Par Latvijas nostāju Eiropas Savienības Ekonomikas un finanšu ministru padomes sanāksmē
Otrdien, 12.aprīlī, Luksemburgā notika kārtējā ES Ekonomikas un finanšu ministru padomes (ECOFIN) sanāksme. Tajā Latvijas pozīciju pārstāvēja finanšu ministrs Oskars Spurdziņš un citas atbildīgās amatpersonas. Latvijas nostāja sanāksmē izskatāmajos jautājumos tika apstiprināta Ministru kabineta 11.aprīļa sēdē.
ECOFIN sanāksmes darba kārtībā ir šādi jautājumi:
1) Stabilitātes un
izaugsmes pakta ieviešana – Eiropas Padomes (Padomes) viedoklis
par Grieķijas aktualizēto stabilitātes un konverģences
programmu;
2) Stabilitātes un izaugsmes pakta ieviešana – pārmērīga
budžeta deficīta procedūras piemērošana: Eiropas Komisijas
(Komisijas) ziņojums papildus lēmumam saskaņā ar EK Dibināšanas
līguma 104(9).pantu attiecībā uz Grieķiju;
3) Komisijas dienestu ziņojums par 2005.gada 1.marta
fiskālās notifikācijas rezultātiem;
4) Padomes direktīva 2003/48/EK par tādu ienākumu
aplikšanu ar nodokļiem, kas gūti kā procentu maksājumi par
uzkrājumiem – situācijas raksturojums;
5) Komisijas ziņojums Padomei, Eiropas Parlamentam un
Eiropas Ekonomisko un Sociālo lietu komitejai par akcīzes nodokļa
likmēm spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem;
6) attīstības palīdzības finansēšana: budžeta un
ārpusbudžeta risinājumi – Komisijas ziņojums;
7) ES budžeta daudzgadu finanšu ietvars – “sarunu ietvara”
prezentācija;
8) likumdošanas radītā administratīvā sloga samazināšana –
Komisijas ziņojums.
Latvijas oficiālās pozīcijas:
1. Stabilitātes un izaugsmes
pakta ieviešana – Padomes viedoklis par Grieķijas aktualizēto
stabilitātes un konverģences programmu.
2005.gada 12.aprīlī Padome izskatīja 21.martā iesniegto Grieķijas
atjaunoto stabilitātes programmu par 2004.–2007.gadu.
Pamatojoties uz Komisijas dienestu viedokli, sagaidāmais budžeta
deficīts Grieķijā visā pārskata periodā būs virs 3% no iekšzemes
kopprodukta (IKP), taču, pārskatot Grieķijas paredzamos pasākumus
budžeta deficīta novēršanai, tika atzīts, ka izstrādātā budžeta
stratēģija atbilst Padomes 17.februāra rekomendācijām, kas
nosaka, ka ir nepieciešama valsts budžeta deficīta samazināšana,
lai uzlabotu pārmērīga budžeta deficīta situāciju.
Latvijas pozīcija: atbalstīt Padomes viedokļa pieņemšanu.
2. Stabilitātes un izaugsmes pakta ieviešana – pārmērīga
budžeta deficīta procedūras piemērošana: Komisijas ziņojums
papildus lēmumam saskaņā ar EK Dibināšanas līguma 104(9).pantu
attiecībā uz Grieķiju.
Tiek izskatīts Komisijas
paziņojums Padomei par Grieķijas veiktajiem pasākumiem atbilstoši
Padomes 2005.gada 17.februāra lēmumam saskaņā ar Līguma
104(9).pantu, kurā noteikts, ka ir nepieciešama valsts budžeta
deficīta samazināšana, lai uzlabotu pārmērīga budžeta deficīta
situāciju. Grieķija līdz 2005.gada 21.martam ir pieņēmusi
lēmumus, kas nodrošināja Padomes ieteikumu izpildi. Komisija
uzskata, ka Grieķija ir ne tikai veikusi pasākumus attiecībā uz
2005.gada budžetu saskaņā ar Padomes lēmumu, bet arī papildu
pasākumus, lai turpmāk samazinātu budžeta deficītu. Grieķijas
publisks paziņojums šā gada 29.martā nodrošina, ka pārmērīgais
deficīts tiks koriģēts līdz 2006.gadam un, ja nepieciešams, tiks
veikti papildu pasākumi saskaņā ar Padomes ieteikumiem. Ņemot
vērā šo novērtējumu, Komisija uzskata, ka nav nepieciešamas
tālākās darbības pārmērīga budžeta deficīta procedūrā.
Latvijas pozīcija: pieņemt zināšanai Komisijas paziņojumu.
3. Komisijas dienestu ziņojums par 2005.gada 1.marta fiskālās
notifikācijas rezultātiem.
