Sabiedrības greizais spogulis
Bieži ir gadījumi, kad bērnu pamet nevis fiziski, bet emocionāli Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Nesen mūs satrieca ziņa par desmit gadus veca zēna pašnāvību kādā Latvijas lauku nostūrī. Viņa māte bija alkoholiķe, zēns dzīvoja ļoti trūcīgos apstākļos pie vecvecākiem. Viņa bērnība nebūt nebija saulaina.
2003.gada 1.janvārī Latvijā pēc bāriņtiesu un pagasttiesu atzinuma bija 9794 sociāli nelabvēlīgas ģimenes, kurās auga 18 938 bērni. Aiz šiem skaitļiem ir konkrēti bērnu likteņi, viņu dzīves, kas nav no tām saldākajām. Kā “Latvijas Vēstnesim” skaidro Bērnu un ģimenes lietu ministrijas Bērnu tiesību aizsardzības departamenta direktore Laila Rieksta-Riekstiņa, par nelabvēlīgām uzskatāmas tās ģimenes, kurās vecāki apzināti un ļaunprātīgi nerūpējas par bērnu, netiek apmierinātas viņa pamatvajadzības un tiek pieļauta vardarbība.
Tikai daļa ģimeņu uzskatāmas par trūcīgām
Kā uzsver L.Rieksta-Riekstiņa,
nabadzība pati par sevi nekādā gadījumā nav pazīme, ka ģimene
būtu nelabvēlīga. Civillikumā noteikts, ka vecākiem ir pienākums
par bērnu rūpēties samērā ar savu mantisko stāvokli. Mazturīga
ģimene, ja tā savu iespēju robežās rūpējas par saviem bērniem, ir
sociālās palīdzības dienesta kliente, bet tā nav bāriņtiesas vai
pagasttiesas redzeslokā. Arī pašlaik no bāriņtiesu uzskaitē
esošajām ģimenēm tikai viena daļa ir uzskatāmas par trūcīgām.
Tomēr zināma saikne pastāv. Jo bieži ģimene ir nabadzīga tāpēc,
ka tā ir nelabvēlīga, piemēram, abi vecāki pārmērīgi lieto
alkoholu.
Lai gan tūlīt pat jāpiebilst, ka ir ne mazums gadījumu, kad
cilvēki sākt dzert aiz izmisuma, piemēram, bezdarba mākti. Šie
jautājumi ir cieši savijušies kopā, jo alkoholisms nav tikai
fizioloģiska kaite, bet pirmām kārtām sociāla slimība. Bieži
grūti saprast, kur cēlonis un kur sekas kādas ģimenes postam un
nelaimei. Tādēļ, kā stāsta L.Rieksta-Riekstiņa, pagasttiesas un
bāriņtiesas sadarbībā ar sociālo dienestu izvērtē katru konkrēto
gadījumu, profesionāli diagnosticējot, kāda palīdzība vispirms
ģimenei nepieciešama. Protams, bērns jūtas nelaimīgs un nomākts
vidē, kurā tik daudz problēmu un nelaimju, taču viņa izņemšana no
ģimenes ir pēdējais solis, kas tiek sperts tikai tad, ja,
atrodoties vecāku uzraudzībā, tiek apdraudēta bērna dzīvība un
veselība. Tomēr pamatmērķis ir atveseļot ģimeni, lai bērnam
nebūtu jādodas uz aprūpes institūcijām.
Bērna pamešana novārtā arī ir vardarbība
Jautāta, kas visnotaļ pārtikušu,
vidusšķirai piederošu ģimeni padara par sociāli nelabvēlīgu,
L.Rieksta-Riekstiņa atbild – vardarbība pret bērnu, gan fiziska,
gan emocionāla. Diemžēl saviem bērniem pāri dara arī vecāki ar
visnotaļ labu izglītību. Šādā ārēji labvēlīgā ģimenē pamanīt
vardarbību ir ļoti grūti. Pirmie, kas to var izdarīt, ir
bērnudārzu audzinātāji, skolotāji, skolas ārsti. Simptomi var būt
ļoti dažādi. Viens bērns kļūst kluss, apātisks, sevī noslēdzies,
cits izturas nepamatoti agresīvi. Tādēļ pirmais, kam jāpievērš
uzmanība, ir krasas pārmaiņas bērna uzvedībā, kas vedina jautāt:
kāpēc? Te gan jāprasa, cik pedagogi ir izglītoti un spējīgi
atpazīt vardarbību, vai bieži pārmaiņas uzvedībā netiek
norakstītas uz pubertātes vecumu. Departamenta direktore stāsta,
ka pagājušajā gadā ministrija īstenoja lielu projektu visā
Latvijā, mācot speciālistus, kā atpazīt vardarbību.
L.Rieksta-Riekstiņa stāsta, ka diemžēl bijuši gadījumi, kad
pedagogi zinājuši par vardarbību ģimenē, taču nav ziņojuši. Jo
īsti nav bijis skaidrs, kur jāvēršas un vai tas vispār ir viņu
pienākums. Vēl joprojām sabiedrībā valda uzskats, ka “stingrāka
roka vēl nevienam bērnam nav kaitējusi” un vecāki jau mīl savu
bērnu un audzina, kā prot. Ierēdne min, ka, pārbaudot bērnudārzu
audzinātājus, kļuvis skaidrs, ka daudziem Bērnu tiesību
aizsardzības likums ir sveša lieta. Jaunie likuma grozījumi
paredz izdot Ministru kabineta noteikumus, kuros būtu noteikts,
kādiem speciālistiem ir obligāti jāzina Bērnu tiesību
aizsardzības likuma normas. Tāpat svarīgi būtu attiecīgo nozaru
studentiem mācību programmā iekļaut ne tikai zināšanas par bērnu
tiesībām, bet arī to, kas darāms situācijā, kad viņi praksē redz
šo tiesību pārkāpumus.
Otra problēma vidusslāņa ģimenēs bez vardarbības ir bērna
pamešana novārtā, viņa emocionālo vajadzību ignorēšana. Ne velti
daudzu skolu skolotāji sūdzas, ka vecāku sapulces apmeklē tikai
neliels procents tēvu vai māšu. Protams, tam visam ir objektīvi
iemesli: aizņemtība darbā, pelnot naudu, aizvien biežāk ģimenēm
ir kredītsaistības, kas neļauj ne mirkli atslābt.
L.Rieksta-Riekstiņa, piekrītot, ka galvenais cēlonis vecāku
nevaļai meklējams sociāli ekonomiskajos apstākļos, tomēr uzsver,
ka te runa ir arī par katra cilvēka vērtībām un
prioritātēm.
Bērniem, kuri tiek pamesti emocionāli, ir lielāks risks nonākt
dažādu apreibinošu vielu un azartspēļu atkarībā. Atkarība no
azartspēlēm pārsvarā raksturīga bērniem tieši no pārtikušām
ģimenēm. Bieži vien bērni, meklējot mīlestību, kuru nesaņem
ģimenē, uzsāk agru dzimumdzīvi, kas noved pie dažādām saslimšanām
vai nevēlamas grūtniecības. Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta
Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskolas “Attīstība”
lektore Daina Vanaga, liela problēma ir novārtā pamestie bērni,
kuru vecāki devušies peļņā uz ārzemēm. Kā liecina kādas studentes
pētījums, vienā no Rēzeknes skolām 30 bērniem vecāki ir darbā
ārvalstīs. Bērnus pieskata vecvecāki, radi, pat draugi. D.Vanaga
šos vecākus nevaino, sakot, ka patiesā vaina slēpjas sociāli
ekonomiskajos apstākļos un lielajās reģionālajās atšķirībās. Bet
brauktgribētājiem viņa tomēr iesaka par to informēt sociālos
darbiniekus un bāriņtiesu. Tā būs drošāk gan pašiem, gan
bērniem.
Lai nepieļaujam nabadzības atražošanu
Liels risks izveidot sociāli
nelabvēlīgu ģimeni ir jauniešiem, kas nāk no aprūpes
institūcijām. Tādēļ ministrija daudz strādā, lai izveidotu
atbalsta ģimeņu tīklu. Tās ir ģimenes, kas nevar adoptēt bērnu,
taču labprāt ļautu bērnunamu bērniem viesoties pie sevis
brīvdienās un skolu brīvlaikos. Bērniem tā būtu iespēja redzēt,
ko nozīmēt dzīvot ģimenē, kā tā funkcionē, pārliecināties, ka nav
kāds mistisks “saimnieks”, kas gatavo ēst un mazgā traukus, bet
pašiem vien tas jādara. L.Rieksta-Riekstiņa stāsta, ka daudz kas
atkarīgs tieši no aprūpes institūcijas administrācijas
attieksmes, jo ir bērnunami, kur gandrīz visiem bērniem
sameklētas atbalsta ģimenes, bet citur šādu ģimeņu vispār
nav.
Runājot par to, kas būtu maināms pašās institūcijās, L.
Rieksta-Riekstiņa stāsta, ka Latvijā darbu sācis “Latvijas
balzama” izveidotais Šeflera labdarības fonds un viens no tā
darbības mērķiem ir celt bērnunamos strādājošo kvalifikāciju. Ar
tā atbalstu un sadarbībā ar Rīgas domes Labklājības departamentu
Latvijas Universitātē pēc īpaši izstrādātas programmas jau sākusi
mācības pirmā bērnunamu darbinieku grupa.
Viena no lielākajām problēmām ir nabadzības atražošanās, tas
nozīmē, ka maznodrošinātu, nelabvēlīgu ģimeņu bērniem pieaugot ir
risks pašiem izveidot šādu ģimeni. Gan tādēļ, ka neko citu nav
redzējuši, gan tādēļ, ka nav ieguvuši izglītību un nespēj atrast
sev darbu. Jā, pamatskolas izglītība visiem bērniem ir bezmaksas.
Pašvaldības pienākums ir nodrošināt mazturīgo ģimeņu bērnus ar
mācību grāmatām. Taču tā ir tikai praktiskā puse.
