Vai autortiesības ir pārmantojamas
Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūras autoru vidū ir plaši pazīstami mākslinieki Foto: Gatis Dieziņš, Aigars Jansons, Boriss Koļesņikovs, Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Martā autoru biedrības AKKA/LAA (Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūra / Latvijas Autoru apvienība) pārstāvēto Latvijas autoru skaits pārsniedzis trīs tūkstošus.
Ar apaļo 3000. kārtas numuru
reģistrējies komponists Gunārs Šimkus, populārā jaunā pianista
Vestarda Šimkus tēvs, viņš savā radošajā biogrāfijā uzplaukumu
piedzīvoja pagājušā gadsimta 70.gados, kad līdztekus vairākām
citām kompozīcijām tika sarakstīta mūzika arī pazīstamajai
dziesmai ar Arvīda Skalbes vārdiem “Birst ābelei balti ziedi”, ko
izpildīja Nora Bumbiere un Viktors Lapčenoks.
Pievienoties aģentūras pārstāvēto autoru pulkam G.Šimkus bija
ieradies kopā ar dzīvesbiedri – dzejnieci Ivetu Šimkus, kurai
autoru biedrībā piešķirts 3001.kārtas numurs, savukārt abu dēls
Vestards arī pats raksta mūziku un jau vairākus gadus ir
autortiesību apvienības pārstāvēto autoru vidū. To, ka autoru
biedrībā reģistrējas visi ģimenes locekļi, aģentūra pieredz
daudzkārt – tā, piemēram, aģentūra pārstāv Gūžu ģimeni – tēvu un
meitu ar skatuves vārdiem Džohnni Salamander un
Meldra, kuru dziesmām tekstus raksta mamma Dace. Aģentūras
autoru vidū ir arī Dimiteru dzimta – dziesmu autors Kaspars
Dimiters, mākslinieki Juris un Kristiāna Dimiteri, kā arī Kaspara
dēls Jēkabs Dimiters.
Viss sākās Francijā
Pirmā autoru organizācija, kas
cīnījās, lai tiktu atzītas autora tiesības uz ienākumiem par savu
darbu, radās 18.gadsimtā: divi slaveni dramaturgi – Bomaršē un
Voltērs – lauza tolaik valdošo pieņēmumu, ka ienākumi no radošā
darba cilvēkam nepienākas un ka rakstniekam, komponistam vai
māksliniekam jāpārtiek tikai no mecenātu labvēlības vien. Viņi
uzstāja – ja radošais darbs dzīvo tālāk savu ekonomisko dzīvi un
kādam dod ienākumus, tad ir pilnīgi loģiski, ka arī autoram
jāsaņem daļa no šiem ienākumiem. “Autoru revolūcijas” rezultātā
visiem Francijas teātriem tika ar likumu noteikts maksāt
autoratlīdzību lugu autoriem, taču bija skaidrs, ka jauniegūtās
tiesības realizēt un kontrolēt individuāli nebūs iespējams, jo
pašiem autoriem ir gandrīz neiespējami apbraukāt visus lielās
Francijas teātrus, iekasējot atlīdzību par savas lugas
izmantošanu. Tādēļ tika nodibināta pašu autoru kontrolēta
centrālā aģentūra Parīzē ar nodaļām visās lielākajās Francijas
teātru pilsētās – tā uzskatāma par pirmo mantisko tiesību
kolektīvā pārvaldījuma organizāciju, kuras vispārējie darbības
principi tagad ir spēkā ikvienā pasaules autortiesību
organizācijā.
Lai nodrošinātu autoriem pienākošos atlīdzību par viņu darbu
izmantošanu, mūsdienās visā pasaulē darbojas jau vairāk nekā 200
autoru mantisko tiesību kolektīvā pārvaldījuma organizāciju, to
kompetencē ir autoru darbu izmantošanas tiesību licencēšana, kā
arī autoratlīdzības iekasēšana, sadale un izmaksa.
Autortiesību īstenošana Latvijā
Latvijas autortiesību organizācija
izveidota 1995.gadā un šoruden svinēs savu desmit gadu
pastāvēšanas jubileju. Tā ir autoru dibināta biedrība, kas
kolektīvi administrē autoru mantiskās tiesības Latvijā un
ārvalstīs. Aģentūra darbojas atbilstoši Latvijas Republikas
Autortiesību likumam. Biedrības darbību vada un kontrolē autoru
padome, savukārt organizācijas darbības atbilstību likuma
noteikumiem uzrauga Kultūras ministrija.
Latvijas autoru apvienība ir multirepertuāra autortiesību
organizācija – tā pārstāv muzikālo darbu autoru publiskā
izpildījuma un mehāniskā ieraksta reproducēšanas tiesības,
dramatisko un literāro darbu autoru tiesības, vizuālo un
audiovizuālo darbu autoru tiesības, administrē muzikālo darbu
izmantošanu mobilo tālruņu toņos, kā arī iekasē tukšo nesēju
atlīdzību kā autoriem, tā arī blakustiesību īpašniekiem. AKKA/LAA
realizē autoru mantisko tiesību kolektīvo pārvaldījumu – izsniedz
atļaujas (licences) lietot autortiesību aģentūras pārstāvēto
autoru darbus, aprēķina, iekasē un izmaksā autoriem pienākošos
atlīdzību par viņu darbu lietošanu.
