Holandes Zelta laikmets Rīgas pilī
Jans Porselliss. Vētrainā jūra No Ārzemju mākslas muzeja kolekcijas |
Latvijas Ārzemju mākslas muzejā Rīgas pilī no 15.aprīļa līdz 5.jūnijam ir atvērta Holandes Zelta laikmeta glezniecības un grafikas izstāde “Ainava”, kas noslēdz četru izstāžu ciklu. Tas devis vispusīgu ieskatu holandiešu mākslas kolekcijā, kas ir lielākā Baltijā un viena no bagātākajām ārpus Nīderlandes.
Kā saka muzeja direktore Daiga Upeniece, par šo izstādi savās mājas lapās ziņo Nīderlandes Mākslas vēstures institūta dokumentācijas centrs un starptautiskais holandiešu un flāmu mākslas kuratoru konsīlijs CODART, jo tas ir notikums, kas interesē visu Eiropu.
Projekta gaita
Holandes Zelta laikmeta mākslas
izstāžu ciklu 2002.gadā ievadīja Adriāna van Ostades grafikas
darbu ekspozīcija. Sevišķi plašu publicitāti iemantoja 2003.gada
izstāde “Ar Rembranta vārdu”, kurā bija 12 oriģinālie oforti no
muzeja kolekcijas un 44 Rembranta darbu atdarinājumi, kopijas un
viltojumi, kas tapuši laika posmā no 17. līdz 19.gadsimtam. Lielu
interesi izraisīja 2004.gada izstāde “Dzīvnieki Holandes grafikā
un glezniecībā”.
Nule atklātā izstāde ir īpaša, jo ainavu glezniecību uzskata par
pašu lielāko holandiešu mākslas vērtību.
Muzeja lielā un daudzpusīgā kolekcija devusi iespēju izveidot
ekspozīciju, kas skatītājus iepazīstina ar slaveniem šā žanra
meistariem, ar nacionālā kolorīta un stila veidošanos 16.gadsimta
beigās un uzplaukumu 17.gadsimtā. Pārstāvēti visi galvenie
holandiešu ainavu glezniecības virzieni.
Ekspozīcija izkārtota piecās tematiskās grupās. Izstādē ir ap
sešdesmit gleznu un divdesmit grafikas darbu.
Zelta laikmeta zelta stīga
Izstādes kodolu veido
koloristiskām vērtībām bagātā lokālā ainava jeb tā sauktie mazie
holandieši, ko uzskata par Zelta laikmeta zelta stīgu. Daiga
Upeniece: “Šīs nelielās glezniņas nav radītas pilīm. Tās radītas
holandiešu mājām, jo tai laikā Holandes ļaudis, tāpat kā pērkam
maizi un sadzīvei nepieciešamās lietas, pirka arī gleznas. Katra
holandieša mājā bija kāda glezna. Visa tauta cienīja šo
glezniecību, un tā līdz ar to izauklēja fantastiskus
talantus.”
Ar gleznu “Klinšainā ainava” pārstāvēts Esiass van de Felde,
viens no lokālās ainavu glezniecības skolas aizsācējiem. Viņš
darbojās Hārlemā, kas izauklējusi daudzus talantus, un vēlāk Hāgā
kļuva par galma mākslinieku. Hārlemā strādāja arī Klāss Molenārs,
kas gleznojis dabas un sadzīves ainas. Viens no vadošajiem
holandiešu ainavistiem, kura vārds saistīts ar Hārlemu, ir Pīters
de Moleins. Viņa “Ainava ar tiltiņu” interesanta ar to, ka muzeja
krājumā ir ne vien šī glezna, bet arī Adriāna van Ostades oforts
“Makšķernieki” (tas pašlaik redzams izstādes grafikas zālē), kura
kompozīciju Moleins ir gandrīz identiski nozīmējis un izmantojis
savā gleznā.