L.Rieksta-Riekstiņa uzsver, ka nabadzība cieši saistīta ar
sociālo atstumtību. Visbiežāk jau bērni neiet uz skolu nevis
tāpēc, ka nav ko vilkt mugurā, bet gan tāpēc, ka kautrējas no
savas nabadzības un jūtas diskomfortā pārtikušāko bērnu vidū.
Protams, ir arī ģimenes, īpaši laukos, kur bērniem nav, piemēram,
silto ziemas zābaku.
Taču ar sociālā dienesta palīdzību šīs lietas varētu risināt. Bet
pati lielākā problēma ir tā, ka vecāki ir tiktāl izolēti no
sabiedriskās dzīves, ka nemaz nezina, ka var vērsties pēc
palīdzības, ka viņiem ir tādas tiesības. Liela daļa šo ģimeņu
nemaz nav dzirdējušas par sociālās palīdzības dienestiem.
Jautāta, kā pārraut šo nabadzības burvju apli, kurā saslēgtas
vairākas paaudzes, ierēdne atbild – tikai ar profesionālu sociālo
darbu. Kā stāsta Daina Vanaga, situācija pirms dažām dienām
televīzijā rādītajā sižetā, kad māte ar vairākiem mazgadīgiem
bērniem dzīvoja antisanitāros apstākļos dārza mājiņā, ir pilnīga
sociālā darbinieka kompetence. Pašvaldības sociālajam dienestam
bija jābūt informētam, ka no dzīvokļa izlikta mazturīga ģimene,
kurā ir mazgadīgi bērni, un bija jārisina šī situācija.
Labklājības ministrija ir izstrādājusi “Profesionālā sociālā
darba attīstības programmu no 2005. līdz 2011.gadam”, kurā
galvenokārt akcentēts darbs ar ģimeni. Valsts no savas puses
sociālos darbiniekus, kas strādā ar ģimenēm, iecerējusi finansēt
ar 100 latiem papildus pašvaldības noteiktajai algai (sīkāk “LV”
31.03.2005.). Te gan jāsaka, ka 38 pašvaldībās vēl joprojām nav
ne sociālā dienesta, ne sociālā darbinieka. L.Rieksta-Riekstiņa
uzskata, ka panākt, lai 99,9% skolas vecuma bērnu to arī
apmeklētu, iespējams, vienīgi sadarbojoties skolai, bāriņtiesai,
sociālajam darbiniekam un ģimenei.
Pašlaik tiek izstrādāts apjomīgs Bērnu un ģimenes lietu
ministrijas iniciēts projekts “Riska faktoru novērtēšanas
kritēriji nelabvēlīgās ģimenēs”. Tā ietvaros paredzēts izglītot
800 pašvaldību sociālos un bāriņtiesu darbiniekus 26 Latvijas
rajonos un 5 Rīgas pilsētas izpilddirekcijās. D.Vanaga min, ka
galvenie riski nelabvēlīgas ģimenes izveidei ir sociāli
ekonomiskie apstākļi un vide, vecāku negatīvā personīgā pieredze,
vecāku devianta (no latīņu val. deviatio – novirzītība no
sabiedrībā pieņemtajiem tikumiskajiem standartiem) uzvedība,
saspringtas vecāku savstarpējās attiecības (īpaši ja viens nav
bērna bioloģiskais vecāks). Augstskolas pasniedzēja stāsta, ka
darbs ar riska ģimeni sākas brīdī, kad par to tiek saņemta
informācija – vai nu no skolotājiem, vai policijas, vai
kaimiņiem, pārbaudīti tiek arī anonīmi ziņojumi. Tad tiek
iekārtota klienta lieta, kurā apkopo un vāc aizvien jaunu
informāciju, līdz iespējams definēt ģimenes galveno problēmu, kas
būtu jārisina pirmām kārtām.
Ļoti grūti strādāt ar alkoholiķiem, kuri nevēlas ārstēties. Bieži
nav citas izejas, kā izņemt bērnu no šādas ģimenes. Taču, kā
stāsta D.Vanaga, tas nereti ir ļoti nopietns katalizators, lai
vecāki piekristu ārstēties, vai nu apmeklējot pašpalīdzības
grupas, vai atrodoties stacionārā. Viņa arī pieļauj, ka varbūt
nepieciešams pastiprināti apgūt prasmes tieši darbam ar no
alkohola atkarīgajiem. Viens no sociālā darbinieka galvenajiem
pienākumiem ir motivēt klientu mainīties un pēc tam, jau aicinot
talkā citus speciālistus, palīdzēt viņam to izdarīt. D.Vanaga ir
pārliecināta, ka, sociālajiem darbiniekiem kļūstot aizvien
profesionālākiem (no 2008.gada 1.janvāra viņiem ir obligāta
augstākā izglītība savā specialitātē), nelabvēlīgo ģimeņu skaits
varētu sarukt. Ar noteikumu, ka līdztekus tomēr notiek reģionālo
atšķirību mazināšanās un parādās iespējas atrast darbu arī
laukos.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv