Varam ražot gan rietumiem, gan austrumiem
Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācijas prezidents Guntis Strazds Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Plašsaziņas līdzekļos vairākkārt
paustas bažas par Latvijas tekstilrūpniecības nākotni. Prognozē,
ka Pasaules tirdzniecības organizācijas (PTO) pērnā gada
31.decembrī veiktā kvotu sistēmas atcelšana tekstilizstrādājumiem
var novest pie ievērojama darbavietu sarukuma nozarē. Ir pamats
arī raizēm par ārvalstu investoru aiziešanu no Latvijas, jo
pieaugs ražošanas izmaksas.
Par attīstības tendencēm un iespējamiem problēmu risinājumiem
pastāstīt lūdzām Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācijas
prezidentu Gunti Strazdu.
– Kvotu sistēma ir atcelta, vai jūtamas vērā ņemamas izmaiņas?
– Tirgū izmaiņas tik strauji
nenotiek. Vispirms Ķīnai būtu jāpalielina ražošanas apjomi, un
kādām pārmaiņām vajadzētu būt arī Latvijā. Jāņem arī vērā, ka
lielai daļai uzņēmumu līgumi ir noslēgti uz ilgāku laiku. Taču
var prognozēt, ka pēc diviem trim gadiem, bet varbūt pat drīzāk,
ietekme būs jūtama. Analizējot Latvijas tirgū pērnā gada
tekstilpreču piedāvājumu, jākonstatē, ka vairāk nekā pusei šo
preču izcelsme ir Ķīna. Apaviem šis rādītājs ir trīs ceturtdaļas!
Mēs varam redzēt, piemēram, sieviešu veļas komplektus, kuru
vairumtirdzniecības cena ir 4–5 santīmi par pāri. Šāda cena
nespēj nosegt pat izejvielu izmaksas, nemaz nerunājot par citām
izmaksām. Arī Ķīnas apaviem vidējā cena ir 1, 30 latu par
pāri.
Pasaulē, arī Latvijā, šajā nozarē nodarbināts ļoti daudz cilvēku
– mūsu valstī apmēram divi procenti no visiem nodarbinātajiem.
Kas notiks, ja liela daļa zaudēs darbu? Daudziem pārkvalificēties
vairs nebūs iespējams. Ja cilvēkam ir 50 gadu un viss mūžs
nostrādāts tekstilrūpniecībā, jaunu specialitāti viņš ne varēs,
ne gribēs apgūt un arī darbu atrast neizdosies. Es runāju tieši
par strādniekiem, jo inženiertehniskie darbinieki darbu atradīs.
Šobrīd Latvijā nozarē strādā 24 000 cilvēku. Ja viņi visi zaudēs
darbu, valstij tas ik gadu izmaksās 150–180 miljonus eiru, kas
būs jāizdod pabalstiem.
Uzņēmējs nav krāpnieks
– Ko darīt?
– Kā paraugs varētu kalpot,
piemēram, Itālija. Šīs valsts valdība saviem uzņēmumiem izrāda
pretimnākšanu nodokļu politikā. It īpaši tā attiecināta uz
mazajiem uzņēmumiem, un orientēta uz reģionu attīstību. Jāizlemj
arī mūsu valdībai – vai izdevīgāk atbalstīt jaunu darbavietu
veidošanu reģionos, vai maksāt bezdarba pabalstus. Ir pilsētas,
kuras lielā mērā balstītas uz tekstilrūpniecību, piemēram, Ogre.
