Ministru kabineta noteikumi Nr.237
Rīgā 2005.gada 5.aprīlī (prot. Nr.17 24.§)
Kārtība, kādā pašvaldībām piešķiramas valsts mērķdotācijas dzīvokļa jautājumu risināšanai
Izdoti saskaņā ar likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” 28.panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka valsts budžeta mērķdotāciju (turpmāk — mērķdotācijas) piešķiršanas nosacījumus un kārtību, kādā izvērtējami pašvaldību pieprasījumi dzīvojamo māju būvniecībai, neizīrētu dzīvojamo māju renovācijai, būvju pārbūvei (rekonstrukcijai) par dzīvojamām mājām, jaunbūvējamo daudzdzīvokļu namu (kuru būvdarbi pārtraukti) pabeigšanai vai atsevišķu dzīvokļa īpašumu iegādei pašvaldību pastāvīgās funkcijas — palīdzības sniegšana iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā — nodrošināšanai.
2. Saskaņā ar šiem noteikumiem uz mērķdotācijām var pretendēt pašvaldības, ja to teritorijā reģistrētas personas, kurām palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā sniedzama neatliekami un pirmām kārtām (palīdzības reģistra dati).
3. Mērķdotāciju pašvaldībām piešķir:
3.1. sociālo dzīvojamo māju būvniecībai — 30 % apmērā no būvniecības izmaksām;
3.2. pašvaldības īres namu būvniecībai — 30 % apmērā no būvniecības izmaksām;
3.3. pašvaldības un komercsabiedrības kopīgi veiktai īres namu būvniecībai — 20 % apmērā no būvniecības izmaksām;
3.4. pašvaldības īpašumā esošo būvju pārbūvei (rekonstrukcijai) par dzīvojamām mājām vai jaunbūvējamo daudzdzīvokļu namu (kuru būvdarbi pārtraukti) pabeigšanai, vai neizīrētu dzīvojamo māju renovācijai — 30 % apmērā no rekonstrukcijas (renovācijas) izmaksām;
3.5. pašvaldības un komercsabiedrības kopīgi veiktai būvju pārbūvei (rekonstrukcijai) par dzīvojamām mājām vai jaunbūvējamo daudzdzīvokļu namu (kuru būvdarbi pārtraukti) pabeigšanai, vai neizīrētu dzīvojamo māju renovācijai — 20 % apmērā no rekonstrukcijas (renovācijas) izmaksām;
3.6. atsevišķu dzīvokļa īpašumu iegādei — 30 % apmērā no iegādes vērtības, bet ne vairāk kā piecus tūkstošus latu.
4. Mērķdotāciju aprēķina, ievērojot šādas būvniecības izmaksas, ja šajos noteikumos nav paredzēts citādi:
4.1. šo noteikumu 3.1., 3.2. un 3.3.apakšpunktā minētajai būvniecībai — līdz 300 latiem par kvadrātmetru;
4.2. šo noteikumu 3.4. un 3.5.apakšpunktā minētajai būvniecībai — līdz 200 latiem par kvadrātmetru.
5. Šo noteikumu izpratnē būvniecības izmaksās neietilpst teritorijas labiekārtošanas darbu un ārējo inženierkomunikāciju izmaksas.
6. Lai aprēķinātu mērķdotāciju, šo noteikumu 4.punktā minētās būvniecības izmaksas katru gadu tiek pārskatītas, ievērojot inflācijas pieaugumu valstī.
7. Pašvaldībām, kuru teritorijā saskaņā ar likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” 14.pantu reģistrētas 30 un vairāk personas, ir tiesības pretendēt uz mērķdotāciju šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5.apakšpunktā minēto pasākumu īstenošanai, bet pašvaldībām, kuru teritorijā reģistrētas mazāk nekā 30 personas, — šo noteikumu 3.6.apakšpunktā minētā pasākuma īstenošanai.
