Par finanšu plānu 2007.–2013.gadam. Jautājumos un atbildēs
1. Kas ir finanšu
plāns?
Tas ir daudzgadu izdevumu plāns, kas finansiālā veidā izsaka
Eiropas Savienības (ES) politikas prioritātes. Tas nosaka robežas
ES izdevumiem noteiktam laika posmam un tādējādi nodrošina
budžeta disciplīnu.
Tas sakārto ES darbības plašās izdevumu kategorijās, ko sauc par
pozīcijām, un nosaka katram gadam maksimālās summas katrā
pozīcijā. ES gada budžetā ir jāievēro šīs maksimālās summas jeb
griesti.
2. Kādēļ finanšu plāns vajadzīgs?
Līgumu noteikumi ir pārāk nekonkrēti, lai varētu operatīvi
darboties tādās jomās kā vairākgadu pasākumi un budžeta
disciplīna.
Galvenie mērķi ir šādi:
• nodrošināt, lai tiktu kontrolēta budžeta izdevumu attīstība
vairākos gados;
• palīdzēt plānot vairākgadu programmas un projektus;
• nodrošināt paredzamu resursu ieplūšanu ES ilgtermiņa
prioritātēm;
• atvieglināt ikgada budžeta procedūru un ļaut Eiropas
Parlamentam un ES Padomei, abām budžeta lēmējinstitūcijām,
vienoties par gada budžetu.
Finanšu plāns sniedz lielāku noteiktību dalībvalstīm, kas
nodrošina ieņēmumus ES budžetam, kā arī ES politikā iesaistītajām
pusēm, piemēram, reģioniem, pētniekiem, pilsoniskās sabiedrības
organizācijām, studentiem un lauksaimniekiem, kas plāno
ilgtermiņa projektus, kurus daļēji finansē no ES budžeta.
Pirmais finanšu plāns, t.s. Delora plāns I, aptvēra laiku
no 1988. līdz 1992.gadam un koncentrējās uz iekšējā tirgus
izveidi un vairākgadu pētniecības un attīstības pamatprogrammas
stiprināšanu.
Otrais plāns laika posmam no 1993. līdz 1999.gadam (Delora
plāns II) piešķīra prioritāti sociālajai un kohēzijas
politikai un eiras ieviešanai.
Pašreizējais finanšu plāns (Programma 2000) aptver laiku
no 2000. līdz 2006.gadam un koncentrējas uz ES
paplašināšanu.
Komisija ir ierosinājusi, ka nākamajam finanšu plānam jāaptver
laika posms no 2007. līdz 2013.gadam un tā prioritātēm jābūt
ilgtspējīgai izaugsmei un konkurētspējai, lai radītu vairāk
darbavietu.
3. Kas ietverts jaunajā finanšu plāna projektā
2007–2013?
Prioritātes atšķiras no Programmas 2000. Pašreizējais
finanšu plāns pievēršas vēsturiskās ES paplašināšanās, kas notika
2004.gada 1.maijā, sagatavošanai, īstenojot kopējās
lauksaimniecības politikas (KLP) reformu un palielinot
struktūrfondu un Kohēzijas fonda efektivitāti nabadzīgākajos
reģionos un dalībvalstīs.
Nākamā finanšu plāna mērķis ir nodrošināt ieguvumus no
paplašināšanās un palielināt ES konkurētspēju, stiprināt Eiropas
ekonomiku un radīt vairāk un labākas darbavietas, iedzīvināt
Eiropas pilsonības jēdzienu, pabeidzot brīvības, tiesiskuma un
drošības telpas izveidi, stiprināt Eiropas Savienības lomu
pasaulē.
4. Kas paliek nemainīgs?
Dalībvalstīm būs tādi paši griesti attiecībā uz to ikgadējām
iemaksām ES budžetā (t.s. ES pašu resursos), kādi tie bijuši kopš
1999.gada. Pašu resursu griesti ir 1,24% no ES nacionālā
kopienākuma (NKI), un tie ir noteikti lēmumā par pašu
resursiem.
Izdevumi kopējai lauksaimniecības politikai jau ir noteikti visam
laika posmam no 2007. līdz 2013.gadam. Eiropadome (ES dalībvalstu
un valdību vadītāji) 2002.gadā nolēma, ka Programmā 2000
lauksaimniecībai 2006.gadam paredzētā summa jānodrošina līdz
2013.gadam. Izdevumu griesti pieaugs par 1% gadā, kas ir mazāk
nekā paredzētā ikgadējā inflācija 2%. Eiropas Komisijas
priekšlikumā tikai pievienotas paredzamās prasības attiecībā uz
Rumāniju un Bulgāriju.
5. Cik naudas būs nākamajā
plānošanas periodā?
Eiropas Komisija 2004.gada 14.jūlijā ierosināja
1 025 035 miljonus eiru kopējās saistību apropriācijās
laikam no 2007. līdz 2013.gadam. Saistību apropriācijas ir tās
summas, ko piešķir programmām vai projektiem. Tās nozīmē ES
saistības pret saņēmēju, ja tiek izpildītas attiecīgās prasības
vai līgumsaistības. Saistības vidēji ir 1,26% no ES NKI šajā
laika posmā (2007–2013), kas ir krietni zem 1,31% griestiem, ko
2001.gadā noteica pašreizējai finanšu shēmai.
Maksājumu apropriācijās Komisija kopumā ierosināja 928 700
miljonus eiru. Tie ir griesti faktiskajai naudai, ko finansēs
dalībvalstis. Priekšlikums aptver vidēji 1,14% no ES NKI visam
laika posmam no 2007. līdz 2013.gadam un ietver Eiropas
Attīstības fondu un ES Solidaritātes fondu. Šie fondi nav
iekļauti Programmā 2000, kur maksājumu apropriācijas bija
vidēji 1,09% no NKI.
Saistību un maksājumu apropriācijas atšķiras, jo saistības sakarā
ar vairākgadu programmām un projektiem parasti uzņemas tajā gadā,
kad par tiem nolemj, bet maksājumi notiek dažādos gados
programmas un projekta īstenošanas gaitā. Tādējādi, ja ES budžets
palielinās, piemēram, sakarā ar paplašināšanos, saistības
palielinās pirms maksājumiem. Turklāt ne visi projekti un
programmas tiek pabeigtas, un tādēļ maksājumu apropriācijas ir
zemākas nekā saistību apropriācijas.
Salīdzinot ar valstu budžetiem, ES budžets ir diezgan neliels.
Kopīgie valsts sektora izdevumi 25 dalībvalstīs ir 45–50% no ES
NKI salīdzinājumā ar 1,14% ES līmenī. Citiem vārdiem sakot,
2005.gada ES budžets, kas ir apmēram 1% no ES NKI, ir vienāds ar
apmēram 240 eirām uz vienu ES iedzīvotāju vai aptuveni 66 centiem
dienā. Turklāt lielākā daļa no šīs naudas nonāk atpakaļ pie ES
iedzīvotājiem.
6. Sešas dalībvalstis ir ierosinājušas noteikt 1% griestus.
Kādēļ tas nav pietiekami?
Mūsu priekšlikums atspoguļo dalībvalstu pieņemtās politiskās
prioritātes – palielināta konkurētspēja, ieguldījumi pētniecībā
un attīstībā, izglītība, pilsoņiem drošāka Eiropa, sekmīga
paplašināšanās un ES lomas stiprināšana pasaulē. Šīm politiskajām
prioritātēm vajadzīgs finanšu pamats.
Pašreizējā finanšu plānā (2000–2006) 15 dalībvalstis vienojās par
saistību apropriāciju griestiem vidēji 1,11% visā minētajā
periodā. Tagad ES ir 25 dalībvalstis, un vēl divas pievienosies
2007.gadā. Samazinājumu līdz 1% nevar veikt ar nelielu mērķu
samazināšanu vai nelieliem pielāgojumiem maza apjoma programmās.
To iespējams panākt, tikai pārtraucot pildīt ievērojamas
saistības, ko dalībvalstis jau uzņēmušās.
Piemēram: 2006.gadā saistību griesti finanšu plānā ir 1,11%. Bet
1% 2007.gadā nozīmētu 9 miljardu eiru samazinājumu uzreiz vienā
gadā, kad ES gatavojas pievienoties Bulgārija un Rumānija. Praksē
tas nozīmētu, ka paplašināšanos ar divām jaunām valstīm nāktos
finansēt no mazāka budžeta.
7. Kā nauda tiks tērēta?
Eiropas Komisija ierosina:
• 471 465 miljonus eiru jeb 46% visā attiecīgajā laikposmā
piešķirt ES konkurētspējas uzlabošanai, ekonomikas izaugsmes
paātrināšanai un kohēzijai Eiropas Savienībā, kā arī vairāku
darbavietu radīšanai;
• 404 655 miljoni eiru jeb 39,5% jāpiešķir tam, lai
lauksaimniecības nozari padarītu konkurētspējīgāku un vairāk
vērstu uz tirgus vajadzībām, lauku attīstības stiprināšanai,
konkurētspējīgas un ilgtspējīgas zivsaimniecības veicināšanai un
vides aizsardzībai;
• 95 350 miljoni eiru jeb 9,3% no kopējām saistību
apropriācijām jāpiešķir ārējām politikām un ES kā globālā
partnera lomas stiprināšanai;
• 24 705 miljoni eiru jeb 2,4% jāpiešķir, lai iedzīvinātu
Eiropas pilsonības jēdzienu, pabeidzot Eiropas brīvības,
tiesiskuma un drošības telpas izveidi;
• 28 620 miljoni eiru jeb 2,8% tiek rezervēti
administratīvām izmaksām ES iestādēm, izņemot Eiropas
Komisiju.
Eiropas Komisijas administratīvās izmaksas katras politikas
vadībai ir iekļautas katrai pozīcijai paredzētajā summā.
8. No kurienes nāk nauda?
Kopš budžeta reformas 1970.gadā Eiropas Savienībai ir pašai savi
resursi savu izdevumu finansēšanai. Pastāv trīs dažādi resursu
veidi, uz ko Eiropas Savienībai ir tiesības bez jebkādiem
turpmākiem valstu iestāžu lēmumiem. 2005.gadā 73% no ES budžeta
ieņēmumiem nāks no resursa, kas pamatojas uz NKI, 11,6% – no
lauksaimniecības un muitas nodokļiem un 14,4% – no resursa, kas
pamatojas uz PVN. Vēl 1% nāk no nodokļiem, ko maksā ES personāls,
un dažādiem citiem avotiem.
9. Kas notiks ar pašu resursu sistēmu?
Īstermiņā paliks trīs pašreizējie resursi. Pašreizējā
finansēšanas sistēma ir nodrošinājusi ES budžetam stabilus
resursus, tomēr tā aizvien vairāk ir atkarīga no pārskaitījumiem
no valstu kasēm, nevis no pašu resursiem, kā tas paredzēts
līgumos. Eiropas Komisijas 2004.gada 14.jūlija ziņojumā par pašu
resursiem ierosināts Padomei apsvērt iespēju līdz 2014.gadam
ieviest jaunu ES finansēšanas sistēmu, kuras centrā būtu
galvenais fiskālais resurss, kas balstās uz enerģijas nodokli,
PVN vai uzņēmumu ienākuma nodokli. Tas palielinātu iedzīvotāju
izpratni par resursiem, kas nonāk ES budžetā, un padarītu
atbildīgākus lēmumu pieņēmējus. Šis uz nodokli balstītais resurss
aizstātu pašreizējos resursus un tādēļ būtu neitrāls ES
finansējuma līmeņa kontekstā.
10. Vai jaunajā finanšu plānā tiks atcelta Lielbritānijas
atlaide?
Pašreizējais mehānisms, kas tika izveidots 1984.gadā, labo
Apvienotās Karalistes pārlieku negatīvo bilanci – šī valsts
toreiz atradās krietni zem ES vidējā līmeņa labklājības ziņā uz
vienu iedzīvotāju. Tagad tā ir viena no vispārtikušākajām ES
dalībvalstīm. Eiropas Komisija ir ierosinājusi vispārēju
mehānismu, kas labo visus pārliecīgas nelīdzsvarotības gadījumus
starp neto maksātājiem un neto saņēmējiem. Mehānisms sāks
darboties, ja neto maksājumi pārsniegs 0,35% no valsts NKI.
Maksājumi, kas to pārsniedz, tiks atlīdzināti 66% līmenī.
Kopējais atlīdzinājuma apjoms nedrīkst pārsniegt 7,5 miljardus
eiru gadā, un to finansē visas dalībvalstis, pamatojoties uz to
relatīvo NKI daļu.
11. Kāda ir atšķirība starp vairākgadu finanšu plānu un gada
budžetu?