Ja visi tur strādājošie zaudēs darbu, Rīga to viņiem nespēs
piedāvāt. Kas notiks pilsētā? Kā tas ietekmēs jauniešus, kāda būs
kriminogēnā situācija? Galu galā, runājot par
tekstilizstrādājumiem – vai pirksim tikai to, ko piedāvā mūsu
tirgus? Vai visi ģērbsimies kā Ķīnā, aizmirstot par jebkādu
nacionālo identitāti? Izeja ir tikai viena – jāražo ne vairs masu
produkcija, bet nelielas preču partijas, vajadzīga
specializācija. Mēs nekad nepārspēsim Ķīnu, piemēram, T kreklu
ražošanā. Kokvilna Ķīnā ir lēta, kreklus var ražot milzīgos
daudzumos un tirgot par pašizmaksu. Bet linu tur nav! Šī kultūra
tiek audzēta ļoti nedaudzos reģionos, un mums būtu jāizmanto sava
piederība šiem reģioniem. Vai izdevīgāk ir gandrīz miljonu
hektāru turēt neapsētu, vai arī izmantot šo zemi linu
audzēšanai?
Diemžēl Latvijā uzņēmējdarbība netiek īsti atbalstīta, tikai
pēdējos divos trijos gados attieksme ir mainījusies. Ja uzņēmumam
viens rēķins no daudziem simtiem nav pareizi noformēts, uzņēmumu
tūlīt soda. Atskaiti nododu dienu par vēlu – soda nauda. Tas, ka
esmu bijis komandējumā vai uzņēmuma grāmatvede slimo, nevienu
neinteresē. Savukārt tos, kuri darbojas nelegāli un nemaksā
nodokļus, neviens neaiztiek, jo nevar likumpārkāpumu pierādīt. Uz
biznesa cilvēku mūsu valstī raugās kā uz potenciālu noziedznieku,
uzskatot, ka viņš noteikti vēlas apkrāpt valsti.
Latvijā tekstilrūpniecībā oficiāli darbojas 631 uzņēmums.
Situāciju nosaka 104–105 uzņēmumi. 75 uzņēmumiem gada apgrozījums
līdzinās nullei. Ir uzņēmumi, kuros nav neviena strādājošā, bet
citos ir pa vienam darbiniekam. Labi, ja šis viens darbinieks
saņem oficiālu atalgojumu un par viņu tiek maksāti nodokļi. Bet
uzsākt uzņēmējdarbību ir grūti, tūlīt ir dažādi maksājumi.
Reģionu priekšrocība – zemākas izmaksas
– Ko varētu mainīt valsts līmenī pieņemtie tautsaimniecības attīstības dokumenti un nostādnes?
– Būtu jādomā par reģioniem, it
īpaši – kā novērst Latgales iedzīvotāju degradāciju. Tur liela
daļa iedzīvotāju ir pilnīgi nodzērušies, un tā ir problēma, kas
būs jārisina ne vien nākamo 10–15, bet varbūt pat 50 gadu laikā –
ja šiem cilvēkiem dzims defektīva nākamā paaudze. Nav normāli, ja
ir rajoni, kuros bezdarba līmenis tuvojas 30 procentiem. Tur būtu
jāatbalsta jebkāda veida uzņēmējdarbība, kaut vai par vienu latu
pārdodot vecās, vēl neprivatizētās ražotņu telpas. Vācijā
deviņdesmitajos gados, veicot Austrumvācijas uzņēmumu
privatizāciju, daudzus uzņēmumus varēja iegādāties par vienu
marku. Taču privatizētājam tika izvirzīti noteikumi – jānodarbina
noteikts cilvēku skaits, jāveic noteikta apjoma investīcijas. Un,
ja prasības netika izpildītas, valsts varēja uzņēmumu atņemt un
nodot to citās rokās, turklāt neatmaksājot jau veiktās
investīcijas.
Piemēram, Valmierā ir ražošana, tiek veiktas investīcijas. 75
procentus no visām ārvalstu investīcijām veicis viens Vācijas
uzņēmums! Bet mēs tam neesam izrādījuši nekādu pretimnākšanu. Kad
būs laiks nākamajām investīcijām, uzņēmuma īpašnieki var sākt
domāt – vai ir vērts. Visur šāda apjoma investori saņem nodokļu
atlaides, bet, ja to nav, viņi var samazināt strādājošo skaitu.
