Kustība un telpa
A.Gulbis. “Šūpolēs”, 2005 Foto no izstādes kataloga |
“Nav sākuma un nav beigu” – šādu nosaukumu tēlnieks Aivars Gulbis izvēlējies savai personālajai izstādei Valsts Mākslas muzeja Baltajā zālē. Šī telpa viņu ir vilinājusi jau sen, aizrāvusi doma zāli atbrīvot no sīkāka sadalījuma un piepildīt ar lielām skulptūrām. Tas nu ir paveikts. Pēc vērtētāju un arī paša autora domām, varbūt ne ideāli, bet katrā ziņā – veiksmīgi.
Tēlniecības lietpratēja mākslas
doktore Ruta Čaupova izstādes atklāšanā sacīja: “Aivara Gulbja
spēcīgākā iezīme visā viņa mākslinieciskās darbības laikā ir
kustības un telpas izjūta.” Sākums patiešām nav nosakāms. Kaut
kas nāk no senču gēniem, ierosmi bērnībā devusi arī dzimtā
Turaidas novada daba ar stāvām kraujām un gravām, ar līkumoto
Gauju. Kustība vienmēr ir aizrāvusi. Jau Mākslas akadēmijā
stājoties, Aivars uzrādījis skices ar auļojošiem zirgiem.
Profesors Kārlis Zemdega šo ievirzi drīz vien ir ievērojis un
parādījis studentam slavenā zviedru tēlnieka Karla Milesa
dinamisko, it kā lidojošo darbu attēlus. Vēlāk Milesa skulptūru
dārzā Stokholmā Aivars Gulbis redzējis arī oriģinālus. Šo zviedru
tēlnieku viņš lielā mērā uzskatījis par paraugu.
Latvijā 50. un 60.gados, kad A.Gulbis sāka, šāda aizraušanās ar
kustības tēlojumu nebija visai populāra. Pasaulē gan. Spānis
Hulio Gonsaless, amerikānis Deivids Smits un citi bija tie, kas,
kaļot metālu un lokot tā loksnes un stieņus, pēc kāda asprātīga
teorētiķa teiciena, “atbrīvoja tēlniekus no māla kalnu
izmīcīšanas, kas nāca līdzi Ogista Rodēna tradīcijai”.
Tais laikos sākās arī kosmosa apgūšana, kas īpaši iedvesmoja
mākslinieku. Daudzi vēl atceras tēlnieku Aivara Gulbja, Jāņa
Karlova un Jura Mauriņa darbu izstādi, ko 1969.gadā atklāja
Mākslinieku namā, bet pēc apspriešanas Mākslinieku savienības
partijas sapulcē tūlīt slēdza. Aivaram Gulbim tur bija tiem
laikiem visai ķecerīga skulptūra “Perpetuum mobile”, kur
centrā atradās zvaigzne, bet apkārt četras lidojošas būtnes. Un
tas viss vēl bija nokrāsots sarkanā krāsā!
Mākslinieks drīz vien kļuva populārs un atzīts, viņš piedalījās
monumentālu valsts pasūtījumu īstenošanā. Tā sauktais Uzvaras
piemineklis Pārdaugavā bija lielākais. Lai nu kā ar tā idejisko
nozīmi, bet tēlnieciski tas bija interesants uzdevums. Arhitekts,
iespējams, vadošo orgānu rosināts, to gribējis veidot milzīgu,
lai būtu augstāks par Brīvības pieminekli un to varētu saskatīt
jau no Gaisa tilta. Tik traki nesanāca, tomēr kopā ar
konstruktoriem vajadzēja labi aprēķināt, kā tāds milzīgs bronzas
veidojums turēsies kopā. Bet stāvēt jau stāv joprojām.
Pašreizējā izstādē pārsvarā ir darbi, kas veidoti no dzelzs
caurulēm. Lieli darinājumi tapuši darbnīcā, tie ir sakniedēti
kopā, un tos var izjaukt un pārvietot. Septiņi no eksponētajiem
deviņiem lielajiem darbiem veidoti tieši šai izstādei. Apskatāmas
arī trīs mazākas skulptūras. Savdabīgs lidojošs objekts ir
“Neredzamais – redzamais”, tā diametrs – 5,5 metri. Autors
stāsta: “Es ticu, ka “lidojošie šķīvīši” pastāv, kaut arī pats
nevienu neesmu redzējis. Te nu ir viens – manis izdomāts. Bet
skulptūru “Evolūcija”, kur no trim piramīdām nāk ārā konusveida
stari, es labprāt redzētu daudz lielākā izmērā. Tāpat no
nerūsējoša tērauda veidoto, tehniski perfekto “Labirintu”. Šie un
līdzīgie darbi varētu iederēties kādā lielā telpā vai varbūt pat
vienkārši zālienā.”
Arī Ruta Čaupova atzīst, ka izstādē it kā kustībā planējošie
darbi mazliet atgādina “lidojošos šķīvīšus”, un novēl izstādei
redzīgus skatītājus: “Tur ir fantastiskas proporcijas, mirdzums
nāk no katra darba, un katrā ir savs zemteksts.”
Īsts mākslinieks radoši strādā visu savu mūžu. Kad šādu apjomīgu
skulptūru radīšanas laiks beigsies un viss iecerētais būs
pateikts, sekos citi darbi. “Nav sākuma un nav beigu…” Aivars
Gulbis saka: “Mans ķermenis ir mana čaula, tā ir nometama, bet
mans gars varbūt nāk no citiem, seniem laikiem, turpinās šodien,
un varbūt kādreiz šis gars, šī enerģija iemiesosies kādā pēctecī
vai radniecīgā cilvēkā.”
Izstāde Valsts Mākslas muzejā būs atvērta līdz 24.aprīlim.
Noslēgumā tiks atvērts arī apjomīgs katalogs.
Jānis Akmentiņš