Latvijā daudz tērē pirmās nepieciešamības preču iegādei
Tautsaimniecībā gada laikā saražotās galapreces un pakalpojumus iegādājas četras patērētāju grupas: iedzīvotāji, uzņēmumi, valdība un ārzemnieki. Vislielākais galaprodukta patērētājs ir mājsaimniecības, tātad privātais patērētājs. Interesanti ir salīdzināt Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu privātam patēriņam veltītos finanšu resursus un izlietošanas veidus ar Latvijas iedzīvotāju naudas līdzekļiem, kuri veltīti patēriņa produktu iegādei. Turklāt statistikas datu analīze par iedzīvotāju tēriņiem ir arī iespēja salīdzināt dzīves līmeni dažādās ES dalībvalstīs.
Kur ir zemākais privātais patēriņš?
Statistikas dati liecina, ka
visvairāk naudas patēriņa izdevumiem atvēl Luksemburgā (aprēķinos
ņemta vērā arī katras valsts iedzīvotāju pirktspēja). Šī ir
vienīgā Eiropas Savienības dalībvalsts, kuras rādītāji gandrīz
divas reizes pārsniedz ES vidējos rādītājus. No vienas puses,
daudz naudas patēriņa izdevumiem nozīmē, ka minētās valsts
iedzīvotāji ir turīgāki nekā citviet dzīvojošie (Luksemburga tiek
uzskatīta par turīgāko Eiropas Savienības dalībvalsti). Tomēr, no
otras puses, augsti patēriņa izdevumi arī nozīmē augstākas
cenas.
Latvija, Igaunija un Lietuva ir tās ES dalībvalstis, kurās
mājsaimniecību privātais patēriņš bijis viszemākais, tas ir
četras reizes mazāks nekā vidēji Eiropas Savienībā. Mazliet
labāka, bet Baltijas valstīm līdzīga situācija ir arī Ungārijā,
Polijā, Slovākijā un Čehijā.
Kam vairāk, kam mazāk naudas?
Analizējot statistikas datus pēc
vecuma grupām, redzams, ka visvairāk līdzekļu patēriņa izdevumiem
atvēlējuši 45 līdz 59 gadus veci cilvēki. Šīs vecuma grupas
cilvēki tikai nedaudz apsteidz 30 līdz 44 gadus vecos Eiropas
Savienības dalībvalstu pilsoņus. Šādi dati apliecina, ka šīs
vecuma grupas iedzīvotājiem ir lielāki ienākumi un līdz ar to tie
arī var atļauties tērēt vairāk.
Savukārt vismazāk līdzekļu patēriņam atvēl cilvēki, kas ir vecāki
par 60 gadiem. Šāda situācija vērojama visās ES dalībvalstīs un
izskaidrojama ar to, ka pensijas vecumā cilvēkiem nereti ir mazāk
naudas. Ja personai ir pieejams vairāk finanšu resursu, tad tā
varēs atļauties tērēt vairāk patēriņa precēm.
Kā liecina Eiropas Savienības Statistikas biroja dati, visvairāk
līdzekļu mājsaimniecību vajadzībām atvēl pašnodarbinātas
personas. Šāds rādītājs, visticamāk, liecina, ka
pašnodarbinātajiem ir lielāki ienākumi un līdz ar to arī vairāk
iespēju atvēlēt lielākus līdzekļus mājsaimniecības precēm. Arī
cilvēki, kas nestrādā fizisku darbu, vairāk naudas tērē minēto
preču iegādei. Lielākoties cilvēki, kuri strādā garīgu darbu,
saņem lielāku atalgojumu nekā fiziskā darba veicēji, un līdz ar
to arī izskaidrojams, ka turīgie iedzīvotāji mājsaimniecības
vajadzībām var atļauties tērēt vairāk. Turklāt jāpiebilst, ka,
piemēram, pārtikas produktu iegādei iztērētie līdzekļi dažādās
iedzīvotāju grupās var būtiski atšķirties. Jo turīgāks cilvēks,
jo kvalitatīvāku un līdz ar to arī dārgāku pārtiku tas
iegādājas.
Savukārt vismazāk patēriņa vajadzībām naudu izlieto valsts
iedzīvotāji, kuriem nav darba vai kuri ir pensionēti.
Cik lielas ģimenes tērē vairāk?