II. Pieteikumu un dokumentu iesniegšana
8. Pašvaldības katru gadu līdz 1.maijam iesniedz Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā (turpmāk — ministrija) informāciju saskaņā ar šo noteikumu pielikumu.
9. Mērķdotācijas procentuālo apmēru katram plānošanas reģionam (turpmāk — reģions) aprēķina ministrija, ievērojot attiecīgajā reģionā reģistrēto personu skaitu, kuras ar dzīvojamo telpu nodrošināmas pirmām kārtām, taču vienam reģionam ne vairāk kā 50 % no kopējā mērķdotācijas apmēra.
10. Pašvaldības, kuras nākamajā budžeta gadā plāno īstenot kādu no šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. vai 3.5.apakšpunktā minētajiem pasākumiem, šo noteikumu 8.punktā minētajā termiņā iesniedz ministrijā šādus dokumentus:
10.1. pašvaldības lēmumu par konkrēta projekta īstenošanu un uz tā pamata sagatavotu pieprasījumu (norādot pašvaldības finansiālās līdzdalības apjomu);
10.2. informāciju par pašvaldībā reģistrēto personu skaitu, kuras ar dzīvojamo telpu nodrošināmas pirmām kārtām;
10.3. izziņu, kas apliecina, ka pašvaldībai nav nodokļu parādu, un ko ne agrāk kā mēnesi pirms dokumentu iesniegšanas ministrijā izsniedzis Valsts ieņēmumu dienests;
10.4. pašvaldības saistību grafiku;
10.5. plānošanas un arhitektūras uzdevumu.
11. Ja pašvaldība plāno veikt būvniecību kopīgi ar komercsabiedrību, tā papildus šo noteikumu 10.punktā minētajiem dokumentiem iesniedz šādus dokumentus:
11.1. informāciju par plānoto komercsabiedrības finansiālās līdzdalības apjomu;
11.2. komercsabiedrības gada pārskatu par iepriekšējiem diviem gadiem;
11.3. informāciju par komercsabiedrības veiktajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no darba ņēmēju ienākumiem un strādājošo vidējo skaitu (par iepriekšējiem diviem gadiem);
11.4. izziņu, kas apliecina, ka komercsabiedrībai nav nodokļu vai valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, un ko ne agrāk kā mēnesi pirms dokumentu iesniegšanas ministrijā izsniedzis Valsts ieņēmumu dienests vai cita nodokļu administrācijas iestāde Latvijā, vai līdzvērtīga nodokļu administrācijas iestāde citā valstī, kurā privātuzņēmējs (komercsabiedrība) reģistrēts.
12. Pašvaldības, kuras nākamajā budžeta gadā plāno īstenot šo noteikumu 3.6.apakšpunktā minēto pasākumu, šo noteikumu 8.punktā minētajā termiņā iesniedz ministrijā šādus dokumentus:
12.1. pašvaldības lēmumu par dzīvokļu īpašumu iegādi nākamajā gadā;
12.2. informāciju par pašvaldībā reģistrēto personu skaitu, kuras ar dzīvojamo telpu nodrošināmas pirmām kārtām;
12.3. pašvaldības saistību grafiku.
III. Pašvaldību līdzdalība
13. Pašvaldības finansiālās līdzdalības apjoms, īstenojot šo noteikumu 3.3. un 3.5.apakšpunktā minētos projektus, nedrīkst būt mazāks par valsts piešķirto līdzfinansējumu.
14. Pieprasījumi atsevišķu dzīvokļa īpašumu iegādei kopumā no vienas pašvaldības nedrīkst pārsniegt 20 tūkstošus latu gadā.
IV. Dokumentu vērtēšana
15. Valsts aģentūra “Mājokļu aģentūra” (turpmāk— aģentūra) saskaņā ar reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra (turpmāk — ministrs) izdotu instrukciju apkopo un izskata pašvaldību iesniegtos pieprasījumus un dokumentus.
16. Šo noteikumu 10., 11. un 12.punktā minētie dokumenti tiek izskatīti iesniegšanas kārtībā mēneša laikā no to saņemšanas dienas.
17. Nedēļas laikā pēc dokumentu izskatīšanas aģentūra sniedz ziņojumu ministra izveidotai vērtēšanas komisijai (turpmāk — komisija) par pašvaldību iesniegto dokumentu atbilstību šo noteikumu prasībām. Komisija pieņem lēmumu par attiecīgās pašvaldības iekļaušanu mērķdotācijas pretendentu sarakstā vai atteikumu piešķirt mērķdotāciju.
18. Komisijai pirms lēmuma pieņemšanas ir tiesības pieprasīt papildu informāciju no pašvaldības, kura iesniegusi pieprasījumu un dokumentus mērķdotācijas saņemšanai, un noteikt termiņu papildu informācijas iesniegšanai.
V. Mērķdotāciju saņemšanas nosacījumi
19. Pēc kopējās mērķdotāciju summas apstiprināšanas likumā par valsts budžetu kārtējam gadam ministrija precizē katram reģionam piešķiramo mērķdotāciju procentuālo apjomu un divu nedēļu laikā par to paziņo pašvaldībām, kuras iekļautas pretendentu sarakstā.
20. Pašvaldībām mērķdotācijas tiek piešķirtas pieprasījumu reģistrācijas secībā attiecīgajam reģionam aprēķinātās mērķdotācijas ietvaros.
21. Lai saņemtu mērķdotāciju šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5.apakšpunktā minētajiem pasākumiem, pašvaldības divu mēnešu laikā pēc ministrijas paziņojuma saņemšanas iesniedz ministrijā šādus dokumentus:
21.1. atbilstoši būvniecību reglamentējošo normatīvo aktu prasībām izstrādātu un akceptētu būvprojektu un izmaksu aprēķinu (tāmi);
21.2. ja pašvaldība nolēmusi ņemt aizņēmumu, lai piedalītos būvniecībā, noteiktā kārtībā saņemtu atļauju aizņēmuma ņemšanai;
21.3. būves apsaimniekošanas un uzturēšanas plānu, kā arī informāciju par dzīvojamo telpu īres maksas apmēru;
21.4. izziņu, kas apliecina, ka pašvaldībai nav nodokļu parādu, un ko ne agrāk kā mēnesi pirms dokumentu iesniegšanas ministrijā izsniedzis Valsts ieņēmumu dienests;
21.5. būvdarbu veikšanas grafiku.
22. Ja pašvaldība un komercsabiedrība būvniecību veic kopīgi, pašvaldība papildus šo noteikumu 21.punktā minētajiem dokumentiem iesniedz izziņu, kas apliecina, ka komercsabiedrībai nav nodokļu vai valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, un ko ne agrāk kā mēnesi pirms dokumentu iesniegšanas ministrijā izsniedzis Valsts ieņēmumu dienests vai cita nodokļu administrācijas iestāde Latvijā, vai līdzvērtīga nodokļu administrācijas iestāde citā valstī, kurā privātuzņēmējs (komercsabiedrība) reģistrēts.
23. Lai saņemtu mērķdotāciju šo noteikumu 3.6.apakšpunktā minētajam pasākumam, pašvaldības iesniedz ministrijā šādus dokumentus:
23.1. dokumentu, kas apliecina atsavinātāja un pašvaldības vienošanos par dzīvokļa īpašuma pirkumu;
23.2. neatkarīga sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja sagatavotu atzinumu par attiecīgā dzīvokļa īpašuma vērtību;
23.3. izziņu, kas apliecina, ka pašvaldībai nav nodokļu parādu, un ko ne agrāk kā mēnesi pirms dokumentu iesniegšanas ministrijā izdevis Valsts ieņēmumu dienests.
