Tukša telpa. Bez saimnieka, bez iemītniekiem
20.gadsimta beigās Latvijas pagastos satraukumu vieš tā sauktā tukšās telpas problēma. Rakstā šī sāpe skatīta caur Ukru pagasta prizmu. Līdzīgs stāvoklis ir daudzos jo daudzos citos Latvijas pagastos. Galvenokārt samilzums skar padomjlaika mantojumu. Pamatoti rodas jautājums: ko ar to iesākt? Pieredze rāda, ka samezglojums tik drīz neatrisināsies, it īpaši pats no sevis.
Astoņdesmito gadu beigās un
deviņdesmito gadu sākumā Latvijā notika būtiskas pārmaiņas. To
apzīmēšanai tagad lieto dažādus sarežģītus terminus, no tiem
visbiežāk minētais ir “transformācija”.
Transformācijas procesa sakarā mūsdienās viena no aktuālākajām ir
tā sauktā tukšās telpas problēma, kas īpaši sāpīga ir laukos. No
vienas puses, tā radusies līdz ar iedzīvotāju plašu aizceļošanu
no laukiem uz pilsētām, no otras puses, tās ir saimniecības
restrukturizācijas sekas. Bez saimnieka, bez iemītniekiem, bez
darbiniekiem palikušas daudzas mājas un dažādas ēkas, turklāt nav
svarīgi, kad un kādiem mērķiem tās būvētas.
Problēmas dziļums un plašums
Platības ziņā lielākajā Dobeles
rajona pagastā (95 km2) mīt vairs tikai 564
iedzīvotāji. Ik gadu Ukru pagasts sarūk vismaz par 20 cilvēkiem.
To rada negatīva dabiskā (mirstības līmenis pārsniedz dzimstību)
un mehāniskā (emigrantu skaits būtiski pārsniedz imigrantu
skaitu, jo darba iespēju Ukros gandrīz nav, vismaz 80 procenti
darbspējīgo iedzīvotāju ir bez darba) kustība. Turklāt reāli uz
vietas pagastā dzīvojošo iedzīvotāju skaits ir vēl mazāks.
Iedzīvotājiem pametot Ukrus, tukšas paliek arī telpas. Lauku
viensētas sarežģītos virpuļos bija ierautas jau padomju gados. Tā
1970.gadā radās plāns viensētu kā apdzīvojuma formu laukos līdz
2000.gadam likvidēt vispār. Dobeles rajons lauku viensētu
iznīcināšanā iesaistījās visai aktīvi.
Tāpēc visā Zemgalē izveidojās Latvijā blīvākais ciemu tīkls. Tiem
tagad neklājas viegli.
Ja šobrīd vēl pagastā ir trīs ciemi – Ukri, Sniķere un Vilkaļi
(Rāmuči, arī Ziedi), tad, domājams, tālākā nākotnē dzīvotspējīgi
būs vienīgi Ukri.
Netālu no Lietuvas pierobežas esošais Vilkaļu ciems, ko sauc arī
par sādžu, spilgti saglabājies veco iedzīvotāju atmiņās. Tagad
vairākās izkliedētās mājās te dzīvo nedaudzas ģimenes ar ļoti
lielu vidējo vecumu. Jaunie, lielākoties pēc skološanās pilsētās,
Vilkaļos vairs neatgriežas. Savulaik uzceltās cūku fermas ciema
vienā ceļa pusē tiek izmantotas nepilnīgi, tās neiederas Latvijas
lauku kultūrainavā, bez kārtīga saimnieka atstātās bijušās fermas
pilnīgi nolaistas. Pamazām arī saglabājušās mājas paliek tukšas,
līdzīgi kā citur laukos. Agrāk ciemam un tā iedzīvotājiem bija
ciešas dažādas saites ar Lietuvu (iepirkšanās, izglītība, radu
apciemojumi u.c.), taču pēc neatkarības atgūšanas ceļš uz
kaimiņvalsti tika pārrakts un sakari pārtrūka. Slēdzot tuvo
veikalu un vairs nesagaidot Dobeles un Rīgas autobusu, pēdējos
padsmit gadus šis Latvijas stūris ar visiem iedzīvotājiem ir
nogriezts no pasaules. Nu pensionāri gaida divas reizes nedēļā
atbraucam autoveikalu, bet pāris mazos skolasbērnus rītos uz
attālo Bēnes vidusskolu tagad aizved autobuss.
Sniķere uzplaukusi padomju gados, tajā vēsturiski izveidojies
ļoti raibs iedzīvotāju etniskais sastāvs, bet paši viņi viens
otru uzrunā dažādās iesaukās, tāpēc iebraucējam grūti ko saprast.
