Starp griezes dziesmu un maizes klaipu
“... dabas aizsardzība ir tikai viens no zemes lietošanas veidiem, tāpēc nav iespējams aizsargāt visas teritorijas. Noteikti aizsargājamas būtu tās teritorijas, biotopi, kuri ir reti sastopami, vienreizēji. Tomēr pārsvarā pastāv daudz līdzīgu teritoriju, un tādēļ noteikti jāveic šo objektu bioloģiskā novērtēšana pēc dažādiem kritērijiem, lai aizsardzībai pakļautu vērtīgākos.”
Sakarā ar vairāku savstarpēji izslēdzošu, pretrunīgu, nesaskaņotu likumdošanas aktu darbību, kas nosaka dažādus apgrūtinājumus un ierobežo zemes izmantošanas iespējas, aptuveni 150 zemes īpašniekiem, kuru īpašumu kopējā platība ir 750 ha, zemes īpašuma cena un saimnieciskās izmantošanas iespējas samazinātas līdz minimumam Fotoilustrācija, izmantojot Aigara Jansona (A.F.I.) fotogrāfiju |
Tā Pasaules dabas fonda izdevumā
“Dabas aizsardzības plāns Latvijai” (Rīga, 1992) ir izteicies
zviedru zinātnieks Bjerns Hjernkvists, un viņa teiktajam ir
jāpiekrīt.
Cilvēks ir dabas sastāvdaļa, – tos nedrīkst ne savstarpēji
atdalīt, ne pretstatīt. Sirmā senatnē, kad Zemes iedzīvotāju
nebija daudz un tie piekopa primitīvu saimniekošanas veidu,
cilvēks neradīja jūtamu iespaidu uz vidi. Nemitīgi palielinoties
iemītnieku skaitam, pieauga arī saimnieciskā darbība, un dabā
arvien vairāk parādījās neatgriezeniskas izmaiņas. Ļoti jūtami
visu pārveidoja zemkopība un lopkopība, kas izraisīja arī strauju
meža platību samazināšanos. Nenovērtējami pieauga mežu loma, tie
vienmēr bijuši un arī tagad ir viena no lielākajām
stabilizējošajām sistēmām uz Zemes.
Cilvēku skaits uz Zemes turpinās pieaugt, palielināsies arī
ražošanas līmenis. Tādēļ jāmeklē mērķtiecīgs kompromiss starp
ekonomiskām, ekoloģiskām un sociālām prasībām. Stāvokli sarežģī
mūsdienu sabiedrības neapzinātais un apzinātais egoisms savu
vēlmju piepildīšanai – no vienas puses, izmantot visus
civilizācijas labumus (elektrību, auto utt.), no otras puses,
saglabāt mazskartu vidi, turklāt sludinot utopisku saukli
“atpakaļ pie dabas”. Līdz ar to nākotne prasīs sarežģītus
risinājumus.
Vides aizsardzība Latvijā
Attīstoties ražošanai un pieaugot videi nodarītiem zaudējumiem, sākās arī dabas aizsardzība, kas pirmsākumos iekļāvās nozaru instrukcijās un norādījumos. Ar Atmodu aktivizējās sabiedriskās kustības un organizācijas: Vides aizsardzības klubs, Pasaules dabas fonds, Latvijas dabas fonds u.c. Pašlaik vides aizsardzību valstiskā mērogā kārto Vides ministrija. Jāatzīst, Vides ministrijas speciālisti izdarījuši daudz. Izstrādāti vairāki nolikumi un norādījumi, izdoti bukleti par vides aizsardzības jautājumiem. To visu varēja paveikt ar finansējumu, ko nodrošināja gan valsts un pašvaldību budžeta līdzekļi, gan dažādi starptautiskie finanšu avoti. Līdztekus jāatzīmē, ka pēdējā laikā arvien vairāk saasinās attiecības ar ražojošo sfēru, – galvenokārt tāpēc, ka trūkst pietiekamas iedziļināšanās ekoloģisko un ekonomisko interešu saskaņošanā. Turpmāk par to sīkāk.
Abavas krastos kā pa celmiem
Pērnā gada sākumā plašsaziņas
līdzekļos Kandavas novada domes priekšsēdētājs Alfrēds Ķieģelis
pievērsa uzmanību pašreizējās likumdošanas pretrunām, kas traucē
novada attīstību. “Pašvaldība par prioritāti novadā noteikusi
tūrismu. Taču kā lai iekārtojam tūrisma takas, kā lai piesaistām
tūristus, ja piecu kilometru zonā no Abavas neko nedrīkst būvēt?
