem, kuri sekmīgi pabeidz SIM testu, tiks garantēts darba piedāvājums.
“Ryanair” pārstāvēs darbinieki no kadru daļas un trīs “Ryanair” vecākie kapteiņi.
“Air Baltic” pilotiem būs pašiem jāmaksā par nepieciešamajām kvalifikācijām pirms tam kā uzsāk apmācības.
“RYANAIR”.com — FLY CHEAPER”
Konkurences padome uzskata, ka “Ryanair” publicētajā sludinājumā ietvertā informācija nesatur Konkurences likuma 18.panta trešajā daļā 5.punktā noteiktā negodīgas konkurences izpausmes veida tiesiskā sastāva pazīmes. Sludinājumā nav ietverta informācija, kas liecina par draudiem vai uzpirkšanu, kas vērsta uz cita tirgus dalībnieka darbinieku ietekmēšanu. Par šāda rakstura informāciju nav uzskatāma iesniedzēja norādītā sludinājumā ietvertā informācija par to, ka “Ryanair” organizē pilotu pievilināšanas dienu Rīgā, kas notiks 2005.gada 23.februārī Rīgā, nacionālās aviokompānijas “Air Baltic” dzimtenē, kā arī, ka Air Baltic pilotiem tiks dota iespēja lidot ar Eiropas zemo cenu aviokompāniju numur 1 un Eiropas numur 1 aviokompāniju peļņas ziņā, akcentējot to, ka pilotu pievilināšanas diena ir konkrēti mērķēta uz “Air Baltic” pilotiem”.
Konkurences likumā nav dots jēdziena “uzpirkšana” skaidrojums, kuru kā konkrēto Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 5.punkta negodīgas konkurences izpausmi 02.03.2005. vēstulē norāda “Air Baltic”, bet līdzīga jēdziena satura skaidrojums ir sniegts Krimināllikuma 199.pantā, kas izmantojams arī konkrētajā gadījumā.
Atbilstoši Krimināllikuma 199.panta pirmajai daļai par komerciālo uzpirkšanu uzskatāma materiālo vērtību, mantisku vai citāda rakstura labumu piedāvāšana vai nodošana, ja piedāvājums pieņemts, personiski vai ar starpnieku uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas atbildīgam darbiniekam vai uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas pilnvarotai personai, lai tā, ļaunprātīgi izmantojot savas pilnvaras, izdarītu vai neizdarītu kādu darbību labuma devēja vai piedāvātāja interesēs, neatkarīgi no tā, vai materiālās vērtības, mantiska vai citāda rakstura labumi domāti šai vai jebkurai citai personai.
“Ryanair” darbība, ietverot sludinājumā iepriekš norādīto informāciju, kuras mērķauditorija ir “Air Baltic” piloti, šādas pazīmes nesatur. Darba iespēju reklamēšana nav uzskatāma par uzpirkšanu Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 5.punkta izpratnē.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 23.panta ceturtās daļas 1.punktu, Konkurences padomei nav pamata ierosināt lietu, jo iesniedzēja sniegtā informācija nesatur Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 5.punktā noteiktā negodīgas konkurences izpausmes veida tiesiskā sastāva pazīmes.
Iesniegumā norādīts uz Konkurences likuma 18.panta otrajā daļā sniegto negodīgas konkurences skaidrojumu: par negodīgu konkurenci uzskatāmas darbības, kuru rezultātā tiek pārkāpti normatīvie akti vai godīgas saimnieciskās darbības paražas un ir radusies vai varētu rasties konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana.
“Air Baltic” uzskata, ka aviokompānija “Ryanair” ir pārkāpusi normatīvos aktus, tas ir, Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 6.punktā noteikto aizliegumu.
Šajā sakarā atzīstams, ka Konkurences likuma 18.panta otrajā daļā noteiktā negodīgas konkurences aizlieguma iespējamā pārkāpuma izpētes lietas ierosināšanas tiesiskais pamats ir spēkā stājies tiesas spriedums vai iestādes izdots, spēkā esošs, neapstrīdēts administratīvs akts.
