Ar brīvdomības un brīvības zīmolu
1. Vēsturnieks virpotāja virsvalkā
Virpotājs Kārlis Reimanis (pirmais no kreisās) ar darbabiedriem Rīgas radiorūpnīcā Foto no K.Reimaņa personīgā arhīva |
Bija iecerēts mūžu veltīt dzimtenes vēstures nopietnai pētniecībai. Nesanāca. Un ne jau censoņa vainas dēļ. Notika vēl ļaunāk – studenta un žurnālista Kārļa Reimaņa vārdu ierakstīja slepenā cenzūras dokumentā starp tām personām, kuras Latvijas presē, radio un televīzijā trīs gadu desmitus liedza pat pieminēt.
Tiesa, tā bija laime nelaimē. Vēl dažas vasaras agrāk staļinisti pretestības asnus aplauza bez mīkstčaulības, vadoties no sava vadoņa norādījumiem: “Ir cilvēks – ir problēma, nav cilvēka – nav problēmas.” Pēc tirāna nāves visus brīvdomātājus aiz dzeloņstieplēm vai pie sienas vairs nelika. Kaut pēctecība skaidri redzama: ir vārds – ir problēma, nav vārda – nav problēmas.
Sods par atklātu valodu
Viss sākās ar kādu garu, faktiem
un pārdomām pilnu vēstuli.
Autors 1957.gada 16.martā to sacerēja krievu valodā un ierakstītā
sūtījumā iesniedza pastā, norādot adresi: Maskavā, laikraksta
“Pravda” redakcijā. Būtībā vēstule bija sūdzība par komunistu
politiku un tās augstākajiem pārraugiem Latvijā. Tālab Kārli
Reimani pārsteidza aicinājums uz kompartijas centrālkomiteju Rīgā
pie sekretāra Arvīda Pelšes. Uz vietvalža rakstāmgalda viņš
ieraudzīja savu rokrakstu. Stūrī kāds krievu mēlē bija uzšņāpis
rezolūciju: “Biedram Kalnbērziņam: noskaidrot!”
Pie šīs tikšanās vēl atgriezīsimies.
Pēc tam viss it kā norima, dzīve turpināja savu gaitu.
1959.gada pašā vasaras karstumā 7. un 8.jūlijā Rīgā slēgtā sēdē
pulcējās Latvijas kompartijas centrālkomiteja savā VII plēnumā.
To, ka šajā sanākšanā galvenajā ziņojumā citēta arī viņa pirms
diviem gadiem rakstītā vēstule, Kārlis Reimanis uzzināja daudz,
daudz vēlāk.
Lūk, ko toreiz cita starpā teica toreizējais Latvijas kompartijas
vadītājs Jānis Kalnbērziņš: “Visaktuālāk – nacionālistiskā garā –
šajā jautājumā izteicās b. Reimanis – laikraksta “Padomju
Jaunatne” literārais līdzstrādnieks. Vēstulē, ko viņš nosūtīja
laikrakstam “Pravda”, bija teikts: “Izbrīnu rada arī dažas
iezīmes Latvijas industrializācijā. Pie mums dibina virkni lielu
uzņēmumu, kuriem itin visu atved no Krievijas: iekārtas,
inženierus, strādniekus un izejvielas. Produkciju arī aizved turp
– atpakaļ. Jājautā – kāda jēga ir radīt nacionālās republikas
teritorijā tādas rūpnīcas, ja nu vienīgi palielināt krievu
iedzīvotāju skaitu, lai tie būtu vairākumā, un tad kādā jaukā
dienā, balstoties uz šo vairākumu, paziņot par nacionālās
savienotās republikas likvidēšanu.”
Tie ir politiski kaitīgi, buržuāziski nacionālistiski
uzskati.”
Tiktāl izvilkums no Jāņa Kalnbērziņa ziņojuma 1959.gada
7.jūlijā.
Sekas nebija ilgi jāgaida. Drīz vien “Padomju Jaunatnes”
redaktors Kristaps Kaugurs paziņoja, ka viņš ir spiests Kārli
Reimani atlaist no darba.