Ir vajadzīgs serviss, lai tūristus varētu uzņemt, lai viņi šurp
brauktu. Tātad jābūvē kempingi, citas ēkas un jāizvieto norādes.
Zemnieks nevar uzbūvēt pat jaunu pirtiņu, jo Vides pārvalde,
pamatojoties uz Ministru kabineta (MK) noteikumiem Nr.415
kategoriski aizliedz jebkādu būvniecību. Jājautā: kādēļ šie
liegumi vajadzīgi, ja visi dabas objekti ir kā
iekonservēti?”
Sevišķi noraidoši vides aizsardzības institūcijas izturas pret
melioratīviem pasākumiem, tādējādi rādot pilnīgu neizpratni par
šīs saimnieciskās darbības nozīmi mūsu klimatiskajos apstākļos.
Minēsim piemēru. Lauku atbalsta dienests pēc vairāku Tukuma
rajona pašvaldību ierosinājuma plānoja veikt valsts meliorācijas
sistēmas – ūdensnotekas Abavas upes – rekonstrukcijai
nepieciešamos inženierizpētes darbus un iesniedza pieteikumu
Ventspils reģionālajai vides pārvaldei par tehnisko noteikumu
saņemšanu. Uzskatot, ka šāds pasākums var būtiski ietekmēt vidi
un netālu esošo dabas parku “Abavas ieleja”, kā arī dabas liegumu
“Riesta – Džūkstenes purvs”, pārvalde uzliek par pienākumu veikt
ietekmes uz vidi novērtējuma procedūru. Kaut gan dabas parks
“Abavas ieleja “atrodas vairāk nekā 20 km zemāk par iecerēto
rekonstrukcijas posma lejasgalu, bet dabas liegums “Riesta –
Džūkstenes purvs” ir nevis Abavas upes, bet gan Pienavas sateces
baseinā. Jāatzīmē, ka minēto Abavas upes posmu 11 km garumā no
1929. līdz 1931.gadam pirmoreiz regulēja bijušo Struteles un
Irlavas pagastu zemnieki, lai varētu apsaimniekot piegulošās
zemes.
Natura 2000
Tā ir Eiropas Savienības (ES)
valstu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju sistēma jeb tīkls, kas
nodrošina visu ES reto un apdraudēto sugu un biotopu (vietu ar
viendabīgiem apstākļiem, piemēram, purvs, meža pļava, priežu mežs
kāpās) aizsardzību un pareizu apsaimniekošanu. Tās pamatojums ir
MK 2002.gada 28.maija noteikumi Nr.199. “Eiropas nozīmes
aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000) izveidošanas
kritēriji Latvijā”. Šajā programmā no 2000. līdz 2002.gadam
veikta aizsargājamo dabas teritoriju inventarizācija. Līdztekus
jau esošām teritorijām tika apzinātas 75 jaunas un ieteikti 45
teritoriju robežu labojumi. Līdz ar to Latvijas aizsargājamo
dabas teritoriju kopējā platība pieaugs no 8,9 līdz 10
procentiem. Lai gan daļa no šā pieauguma ir saimnieciski mazāk
izmantojami purvi un purva malas, tomēr samazināsies arī
intensīvi izmantojamās platības, piemēram, meži 1247 ha platībā
pie Lielajiem Kangariem, kurus apsaimnieko Rīgas Meža aģentūra
(RMA), tāpat arī 2147 ha meža platību Garkalnes un Vangažu
pagastā, kurus apsaimniekoja akciju sabiedrība “Latvijas valsts
meži” un RMA.
Vēl viens nesaskaņotas darbības piemērs, ko sarunā minēja kāds
virsmežzinis. Saimnieciski izmantojamā meža masīva centrālajā
daļā tika izdalīti biotopi, lai gan analogi un pat vēl
raksturīgāki bija atrodami meža masīva malās. Rezultātā jūtami
traucēta saimnieciskā darbība. Programmas realizēšana sagādā
finansiālus zaudējumus gan valsts mežsaimniecībai, gan arī
pašvaldību un privāto mežu īpašniekiem. Bet likumprojekts “Par
zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās” vēl nav
ieguvis juridisku spēku. Šiem abiem procesiem taču vajadzēja
risināties līdztekus.