Eiropas Komisijas dienestu
sagatavotais ziņojums par 2005.gada marta pārmērīga deficīta
procedūras (EDP) ziņojuma būtiskākajiem rezultātiem, informācija
par dalībvalstu un jauno dalībvalstu pārpalikuma/deficīta un
parāda līmeņiem, par kuriem tās ziņojušas līdz 2005.gada
1.martam, kā arī būtiskāko jautājumu un problēmu akcentēšana, kas
identificētas dalībvalstu iesniegtajās datu tabulās, lai rastu
risinājumu un uzlabotu datu savlaicīgumu un
kvalitāti.
Latvijas pozīcija: pieņemt zināšanai
Komisijas dienestu sagatavoto ziņojumu.
4. Padomes direktīva 2003/48/EK par tādu ienākumu aplikšanu ar
nodokļiem, kas gūti kā procentu maksājumi par uzkrājumiem –
situācijas raksturojums.
2003.gada 3.jūnijā Padome
pieņēma direktīvu 2003/48/EK par tādu ienākumu aplikšanu ar
nodokļiem, kas gūti kā procentu maksājumi par uzkrājumiem. Tās
17.panta 2.daļa paredz, ka direktīva stājas spēkā 2005.gada
1.janvārī, taču, tā kā pastāvēja šaubas, vai Šveice un
Lihtenšteina ar 2005.gada 1.janvāri piemēros tādus pašus
pasākumus, kādus attiecībā uz ienākumiem no uzkrājumiem
(procentiem) nosaka direktīva, 2004.gada 23.jūnija Pastāvīgo
pārstāvju komitejas sanāksmē tika nolemts, ka jānosaka jauns
direktīvas spēkā stāšanās termiņš – 2005.gada 1.jūlijs.
ECOFIN 2005.gada 12.aprīļa sanāksmes laikā tika diskutēts
par pašreizējo situāciju attiecībā uz nepieciešamo savstarpēju
līgumu noslēgšanu ar Apvienotās Karalistes un Nīderlandes
asociētajām teritorijām un trešajām valstīm, kā arī par atšķirīgo
direktīvas interpretāciju un no šā apstākļa potenciāli izrietošām
problēmām. Komisija par šiem jautājumiem nākusi klajā ar darba
dokumentu, kurā aplūkoti šie jautājumi.
Latvijas pozīcija: Latvija atbalsta Komisijas interpretāciju par
direktīvas 2003/48/EK prasību piemērošanu visiem procentu
maksājumiem, kas veikti, sākot no direktīvas spēkā stāšanās
datuma, neatkarīgi no tā, kad ir noslēgti līgumi (izveidotas
parāda saistības). Tā atbilst līdzīgai Latvijas nostājai
attiecībā uz divpusējo konvenciju par nodokļu dubultās uzlikšanas
novēršanu noteikumiem par to piemērošanas uzsākšanu.
Latvija atbalsta arī Komisijas nostāju par to, ka direktīva
neattiecas uz uzkrājumu ienākumam, ko gūst ar pārvedamu
vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu fondu starpniecību, kad šāds
fonds tieši vai netieši iegulda ne vairāk kā 15% no tā aktīviem
minētajās parāda saistībās.
5. Komisijas ziņojums Padomei, Eiropas Parlamentam un Eiropas
Ekonomisko un Sociālo lietu komitejai par akcīzes nodokļa likmēm
spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem.
Komisijas
ziņojums Padomei, Eiropas Parlamentam un Eiropas Ekonomisko un
Sociālo lietu komitejai par akcīzes nodokļa likmēm spirtam un
alkoholiskajiem dzērieniem sniedz apskatu par Kopienas
normatīvajos aktos iekļauto regulējumu attiecībā uz akcīzes
nodokli spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem.
Dalībvalstis Eiropas Komisijas sagatavoto ziņojumu apsprieda ES
Ekonomikas un finanšu ministru padomes sanāksmē 2004.gada
7.decembrī. Ņemot vērā dalībvalstu viedokļus, prezidentūra ir
ierosinājusi Padomei aicināt Komisiju:
1) Izstrādāt priekšlikumus akcīzes nodokļa minimālo likmju
palielināšanai alkoholiskajiem dzērieniem, lai novērstu reālā
akcīzes nodokļa minimālo likmju apmēra samazināšanos, vienlaikus
paredzot pārejas periodus un atkāpes tām dalībvalstīm, kurām
varētu būt grūtības paaugstināt akcīzes nodokļa likmes;
2) modernizēt pašreizējo alkoholisko dzērienu klasifikācijas
sistēmu, kas tiek izmantota akcīzes nodokļa piemērošanas
vajadzībām, lai atrisinātu ar alkoholisko dzērienu klasificēšanu
saistītās problēmas.
Latvijas pozīcija: Latvija atbalsta prezidentūras izstrādāto
Padomes secinājumu projektu par Komisijas izstrādāto ziņojumu.