Finanšu plāns nav ilgtermiņa budžets, bet gan indikatīvs tēriņu
plāns, ar ko nosaka griestus iespējamajiem gada izdevumiem.
Finanšu plāns nav tik detalizēts kā gada budžets, kurā ir ap 1150
atsevišķu posteņu, no kuriem lielākā daļa paredz konkrētas summas
izdevumiem budžeta gadā.
Budžeta posteņus, summas, sīki izstrādātas piezīmes un maksājumu
grafikus katru gadu nosaka abas budžeta lēmējinstitūcijas –
Padome un Eiropas Parlaments, pamatojoties uz Eiropas Komisijas
priekšlikumu. Ikgadējā budžeta procedūrā ņem vērā faktisko
budžeta izpildi iepriekšējos gados un jaunas programmas.
Saistību apropriāciju griesti finanšu plānā ir noteikti pēc
vienošanās starp trim ES iestādēm ievērojami zem kopējiem pašu
resursu griestiem. Pēdējos sešos gados pieņemtie budžeti ir
bijuši krietni zem kopējiem maksājumu griestiem, jo, izņemot
strukturālās darbības, faktiskajā budžetā zem griestiem jāatstāj
rezerve.
Maksājumu robežas % no ES NKI:
Gads |
Finanšu plānā |
Pieņemtais |
2000 |
1,09% |
1,07% |
2001 |
1,09% |
1,08% |
2002 |
1,09% |
1,05% |
2003 |
1,11% |
1,00% |
2004 |
1,09% |
1,00% |
2005 |
1,08% |
1,00% |
2006 |
1,08% |
12. Kādēļ Eiropas Komisija
ierosina 7 gadu laika posmu?
Nākamo finanšu plānu piemēros no 2007.gada janvāra. Agrāk šie
plānošanas periodi bijuši 5 vai 7 gadi. Eiropas Komisija ierosina
pāriet uz vismaz 5 gadu periodiem, lai to labāk saskaņotu ar
Eiropas Komisijas un Eiropas Parlamenta pilnvaru laiku. Tomēr,
lai iekļautos šajā ritmā, vajadzīgs 7 gadu pārejas periods.
13. Kāds ir finanšu plāna juridiskais statuss?
Skaitļus finanšu plānā pieņem ar iestāžu nolīgumu, t.i.,
Komisijas, Padomes un Parlamenta kopēju lēmumu.
Eiropas konstitūcijā ir paredzēts, ka vairākgadu finanšu plāns
jāpieņem uz laika posmu, kas ir vismaz pieci gadi. Finanšu plāna
iekļaušana nākamajā konstitūcijā nozīmē šīs sistēmas
efektivitātes un lietderības atzīšanu, rodot tai pastāvīgu vietu
Eiropas līgumā. Konstitūcija arī maina veidu, kā tiek pieņemts
finanšu plāns.
14. Kā pieņem finanšu plānu?
Balstoties uz Eiropas Komisijas priekšlikumu, Eiropadome
vienbalsīgi pieņem finanšu plānu. Šī vienošanās ir pamats sarunām
starp Eiropas Parlamentu, Padomi un Komisiju. Kad visas trīs
iestādes ir panākušas vienošanos par plānu, var pabeigt sarunas
par nozaru priekšlikumiem.
15. Kādēļ ir tik svarīgi vienoties par finanšu plānu 2005.gada
jūnijā?
Vajadzīgi 12–18 mēneši, lai sagatavotu juridisko pamatu
vairākgadu programmām pētniecībā, izglītībā, kohēzijā, atbalstam
attīstībai, kaimiņattiecību politikā utt. Ja šīs programmas
jāuzsāk 2007.gada janvārī, politiska vienošanās par finanšu plāna
griestiem jāpieņem ne vēlāk kā pusotru gadu pirms tā stāšanās
spēkā. Kad Eiropas Parlaments, Padome un Komisija ir vienojušās
par plānā nosakāmajiem griestiem, sarunas par programmu juridisko
pamatu var noslēgt pietiekami laikus, lai programmas varētu
uzsākt 2007.gada janvārī.
Pašreizējais finanšu plāns tika pieņemts 1999.gada pavasarī, lai
stātos spēkā 2000. gada 1.janvārī. Tik vēla pieņemšana nedeva
pietiekami daudz laika sarunu pabeigšanai par tiesību aktiem
programmu izveidei. Rezultātā daudzi projekti, īpaši
struktūrfondu projekti, nevarēja sākties līdz pat 2002.gada
beigām.
16. Kas notiks, ja vienošanās netiks panākta laikus?
Lielākā daļa vairākgadu programmu kohēzijai, atbalstam
attīstībai, pētniecībai, izglītībai un apmācībai utt. beidzas
2006.gada beigās. Bez juridiska pamata šīs programmas apstājas,
un naudu nevar tērēt. Tas nozīmē, ka vairāk nekā 40% no budžeta
netiks izpildīti.
Ja programmām nav juridiska pamata, var izpildīt tikai tā sauktos
obligātos izdevumus, galvenokārt atbalstu lauksaimniekiem.
Pārējais budžets tiek paralizēts, un būs ievērojama kavēšanās,
kamēr finansējums sasniegs dalībvalstu iedzīvotājus.
17. Kas notiks, ja vienošanās vispār netiks panākta?
Bez vienošanās par finanšu plānu būs vēl grūtāk vienoties par
gada budžetiem.
Ja Padome un Eiropas Parlaments nepieņem budžetu, mēnesi pa
mēnesim tiek īstenots pagaidu budžets (ko sauc par pagaidu
divpadsmitdaļām), balstoties uz viszemāko rādītāju iepriekšējā
gada budžetā vai pašreizējā gada ierosinātajā budžetā. Tas
padarītu vairākgadu plānošanu gandrīz neiespējamu, no kā
ievērojami ciestu tie, kas gūst labumu no ES finansējuma,
piemēram, pētnieki, studenti, nabadzīgāki reģioni, kam līdzekļi
nepieciešami modernizācijas projektiem, utt.
Pat ja budžets tiek pieņemts, iespējas ievērojami grozīt vai
palielināt budžetu kādā konkrētā jomā ir pavisam nelielas.
Labākajā gadījumā vienkārši tiks pārņemts 2006.gada budžets,
neņemot vērā jaunas prioritātes vai vajadzības.
Pieņemot, ka budžets tiks apstiprināts, vēl ir vajadzīgs, lai
būtu pieņemtas vairākgadu programmas, lai varētu tērēt naudu
kohēzijai, pētniecībai, izglītībai un apmācībai, attīstības
atbalstam, ārējo robežu aizsardzībai utt. Bez vienošanās,
piemēram, pamats struktūrfondu sadalei starp dalībvalstīm vairs
nebūs spēkā un nauda netiks tērēta. Tas radīs ievērojamus
zaudējumus kohēzijas politikai paplašinātajā Eiropas
Savienībā.
18. Ja nav vienošanās, vai pašreizējo finanšu plānu nevar
vienkārši pagarināt vēl uz diviem vai trim gadiem?
Tehniski tas ir iespējams, ja paliek spēkā 1999.gadā pieņemtais
iestāžu nolīgums starp Parlamentu, Padomi un Komisiju. Tajā
noteikts, ka gadījumā, ja nav vienošanās par jaunu finanšu plānu
pēc 2006.gada, pašreizējos saistību griestus piemēros arī
2007.gadā un turpmāk, pielāgojot tos ar kritērijiem, kas saistīti
ar vidējo izaugsmes līmeni iepriekšējā periodā, bet neveicot
nekādus ar paplašināšanos saistītus pielāgojumus.
Tomēr šķiet, ka praksē tas nedarbosies. Tad būtu ne tikai
jāpagarina visi pašreizējo izdevumu programmu juridiskie pamati,
bet 27 dalībvalstu Eiropas Savienība būtu jāfinansē ar tādu
finanšu shēmu, kas paredzēta 15 valstīm un tikai daļēji pielāgota
25 valstīm, jo 2006.gadā 10 jaunās dalībvalstis vēl nebūs pilnībā
iekļāvušās kopējos lauksaimniecības un struktūrfondu maksājumos.
Papildu izmaksas, automātiski turpinot pildīt pašreizējo finanšu
plānu (iesaldējot pašreizējos struktūrfondu piešķīrumus ES-15 un
pievienojot izmaksas, kas rodas, lai pilnībā integrētu 10 jaunās
dalībvalstis), būtu pārmērīgas – apmēram 12,9 miljardi eiru gadā
jeb palielinājums par vairāk nekā 0,1% no NKI.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā