Par stingrākiem ierobežojumiem sēra saturam flotes degvielā
Procedūra:
koplēmums, otrais lasījums
Debates: 2005.gada 12.aprīlī
Balsojums: 2005.gada 13.aprīlī
Eiropas Parlaments 13.aprīlī
nobalsoja par S.M.Hassi ziņojumu, otrajā lasījumā izskatot
direktīvas projektu, kas paredz noteikt stingrākus ierobežojumus
sēra saturam flotes degvielā visā Eiropā. Koplēmuma procedūrai ar
šo balsojumu vajadzētu beigties, jo neformālās sarunās, kas
notika kopš ziņojuma projekta pieņemšanas Vides komitejā marta
vidū, deputāti atraduši kompromisu ar Padomi.
Komitejas līmenī pieņemtajā ziņojumā Parlaments atkārtoja
iepriekšējā sasaukuma laikā izteiktās (2003.g.) pirmā lasījuma
prasības, kas atšķīrās no Padomes kopējas nostājas, tai paredzot
pieļāvīgākās normas sēra satura ierobežojumiem un ieviešanas
termiņiem.
Likumprojekta mērķis ir samazināt sēra dioksīda emisiju, lai
samazinātu kuģu degvielas radīto piesārņojumu. Direktīva noteiks
1,5% kā maksimālo daudzumu sēra dioksīdam degvielā līdz
2007.gadam (2 gadus pēc stāšanās spēkā). Tas attieksies uz visu
floti, kas kuģo Baltijas jūrā, Ziemeļu jūrā un Lamanšā, kā arī
visiem tiem pasažieru kuģiem, kas ir ceļā no ES ostām vai uz tām.
Atsevišķās zonās maksimālais pieļaujamais sēra īpatsvars degvielā
būs 0,5%.
Pirmajā lasījumā Parlaments attiecībā uz ieviešanas termiņiem
prasīja stingrākus noteikumus, nekā paredzēts Komisijas
likumprojektā, un papildināja direktīvu ar ieviešanas otro posmu.
Vides komiteja savā 15.marta sēdē prasīja ieviest vēl zemākus
maksimālos līmeņus sēra saturam flotes degvielā — līdz 2010.gada
janvārim tā daudzums nedrīkstēs pārsniegt 0,5% visiem kuģiem, kas
kuģo Baltijas un Ziemeļu jūrās un Lamanšā, un pasažieru kuģiem
pārējos ES ūdeņos. Komiteja vēlējās, lai kopš 2014.gada 0,5%
ierobežojums attiektos uz pilnīgi visiem kuģiem arī pārējos ES
ūdeņos.
Latvijas deputāts Aldis Kušķis Eiropas Tautas partijas un Eiropas
Demokrātu grupas vārdā izteicās pret šo prasību, atgādinot par
risku, ka izpildei var nebūt pieejama atbilstoša degviela,
pieaugs jūras transporta izmaksas salīdzinājumā ar citiem
transporta veidiem, kas nozares pārstāvjus Eiropā pakļaus sīvai
konkurencei.
Darbā pie šīs direktīvas Parlaments sekoja iepriekšējā sasaukuma
deputātiem — viņu pilnvaru laikā ES nolēma samazināt sēra
dioksīda saturu autotransporta degvielā. Rezultātā no 1999.gada
līdz 2000.gadam sēra dioksīda emisijas daudzums uz sauszemes 15
ES dalībvalstīs samazinājās aptuveni par 60%, un līdz 2010.gadam
sagaidāms samazinājums par 75 – 80%. Turpretim piesārņojums, ko
rada jūras transports, pēdējos desmit gados ES ūdeņos ir
pieaudzis par 30%. Sēra saturs dažos jūras transporta veidos
degvielas var sasniegt 300 reizes augstāku sēra īpatsvaru nekā
kravas auto.