Vēlreiz par Latvijas un Krievijas robežlīgumu
Atklāta vēstule Latvijas Republikas ārlietu ministram A. Pabrikam
Rīgā 2005. gada 15. aprīlī
Latvijas Ārlietu ministrija gatavo
parakstīšanai Latvijas un Krievijas robežlīgumu. Tā vietā, lai
konsultētos par līguma saturu ar Latvijas sabiedrību, Jūs,
ārlietu ministra kungs, minstinoties sakāt, ka gan jau Jūsu
priekšteči neko sliktu nebūs sagatavojuši (laikraksts “Diena”,
12.04.2005.). Tas ir apbrīnojami, ka Jūs, neiepazinies ar
gandrīz desmit gadus veco līgumu, kurš plaši ticis atspoguļots
saziņas līdzekļos, steidzīgi gatavojat to parakstīšanai.
Kas tad īsti notika pirms gandrīz desmit gadiem?
Ar pārsteidzošu neinformētību vai kādu citu iemeslu mudināts Jūs
apgalvojāt, ka saskaņotajam (parafētajam) līgumam es esot uzlicis
slepenību (laikraksts “Diena”, 12.04.2005.). Konfidenciālu
statusu gatavotais līgums ieguva 1996.gada 17.decembrī, un to
paveica neviens cits kā Jūsu pārstāvētās Tautas partijas vēlākais
dibinātājs A.Šķēle. Tolaik to plaši komentēja masu saziņas
līdzekļi (piem., laikraksts “Diena”, 19.12.1996.). Šajā
Ministru kabineta sēdē Latvijas un Krievijas robežlīguma darba
grupa Ārlietu ministrijas speciālo uzdevumu vēstnieka A.Vovera
vadībā, divpadsmit ministriem balsojot par, pieciem pret un
vienam atturoties, saņēma mandātu sarunās ar Krieviju atteikties
no prasības iekļaut atsauci uz 1920. gada miera līgumu (Ministru
kabineta protokols Nr.60). Šajā laikā A.Šķēle steidzina
apstiprināt, kā viņš to pats komentē, “tehnisku, nepolitizētu”
robežlīgumu (skat. piem. “Neatkarīgā Rīta Avīze”,
7.11.1996.). Mandāta paplašināšana, neiekļaujot tajā atsauci
uz 1920. gada miera līgumu, ir politisks lēmums ar politiskām
sekām, tāpēc ir vismaz naivi runāt par “tīri” tehnisku robežu.
Robežu nospraušana vienmēr pirmām kārtām ir politisks jautājums.
Ne velti Ministru kabineta sēdēs, kur tika apspriests robežas
jautājums, vienmēr tika skatīti līguma politiskie, drošības un
vēsturiskie aspekti.
Pēc jaunā mandāta saņemšanas sarunas ar Krieviju sekmējās. Vai
bija izsmeltas visas iespējas turpināt sarunas vecā mandāta
ietvaros? Domāju, ka ne. Taču Ministru kabineta vairākums paļāvās
vilinājumam ātrāk parakstīt robežlīgumu. Tālākajā līguma
sagatavošanas stadijā atgriezties pie sākotnējā darba grupas
mandāta bija nereāli – sarunas Krievija būtu pārtraukusi. Tāpēc
arī es turpmākos darba grupas rezultātus atbalstīju, jo
apzinājos, ka Latvijai tolaik bija nepieciešams demonstrēt
progresu attiecībās ar Krieviju robežas jautājumā, lai virzītos
uz savu stratēģisko mērķu sasniegšanu – dalību Eiropas Savienībā
un NATO.
Šodien atskatoties uz gandrīz desmit gadus veciem notikumiem,
svarīgākais nav atrast vainīgo – Šķēli vai vēl kādu. Jautājums ir
par Latvijas vēsturisko situāciju pirms desmit gadiem un to, vai
šodienas situācijā Latviju pilnībā var apmierināt gandrīz desmit
gadus “apputējušais” līgums.
Ir pagājuši gandrīz desmit gadi.
Ceru, Jūs esat dzirdējis, Pabrika kungs, ka Latvija ir Eiropas
Savienības un NATO dalībvalsts. 90. gadu vidū Pleskavas desanta
divīzija veica mācību operācijas kādus pārsimt kilometrus no
Rīgas, un nekas tai nekavēja ieklīst arī Latvijas teritorijā, bet
Krievijas ekonomiskās sankcijas bija reāls drauds Latvijas
tautsaimniecībai. Šajā laikā daudz kas ir mainījies, un Latvijas
šodienas situācija ir kvalitatīvi atšķirīga. Pateicoties dalībai
Eiropas Savienībā un NATO un ciešai sadarbībai ar mūsu
stratēģiskajiem partneriem, Krievijas iespaids uz mūsu valsti ir
būtiski mazinājies un lielā kaimiņa centieni jautājumus risināt
no spēka pozīcijām izskatītos tikai pēc ālēšanās. Ja Jūs sekotu
pašreizējai Krievijas ārpolitikai, tad būtu pamanījis, ka tā
šobrīd meklē robežrisinājumus ar visiem saviem kaimiņiem. Sarunas
notiek ne tikai Eiropas virzienā, bet arī ar Ķīnu un Japānu.
Analizējot notiekošo, ir grūti neredzēt, ka šis robežlīgums ar
Latviju tieši pašlaik ir ļoti vajadzīgs Krievijai, lai veidotu
attiecības ar Eiropas Savienību. Tāpēc politiski gudri būtu nevis
jūsmināties par Krievijas attieksmes maiņu, bet gan izmantot
situāciju, lai uz “putekļiem klāto” līguma tekstu paskatītos ar
šodienas Latvijas valstsvīra acīm. Man nav izskaidrojuma
apsvērumiem, kas Jūs, Pabrika kungs, šobrīd dzen steigā parakstīt
robežlīgumu, izņemot Jūsu neinformētību. Un, ja Jums pēc
iepazīšanās ar līgumu rodas kaut mazākās šaubas par līguma
atbilstību šodienas situācijai – revidējiet to, un es Jūs
atbalstīšu.
Es ļoti vēlos, lai Latvijas un Krievijas attiecības normalizētos,
bet tās nevar būt ilglaicīgi stabilas, ja valstu starpā paliek
neatrisināti ļoti būtiski jautājumi. Jautājums, kuru neviena
valsts nekādā situācijā nevar apiet, ir vēsturiskā taisnīguma un
Latvijas cilvēku jautājums. Latvijas politiķiem ir pienākums, ko
tie nedrīkst ignorēt. Latvijai pirms robežlīguma parakstīšanas ir
jāsaņem no Krievijas arhīviem informācija par Abrenes teritorijā
dzīvojušo Latvijas pilsoņu un pastāvīgo iedzīvotāju likteņiem
padomju okupācijas laikā un tagad. Mums ir pienākums savākt visu
informāciju par noslepkavotajiem, nomocītajiem, represētajiem,
izvestajiem un savus īpašumus zaudējušajiem Latvijas pilsoņiem un
pastāvīgajiem iedzīvotājiem Abrenē. Tieši tāpēc sabiedrībai ir
jāzina, ko Jūsu vadītā iestāde gatavo parakstīšanai un vai tas
atbilst Latvijas šodienas interesēm (izcēlums mans).
Šis ir vēsturisks brīdis, Pabrika kungs, un šoreiz ir Jūsu kārta
pieņemt lēmumu. Es ceru, ka Jūs to spēsit izdarīt bez
atskatīšanās uz A.Šķēli.
Guntars Krasts, LR Ministru prezidents, no 1997.gada augusta līdz 1998.gada novembrim