Par ES iestāžu 2003.gada budžeta izpildi
Procedūra: budžets
Debates: 2005.gada 12.aprīlī
Balsojums: 2005.gada 12.aprīlī
Eiropas Parlaments otrdien, 12.aprīlī, plenārsesijā Strasbūrā
apstiprināja Eiropas Savienības budžeta izpildi 2003.gadā,
balsojot atsevišķi par to, kā katra iestāde pārvaldījusi tai
atvēlētos Eiropas Savienības kopbudžeta līdzekļus. Šajā nolūkā
Parlaments izskatīja Budžeta kontroles komitejas sagatavotos
ziņojumus ar norādēm uz trūkumiem budžeta kontrolē un
ieteikumiem, kā labāk izmantot Eiropas Savienības
līdzekļus.
Jāpārskata deputātu piemaksas un jautājums par sesijām
Strasbūrā.
Parlamenta budžetu deputāti apstiprināja ar
551 “par”, 81 “pret” un 7 deputātiem atturoties. Lietuviešu
deputāte Ona Juknevičiene, kas sagatavoja ziņojumu par Eiropas
Parlamenta budžeta izpildi, atzina, ka budžets tāpat kā
iepriekšējos gados izpildīts kvalitatīvi, tomēr norādīja arī uz
trūkumiem. Piemēram, deputātu algas ir pārak atšķirīgas, īpaši
pēc paplašināšanās – dažkārt viena deputāta alga ir trīs reizes
lielāka nekā kolēģim. “Bet mēs taču visi darām vienu un to pašu
darbu,” viņa teica. Politiskās grupas atskaitās par līdzekļu
izmantojumu un ievieto šo informāciju internetā, tomēr ar to
nepietiek, jo sistēma nav pārskatāma.
Ona Juknevičiene uzskata, ka Parlaments budžetu varējis izpildīt
labi galvenokārt tāpēc, ka tas konsekventi īstenojis politiku
iepirkt, nevis īrēt ēkas. Parlaments ir viens no nedaudzajām
darbinieku skaita ziņā mazajām iestādēm, kas laikus sāka īstenot
jauno finanšu un to kontroles sistēmu kopš 2002.gada. Viņa tomēr
apšauba, vai pašreizējais pārbaudes līmenis un kontroles sistēma
ir samērīgi ar vajadzībām, jo pamatā Parlaments pārvalda tikai
savus administratīvos līdzekļus.
Ziņojuma sagatavotāja un viņas pārstāvētā Parlamenta Budžeta
kontroles komiteja uzskata, ka Parlamentam jābūt tiesībām pašam
lemt par savu darba vietu, kam taupības apsvērumu dēļ jābūt
Briselē: vairums Parlamenta pasākumu jau tagad notiek Briselē,
kur atrodas lielākā daļa citu ES iestāžu. Tāpēc būtu tikai
loģiski noteikt Briseli kā Eiropas Parlamenta vienīgo darba
vietu.
Attiecībā uz deputātu piemaksām Eiropas Savienības
prezidentvalsts Luksemburga ierosina dalībvalstīm vienoties par
kopīgu deputātu nolikumu, kas visu dalībvalstu deputātiem
noteiktu vienādu atalgojumu. Pēc paplašināšanās jau tā
ievērojamās atšķirības dažādu valstu deputātu piemaksās ir
pieaugušas. Kolīdz būs apstiprināts nolikums, jāievieš atsevišķa
pensiju sistēma, ar ko atceltu iemaksas no Parlamenta budžeta
brīvprātīgajā pensiju fondā.
Rezolūcijā, kas pavada balsojumu, iekļauti arī vairāki ieteikumi
Eiropas Parlamenta Prezidijam, piemēram, atgādinot, ka trūkst
skaidrības par noteikumiem saistībā ar deputātu palīgu sociālo
apdrošināšanu, un iesakot novērst smēķēšanu Eiropas Parlamenta
birojos, šajā nolūkā izveidojot atsevišķas, labi vēdināmas
telpas.
Labāk jāuzrauga Eiropas Savienības līdzekļu
izmantojums.
Ar 551 “par”, 81 “pret” un 7 deputātiem
atturoties, Parlaments apstiprināja Komisijas budžeta izpildi.
Galvenais trūkums, uz kuru norādīja Terenss Vinns (Apvienotā
Karaliste) savā ziņojumā par Eiropas Komisiju budžetu, bija
nepietiekamā kontrole pār to, kā dalībvalstis izmanto Eiropas
Savienības līdzekļus. Kontroles sistēmas ir jāpārskata, un
trūkumi nekavējoties jānovērš.
Labāks kontroles mehānisms jāizveido vairāku iemeslu dēļ:
projektos, kuros Komisija un dalībvalstis līdzekļus pārvalda
kopīgi, pašreizējās uzraudzības sistēmas nespēj nodrošināt, lai
ES piešķirto naudu izmantotu racionāli un godīgi: ar Komisijas
centralizēto pārraudzību nepietiek, bet dalībvalstis ES naudu
dažkārt nepārvalda tik uzmanīgi kā “savus” līdzekļus. ES
Revīzijas palāta katru gadu iesniedz “ticamības deklarāciju” –
paziņojumu par pārskatu ticamību un notikušo darījumu likumību un
pareizību, bet tas neļauj noteikt, cik ekonomiski izdevīgi nauda
ir izmantota – tā var būt izšķērdēta, arī izmantojot saskaņā ar
likumu.
Līdzekļu izmantošana pārskatāmāka nekā valstu
līmenī.
Aleksandrs Štubs (Somija), ziņojot par ES citu
iestāžu budžeta izpildi, konstatē, ka “uzzināt par ES līdzekļu
uzmantošanu ir daudz vieglāk nekā dalībvalstu līmenī – par ES mēs
zinām, kura amatpersona kurā restorānā vakariņojusi. Tāpēc esmu
apbēdināts dzirdēt, ka šo informāciju var izmantot populistiskā
veidā,” atzīmēja deputāts. Pirmo reizi ir izveidojies tik labs
dialogs ar Padomi, un kopumā sadarbība ar iestādēm budžeta
kontrolē bija ļoti veiksmīga, lai gan iestādēm vajadzētu ievērot
iesniegšanas termiņus. “Mēs nevaram sagatavot ziņojumu, ja mums
iesniedz atskaiti piecas minūtes pirms diskusijām
komitejā.”
Deputāts bija deleģēts sagatavot ziņojumu par to, kā ES budžetu
2003.gadā pārvaldījusi Padome, Eiropas Kopienas tiesa, Revīzijas
palāta, Ekonomisko un sociālo lietu komiteja un Reģionu
komitejas, un viņš ir piedalījies arī budžeta kontrolē
dalībvalstu līmenī.
Šo mazāko iestāžu, tāpat kā Eiropas Savienības decentralizēto
aģentūru un Eiropas Attīstības fonda budžeta izpildi, Parlaments
apstiprināja bez grozījumiem ziņojumos.
EP Masu saziņas līdzekļu direktorāta preses dienests