Spilgts nesaskaņošanas piemērs bija gadījums ar Bauskas pilsdrupu
saglabāšanu. Tikai speciāls likums “Par Bauskas pilskalna
nostiprināšanu” atrisināja šo Natura 2000 veidotāju
kļūdu.
Uzskatu sadursme Salas pagastā
Daļa Salas pagasta atrodas
Lielupes kreisajā krastā. Lai bijušās palienu pļavas būtu
lauksaimnieciski intensīvāk izmantojamas, savulaik bija izbūvēti
Jāņupītes un Odiņ–Pavasaru polderi (polderis – ar dambjiem
norobežota teritorija ar meliorācijas grāvjiem, no kuriem ar
sūkņu stacijām atsūknē ūdeni). Sabrūkot padomju laika
saimniekošanas sistēmai, šīs platības pēc 1991.gada zemes
reformas likumiem nonāca privātā īpašumā. Daži ieguva no 0,15
līdz 2 ha lielus zemes gabalus, citi tika pie desmitiem hektāru.
Īpašniekiem bija nodoms gan tās lauksaimnieciski izmantot, būvēt
tur ēkas, gan arī pārdot citiem īpašniekiem.
1997.gadā izveidoja Ķemeru nacionālo parku (ĶNP), ietverot arī
šīs privātīpašniekiem piederošās zemes. 2002. gadā ar Dānijas
Vides ministrijas palīdzību tika pabeigts “ĶNP dabas aizsardzības
plāns (DAP)”. Tas noteica parka attīstības turpmākos virzienus,
bet plānu kā nepieņemamu neparakstīja Lapmežciema un Salas
pagasta padome. Tas netraucēja Vides ministriju bez kompromisu
meklējumiem plānu apstiprināt.
Bet 2003.gada 9.decembrī MK, pieņemot dokumentu Nr.684 “Noteikumi
par nacionālās nozīmes lauksaimniecības teritorijām”, noteica, ka
Odiņu– Pavasaru polderis un Jāņupītes poldera daļa ir iekļauta
šajā kategorijā, līdz ar to nav pārvēršama par apbūves
zemi.
Vispirms – kādām jābūt nacionālās nozīmes lauksaimniecības
zemēm?
Tām jāatbilst šādiem kritērijiem – zemes nogabala kvalitātes
novērtējumam ir jābūt ne zemākam par 50 ballēm un nogabala
platībai – ne mazākai par 50 ha. Polderī esošās zemes šiem
kritērijiem neatbilst ne platību, ne kvalitātes vērtējuma ziņā,
turklāt vairāk nekā 300 hektāros aramkārtā ir dolomīta slānis.
Tāpēc dīvains liekas Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijas skaidrojums, kur Rīgas rajona teritorijas plānojumā
Odiņu–Pavasaru polderis norādīts kā īpaši vērtīga
lauksaimniecības zeme.
Sākumā noteica, ka Odiņu–Pavasaru polderis būs ĶNP neitrālā zona,
kur saimnieciskās darbības ierobežojumu ir vismazāk, bet
2001.gadā zonu robežas pārbīdīja, iekļaujot pusi polderu zemes
citā – ainavu aizsardzības – zonā, kur ierobežojumi ir daudz
stingrāki. Kā pamatojums tiek minēts ligzdojošo griežu (suga
iekļauta ES Putnu direktīvā) skaits. Uzskaite, sākta 2000.gadā un
ik gadu turpināta, uzrāda abos polderos kopā vairāk nekā 30
ligzdojošu pāru.
Salas pagasta padomes un zemes īpašnieku viedoklis šajā jautājumā
ir atšķirīgs.
Sakarā ar vairāku savstarpēji izslēdzošu, pretrunīgu, nesaskaņotu
un nepamatotu likumdošanas aktu darbību, kas nosaka dažādus
apgrūtinājumus un ierobežo zemes izmantošanas iespējas, Salas
pagasta administratīvajā teritorijā aptuveni 150 zemes
īpašniekiem, kuru īpašumu kopējā platība ir 750 ha, zemes īpašuma
cena un saimnieciskās izmantošanas iespējas samazinātas līdz
minimumam.