Uzņēmējam vissvarīgākā ir pievienotā vērtība, un
tekstilrūpniecības pasaules prakse rāda: ja 30–34 procentus no
produkta pašizmaksas veido pievienotā vērtība, uzņēmums ir uz
pareiza ceļa. Tad ir jautājums, kā šo vērtību sadalīt. Parasti to
dala divās daļās: vienu veido atalgojums un nodokļi, otru – peļņa
un nodokļi. Un šīm daļām jābūt līdzīgām. Taču daudzos uzņēmumos,
piemēram, Latgalē, 95 procentus no pievienotās vērtības izlieto
algās. Ja peļņai atliek 5 procenti, tas nozīmē, ka uzņēmumam nav
investīciju un attīstības iespēju, tas “apēd” savu nākotni.
– Vai reģionos uzņēmumiem ir attīstības iespējas?
– Protams, ir arī uzņēmīgi ļaudis.
Piektdien došos uz jaunas ražotnes atklāšanu Alūksnē, tas ir
apsveicami. Mēs atbalstām ražotņu pārvietošanu uz reģioniem, bet
daudz ir atkarīgs no pašvaldībām. Piemēram, Talsu pilsētas domes
priekšsēdētājs Aivars Lācarus ir atsaucīgs un pretimnākošs. Viņš
apzinās bezdarba problēmu un palīdz uzņēmējiem gan radīt
darbavietas, gan pat atrast darbiniekus. Bet dažos citos reģionos
nekādu pretimnākšanu nejūtam. Un, ja uzņēmums ir jauns un nozarē
pilnīgi nepazīstams, ir ļoti grūti uzsākt darbu. Saprotu arī
pašvaldību vadītājus, viņi domā: vai tas nebūs kārtējais blēdis?
Viņi jau ir cietuši, piemēram, Rēzeknē ārvalstu uzņēmums atklāja
ražotni, bet, kad izdevīgāk kļuva strādāt austrumos, pārcēla
ražošanu uz turieni. Palika nenomaksāti nodokļi un citas
problēmas, ar kurām jātiek galā valstij un pašvaldībai.
Reti uzņēmumi spēj investēt attīstībā. Tās ir firmas, kas
dibinātas jau deviņdesmito gadu pirmajā pusē, spējušas izdzīvot
un beidzot guvušas iespēju ieguldīt nākotnē. To atļauj arī peļņas
līmenis, kas ir augstāks algu dēļ – reģionos tās ir zemākas.
Šobrīd Rīgā darbojas jau mazāk nekā puse tekstilrūpniecības
ražotņu, pārējās atrodas Valmierā, Ogrē, Liepājā, Ventspilī,
Jelgavā, Daugavpilī, Aucē, Talsos, Kuldīgā, Saldū un citur. Jau
pirms vairākiem gadiem, kad pie mums vērsās uzņēmēji, kas vēlējās
celt rūpnīcas, uzreiz teicām: tikai ne Rīgā! Rīgā visas izmaksas
ir augstākas, bet reģionos jānodrošina nodarbinātība. Tas arī
sniedz attīstības iespējas nozarei.
Jāatrod sava “niša”
– Kur mūsu uzņēmumiem rast produkcijas realizācijas tirgu?
– Viss atkarīgs no tā, ko ražojam
un kam ražojam. Piemēram, Vācijā jaunatne pieprasa vienas sezonas
preces, kuras pēc trīs četru mēnešu valkāšanas tiek izmestas. Šīm
precēm ir relatīvi zemas cenas un atbilstoša kvalitāte. Bet ir
arī cilvēki, kuri vēlas iegādāties ļoti labas kvalitātes apģērbu.
Tāds tiek ražots, turklāt arī Vācijā, taču ir dārgs. Savukārt
mūsu valstī var nopirkt gandrīz tikai Ķīnas ražojumus vai arī
ārkārtīgi dārgas preces, vai arī tā dēvēto second hand.
