Dievs viņam bija lēmis tieši šo laiku
“Mūsu dzīves laiks ir septiņdesmit gadu. Ja kāds ir ļoti stiprs, tad astoņdesmit gadu, un mūža ieguvums ir grūtums un bēdas. Tas paiet ātri, un mēs aizlidojam kā ar spārniem.”
(90.psalms, 10.pants)
Pie Aglonas bazilikas 1993.gadā Viņa svētības Romas pāvesta Jāņa Pāvila II svētceļojuma laikā Latvijā Foto: Imants Prēdelis |
Šie Bībeles vārdi pilnībā
attiecināmi uz nule viņsaulē aizgājušo Romas pāvestu Jāni Pāvilu
II, kurš, būdams ļoti stiprs, vispirms jau savā garā, līdz mielēm
izdzīvoja kristiešu un arī visas cilvēces 20.gadsimta lielākos
grūtumus un bēdas. Dodot titānisku ieguldījumu cilvēces divu
lielāko sērgu – komunisma un fašisma – uzveikšanā.
Jaunā poļu garīdznieka Karola Voitilas neparasto mūžu studiju
biedri Krakovas Jagellonu universitātē it kā jokojot ieskicēja
jau 1939.gadā, kopmītnē uz deviņpadsmit gadus vecā studenta
durvīm piestiprinot uzrakstu “Voitila – nākamais svētais”.
Nacistiskās okupācijas gados Karols Voitila piedalījās poļu
antifašistiskajā pretestības kustībā, bet pēckara gados, spītējot
komunistiskajam režīmam, neparasti strauji vairoja savu
autoritāti. Jau 38 gadu vecumā viņš kļuva par bīskapu, agri tika
iecelts par kardinālu. Taču Karola Voitilas triumfa stunda
pienāca septiņdesmito gadu beigās.
Ir dažādi skaidrojumi poļu kardināla ievēlēšanai par pāvestu
tieši šajā laikā. Bezprecedenta gadījumam, jo pirmo reizi kopš
455 gadiem par pāvestu tika ievēlēts kardināls no citas valsts,
ne Itālijas. Kardināli Siksta kapelā balsoja atkal un atkal,
veselas astoņas reizes, līdz ar nepieciešamajām divām trešdaļām
balsu augstais gods tika uzticēts 58 gadus vecajam Krakovas
kardinālam.
Ne viens vien rietumvalstu politologs centies pierādīt, ka
Karolam Voitilam pāvesta gods tika uzticēts politisku apsvērumu
vārdā – lai grautu padomju “ļaunuma impēriju”. Šī tēze bija arī
visnotaļ populāra padomju ideoloģiskā kara klišeja. Tagad, no
laika distances atceroties pagājušā gadsimta septiņdesmito gadu
beigas, jāsecina, ka šāds kardinālu lēmums gan vispirms bija
vēsturiska likumsakarība: politiskas un morālas spriedzes
piesātinātais laiks no Katoļu baznīcas vadības prasīja augstākās
raudzes lēmumu, liekot izšķirties par pašu spilgtāko
personību.
Situācija pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados gan Katoļu
baznīcā, gan pasaulē kopumā bija sarežģīta un nomācoša. Īpaši
“rietumvalstu atstātajā Austrumeiropā”, kā šā gada sākumā
zinātniskā konferencē Rīgā teica bijušais Polijas prezidents Lehs
Valensa. Pēc viņa vārdiem, komunistiskais režīms “joprojām bija
draudīgs lācis, kurš varēja mūs – Austrumeiropas pakļautās tautas
– nokost pa vienai. Tāpēc šim lācim vajadzēja izsist
zobus, jo lācis bez zobiem vairs nav īpaši bīstams.” Un
“zobus lācim izsita” tieši no komunistiskās Polijas nākušais
pāvests.
Varbūt kādam šie bijušā “Solidaritātes” līdera, pirms tam
vienkārša Gdaņskas kuģu būvētavas elektriķa, vārdi var likties
neadekvāti – runājot par Katoļu baznīcas līdera pāvesta rīcību.
Apstākļu nezinātājs varētu arī pārprast, jo pāvesta darbība bija
tik tālu no vardarbības.
Līdzīgi kā mēs, latvieši, Dziesmotajā revolūcijā atguvām brīvību,
ejot “ar gara spēku pret karaspēku”, pāvests komunistiskās
impērijas sagraušanu sekmēja ar garīguma dominantes
nostiprināšanu Austrumeiropā un lielā pasaules daļā.
Daudzkārt, Dieva vārdu sludinot, viņš pats atradās bīstamā
situācijā. Apmeklējot Čīli Pinočeta diktatūras laikā, pāvests
vadīja dievkalpojumu simtiem tūkstošiem katoļu. Kad milzīgā
laukuma galā sākās spontāna demonstrācija pret diktatorisko
režīmu un policija izšāva asaru gāzes granātas, pāvests,
neraugoties uz saindēto gaisu un dzīvības briesmām, kad viņam
vaicāja, kā rīkoties, teica: “Atkāpies!” Savukārt Nikaragvas
apmeklējuma laikā viņš nepieņēma kreisi noskaņotā kardināla
padevības apliecinājumu, bet bargi pateica: “Nožēlo
grēkus!”
Grūti un laikam pat neiespējami būs atrast cilvēces vēsturē otru
mirstīgo, kurš ar savu darbību sekmējis tik milzīga cilvēku
skaita apvienošanos. Saliedējot ne vien miljardu līdz tam
sašķelto pasaules katoļu, bet sekmējot arī visu pasaules
kristiešu saliedēšanos varenā ekumeniskā kustībā. Pāvests arī
parādīja ikvienam politiskajam līderim cildenu paraugu pagātnes
kļūdu izvērtēšanai, paužot nožēlu par baznīcas tumšajiem darbiem
pagātnē.
Dievs viņa misijai bija iedalījis apbrīnojami precīzu laika posmu
– nedaudz vairāk par gadsimta ceturksni. Pāvesta ieguldījums šajā
laika posmā ir tik liels, ka grūti, par viņu domājot, iztēloties
psalma vārdus, ka “mēs aizlidojam kā ar spārniem”. Šķiet, pāvests
aizlidoja kā komēta, ieņemot savu godam nopelnīto vietu debesīs
starp zvaigznēm.
Jānis Ūdris, “LV”