Sniķernieki gan dara, ko var, lai skaistu turētu sava ciema vidi,
taču arī te nevar nepamanīt pilnībā pamestās vairākas
daudzdzīvokļu mājas. Padomju gados celtas, nu tās izrādījušās
liekas. Turklāt ne viena vien individuālā māja arī Sniķerē ir bez
logiem un iemītniekiem. Līdzīgas ainas autors vērojis kara
postītajā Horvātijā. Vai pēc kārtējās administratīvi teritoriālās
reformas, kuras rezultātā plānots Ukru pagastu pievienot Auces
(vai Bēnes) novadam, Sniķere saglabāsies kā apdzīvota vieta
kartē, vai arī šis ciems tomēr spēs izdzīvot? Par to ļoti jādomā
un saprātīgi jāplāno turpmākā situācija.
Tukšās telpas klātbūtni izjūt arī Ukru ciemā. Arī te iedzīvotāju
skaits sarucis, kaut arī ne tik strauji, radot būtisku dzīvokļu
pārpalikumu. Sen jau aizmirsies, kā bija tad, kad dzīvokļi tika
apsildīti, tajos bija siltais ūdens. Tagad daudziem uzkrājies
parāds pat par teju vai vienīgo komunālo pakalpojumu (auksto
ūdeni). Katrs savu dzīvokli apkurina, kā mācēdams.
Deviņdesmitajos gados bija raksturīgs koncentrācijas process,
visas iestādes sapludinot vienkop (nu jau bijušajā bērnudārzā),
dažas arī likvidējot. Tādējādi pašā centrā rēgojas tukša ēka, kur
ilgus gadus darbojās pasts, krājkase un bibliotēka. Vairākos
viļņos celtais Ukru kultūras nams (pabeigts 1967.gadā) ar 300
skatītāju vietām nu jau vairākus gadus ir tukšs, kaut arī
kultūras dzīve pagastā ir ļoti aktīva, pateicoties Ukru
Novadpētniecības muzejam un tajā rīkotajiem pasākumiem. Aktīvas
ir arī pagasta dāmas, kuras apvienojušās Sieviešu klubā, vairākas
reizes mēnesī interesentiem dota iespēja mēroties spēkiem zoles
turnīrā. Jau vairākus gadus slēgtas Ukru pamatskolas durvis,
nemitīgi akcentējusies problēma ar līdz galam neuzcelto sporta
zāli, bet bijušās padomju saimniecības darbnīcas jau sen
pārvērtušās krāsmatās un graustos, atgādinot postažu Latvijas
laukos.
Šobrīd pagasta teritorijā aktīvi tiek apmežotas ar bērziem
daudzas teritorijas, kuras mūsu senči nolīda, lai iekārtotu
auglīgajās Zemgales līdzenuma augsnēs tīrumus (šā gadsimta sākumā
lauksaimniecības attīstībai vairums vietējo zemnieku netic). Šajā
ziņā apsveicama ir vienīgi ideja par to, ka jaunveidojamajās
mežaudzēs tiek atstātas neapstādītas bijušo māju vietas (vai arī
to vietā iestāda liepas un ozolus), jo tām var būt milzīga
emocionāla nozīme.
Nav un nebūs vienas vienotas receptes konkrētai rīcībai un izejai
no situācijas. Nav arī ko cerēt, ka problēma izzudīs pati no
sevis. Tātad nav galīgas atbildes uz jautājumu, ko darīt.
Jāizvērtē reālā situācija, jāskatās, kā un vai pamestās ēkas
iekļaujas Latvijas kultūrainavā. Jāmeklē risinājumi tukšo ēku un
telpu funkciju maiņas iespējām, jaunam lietojumam un darbības
pārstrukturēšanai. Jāizvērtē iedzīvotāju vajadzības un
infrastruktūras piedāvājums. Īstenībā vairumā gadījumu tas ir
nenovērtējams, kaut arī šķietami nevajadzīgs resurss. Tas gan arī
prasa līdzekļus, bet dažos gadījumos neatliek nekas cits, kā
vienkārši tukšo un pamesto nojaukt. Daži pozitīvi piemēri jau ir,
piemēram, muzeja iekārtošana Ukru pamatskolas pustukšajās telpās,
pirmsskolas vecuma bērnu izglītošana, taču tas nekādi nav
uzskatāms par pietiekamu risinājumu. Iedzīvotāji laukos strauji
noveco, jau tuvā nākotnē savu aktualitāti arvien plašāk iegūs
dažādi sociālie darbinieki un ar sociālo sfēru saistītā
infrastruktūra, pēc kuras strauji pieaugs pieprasījums. Vienīgi
aktīva problēmas risināšana var dot vēlamo rezultātu.