Šobrīd aģentūra pārstāv jau vairāk nekā trīs tūkstošus Latvijas
autoru, kuri uzticējuši autortiesību organizācijai savu mantisko
tiesību administrēšanu. Tie ir komponisti, rakstnieki,
dramaturgi, dzejnieki, mākslinieki, horeogrāfi, fotogrāfi – kā
profesionāļi, tā amatieri –, kas pieteikuši savu materiālā formā
iemiesoto darbu aģentūrai. Salīdzinājumā, piemēram, ar Latvijas
Komponistu savienību, kurā patlaban uzņemti 104 biedri (starp
tiem 68 komponisti), aģentūra pārstāv 1330 muzikālo darbu
autorus. Jaunākajam autoram, kurš pieteicis savu muzikālo darbu
autoru biedrībā, bija 12 gadu, patlaban vecākais autors jau
pārkāpis 88 gadu slieksni.
Līgumu par savu autortiesību realizēšanu ar autortiesību aģentūru
paraksta vidēji viens autors katrā darba dienā. Tā, piemērām,
2004. gadā savu autora tiesību īstenošanu aģentūrai uzticējuši
252 autori, 2003. gadā – 149, 2002. gadā – 333 autori. Saskaņā ar
padomes lēmumu aģentūra slēdz līgumu ar autoru vienīgi tad, ja
iepriekšējā vai esošā gada laikā vismaz viens šā autora darbs ir
publicēts vai izziņots, izpildīts publiski vai mehāniski
reproducēts.
Nemitīgi augošais autortiesību organizācijas pārstāvēto autoru
skaits liecina, ka aizvien vairāk autoru uzticas organizācijai un
novērtē tās darbības efektivitāti. Aģentūras savāktās
autoratlīdzības kopsumma ar katru gadu palielinās – 2002. gadā
autoriem tika iekasēti 1 200 809 lati, 2003. gadā – 1 480 270,
2004. gadā – jau 2 079 080 latu.
Gan Raimonds Pauls, gan Džons Lenons
Desmit gados aģentūra sevi
pierādījusi kā organizācija, kuras rīcībā ir efektīvs mehānisms
autoratlīdzības savākšanai un sadalei un kura uzņemas pilnu
atbildību par darbībām, kas attiecas uz tai uzticēto tiesību
administrēšanu. Lai gan AKKA/LAA pieredzē ir arī gadījumi, kad
daži autori lauzuši savu līgumu ar autortiesību organizāciju, pēc
kāda laika viņi sadarbību ar autoru biedrību atkal atjaunojuši,
novērtējot aģentūras īstenotā kolektīvā pārvaldījuma
priekšrocības.
Autortiesību aģentūra pārstāv gan Latvijas slavenības, piemēram,
Raimondu Paulu, Imantu Kalniņu, Arturu Maskatu, Pēteri Plakidi,
Ilmāru Blumbergu, gan autorus, kuri uzrakstījuši tikai dažus
dzejoļus vai dziesmas, kas tiek izmantotas teātrī vai radio,
televīzijā vai kur citur. Jāpiebilst, ka aģentūra pārstāv ne vien
šobrīd aktīvi darbojošos autoru tiesības uz viņu darbu tālāku
izmantošanu, bet arī jau aizsaulē aizgājušu klasiķu, piemēram,
Viļa Lāča, Andreja Upīša, Jāņa Ivanova u.c., mantinieku tiesības,
jo autortiesības – kā jebkurš cits īpašums – ir pārmantojamas.
Tāpēc vēl 70 gadus pēc paša autora nāves gan viņa mantinieki, gan
citi tiesību īpašnieki saņem atlīdzību par šā autora darbu
izmantošanu.
Kopš 1996. gada aģentūra ir pārstāve Starptautiskajā autoru un
komponistu sabiedrību konfederācijā (CISAC), kas apvieno 207
nevalstiskas bezpeļņas autortiesību organizācijas no 109 pasaules
valstīm. Saskaņā ar starporganizāciju līgumiem autortiesību
aģentūra pārstāv vairāk nekā 3,5 miljonus pasaules autoru, arī
tāda mēroga zvaigznes kā Pikaso, Salvadoru Dali, Renē Magritu,
Stingu, Madonnu, Eltonu Džonu un citus, kolektīvi administrējot
šo cilvēku darbu izmantojumu Latvijā, kā arī nodrošinot Latvijas
autoriem viņu mantisko tiesību aizsardzību ne vien Latvijā, bet
arī ārvalstīs.
Ieva Vīgante