Degvielas cenas turpinās pieaugt
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Degvielas cenu straujo pieaugumu ar satraukumu vēro ne tikai autovadītāji vien, jo šis process liek kāpt vai visām izmaksām un cenām. Kādi ir sadārdzinājuma iemesli? Kas gaidāms nākotnē? Par to “Latvijas Vēstnesim” pastāstīja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) izpilddirektors Uldis Sakne.
U.Sakne norāda – jēlnafta, kas
kalpo par dīzeļdegvielas un benzīna izejvielu, ir globāli
stratēģisku resursu produkts, kura cenu Latvijas tirgotāji
ietekmēt nevar. Kā zināms, mūsu valstī rūpnieciska naftas ieguve
vēl nav sākta, bet tuvākā naftas pārstrādes rūpnīca atrodas
kaimiņvalsts Mažeiķos. Benzīna vai dīzeļdegvielas cenu veido gan
jēlnaftas cena, gan pārstrādes izmaksas, gan dažādi citi faktori.
Tāpēc cenu svārstības raksturīgas ne tikai naftas, bet arī
gatavās degvielas tirgiem. Latvijas tirgotājiem tās jāņem vērā,
degvielu iepērkot. LDTA izpilddirektors uzsver, ka cenu
pieaugšanas tendence novērojama jau kopš pērnā gada beigām un
īslaicīgiem cenu kritumiem principiālas nozīmes nav. Daudziem
nepaliek nepamanīts, ka, piemēram, Rietumeiropas valstīs
degvielas cena arī minētajā laika periodā ir ne tikai pieaugusi,
bet dažkārt arī pazeminājusies. “Tā kā ceļš no naftas ieguves
vietām līdz Latvijas degvielas uzpildes stacijām ir ļoti garš,
cenu kritumi ne vienmēr atspoguļojas arī mūsu mazumtirdzniecības
cenās,” atzīst U.Sakne. Tas ļauj secināt, ka arī atsevišķu
tirgotāju spekulatīvie cenu paaugstinājumi nemaina cenu līknes
virzību, turklāt augstais pasaules naftas produktu tirgus cenu
līmenis tirgotājiem drīzāk varētu likt domāt par iespējām cenu
samazināt, lai celtu vai vismaz saglabātu savu konkurētspēju.
Jāatceras arī, ka pērn Konkurences padome, izvērtējot situāciju
Latvijas degvielas tirgū, aizliegtas vienošanās starp tirgotājiem
nekonstatēja.
U.Sakne vērš uzmanību uz otru būtisku degvielas cenu ietekmējošu
faktoru – nodokļu likmēm. Degviela pieder pie to preču
kategorijas, kurām tiek piemērots akcīzes nodoklis. U.Sakne
atgādina, ka gada laikā šā nodokļa likme mainīta divas reizes,
taču joprojām nav sasniegusi minimālo Eiropas prasībām atbilstošo
līmeni. Tas nozīmē, ka, tikai pateicoties mūsu valstij
noteiktajam pārejas periodam, degvielas cena mazumtirdzniecībā
nav sasniegusi un pārsniegusi 70 santīmu cenu par litru. Tomēr
nākotnē paredzamas vēl divas akcīzes nodokļa likmes
paaugstināšanas kārtas.
Nevar arī aizmirst izmaksas, ko tirgotājiem sagādā pakalpojumu
sniegšanas iespēju nodrošināšana. U.Sakne norāda, ka nākas
aizvien modernizēt degvielas uzpildes stacijas, uzturēt to
tehnisko stāvokli un ievērojot ļoti stingrās drošības un
ekoloģiskās prasības. Ņemot vērā inflāciju, šo procesu izmaksas
turpina pieaugt. Asās konkurences apstākļos pastāvīgi
jāpaaugstina arī klientu apkalpošanas līmenis, un to ikdienā
nodrošina darbinieki, kuriem jāsaņem kvalifikācijai un darba
apjomam atbilstoša alga. LDTA izpilddirektors atzīst, ka
tirgotājiem nav citas iespējas, kā proporcionāli izmaksu
pieaugumam paaugstināt arī benzīna un dīzeļdegvielas cenas.
Kā būs turpmāk? U.Sakne: “Virzība, protams, ir viennozīmīga –
cena augs.” Plašsaziņas līdzekļos nesen gan izskanēja ASV
Federālo rezervju sistēmas vadītāja Alana Grīnspena prognoze par
iespējamu cenu pazemināšanos. Šādu varbūtību A.Grīnspens pamatoja
ar pieprasījuma samazināšanos, no vienas puses, un naftas
uzkrājumu veidošanos, no otras. Tomēr U.Sakne apšauba, vai šāds
process varētu būt iespējams Eiropas degvielas tirgū. Būtu arī
jāatceras, ka, piemēram, Ķīnai raksturīgs ievērojams naftas
produktu patēriņa pieaugums – to nosaka valsts ekonomikas
straujie izaugsmes tempi. Nekas arī neliecina par iespējamu
pieprasījuma sarukumu Latvijā – valsts kopējais autoparks ik
gadus palielinās par apmēram 30 000 spēkratiem. Protams, liela
daļa moderno automobiļu apgādāti ar relatīvi ekonomiskiem
dzinējiem, taču jaunu automobiļu īpatsvars Latvijā vēl aizvien ir
neliels. Turklāt, kā norāda U.Sakne, būtiska nozīme ir arī
autovadītāju ieradumiem – ļoti daudzi mūsu valsts iedzīvotāji
joprojām dod priekšroku jaudīgiem automobiļiem, kuriem raksturīga
prāva motora kubatūra un liels degvielas patēriņš. Šajā jomā
ekonomija ir ne vien iespējama, bet arī nepieciešama un
neizbēgama.
Visbeidzot, jākonstatē, ka cenu paaugstināšanās dēļ cietīs arī
daļa degvielas tirdzniecības uzņēmumu. U.Sakne atzīst, ka Latvijā
šobrīd ir daudz firmu, kurām pieder viena vai divas degvielas
uzpildes stacijas. Taču šādiem uzņēmumiem nav perspektīvas –
jāņem vērā, piemēram, degvielas transporta augstās izmaksas,
kuras segt iespējams vienīgi gadījumā, ja benzīns vai
dīzeļdegviela tiek transportēti uz vairākām tirdzniecības vietām.
Tāpēc, paredz U.Sakne, gaidāma tirdzniecības uzņēmumu
konsolidācija, veidojot plašākus uzpildes staciju tīklus, kā arī
mazo firmu biznesa pāreja lielo uzņēmumu rokās. Kaimiņvalstīs
šādi procesi jau notikuši, un cenu kāpums sekmēs to norisi arī
mūsu valstī.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv