Kad izvadām labāko no labākajiem
2005.gada 6.aprīļa vakars Vroclavā Foto: EPA/A.F.I. |
Šodien, 8.aprīlī, 2005.gadā pēc Kristus, pasaule atvadās no Viņa svētības Romas pāvesta Jāņa Pāvila II. No pasaules ietekmīgākā garīgā līdera šajā gadu tūkstošu mijā.
Jānis Pāvils II bija ne vien
miljarda katoļu līderis, bet – iedvesmojot epohālu ekumenisko
kustību – arī visu pasaules kristiešu lielākā autoritāte.
Vienlaikus viņš uzskatāms arī par pagājušā gadsimta beigu
ceturkšņa un trešā gadu tūkstoša pirmo gadu ietekmīgāko politisko
līderi pasaulē. Iespējams, šāds apgalvojums liksies pārsteidzīgs.
Jā, sava loģika bija arī Staļina ciniskajā jautājumā “Cik
Vatikānam ir divīziju?” Tāpat mums, latviešiem, Dziesmotās
revolūcijas laikā ironiski vaicāja okupantu armijas ģenerāļi. Kur
viņi ir tagad ar savām divīzijām un tanku armādām?!
Pāvests deva iznīcinošu triecienu komunistiskajai ļaunuma
impērijai, pat neuzbrūkot tai. Jo ir bezjēdzīgi cīnīties pret
tumsu. Lai uzveiktu tumsu, vajag vien iedegt gaismu. Un pāvests
to izdarīja – iededza gaismu miljonu cilvēku sirdī, atjaunojot
ticību līdz tam sašķeltajai katoļu baznīcai un arī visai
kristīgajai ticībai. Palīdzot miljoniem cilvēku visā pasaulē,
vispirms jau savā dzimtajā Polijā, iztaisnot komunistiskā režīma
saliektos plecus.
Jānis Pāvils II jeb garīdznieks Karols Vojtila bija izpelnījies
līdzcilvēku cieņu un mīlestību arī ar savām cilvēciskajām
īpašībām. Lai mūs nemaldina tālrāžu ekrānos un laikrakstu palos
atkal un atkal skatītais slimā, gadu nastas liektā sirmgalvja
tēls. Tāds viņš bija mūža nogalē, kad sevi visu, pilnīgu visu
bija atdevis, kalpojot Dievam un cilvēcei.
Jaunības un brieduma gados Karols Vojtila savus konservatīvos
ticības brāļus ne reizi vien pārsteidza ar moderna cilvēka dzīves
stilu. Kad jaunajam bīskapam vaicāja, vai garīdzniekam neesot
kauns slēpot, Karols Vojtila atbildēja: “Bīskapam būtu kauns
slēpot slikti.”
Par pāvestu šajās dienās sēro visa pasaule. Taču īpašas jūtas ir
Polijā – zemē, kas cilvēcei deva tās izcilāko dēlu otrā gadu
tūkstoša nogalē.
Dienā, kad tikos ar Polijas vēstnieku Latvijā Tadeušu Fišbahu,
vēstniecība bija sērās. Vestibilā ar melnu plīvuru aizklāts
spogulis. Salonā pie sienas – pāvesta Jāņa Pāvila II
portrets ar sēru lenti, uz galda pie milzīgās atceres grāmatas
dega svece.
Vēstnieks pārtraucis atvaļinājumu, lai savā darba vietā Rīgā
sagaidītu daudzos apmeklētājus, kas vēlas izteikt līdzjūtību poļu
tautai. Ne reizi vien biju runājis ar Tadeušu Fišbahu, bet pirmo
reizi šā vīrišķīgā, dzīvē daudz pieredzējušā cilvēka acīs redzēju
asaras. Taču vēstnieka sejā bija arī apcerīgs gandarījums – par
cildeno vēstures posmu, ko cilvēcei devis poļu tautas dižākais
dēls.
Laikam gan ne katrs
zina, ka pāvests Jānis Pāvils II, līdz pontifikātam Karols
Vojtila, bija arī dzejnieks.
Gribu sacīt par Baznīcu –
manu Baznīcu, kura dzimusi reizē ar mani,
taču ar mani nemirst – arī es nemirstu kopā ar to,
kura allaž slejas man pāri –
Baznīca – manas būtības aizsākums un kalngals.
Baznīca – sakne, kuru pagātnē un
vienlaik nākotnē dzenu,
manas esības Sakraments Dievā,
kas ir mūsu Tēvs.
Gribu sacīt par
Baznīcu –
manu Baznīcu, kura saistās ar manu zemi
(sacīts tapa “tas, kas saistīts uz zemes,
arī debesīs saistīts tiks”) –
un saistījās mana zeme ar Baznīcu manu.
Zeme stiepjas gar Vislas krastiem,
plūdi kāpj pavasaros,
kad Karpatos sniegi kūst.
Baznīca saistījusies ar zemi manu, lai viss,
kas saistās uz tās, saistītos debesīs.
Dagnijas Dreikas atdzejojums
No krājuma “Trīs poēmas”. Apgāds “Cīrulis”, Rīga, 1994.