Latvijas uzņēmumi varētu ražot gan Rietumu tirgiem, gan mūsu
iedzīvotājiem, turklāt arī ne tik turīgiem. Latvijas eksporta
preču cenas nav daudz augstākas par importēto preču cenām,
diemžēl produkciju sadārdzina, piemēram, tirgotāju attieksme. Ar
ārvalstu uzņēmumiem jānorēķinās uzreiz, bet mūsu ražotāji maksu
saņem pēc 90 dienām.
Jārēķinās ar Krievijas tirgu – tie ir 150 miljoni iedzīvotāju.
Mēs viņus pazīstam, mēs zinām, kādas preces un kādu kvalitāti
viņi vēlas. Šobrīd, runājot par eksportu uz Krieviju, esam
sasnieguši tikai 1998.gada līmeni. Jāuzsver, ka Krievijas krīzes
dēļ neviens tekstilrūpniecības uzņēmums nebankrotēja. Agrāk bija
pierasts, ka Krievijas tirgum var piedāvāt zemākas kvalitātes
preci – sak, gan jau paņems. Tekstilrūpniecība šo koncepciju
mainīja jau 1994.gadā, tāpēc bija iespējams pēc krīzes
nerealizēto produkciju kaut vai par pašizmaksas cenu pārdot
Rietumos. Tagad tirdzniecība ar Krieviju atkal attīstās, mūsu
produkcija ir pieprasīta. Turienes tirgotājus un patērētājus
apmierina cenu līmenis un produkcijas kvalitāte, viņi ir
sapratuši, ka tā ir augstāka nekā vairumam Ķīnas ražojumu.
Standartprodukcijas ražošanas izmaksas Ķīnā, Krievijā, Ukrainā,
Baltkrievijā vienmēr būs zemākas. Tāpēc mūsu uzņēmumiem jāveido
oriģināls dizains, nelielā apjomā jāražo produkcija, kurai būs
stabils noiets – piemēram, liela izmēra veļa, mednieku apģērbi,
ārstu virsvalki. Tās ir preces, kuras ražo nedaudzi uzņēmumi.
Vairākas Latvijas firmas šādas šauras tirgus “nišas” jau ir
atradušas un tajās sekmīgi darbojas.
Ir arī naivi cerēt, ka Rietumu tirgos varēsim iet ar saviem
zīmoliem – tas ir pārāk dārgi. Visi pazīst “Triumph” vai “Boss”
zīmolu un kvalitāti, bet nepazīstama uzņēmuma ražojumus neviens
nepirks. Tātad nepieciešams, pirmkārt, piedāvāt augstu kvalitāti,
otrkārt, prasīt zemāku cenu nekā konkurentiem un, treškārt,
uzturēt zīmolu, to nepārtraukti reklamējot. Mūsu uzņēmumiem tas
neatmaksājas.
– Vai Latvijā strādājošajiem ārvalstu uzņēmumiem savas ražotnes drīzumā nenāksies pārcelt uz valstīm, kurās ir zemākas ražošanas izmaksas?
– Ja Rietumu uzņēmēji paši to darīs, viņiem var būt diezgan lielas problēmas – kaut vai tāpēc, ka nav pazīstama turienes cilvēku mentalitāte. Mēs to pazīstam un ar šiem cilvēkiem protam strādāt. Tāpēc mums pašiem jāražo tur, kur ir zemākas izmaksas. Un Austrumos tās vēl ilgi būs zemākas! Tāpēc uzņēmējiem jāizlemj – vai viņi vēlas uzņēmumu tālāk attīstīt, daļu ražošanas pārceļot, piemēram, uz Baltkrieviju. Mūsu ražotāji var strādāt kā ārvalstu pasūtītāju apakšuzņēmēji un ražot arī Austrumu tirgum.
Juris Bārtulis, “LV”