Bez jaunības, bet jauns
Pietiek pārlūkot autora dzīves laikā iznākušās grāmatas, lai uzskatāmi pārliecinātos: nekāds daudzrakstītājs Egons Līvs (1924–1989) nav bijis. Arī vienīgais romāns “Velnakaula dvīņi” ievākots tādā kā dzeju krājumiņa formātā, lai izskatītos, ka lasāmgabals ir garāks. Taču tieši par šo romānu jau 21. gadsimtā atzinīgus vārdus nav taupījis kritiķis Guntis Berelis, atzīstot, ka īstenībā tieši “Velnakaula dvīņi” aizsāka prozas atdzimšanu pēckara Latvijā.
Egons Līvs kopā ar Eduardu Pāvulu un Alfonu Kalpaku filmas “Kapteinis Nulle” uzņemšanas laikā 1963.gadā Foto no grāmatas “Darbi” |
Divi laikmeti vienā sējumā
Piecpadsmit gadu pēc Egona Līva
nāves apgāds “Pils” sācis izdot autora Darbus. Pērn iznāca
pirmais, šogad gaidāms otrais, bet pavisam būs četri sējumi. Bija
jau arī laiks. Tie paši “Velnakaula dvīņi” pie lasītājiem nonāca
1966.gadā, pēc tam, dažādu autoru dramatizēti, vienlaikus tika
spēlēti vairākos teātros, kalpoja par pamatu Vītauta Žalakēviča
filmai “Jūtas” Lietuvā. Bet cik šis romāns ir zināms un lasīts
patlaban, cik to pazīst lasītāju jaunākā paaudze?
Tiesa, Darbi ar romānu nesākas, tie kārtoti tapšanas secībā.
Pirmajā sējumā ietilpināts no 1949. līdz 1965.gadam sacerētais –
stāsti un miniatūras, raksti, reportāžas un apraksti, vēstules,
dienasgrāmata. Sējumu ievada autora kolēģa Ērika Hānberga apcere
“Egons Līvs”, bet noslēdz literatūrzinātnieka Ilgoņa Bērsona
pētījums “Egona gadi”, tam seko personu rādītājs.
Darbu sastādītāji ir divi – Ēriks Hānbergs un Egona Līva
dzīvesbiedre Edīte Gūtmane.
Kas pārsteidz jaunizdevumā? Vispirms tas, ka sarūpēts tik
apjomīgs kopojums – vairāk nekā pustūkstotis lappušu. Kaut no
autora dzīves laikā iznākušajiem prāvākajiem daiļdarbiem pirmajā
sējumā iekļuvis vien garstāsts “Kapteinis Nulle”.
Interesi modina pirmie stāsti “Aija”, “Ilze” un “Gane”, kas
tapuši 1949.gadā un vedina domāt, ka nebūt nav pirmie rakstnieka
spalvas vingrinājumi. Turklāt tie veidoti ar pavisam citu
pasaules skatījumu, kas tuvs pirmspadomju rakstniecībai. Tātad
pavisam citam laikmetam, tradīcijai. Publikācijās desmit gadus
vēlāk seko it kā atkritiens: sākumā izteiksme samocīta, pārlieku
aprauta, kā mēģinot dziedāt ar daļēji aizžņaugtu rīkli. Tomēr
drīz vien rakstnieka balss atgūst savdabību un tiek ievērota.
Lielāko lasītāju atsaucību iemanto 1962.gadā uzrakstītais
garstāsts “Kapteinis Nulle”. Vēlāk top arī mākslas filma ar tādu
pašu nosaukumu.
Toreiz tas šķita neparasti, jauna lappuse pēckara literatūrā, ar
spilgtiem raksturiem, kas darbojas patiesai dzīvei pietuvinātā
vidē. Tagad pārlasot, uztvere jau cita. Kā svešķermeņi vīd dažas
padomju reālijas, bez kurām autors nav spējis (vai arī viņam nav
ļāvuši) iztikt. Šķiet, mūsdienās ne tikai stāsta varonis
traļmeistars Juhans vien, bet vairums lasītāju nezinās, kas ir
Gaganova, arī Tumiņa uzvārds daudziem neko neizteiks. Urķīgākie
meklēs padomju enciklopēdiju un atradīs atbildes uz saviem
jautājumiem. Te šīs iebildes tikai pārdomām Darbu sastādītājiem
un citiem, kas plāno ķerties pie agrāk izdotā atkallaišanas
klajā: lieti derētu komentāri, paskaidrojumi, no tā izdevuma
vērtība tikai augtu.
Kad krasti nav redzami
Šo rindu autoram dzīvē nav iznācis
ar Egonu Līvu tikties. Toties mums ir krustojušies visai tāli
ceļi, braucot ziemeļblāzmu lūkoties. E.Līvs Kolas pussalā bijis
1965.gadā, es – gadus piecus vēlāk Latvijas ziemas turiādē. Esmu
gulējis sniegā uz egļu zariem, bijis arī Lovozerē. Un joprojām
prātā palicis turienes skolotāja stāstītais par sāmiem: “Pašus
pamatus mēs briežkopju atvasēm mācām sāmu valodā, bet pēc
ceturtās klases tas viss viņiem jāaizmirst, turpmākā skološanās
ir vienīgi krieviski.”
Protams, padomju laikā bija naivi cerēt, ka tik vienkārša un
skaudra patiesība nonāks līdz iespiešanai. Un ļoti iespējams, ka
līdzīgi ir arī Krievijas Federācijā pašlaik.
Visvairāk jaunatklāsmes, manuprāt, glabā Egona Līva
dienasgrāmata. Šķiet, jūras brauciena lappuses pat sniedz lielāku
līdzpārdzīvojumu nekā uz pieredzētā pamata rakstītais garstāsts.
Dienasgrāmatā ir tas autora skatījums, kas mūžam būs jauns,
laikam pār to nav varas.
Turpmākajos Darbu sējumos būs arī apcere “Rēta lūpas iekšpusē”.
Atmiņas rakstītas E.Līva mūža nogalē astoņdesmito gadu otrajā
pusē, bet to sākums tieši ved pie autora jaunības, kur ietilpst
arī pārdomas karagūstekņu koncentrācijas nometnē pie Tornas
1945.gada vasarā:
“Kas būs tālāk? Es taču nevienam neesmu vajadzīgs! Miljoniem
cilvēku klīst pa visu pasauli! Klīst uzvarētāji un uzvarētie. Vai
kādam tagad ir laiks un vēlēšanās kaut uz mirkli iedomāties, ka
uz pasaules dzīvoju arī es? Kas ar mani notiks? Kas notiks ar
maniem biedriem? (..) esmu palicis bez jaunības... Arī bez
nākotnes. Es neesmu slīcis jūrā, bet aptuveni tāda jušana varētu
būt slīcējam. Kad krasti nav redzami, kad spēks vēl ir kaulos un
sirds strādā spēcīgi un droši, bet krasta nav un jūra ir nolādēti
neaptverama...”
Pēc tam Egons Līvs nonāca tā sauktajā
filtrācijas nometnē un kopā ar citiem nelaimīgajiem būvēja Baltās
– Baltijas jūras kanālu. Kad no vergu darba atbrīvoja, sekoja
dienests sarkanarmijā līdz 1950.gadam. Jaunību nākamajam
rakstniekam atņēma ar uzviju.
Bet par to varēs lasīt Darbu nākamajos sējumos.
Andris Sproģis, “LV”
Egons Līvs ar Mirdzu Ķempi Bernātos 1963.gadā Foto no grāmatas “Darbi” |