Vienlaikus Latvija vērsīs uzmanību uz tās vienpusējo deklarāciju
par to, ka Latvijai ir nepieciešami atbilstoši pārejas periodi
minimālās akcīzes nodokļa likmes palielināšanai atsevišķiem
alkoholiskajiem dzērieniem.
6. Attīstības palīdzības finansēšana: budžeta un ārpusbudžeta
risinājumi – Komisijas ziņojums.
Pie šā darba kārtības
punkta plānota Eiropas Komisijas ziņojuma “New Sources of
Financing for Development: A Review of Options” prezentācija
un sākotnēja viedokļu apmaiņa. Diskusijas pēc būtības un lēmumu
pieņemšana par jautājuma tālāko virzību ieplānotas turpmāk.
Ņemot vērā atšķirīgos uzskatus starp pasaules lielākajiem
donoriem, Komisijas ziņojums apskata tikai tos priekšlikumus,
kuriem, pēc Komisijas viedokļa, ir reāls potenciāls stimulēt
attīstības palīdzības finansējuma pieaugumu; kuru realizēšanai
nav jāpanāk “globāls konsenss” un attiecīgie priekšlikumi var tik
realizēti ES ietvaros; praktiski realizējami sapratīgos termiņos;
paredz prognozējamus un stabilus ieņēmumus.
Latvijas pozīcija: Latvija skeptiski raugās uz Eiropas Komisijas
ziņojumā izteiktajiem priekšlikumiem.
7. ES budžeta daudzgadu finanšu ietvars – “sarunu ietvara”
prezentācija.
Luksemburgas prezidentūra šā gada 8.martā
nāca klajā ar tā saukto “sarunu ietvara” (“negotiating
box”) dokumentu, kas tiek uzskatīts par būtiskāko
instrumentu, lai sasniegtu Eiropadomes 2004.gada decembrī
izvirzīto mērķi – panākt politisko vienošanos par Eiropas
Savienības budžeta daudzgadu finanšu ietvaru līdz 2005.gada
jūnija beigām.
Prezidentūra uzsver, ka šā dokumenta mērķis nav atspoguļot
līdzšinējās dalībvalstu diskusijas, nedz arī piedāvāt vispārēju
kompromisa variantu notiekošajām diskusijām. Saskaņā ar
prezidentūras ieceri “sarunu ietvara” funkcijas ir piedāvāt
skaidru ietvaru un virzību turpmākajām diskusijām. Pašlaik šajā
dokumentā ir iekļauti divi elementi – vispārējo principu un
jautājumu formulējums, kas var kalpot par pamatu Eiropadomes
2005.jūnija secinājumiem, un būtiskāko problēmu apraksts, kas,
pēc prezidentūras uzskatiem, būtu risināmas, ja plānots panākt
vienošanos iezīmētajos termiņos.
Latvijas pozīcija: pieņemt zināšanai Luksemburgas prezidentūras
prezentāciju.
8. Likumdošanas radītā administratīvā sloga samazināšana –
Komisijas ziņojums.
Komisijas izstrādātais ziņojums
balstās uz pārskatītās Lisabonas stratēģijas rezultātiem, kur
izaugsme un nodarbinātība ir izvirzītas kā prioritātes. Komisija
vērš uzmanību uz nepieciešamību ES un dalībvalstu līmenī turpināt
attīstīt tādu pieeju regulēšanai, kas nodrošinātu līdzsvaru starp
sabiedrības interešu aizstāvību un ekonomisko aktivitāšu
attīstību. Ziņojuma pielikumā atspoguļota Komisijas iespējamā
pieeja likumdošanas radītā administratīvā sloga
novērtēšanai.
Ziņojumā tiek uzsvērta dalībvalstu loma, strādājot pie efektīvas
labākas likumdošanas mērķu īstenošanas nacionālajā līmenī. Šim
nolūkam paredzēts nacionālajā Lisabonas stratēģijas darba plānā
ietvert arī darba programmu labākas likumdošanas izpildei.
Komisija uzskata, ka ir jāpadziļina ekonomiskās ietekmes analīze,
kas sevī ietver arī konkurences aspektus, tādējādi uzlabojot visu
priekšlikumu patiesās ietekmes novērtējuma kvalitāti. Komisija ir
apņēmusies izpētīt, kā vislabāk iekļaut administratīvo izmaksu
aprēķināšanu tās integrētajos ietekmes novērtējumos un rast
kopīgu pieeju administratīvo izmaksu starp ES institūcijām un
dalībvalstīm noteikšanai.
Ir sākta pilotprojektu fāze ar mērķi veikt vienotas
administratīvā sloga izvērtēšanas pieejas ekonomiskā
pamatojuma un pievienotās vērtības analīzi saistībā ar
Kopienas pašreizējo un izstrādājamo tiesisko bāzi. Sākotnējie
analīzes rezultāti būs pieejami 2005. gada rudenī.
Latvijas pozīcija: pieņemt zināšanai Komisijas ziņojumu.
Finanšu ministrijas preses dienests