Salīdzinot mājsaimniecībā
ietilpstošo cilvēku skaitu, atklājas, ka visvairāk patēriņa
vajadzībām naudu izdod ģimenes ar trim vai vairākiem
pieaugušajiem, bet ar piebildi – ja ģimenēs aug arī bērni.
Ģimenēs, kurās ir divi pieaugušie un viens vai vairāki bērni,
situācija ir ļoti līdzīga.
Vismazāk naudas patēriņam velta cilvēki, kuri dzīvo vieni, kā arī
vientuļie vecāki. Tas nozīmē, ka šiem cilvēkiem ir mazāk iespēju
iegādāties pārtiku, apģērbu un citas preces.
Kam Latvijas iedzīvotāji tērē visvairāk?
Kopumā ES dalībvalstīs visvairāk
līdzekļu tērē pārtikas produktiem un tabakas izstrādājumu iegādei
(19,5%). Mazliet mazāk naudas (18,9%) tērē brīvā laika
pavadīšanai un kultūras pasākumiem, kā arī transporta un
komunikāciju vajadzībām (18,6%). Vismazāk ES dalībvalstu pilsoņi
finanšu atvēl apģērbam un apaviem (7,2%).
Latvijā šie rādītāji atšķiras no ES rādītājiem, tomēr tajos
vērojamas līdzīgas tendences. Gandrīz pusi ieņēmumu (41,5%)
Latvijā izlieto pārtikas produktu un tabakas izstrādājumu
iegādei. Otri lielākie patēriņa izdevumi Latvijā ir komunālie
maksājumi (17,7%), trešie – komunikācijas un transporta izdevumi
(11,9%). Vismazāk pieejamos finanšu resursus mūsu valsts
iedzīvotāji atvēl mēbeļu un elektropreču iegādei (5%), kā arī
apģērba un apavu iegādei (6,7%). Šādi dati liecina, ka Latvijas
iedzīvotāji ir daudz nabadzīgāki par t.s. vecajās ES dalībvalstīs
dzīvojošajiem. Visuzkrītošāk, ka Latvijas iedzīvotāji pārtikai
tērē divas reizes vairāk no saviem ienākumiem. Tas apliecina, ka
mūsu ienākumi ir daudz zemāki un pirmās nepieciešamības preču
iegādei jāatvēl procentuāli vairāk nekā, piemēram, izklaidei,
ceļojumiem utt.
Kāda ir situācija citviet Eiropā?
Vislielākos finanšu resursus
pārtikas produktu un tabakas izstrādājumu iegādei velta Lietuvas
valsts iedzīvotāji (49,9%), bet otri visdāsnākie pārtikas un
tabakas izstrādājumu pircēji ir latvieši (41,5%). Kā jau minēts,
šāda situācija skaidrojama ar to, ka saņemam mazāku atalgojumu.
Savukārt visvairāk naudas apģērba un apavu iegādei atvēl Eiropas
dienvidu valstu iedzīvotāji (Grieķija 9,8%, Spānija 9,1%). Dānija
un Vācija ir tās valstis ES, kas lielu daļu no saviem ienākumiem
velta komunālajiem maksājumiem (attiecīgi 20,9% un 20,5%). Mēbeļu
un elektroiekārtu iegādē visdāsnākie ir Luksemburgas iedzīvotāji
(10%). Savukārt transports un komunikācijas visdārgāk izmaksā
Somijas (24,2%) un Luksemburgas (21,5%) iedzīvotājiem.
Vislielākie kultūras cienītāji un brīvā laika pavadītāji ir
Lielbritānijā, kur šiem mērķiem veltī 26,2%.
Statistikas datu analīze liecina, ka Latvijas un ES dalībvalstu
mājsaimniecību patēriņam veltītie finanšu resursi krasi atšķiras.
Šā paša iemesla dēļ atšķiras arī konkrētām vajadzībām atvēlētais
naudas līdzekļu apjoms. Nevar nepamanīt, ka naudas izmantošanā
Latvijai un ES dalībvalstīm ir līdzīgas tendences. Tomēr var
prognozēt, ka būs nepieciešami vēl daudzi gadi, lai Latvijas un
citu jauno dalībvalstu iedzīvotāji pelnītu tikpat, cik pārējās
Eiropas valstīs un līdz ar to arī mainītos mājsaimniecības
patēriņa struktūra.
Laura Karpoviča