Tiesa, arī pašam redaktoram drīz nācās pieredzēt to pašu – zaudēt
amatu un turpmāko mūžu pelnīt iztiku nelielā resora avīzītē.
1959. gada jūlija politiskā salna koda nesaudzīgi.
Kas notika ar Kārli Reimani?
Prasība pēc nožēlas raksta
Ir 2005.gada marta nogale. Divatā
ar mitekļa saimnieku valodojam kādā no Pļavnieku daudzstāvniecēm,
kur izbūvēti tikai vienistabas dzīvokļi. Nams bijis domāts
atvaļinātajiem padomju virsniekiem, bet jumts virs galvas
līdztekus ticis vēl dažam, kam ar armiju nekad nav bijis nekāda
sakara.
Aiz loga pavasara saule strauji placina kupenas, bet iepriekšējā
nedēļā Kārlis Reimanis vēl paguvis paviesoties pie draudzenes
Baldonē un izslēpoties pa turienes pakalniem. Apskaužams
dzīvesspars, ja zināms, ka sarunu biedrs nācis pasaulē 1922.gadā.
Taču uz slēpošanu viņš bijis nadzīgs arī agrāk – abi esam
raudzījušies viena ugunskura liesmās ne tikai Latvijā, bet arī
aiz polārā loka, krājot ceļojuma iespaidus. Kopš tiem laikiem
esam uz tu.
– Kā tava dzīve iegrozījās pēc tam, kad zaudēji vietu “Padomju Jaunatnē”?
– Darbu pat nemeklēju. Jau
iepriekš man bija noslēgts līgums ar izdevniecību par rakstu
krājuma “Cilvēki un dievi” sastādīšanu. Redakcijā blakuspeļņai
neatlika vaļas, nu varēju ķerties klāt. Dabūju arī avansu uz
nododamā krājuma rēķina. Pēc mēneša vai mazliet vēlāk mani
izsauca pie sevis kompartijas centrālkomitejas propagandas daļas
vadītājs Ivans Veselovs. Nebiju kompartijas biedrs, tomēr
gāju.
Aicinātājs tēloja nezinīti, šķita pārsteigts, kad teicu, ka vairs
nestrādāju redakcijā. Bet tad pārgāja pie lietas: manā darbā
bijušas kļūdas, tas tagad esot jāatzīst un nodarītais jānožēlo.
Vilināja: “Nāciet ar mums, un jūs gaida mirdzoša nākotne!” Teicu,
ka padomāšu, tomēr skaidru atbildi nedevu. Bet sevī nospriedu:
nē, to es nedarīšu, nekāda nožēlas raksta nebūs. Vēlāk vārdos
atzinu, ka zināmas kļūdas esmu pieļāvis. Taču paliku pie tā, ka
visur vadījos no kompartijas dokumentiem un norādījumiem. Tas nu
varasvīriem nekādi nederēja.
Pagāja vēl kāds laiks. Strādāju pie rakstu krājuma un gatavojos
kārtējam eksāmenam, jo neklātienē studēju vēsturi Latvijas Valsts
universitātē. Ivans Veselovs aicināja pie sevis vēlreiz. Neesot
pieļaujams, ka es nekur nestrādājot. Ko teiktu, ja man piedāvātu
darbu laukos? Atbildēju: nav iebildumu, no laukiem taču esmu
nācis. Vienīgi vajadzētu pagaidīt, kamēr pabeidzu augstskolu, jo
provincē apvienot darbu ar studijām nebūs iespējams. Tāda atbilde
viņu apmierināja.
– Kā pēc padzīšanas no redakcijas veidojās tavas attiecības ar bijušajiem darbabiedriem?
– Nekādu tikšanos vai pārrunu
nebija. Reiz gan nejauši sastapos ar kolēģi Viesturu Vēju. Viņš
interesējās, vai nav vajadzīga nauda, un bilda, ka avīžnieki ir
gatavi sniegt palīdzību jebkurā brīdī. Tātad spriests par mani
bija. Atteicu, ka neko nevajag. Iztiku no nelieliem iekrājumiem.