“Air Baltic” uzskata, ka aviokompānija “Ryanair” ir pārkāpusi godīgas saimnieciskās darbības paražas, sludinājumā ietverot informāciju par cita tirgus dalībnieka darbinieku pārvilināšanu, mērķējot publisku uzaicinājumu tieši norādītās kompānijas īpaši kvalificētiem darbiniekiem, kā rezultātā varētu rasties konkurences deformēšana.
“Air Baltic” iesniegumā minētais “Ryanair” sludinājums 18.02.2005. laikrakstā “Dienas Bizness” par “Ryanair” organizēto pilotu pievilināšanas dienu, ņemot vērā tā saturu un pasniegšanas veidu, uzskatāms par reklāmu saskaņā ar Reklāmas likuma 1.pantu. Arī pēc būtības iesniegumā norādīts uz sludinājuma neatbilstību tiesību normām un Reklāmas devēja atbildību. Speciālā tiesību norma, kas nosaka jebkurai reklāmai izvirzāmās prasības, tiesiskuma kritērijus, kā arī procesa dalībnieku tiesības, pienākumus un atbildību sakarā ar reklāmas izplatīšanu un tās izvērtēšanu, ir Reklāmas likums. Reklāmas likuma 3.panta pirmā daļa tieši nosaka, ka reklāmai jāatbilst godīgas konkurences principiem, par ko pēc būtības ir “Air Baltic” iebildumi saistībā ar “Ryanair” izplatīto sludinājumu. Tādējādi, ievērojot minēto un iesniegumā norādīto, Konkurences padome, pamatojoties uz Reklāmas likuma 14.panta pirmo daļu, nolēma uzsākt “Air Baltic” iesniegumā norādīto apstākļu pārbaudi par Reklāmas likuma 3.panta un 4.panta otrās daļas 6.punkta iespējamiem pārkāpumiem aviokompānijas “Ryanair” darbībās.
Ņemot vērā minēto un iesniegumā norādīto, iesniegumā norādītie apstākļi sakarā ar godīgas saimnieciskās darbības paražu iespējamu pārkāpumu “Ryanair” darbībās, izplatot konkrētā satura sludinājumu, tiks izvērtēti un lēmums tiks pieņemts saskaņā ar Reklāmas likumā kā speciālajā tiesību normā noteiktajām materiālajām un procesuālajām tiesību normām, ierobežojot Konkurences likuma 18.panta otrajā daļā noteiktā negodīgas konkurences izpausmes veida kā vispārējās tiesību normas piemērošanu konkrēto apstākļu izvērtēšanai. Šajā sakarā Konkurences padome ir ņēmusi vērā arī tās līdzšinējo praksi, tai skaitā Konkurences padomes 24.03.2004. lēmumu Nr.25, Konkurences padomes 15.07.2004. lēmumu Nr.51, Konkurences padomes 15.07.2004. lēmumu Nr.52, Konkurences padomes 03.11.2004. lēmumu Nr.72, kuros Konkurences padome atteica ierosināt lietu sakarā ar attiecīgajā iesniegumā norādīto Konkurences likuma 18.pantā noteikto negodīgas konkurences aizlieguma iespējamo pārkāpumu, jo pēc būtības iesniedzēja iebildumi bija par izplatītās reklāmas saturu.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 18.panta pirmo daļu, otro daļu un trešās daļas 5.punktu, 23.panta trešo daļu un ceturtās daļas 1.punktu, Konkurences padome
nolēma:
neierosināt lietu uz a/s “Air Baltic Corporation” 18.02.2005. iesnieguma pamata daļā par Konkurences likuma 18.panta otrās daļas un 18.panta trešās daļas 5.punkta iespējamo pārkāpumu aviokompānijas “Ryanair” darbībās.
Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks