Spriež par dzelzceļa finansēšanas lietām
Vakar un šodien, 7. un 8.aprīlī, Rīgā notiek konference “Dzelzceļa finansēšanas iespējas”. Līdzās dalībniekiem no Latvijas pasākumā piedalījās arī nozīmīgi Eiropas Savienības (ES) institūciju pārstāvji.
Konferenci organizē valsts akciju
sabiedrība “Latvijas dzelzceļš” (LDz) sadarbībā ar vairākām
Eiropas Savienības struktūrvienībām. Finansiālu atbalstu
pasākumam sniegusi Eiropas Komisija, Eiropas Investīciju banka un
CER (“The Community of European Railway and Infrastructure
Companies”). Norises atklāšanā piedalījās Latvijas satiksmes
ministrs Ainārs Šlesers, kā arī CER izpilddirektors Johanness
Ludevigs.
Galvenā konferencē aplūkotā problēma ir nepietiekamais valsts
finansējums dzelzceļa uzņēmumiem. Līdzekļu trūkums neļauj
attīstīt šā transporta infrastruktūru atbilstoši tirgus
pieprasījuma līmenim. Ar nepietiekama valsts atbalsta
izraisītajām problēmām jau ilgstoši saskārušies daudzu ES valstu
dzelzceļa uzņēmumi. Taču jāņem vērā, ka dzelzceļa infrastruktūras
izaugsme ir viena no šābrīža ES svarīgākajiem uzdevumiem, īpaši
tāpēc, ka dzelzceļa pārvadājumi ir videi salīdzinoši labvēlīgs
transporta veids.
LDz valdes priekšsēdētājs Andris Zorgevics norādīja, ka
konferencē sniegtā ārvalstu kolēģu pieredze var būt nākotnē
noderīga Latvijai. Baltijas valstu dzelzceļa kompānijām ir īpaša
loma, jo mūsu reģiona dzelzceļa tīkli tiek izmantoti ļoti liela
tranzītkravu daudzuma pārvadāšanai. Pērn viens Latvijas dzelzceļa
infrastruktūras kilometrs tika noslogots ar 9,8 miljoniem
tonnkilometru kravas. Līdzīgs noslogojums bija arī Lietuvā un
Igaunijā, turpretim citās ES valstīs šis rādītājs bija trīs līdz
piecas reizes mazāks. LDz finansēšanu apgrūtina apstāklis, ka,
uzņēmumam jau vairāk nekā desmit gadus darbojoties brīva
pārvadājumu tirgus apstākļos, valsts būtisku atbalstu nesniedz.
Jaunajām ES dalībvalstīm pieejami būtiski ES finanšu līdzekļi no
Kohēzijas un strukturālajiem fondiem, kā arī no Transeiropas
transporta un enerģētikas tīkla līdzekļiem. Tomēr šis atbalsts
nespēj pilnībā nodrošināt nepieciešamā finansējuma apjomu, un
pārējā naudas daļa jāmeklē pašiem uzņēmumiem. LDz valdes
priekšsēdētājs Andris Zorgevics pastāstīja, ka uzņēmums īstenojis
uzlabojumus dažādās infrastruktūras sfērās un finansējuma
problēmu risināšanā, izmantojot no Vācijas uzņēmumiem pārņemto
pieredzi.
Pazīstami vairāki dzelzceļa finansēšanas modeļi, piemēram, valsts
naudas līdzekļu un privātfinansējuma apvienošana, kā arī
privātsektora līdzekļu piesaiste (īstenots Igaunijas dzelzceļā un
Eirotunelī). Konferences runātāji šos veidus aplūkoja kā
perspektīvus risinājumus Latvijas dzelzceļa problēmām. Interesi
par Latvijas transporta infrastruktūras attīstību pauda
J.Ludevigs, norādot, ka Latvijā palielinās tranzītkravu daudzums,
tāpēc dzelzceļa attīstībai jābalstās uz šīm tendencēm. CER
izpilddirektors uzsvēra, ka transporta tīkla sakārtošana ir cieši
saistīta ar visas valsts tautsaimniecības attīstību.
Satiksmes ministrijas Dzelzceļa departamenta direktors Jānis
Eiduks pastāstīja, ka daudz paveikts mūsu valsts interešu
aizstāvībā, piedaloties ES likumdošanas izstrādē. Pieņemot
normatīvos aktus un regulas, jāņem vērā reģionālās īpatnības,
uzsvēra J.Eiduks. Tāpēc, izskatot normatīvo aktu projektus,
Latvijas Satiksmes ministrijas pārstāvji izteikuši vairākus
konstruktīvus priekšlikumus, kuru ieviešana praksē var sekmēt
transporta problēmu risināšanu.
Jānis Nicmanis