VI. Prasības projektiem
24. Būvprojektā paredz:
24.1. centralizētās siltumapgādes un ūdensapgādes uzskaites sistēmu atbilstoši faktiskajam patēriņam;
24.2. kvalitatīvus, videi draudzīgus būvizstrādājumus, kuru atbilstība ir apliecināta likumā “Par atbilstības novērtēšanu” noteiktajā kārtībā;
24.3. mājokļu pieejamību (vismaz ēkas pirmajā stāvā) invalīdiem ar ierobežotām pārvietošanās iespējām;
24.4. būves lietderīgo platību ne mazāku par 1000 m2 un kopējo dzīvokļu skaitu būvē ne mazāku par 30. Šis ierobežojums neattiecas uz šo noteikumu 3.4. un 3.5. apakšpunktā paredzēto būvniecību.
VII. Dokumentu izvērtēšana
25. Komisija izskata šo noteikumu 21. un 22. punktā minētos dokumentus triju nedēļu laikā, bet šo noteikumu 23. punktā minētos dokumentus — nedēļas laikā pēc to saņemšanas un pieņem lēmumu par mērķdotācijas piešķiršanu vai atteikumu piešķirt mērķdotāciju.
26. Komisija lemj par atteikumu piešķirt mērķdotāciju, ja nav iesniegta visa šajos noteikumos noteiktā vai komisijas pieprasītā informācija vai ja pašvaldībai mērķdotācija nav piešķirama.
27. Komisijas lēmumu par mērķdotācijas piešķiršanu vai atteikumu piešķirt mērķdotāciju ministrija piecu darbdienu laikā nosūta attiecīgajai pašvaldībai.
VIII. Mērķdotācijas piešķiršana
28. Ja komisija pieņēmusi lēmumu par mērķdotācijas piešķiršanu šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. vai 3.5. apakšpunktā minēto pasākumu īstenošanai, pašvaldībai ir pienākums iesniegt ministrijā šādus dokumentus:
28.1. informāciju par pašvaldības iepirkuma rezultātiem (iepirkuma līguma kopiju);
28.2. būvdarbu kalendāro plānu.
29. Pēc šo noteikumu 28.punktā noteiktās informācijas saņemšanas ministrs piecu darbdienu laikā izdod rīkojumu par mērķdotācijas piešķiršanu attiecīgajai pašvaldībai, izņemot šo noteikumu 36.punktā minēto gadījumu.
30. Rīkojumu par mērķdotācijas piešķiršanu atsevišķu dzīvokļa īpašumu iegādei (3.6.apakšpunkts) ministrs izdod piecu darbdienu laikā pēc komisijas lēmuma pieņemšanas par mērķdotācijas piešķiršanu.
31. Ja saskaņā ar likuma “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” 4.panta otrās daļas 4.punktu lēmumu par atsevišķu dzīvokļa īpašumu iegādi pašvaldības vajadzībām ir pieņēmis Ministru kabinets, rīkojumu par mērķdotācijas piešķiršanu atsevišķu dzīvokļa īpašumu iegādei (3.6.apakšpunkts) ministrs izdod piecu darbdienu laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas Ministru kabinetā.
32. Ministra izdoto rīkojumu par mērķdotācijas piešķiršanu ministrija piecu darbdienu laikā nosūta attiecīgajai pašvaldībai un Valsts kasei.
IX. Mērķdotācijas pārskaitīšana
33. Lai saņemtu piešķirto mērķdotāciju (tās daļu) šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5.apakšpunktā noteikto pasākumu īstenošanai, pašvaldība reizi ceturksnī (līdz attiecīgā ceturkšņa pirmā mēneša desmitajam datumam) iesniedz komisijai pārskatu par būvprojekta īstenošanas gaitu (turpmāk — pārskats), kā arī izdevumu pamatojuma dokumentus.