Jāteic, ka bijusī pagasta padome samezglojumu risināšanā reālu
pienesumu nav devusi. Laiks rādīs, vai to dos jaunievēlētie
deputāti, kuru vēlēšanu programmā atkārtoti deklaratīvi
ierakstīts “risināt tukšās telpas problēmu”. Viņiem jāuzklausa
kaimiņu pagastu pieredze, šā jautājuma risināšanā jāstrādā aktīvi
un uzņēmīgi, jārauga, vai arī Ukros nevar piesaistīt
investīcijas, atbalstīt uzņēmējdarbību, šajā jomā katrs pamatots
piedāvājums jāatbalsta.
Bijušo lielsaimniecību fermu likteņi
Tukšās telpas problēmas sakarā
īpaši var runāt par padomju perioda fermām. Transformācija
visredzamāk skārusi saimniecību, radot būtiskas izmaiņas. Dažu
bijušo cūku, govju, teļu un mājputnu fermu vairs nav. Biežāk gan
saglabājušās drupas, izvirzot jautājumu par to iekļaušanos
Latvijas lauku kultūrainavā. Tomēr daudzās bijušajās fermās
vairāk vai mazāk veiksmīgi saimnieko zemnieki, turot lopus vai
ierīkojot noliktavas, dažās pat dzīvo cilvēki. Nevienas fermas
vietā nav ierīkots nekas netradicionāls vai radošs, kā, piemēram,
Slovākijā, kur autoram nācies atpūsties viesnīcā, kas iekārtota
šādā bijušajā fermā.
Svarīga ir ne vien pati fiziskā telpa, bet arī tās veidotā vide
un nestais vārds. Kā veidoti fermu nosaukumi, un vai tie izzūd
līdz ar pašām fermām?
Sakali, Lapsas, Pienavas, Vīksnas, Ceriņi, Oši, Ziedi,
Vecvagares, Čūreikas, Garbas un Līgokšņi. Tie ir dažu fermu
nosaukumi Ukru pagastā. Pētījumos noskaidrots, ka parasti fermu
nosaukumi veidoti no senajiem mājvārdiem, mājas bijušas tuvumā,
kad ierīkotas fermas. Tādēļ arī jāteic: ja izzudusi pati māja,
nosaukums pamazām aizmirstas. Postažu atgādinoša aina paveras
Lapsu fermas vietā. Tā kā nav vairs Lapsu māju, arī to vārds
pamazām izzūd, tiesa, tas saglabājas Lapsu meža nosaukumā. Līdz
ar Vīksnu fermas likvidēšanu gaist arī tās nosaukums, jo tā
atradusies pie Siseņu mājām. Īpašs gadījums ir Ziedu ferma, kuras
nosaukums popularitātes ziņā apsteidzis visa ciema agrāko vārdu –
Vilkaļi, pie tā lietošanas tomēr vajadzētu atgriezties. Jāuzsver,
katrs vietvārds, neatkarīgi no tā rašanās laika, ir ļoti būtiska
kultūrslāņa daļa, kas neapšaubāmi apzināma, glabājama un
popularizējama.
Svēteļiem pametot uz ūdenstorņiem iekārtotās ligzdas, fermu
sirdspuksti sit citā, lēnākā ritmā.
Nolemtība vai iespēja un cerība?
Andris Ģērmanis, ģeogrāfijas doktorants
1. Ukru ciema centrā pamesta stāv ēka, kurā vēl pirms dažiem gadiem darbojās pasts, krājkase un bibliotēka; 2. Ukru pagasta kultūras nams ar 300 skatītāju vietām šodien ir spilgts tukšās telpas problēmas piemērs; 3. Vilkaļu ciemā saglabājušās vienīgi atsevišķas mājas un Ziedu fermu rinda; 4. Sniķeres darbnīcas. Vai kopā ar stārķa ligzdu un kokiem tās veido mūsdienu Latvijas lauku kultūrainavu?; 5. Šaubas par Sniķeres ciema dzīvotspēju rada dažas pilnīgi tukšās daudzdzīvokļu mājas; 6. Tādas ir Lapsu fermas krāsmatas. Vai uzskatīt tās par sava laika pieminekli vai varbūt tomēr nojaukt? Foto: Andris Ģērmanis |