Par izglītības iestāžu absolventu bezdarba iemesliem
Trešdien, 13.aprīlī, notika
kārtējā izglītības iestāžu absolventu bezdarba iemeslu
analizēšanai izveidotās darba grupas sēde. Pēc Ministru
prezidenta Aigara Kalvīša rīkojuma darba grupai uzdots sagatavot
informatīvu ziņojumu par darbaspēka tirgus attīstības prognozi un
modeli, kā arī par tam atbilstošas izglītības nodrošināšanas
rīcībpolitikām.
Tikšanās dalībnieki ieskicēja trīs iespējamās informatīvā
ziņojuma problēmjautājumu grupas: institūciju darbības
koordinācija un vadība (rīcībpolitikas ieviešanas un tās vadības
procesu analīze); informācijas savlaicīga un nepārtraukta
iegūšana un analīze atbilstoši izvēlētajiem valsts ilgtermiņa
attīstības un darba tirgus modeļiem; darba tirgus izpētes un
prognozēšanas procesa administratīvo šķēršļu un apgrūtinājumu
mazināšana.
Pārrunāti arī principi iespējamo problēmjautājumu atlasei:
makroekonomikas procesu modelēšana un ar to saistītais darba
tirgus attīstības modelis; absolventa un darba meklētāja dzīves
gājums; izglītības pieprasījums un piedāvājums. Darba grupas
dalībnieki atkārtoti pauda atbalstu Ministru prezidenta
iniciatīvai saistībā ar obligāto priekšmetu īpatsvaru
vidusskolās.
Valsts kancelejas pārstāvji pastāstīja par informatīvā ziņojuma
sagatavošanu iesniegšanai Ministru prezidentam. Plānots, ka
informatīvajā ziņojumā tiks aplūkoti četri pamatjautājumi: mācību
iestāžu absolventu nodarbinātība; iegūtās izglītības un prasmju
atbilstība darba tirgus prasībām; izglītības ieguves (profesijas)
un pilnveidošanas (mūžizglītības) ilgtermiņa politika;
tautsaimniecības attīstības un darba tirgus ilgtermiņa prognozes
modelis. Šajā ziņojumā paredzēts sniegt arī rekomendācijas
turpmākai rīcībai.
Uzaicinātie Latvijas Studentu apvienības (LSA) pārstāvji
iepazīstināja ar savu skatījumu uz absolventu bezdarba veidošanās
cēloņiem – studiju nozares izvēle, darba tirgus pieprasījums,
iegūtās izglītības kvalitāte, prasmju un praktisko iemaņu
trūkums, reģionālais bezdarba līmenis, ģimenes stāvoklis.
LSA pārstāvji norādīja uz novēroto korelāciju – jo lielāka
augstskola, jo mazāka absolventu bezdarbnieku procentuālā
attiecība pret kopējo absolventu skaitu; relatīvi lielāks
bezdarbnieku līmenis novērojams privāto augstskolu absolventu
vidū, kā arī tajās valsts augstskolās, kuras ietekmē kopējais
reģiona bezdarba līmenis.
LSA norādīja uz šādiem iespējamiem risinājumiem: konkretizēt
studiju slodzes apjomu (kredītpunktos paredzētās slodzes
īstenošana realitātē; minimālā paredzēto kontaktstundu sliekšņa
noteikšana Augstskolu likumā; praktisko iemaņu akcentēšana);
uzlabot izglītības kvalitāti (pastāvīgā studiju darba proporcijas
palielināšana; maģistrantūras un doktorantūras popularizēšana;
profesūras stimulēšana, mūsdienīgas materiāli tehniskās bāzes
nodrošināšana); augstākās izglītības pieejamība (stipendiju
fonds; izmaiņas kreditēšanas sistēmā); studiju nozares izvēle
(pētījums par ilgtermiņa pieprasījumu tautsaimniecībā); izmaiņas
vidējās izglītības sistēmā (obligātie priekšmeti); atsevišķu
nozaru stimulēšana (budžeta vietas; stipendiju fonds); valsts
finansējuma palielināšana izglītībai un zinātnei kā
prioritātei.
Ekonomikas ministrija un Latvijas Darba devēju konfederācija
iepazīstināja ar pašlaik pieprasītāko profesiju sarakstu, kā arī
ar nākotnē paredzamo pieprasītāko profesiju sarakstu atbilstoši
tautsaimniecības attīstības tendencēm un darba tirgus
piedāvājumam.
Izglītības un zinātnes ministrijas, Profesionālās izglītības
attīstības aģentūras, Profesionālās izglītības centra un
Profesionālās izvēles valsts aģentūras (Labklājības ministrijas
iestāde) pārstāvji informēja par atbalstu profesionālās
orientācijas un karjeras izglītības ieviešanai izglītības
sistēmā. Izglītības un zinātnes ministrijas iestādes izglīto
pedagogus, kas organizē karjeras izglītības pasākumus saskaņā ar
valsts izglītības standarta prasībām, koordinē pedagogu
tālākizglītību. Savukārt Labklājības ministrijas iestādes veic
iedzīvotāju profesionālo konsultēšanu un organizē konsultantu
tālākizglītību.
Tikšanās dalībnieki konstatēja, ka par darba tirgus
institucionālo analīzi ir atbildīgas daudzas iestādes –
Izglītības un zinātnes ministrija (organizē darba tirgus
attīstības un darbaspēka pieprasījuma izpēti un izglītojamo
profesiju orientāciju; koordinē profesionālās izglītības
īstenošanā un profesionālās kvalifikācijas piešķiršanā iesaistīto
institūciju darbību, kā arī veicina pieaugošo neformālās
izglītības attīstību), Ekonomikas ministrija (sagatavo pārskatus
par valsts ekonomisko stāvokli un izstrādā tautsaimniecības
attīstības prognozes; koordinē Latvijas nacionālā nodarbinātības
plāna izstrādi un īstenošanu), Labklājības ministrija (izstrādā
valsts politiku bezdarba samazināšanā; piedalās nodarbinātības
politikas izstrādāšanā un profesionālās orientācijas sistēmas
pilnveidošanā), Nodarbinātības valsts aģentūra (analizē un
prognozē darba tirgus konjunktūru). Darba grupas locekļi bija
vienisprātis, ka nepieciešams precizēt iesaistīto institūciju
kompetenci un atbildību.
Valsts nodarbinātības aģentūras speciālisti darba grupas locekļus
iepazīstināja ar aptaujas “Absolventa dzīves gaita” anketas
papildināto projektu. Anketas mērķis – izzināt iemeslus, kāpēc
izglītības iestādes absolvents nevar atrast darbu.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments