“airBaltic” šogad plāno peļņu
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Latvijas aviosabiedrības “airBaltic” vadība iepazīstināja ar savas pērnā gada darbības rezultātiem.
Aviosabiedrības prezidents
Bertolts Fliks neslēpa gandarījumu par pērn paveikto un uzsvēra,
ka izdevies izdarīt vairāk, nekā bijis plānots. Kā būtiskākos
notikumus 2004.gadā viņš minēja maršrutu tīkla paplašināšanu,
jaunās bāzes atklāšanu, lidojumu optimizāciju un “airBaltic”
jaunā tēla izveidošanu.
Pērn Latvijas aviosabiedrība uzsāka lidojumus 20 jaunos
maršrutos. Salīdzinājumam jāatgādina, ka vēl 2002.gadā
“airBaltic” apkalpoja tikai sešus maršrutus. Liela nozīme
uzņēmuma darbības intensifikācijā ir bāzes atklāšanai Lietuvas
galvaspilsētā Viļņā. Tieši no turienes sākti lidojumi 11 jaunos
maršrutos. B.Fliks norādīja, ka jauno bāzi uzņēmums mērķtiecīgi
atklājis tūdaļ pēc maijā notikušās Eiropas Savienības
paplašināšanās, jo šis brīdis bijis vispiemērotākais ieiešanai
Lietuvas aviopārvadājumu tirgū. “airBaltic” prezidents atzina, ka
šis tirgus apmēram par pusgadu atpaliek attīstībā no Latvijas
tirgus. Tas izpaužas, piemēram, krietni ierobežotākā interneta
tirdzniecības iespēju izmantošanā. Latvijā uzņēmums šobrīd jau
gandrīz pusi biļešu pārdod internetā, bet Lietuvā šādi pārdota
tiek tikai aptuveni desmitā daļa. Taču šo rādītāju izlīdzināšanās
ir neliela laika perioda jautājums, sacīja B.Fliks.
2004.gadā “airBaltic” pārvadāja kopumā 589 288 pasažierus,
tādējādi par 75 procentiem pārsniedzot aizpagājušā gada
rādītājus. Tas lielā mērā izskaidrojams ar lētu aviobiļešu skaita
pieaugumu Latvijas tirgū. B.Fliks norādīja, ka pozitīvu efektu
devusi “airBaltic” konkurentu – zemo cenu aviosabiedrību
“Ryanair” un “easyJet” – ienākšana Latvijā. Šo
kompāniju mārketinga politika iedzīvotājiem likusi noticēt tiešām
zemu cenu iespējamībai un interneta tirdzniecības
priekšrocībām.
Jau pabeigta aviosabiedrības optimizācija, pārejot uz citu
lidmašīnu izmantošanu. Šobrīd “airBaltic” flotē ir sešas “Fokker
50” tipa lidmašīnas, kurām drīzumā pievienosies septītā, kā arī
septiņi lidaparāti “Boeing 737”. Šāds avioparka sastāvs uzņēmumam
ļauj samazināt lidmašīnu apkalpošanas izmaksas.
“airBaltic” pērnā gada saimnieciskās darbības finansiālie
rezultāti ir likumsakarīgi un noskaņo optimistiski, uzskata
uzņēmuma vadība. Ievērojami pieaugot aviokompānijas apgrozījumam
un ieņēmumiem, gads pabeigts ar 850 000 latu zaudējumiem. B.Fliks
norādīja, ka zaudējumus radījušas, pirmkārt, ar flotes sastāva
izmaiņām un tāpēc nepieciešamo personāla apmācību saistītās
izmaksas un, otrkārt, Viļņas bāzes atklāšanai un ekspluatācijai
nepieciešamie izdevumi. Protams, pieaug arī degvielas cenas, taču
ar šo izmaksu kāpumu uzņēmums esot rēķinājies. Jāpiebilst, ka vēl
2004.gada sākumā tonna aviācijas degvielas maksāja apmēram 300
ASV dolāru, bet tagad cena pieaugusi līdz 600 dolāriem. Taču šādu
izmaksu kāpumu lielā mērā kompensē cilvēku ieinteresētība
aviotransporta pakalpojumu izmantošanā. B.Fliks uzsvēra, ka
“airBaltic” lidmašīnu galapunkti arī turpmāk būs pilsētu
centrālās lidostas. Tas nozīmē, ka nav paredzēta kompānijas
piedāvāto pakalpojumu standartu samazināšana. Taču, kā prognozēja
“airBaltic” prezidents, aviobiļešu cenas turpinās samazināties.
B.Fliks pauda pārliecību, ka šajā gadā uzņēmuma saimnieciskā
darbība dos labu peļņu.
Juris Bārtulis, “LV”