Summējot visus ĶNP ierosinātos apgrūtinājumus šiem īpašumiem,
iznāk, ka apart zemi nedrīkst, tātad augkopībā un dārzkopībā tā
nav izmantojama. Pļaut drīkst tikai no 1.jūlija un ne zemāk kā 10
cm no augsnes virskārtas, tātad lopbarības sagādei šīs
teritorijas izmantot nav jēgas. Kā kompensāciju Vides ministrija
sola, ka Odiņu–Pavasaru polderi paredzēts iekļaut bioloģiski
vērtīgo pļavu sarakstā, dodot iespēju zemes īpašniekiem par pļavu
nopļaušanu saņemt ES finansiālu atbalstu programmā “Bioloģiskās
daudzveidības uzturēšana zālājos”. Bet zemes īpašnieki uzskata,
ka šī kompensācija nesegs neiegūto peļņu, ko tie varētu saņemt,
apstrādājot laukus pēc atzītās augu seku sistēmas. Turklāt kādas
būs šīs pļavas, ja tiks piemēroti ĶNP DAP ieteiktie pasākumi –
“dabas aizsardzībai atvēlētās daļas dabiskošanā”, respektīvi,
meliorācijas grāvju aizbēršana?
ĶNP bez jebkāda skaidrojuma un konsultācijām ir noteicis apbūves
platību ierobežojumus: Jāņupītes poldera daļā – 2 ha,
Odiņu–Pavasaru poldera neitrālajā zonā – 5 ha, bet ainavu
aizsardzības zonā 10 ha. Tas nozīmē, ka 95 procentiem zemes
īpašnieku ir liegta iespēja būvēt ēkas, jo viņu īpašumi esošajās
zemes platībās ir mazāki.
Jāatzīst, Vides ministrija ir iesniegusi Saeimā likumprojektu
“Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās teritorijās un
mikroliegumos”, bet tas vēl nav apstiprināts. Nav zināms, cik
liela būs kompensācija un vai valsts un pašvaldību budžetos
atradīsies nauda šim nolūkam.
Pašreiz tiek izstrādāts Salas pagasta teritorijas plānojuma
projekts, kurā jāiekļauj visi šie apgrūtinājumi, kas Salas
pagasta aptuveni 150 zemes īpašniekiem liegs turpmāk jebkādas
iespējas rīkoties ar saviem īpašumiem un nopietni kavēs pagasta
ekonomisko attīstību kopumā. Šķiet, ka Salas pagasta zemes
īpašnieku tiesības būs maksāt zemes nodokli un klausīties griežu
dziesmas. Turklāt visi šie zemes izmantošanas ierobežojumi un
apgrūtinājumi tapuši bez jebkādas saskaņošanas un konsultācijām
ar Salas pagasta padomi un zemes īpašniekiem, arī bez jūtama
kompensācijas mehānisma piedāvāšanas. Nav ievērots likuma “Par
zemes lietošanu un zemes ierīcību” 29.pants, kas paredz , ka
valsts institūcijai, kura izdara zemes lietošanas tiesību
ierobežojumus, jākompensē īpašniekiem radītie zaudējumi.
Secinājumi
Nav šaubu, griezes ir mūsu dabas
krāšņums, kas jāsaudzē.
Bet arī cilvēkiem ir jānodrošina iespējami labāka eksistence.
Tādēļ vēlreiz jāatgādina par ekonomisko, ekoloģisko un sociālo
nodrošinājumu līdzsvarošanu.
Tagad paskatīsimies, ar kādu finanšu ieguldījumu tiks nodrošināta
dzīves telpa aptuveni 30 griežu pāriem. Polderu izbūve izmaksāja
pēc pašreizējām cenām vismaz divus miljonus latu, sūkņu stacijas
uzturēšana gadā izmaksā ap sešiem tūkstošiem latu, tad vēl zemes
īpašnieku zaudētā peļņa. Jo ik gadus par zāļu nopļaušanu solītie
136 lati par hektāru to neaizstāj. Kompensēt ar citu zemes
īpašumu varēs varbūt kaut kur Latgalē, jo Rīgas rajonā brīvu
zemju nav.
Tātad izdevumi ir tik prāvi, kādus var atļauties tikai bagāta
valsts. Varbūt šī ir vienīgā vieta, kur griezes sastopamas? Vides
ministrijas un Salas pagasta pārstāvju tikšanās apliecināja, ka
ne tuvu tā nav. Tāpēc jāpiekrīt Salas pagasta pašvaldības
vadītājai Dainai Veilandei, ka jāmeklē kompromiss, lai minētajā
platībā varētu atrast dzīves telpu gan grieze, gan cilvēks.
Saprotams, katrs pēc vēlmēm un iespējām.
Dr. silv. Gunārs Ģērķis