Ministru kabineta noteikumi Nr.218
Rīgā 2005.gada 29.martā (prot. Nr.16 31.§)
Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcijas nolikums
Izdoti saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta pirmo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcija (turpmāk — inspekcija) ir veselības ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde.
2. Inspekcijas darbības mērķis ir kontrolēt medicīniskās aprūpes profesionālo un darbspējas ekspertīzes kvalitāti ārstniecības iestādēs un sekmēt medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes uzlabošanu valstī.
II. Inspekcijas funkcijas, uzdevumi un tiesības
3. Inspekcijai ir šādas funkcijas:
3.1. kontrolēt medicīniskās aprūpes profesionālo un darbspējas ekspertīzes kvalitāti ārstniecības iestādēs neatkarīgi no to īpašuma formas un padotības;
3.2. izvērtēt ārstniecības personu profesionālo sagatavotību un atbilstību amata pienākumu izpildei.
4. Lai īstenotu noteiktās funkcijas, inspekcijai ir šādi uzdevumi:
4.1. veikt ekspertīzes un sniegt atzinumus par medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitāti ārstniecības iestādē neatkarīgi no tās īpašuma formas un padotības, kā arī par ārstniecības kvalitāti, ja ārstniecības persona veikusi ārstniecību ārpus ārstniecības iestādes, vai ārstniecības kvalitāti, ja ārstniecību veikusi persona bez medicīniskās izglītības;
4.2. kontrolēt, vai ārstniecības iestādei ir attiecīgo atbilstības novērtēšanas institūciju izsniegts atbilstības apliecinājums un vai ārstniecības personām ir sertifikācijas institūciju izsniegti ārstniecības personas sertifikāti;
4.3. ierosināt ārstniecības iestāžu atbilstības novērtēšanas institūcijām izvērtēt ārstniecības iestādes atbilstību normatīvajiem aktiem par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm;
4.4. kontrolēt ārstniecības iestādēm saistošo normatīvo aktu izpildi medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes jomā;
4.5. kontrolēt narkotisko un psihotropo zāļu izmantošanas nepieciešamību ārstniecības procesā;
4.6. normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos izdot administratīvos aktus medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes jomā;
4.7. izskatīt personu iesniegumus medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes jautājumos;
4.8. izskatīt personu ierosinājumus un priekšlikumus par iedzīvotāju medicīniskās aprūpes kvalitātes uzlabošanu un sniegt atbildi atbilstoši kompetencei, kā arī iesniegt Veselības ministrijā attiecīgus priekšlikumus par veselības aprūpes politikas un veselības aprūpes sistēmas pilnveidošanu valstī;
4.9. pēc tiesas pieprasījuma sniegt atzinumus par medicīniskās aprūpes un darbspējas kvalitātes kontroli;
4.10. organizēt profesionālo nevalstisko organizāciju sanāksmes un piedalīties tajās, kā arī piedalīties ārstniecības iestādes vadītāja organizētajās sanāksmēs un sniegt normatīvo aktu skaidrojumus par medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes jautājumiem;
4.11. informēt sabiedrību par inspekcijas darbību.
5. Inspekcijai ir šādas tiesības:
5.1. pieprasīt un bez maksas saņemt no ārstniecības iestādēm un valsts vai pašvaldību institūcijām, kā arī normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no fiziskajām un privāto tiesību juridiskajām personām ekspertīzes veikšanai nepieciešamo medicīnisko dokumentāciju, informāciju un dokumentus;
5.2. pieprasīt un saņemt no personas, kura sniegusi ārstniecības pakalpojumu vai ir atbildīga par obligāto prasību ievērošanu iestādē, mutisku un rakstisku paskaidrojumu;
5.3. veikt ārstniecības iestādē plānveida un neplānotas medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes pārbaudes;
5.4. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredzētajos gadījumos izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus;
5.5. ierosināt Latvijas Ārstu biedrībai pieņemt lēmumu par ārstniecības personas sertifikāta darbības apturēšanu vai anulēšanu;
5.6. atbilstoši likumam “Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību” pieņemt lēmumu par ārstniecības iestādes vai ārstniecības personas darbības apturēšanu;
5.7. ja nepieciešams, pārbaudē vai ekspertīzē pieaicināt profesionālo asociāciju speciālistus;
5.8. sadarboties ar ārvalstu publiskās pārvaldes institūcijām, starptautiskajām un nevalstiskajām organizācijām, to pārstāvjiem un ekspertiem.
III. Inspekcijas pārvalde
6. Inspekcijas darbu vada inspekcijas vadītājs. Inspekcijas vadītājs veic Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktās tiešās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas. Inspekcijas vadītāju ieceļ amatā un atbrīvo no amata veselības ministrs.
7. Inspekcijas vadītājs izveido inspekcijas organizatorisko struktūru.
IV. Inspekcijas darbības tiesiskuma nodrošināšana un pārskatu sniegšana
8. Inspekcijas darbības tiesiskumu nodrošina inspekcijas vadītājs. Inspekcijas vadītājs ir atbildīgs par pārvaldes lēmumu pārbaudes sistēmas izveidošanu un darbību.
9. Inspekcijas vadītājam ir tiesības atcelt vai grozīt inspekcijas amatpersonu pieņemtos lēmumus un izdotos iekšējos normatīvos aktus.
10. Inspekcijas vadītājs pieņem lēmumu par apstrīdēto inspekcijas amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai inspekcijas amatpersonas vai darbinieka faktisko rīcību. Inspekcijas vadītāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
11. Inspekcijas vadītājs ne retāk kā reizi gadā iesniedz veselības ministram pārskatu un analīzi par inspekcijas funkciju izpildi un budžeta līdzekļu izlietojumu.
Ministru prezidenta vietā —ārlietu ministrs A.Pabriks
Veselības ministrs G.Bērziņš