34. Lai saņemtu piešķirto mērķdotāciju šo noteikumu 3.6.apakšpunktā noteikto pasākumu īstenošanai, pašvaldība iesniedz komisijai pašvaldības īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu par attiecīgā īpašuma iegādi.
35. Pašvaldības iesniegtos pārskatus un izdevumu pamatojuma dokumentus pārbauda aģentūra, bet būvdarbu izpildes un būvizstrādājumu kvalitātes uzraudzību veic būvuzraugs un reizi ceturksnī par to rakstiski informē ministriju.
36. Mērķdotācija saskaņā ar ministrijas iesniegto maksājuma uzdevumu atbilstoši pašvaldības iesniegtajiem izdevumu pamatojuma dokumentiem tiek pārskaitīta šādā kārtībā:
36.1. pa daļām reizi ceturksnī (līdz attiecīgā ceturkšņa pirmā mēneša divdesmit piektajam datumam) par pārskata ceturksnī izpildītajiem būvdarbiem šo noteikumu 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5.apakšpunktā minēto pasākumu īstenošanai;
36.2. visa summa divu nedēļu laikā pēc šo noteikumu 34.punktā minētā dokumenta iesniegšanas, ja mērķdotācija piešķirta šo noteikumu 3.6.apakšpunktā minētajam pasākumam.
X. Noslēguma jautājumi
37. Ja projekta īstenošanas laikā pašvaldība pieļauj būvniecības pārkāpumus vai laikus nesniedz ministrijai informāciju vai projekts, kam piešķirta mērķdotācija, nav pabeigts, bet pašvaldība pieteikusies uz mērķdotāciju citu projektu īstenošanai, komisija ir tiesīga atteikt mērķdotācijas piešķiršanu līdz iesāktā objekta nodošanai ekspluatācijā vai atlikt tās daļas izmaksu līdz attiecīgā pārkāpuma novēršanai vai informācijas iesniegšanai.
38. Mērķdotācija netiek piešķirta, ja būvprojekta īstenošanas izmaksas saskaņā ar pašvaldību iepirkuma rezultātiem sadārdzinās vairāk nekā par 10% no šo noteikumu 4.punktā minētajām izmaksām.
39. Šo noteikumu izpratnē reģionā ietilpst plānošanas reģionu teritorijas, kas noteiktas saskaņā ar Reģionālās attīstības likumu.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs M.Kučinskis
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 15.aprīli.
Pielikums
Ministru kabineta
2005.gada 5.aprīļa noteikumiem Nr.237
Papildus nepieciešamie līdzekļi pašvaldību palīdzībai dzīvokļa jautājumu risināšanā
Rajons ____________________________________________________________________
Pašvaldības nosaukums ____________________________________________________
Nr.p.k. |
Māju skaits |
Dzīvokļu skaits |
Dzīvokļu kopējā platība (m2) |
Nepieciešamie līdzekļi (lati) |
Finansējuma pamatojuma dokuments (tāme, tehniskais apsekojums, eksperta atzinums) |
|
1. |
Dzīvojamā fonda iegādei |
|||||
1.1. |
dzīvojamā fonda iegādei kopā, |
|||||
t.sk. denacionalizētā dzīvojamā fonda iegādei no īpašnieka |
||||||
1.2. |
atsevišķu dzīvokļu iegādei |
x |
||||
2. |
Būvniecībai |
|||||
2.1. |
pašvaldības īres namu būvniecībai |
|||||
2.2. |
sociālo māju būvniecībai |
|||||
2.3. |
būvju pārbūvei (rekonstrukcijai) par dzīvojamām mājām |
|||||
2.4. |
jaunbūvējamo daudzdzīvokļu ēku (kuru būvdarbi pārtraukti) pabeigšanai |
|||||
2.5. |
neizīrētu dzīvojamo ēku renovācijai |
|||||
Kopā nepieciešamie līdzekļi |
Aizpildīja |
Datums |
(paraksts un tā atšifrējums) |
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs M.Kučinskis