Pīters de Moleins. Ainava ar tiltiņu No Ārzemju mākslas muzeja kolekcijas |
Jūras ainava ir dzeja krāsās
Upes ainavas, nakts ainavas,
ziemas ainavas un pilsētas ainavas – Holandes ainavu meistaru
tematiskais loks ir ļoti plašs. Īpaši tiek izcelti marīnisti –
jūras ainavu un holandiešu flotes gleznotāji. Muzeja kolekcijā
pazīstamākie šīs tēmas pārstāvji ir Jans Porselliss, Līdolfs
Bakhausens un Jākobuss Storks – mākslinieki ar ļoti atšķirīgiem
rokrakstiem un izteiksmes līdzekļiem.
Daigai Upeniecei sevišķi tuva Jana Porsellisa poētiskā dzīves un
dabas uztvere: “Viņš esot varējis augu dienu stundām ilgi sēdēt
pie jūras, lai vakarā strauji uzgleznotu vēl neizplēnējušās
izjūtas. Ar smalkām krāsu niansēm mākslinieka palete uzbūrusi
vēja, ūdens, mākoņu un balto buru dziļo harmoniju, saskaņas
skaistumu. Viņa ainavas ir kā dzeja krāsās.”
Sapnis par tālām zemēm
Jau sākot ar 16.gadsimtu,
holandiešu mākslinieki devušies studiju ceļojumos uz Itāliju, lai
iepazītu antīko un renesanses mākslu. Ceļojumu iespaidi raduši
atspulgu ainavās, kuru neiztrūkstošs elements ir kalni, upju
ielejas, gani ar ganāmpulkiem, romantiskas drupas un ceļinieki.
Kaut arī ļoti vērtīgas profesionālā ziņā, šīs gleznas tika
radītas darbnīcās, tāpēc par tām saka – nevis Itālijas, bet gan
italinizēta ainava.
Viens no slavenākajiem italinizēto ainavu meistariem, kam bija
daudzi sekotāji gan viņa dzīves laikā, gan vēlākajās paaudzēs, ir
Klāss Berhēms, kas Itālijā uzturējies neilgu laiku, bet savus
iespaidus saglabājis līdz mūža beigām, iegleznojot tos
neskaitāmos darbos.
Italinizētās ainavas gleznotāju otrajai paaudzei pieder arī Jans
Bots. Viņš ekspozīcijā pārstāvēts ar grafikas darbiem.
Sadarbības paraugs
Kaut gan darbi holandiešu mākslas
Zelta laikmeta izstādēm tiek ņemti no Ārzemju mākslas muzeja
kolekcijas, Daiga Upeniece vērienīgo izstāžu ciklu sauc par
lielisku Latvijas un Nīderlandes sadarbības paraugu: “Lai varētu
sarīkot šādu izstādi, mums jāsaprot katra mākslinieka vērtība,
nozīme un vieta holandiešu mākslas kopainā. Īsāk sakot, ir
nepieciešams nopietns zinātniskās pētniecības darbs, ko nav
iespējams veikt Latvijā. Mūs ik uz soļa ir atbalstījusi
Nīderlandes vēstniecība, piešķirot līdzekļus gan izpētei, gan
kolekcijas uzturēšanai un restaurācijas darbiem. Mēs braucam uz
Holandi, strādājam Hāgas muzejos, piedalāmies kongresos, kuros
satiekas holandiešu mākslas speciālisti no visas pasaules. Īpašs
piedāvājums skatītājiem šajā izstādē ir Džillisa de Hondekūtera
“Ciemata ainava”, kas gadu desmitiem gulēja glabātavā kā nezināma
autora nezināms darbs. Sadarbojoties ar Nīderlandes mākslas
vēstures speciālistiem un izmantojot viņu rīcībā esošās datu
bāzes, šogad izdevās noskaidrot, ka tā ir Hondekūtera glezna,
turklāt viens no viņa labākajiem darbiem. Pēc ilgiem gadu
desmitiem ekspozīcijā atgriežas Jākobusa Storka glezna “Osta ar
cietoksni”, jo tās restaurācijas process bija ārkārtīgi sarežģīts
un prasīja ļoti augstu kvalifikāciju.”
Izstāde būs skatāma līdz jūnijam, bet zinātniskās pētniecības
darbs turpināsies, jo tiek gatavots zinātnisks katalogs ar tekstu
latviešu un angļu valodā.
Aina Rozeniece, “LV”