Un negribēju zaudēt arī pašlepnumu.
Tomēr labi sapratu, ka jebkāda intelektuāla nodarbošanās man
turpmāk būs liegta.
Kārlis Reimanis 1960.gadā Foto no K.Reimaņa personīgā arhīva |
Radio spararata ražotājs
– Bez darba palikt tev tomēr neļāva?
– Nākamreiz ar mani kompartijas
centrālkomitejā jau runāja tikai kādas instruktores līmenī un
tirdīja, kāpēc nekur nestrādāju. Pēc tam paziņoja – man jādodas
uz Rīgas Radiorūpnīcu un jāpiesakās tieši pie direktora. Mani
iekārtošot darbā pēc turieniešu ieskatiem.
Rūpnīcā acīmredzot viss jau bija saskaņots. Pavēstīja – esmu
norīkots Mehānikas cehā par virpotāju. Iebildu, ka no virpošanas
neko nejēdzu. Iemācīšot. Saņēmu strādnieka virsvalku, bija
jāizlasa kāda instrukcija par darba drošību un jāparakstās, ka ar
to esmu iepazīstināts. Sākumā biju māceklis, pēc tam piešķīra
zemāko – 1.virpotāja kategoriju. Toreiz ražoja lielizmēra
radiouztvērējus. Lai vieglāk noregulētu uz raidstacijas viļņa,
aparātos bija iemontēts pasmags spararats. Tieši šīs metāla
detaļas man bija jāvirpo. Pēc dažu mēnešu darba iedeva 2.
kategoriju. Pienākumi tie paši, tikai algā bija kādi rubļi
vairāk.
Tad pienāca izsaukums no augstskolas, ka jāņem atvaļinājums, jo
jāsāk strādāt pie diplomdarba. Mana tēma bija “Arveds Švābe.
Pagasta vēsture”. Toreiz A.Švābe vēl nebija galīgi noliegts un
pataisīts par reakcionāru.
Uzrakstīju diplomdarbu, pēc tam bija gatavošanās valsts
eksāmeniem. Galva kūpēja, kā strādāju. Spriedzes dēļ arī savus
cirtainos matus pazaudēju, krita laukā kušķiem. Toreiz apjautu,
cik milzum daudz var padarīt, ja strādā metodiski ik dienu, tā
tapuši lielie zinātniskie darbi.
– Arī par tavu attieksmi pret studijām stāsta leģendas...
– Sāku studēt 1949., pabeidzu
1961.gadā. Kāpēc tik ilgi? Man bija pašam sava metode: ik sesijā
liku vienu vai dažus eksāmenus. Bet tad priekšmetu zināju līdz
pamatiem, varēju kā līdzīgs ar līdzīgu runāt ar pasniedzēju.
Iespējams, reizēm zināju pat vairāk, jo mācoties liku lietā arī
vācu valodu. Tā studējot, sakrājās mācību parādi. Lai pilnīgāk
apgūtu vielu, lūdzu mani uz laiku atskaitīt. Neslēpu, ka tas
nepieciešams zināšanu padziļināšanai – studēšu filozofijas
vēsturi un latīņu valodu. Uzskatīju, ka bez šo kursu kārtīgas
apguves Latvijas vēstures pētniecībā nav ko iesākt, jo daudzi
senie avoti taču ir latīņu mēlē. Pārnācu mājās no rektorāta ar
latīņu valodas gramatikas grāmatu padusē. Jāatzīst, man šī valoda
iepatikās – tik skanīga, skaidra. Pēc divi gadiem Annu Rātu
uzrunāju latīņu mēlē, paziņojot, ka esmu ieradies kārtot
eksāmenu. Pasniedzēja atvainojās – viņa gan mācot šo priekšmetu,
tomēr sarunāties latīņu valodā nevarēšot. Bet eksāmens notika.
Tulkoju tekstu no kādas viduslaiku hronikas, skaidroju latīņu
valodas gramatikas likumības. Varu teikt: tā bija manu studiju
zvaigžņu stunda.
Vēlāk gan izrādījās, ka šīs zināšanas vajadzīgas tikai man pašam,
likt tās lietā citur nebija iespēju.
Līdzīgi norisa arī eksāmens filozofijas vēsturē pie pasniedzēja
Pētera Laizāna, žēl, ka viņš nupat aizgājis aizsaulē. Es taču bez
visa cita biju oriģinālā lasījis Nīči, Šopenhaueru, Špengleru,
autorus, kas tolaik Padomju Savienībā bija aizliegti.
Atvadas no spožas nākotnes
– Pret grāmatām svešvalodās laikam tomēr izturējās saudzīgāk, kaut daudz ko izšķīra bibliotēkas vadītāja attieksme.
– Taču pa 12 gadiem pamazām un ar
lielām sirdssāpēm nācu pie slēdziena, ka manas pūles studijās un,
galvenais, cerības, ka varu izveidoties par nopietnu Latvijas
vēstures pētnieku, izgaist. Jo kļuva skaidrs, ka padomju
apstākļos Latvijas vēsture nevar būt zinātne – tā tiek pielāgota
kompartijas lēmumiem un direktīvām. Pirmo reizi man tas visā
tiešumā atklājās, kad nāca klajā Georga Lībermaņa grāmata
“Jaunlatvieši. No latviešu ekonomiskās domas vēstures”. Tad
izraisījās milzīgs skandāls. To vainagoja kompartijas
centrālkomitejas lēmums, ka par jaunlatviešiem jāspriež tikai tā,
nevis kā citādi. (Plašāk par to ”LV” 14. un 18.09.2001. “Kā
jaunlatvieši neļāva tikt pie Ļeņina prēmijas”.) Kādi tur vairs
pētījumi? Domāju: ko ar šādām izredzēm es darīšu Latvijas
vēsturē? Sapratu, ka savu dzīvi vienkārši izmuļķošu.
Tomēr manu attieksmi pret studijām bija ievērojuši arī citi.
Valsts eksāmenu komisiju vadīja nākamais akadēmiķis Aleksandrs
Drīzulis. Manuprāt, šis vēsturnieks bija ciniķis – viņš labi
zināja, kas noticis, paša tēvu arī noslepkavoja staļinisti, bet
rakstīja tā, kā prasīja partija un valdība.
Mani uzrunāja Vasilijs Dorošenko, aicinot nākt darbā uz Vēstures
institūtu: “Mēs tevi uzreiz pieņemsim par zinātnisko
līdzstrādnieku, tūlīt varēsi sākt strādāt pie disertācijas...”
Viņš zināja manu dzīvesgājumu, tātad priekšlikums bija svērts un
apspriests. Arī pasniedzējs Heinrihs Strods mudināja izšķirties
par labu vēsturei.
Tomēr sapratu, ka šajā iekārtā nekad nebūs iespējams vēsturē
strādāt tik brīvi un neierobežoti, kā to, piemēram, var ķīmijā
vai botānikā. Nosēdēt mūžu arhīvos un rakstīt pasūtījuma darbus,
par ko skaidri zini, ka tie būs makulatūra? Aleksandrs Drīzulis
un Jānis Krastiņš tā darīja.
No otras puses – sapratu, ka materiālā ziņā man tiek piedāvāts
tas, ar ko kārdināja Ivans Veselovs. No spožas nākotnes es
atteicos.
Vai šī izšķiršanās bija pareiza?
Vadījos no savas sirdsapziņas. Un nenožēloju to. Nenožēloju,
nē!
Ja izraudzītos konformismu, iepriekšējie izlēcieni man būtu
piedoti. Akadēmiķis Kārlis Reimanis ar sirmu, nē, pliku galvu,
tagad sēdētu turpat, kur Vilis Samsons.
Tādu ceļu es negribēju iet.
Atgriezos rūpnīcā. Piespraudu augstskolas absolventa rombu pie
strādnieka virsvalka un devos pie virpas.
Andris Sproģis, “LV”
Turpinājums sekos