Reformai jauns sākums. Un paredzams arī gals
Saskaņā ar spēkā esošo Administratīvi teritoriālās reformas (ATR) likumu vietējo pašvaldību teritoriālajai reformai bija jābūt pabeigtai jau 2004.gada 30.novembrī. Apzinoties, ka tas nav iespējams, Administratīvi teritoriālās reformas likumam, kas jau no 2004.gada vasaras bija atvērts grozījumu izskatīšanai Saeimā, tika noņemts steidzamības statuss. Uz gaidāmo pašvaldību vēlēšanu fona viedokļu sadursmes par reformu uz brīdi pieklusa.
Aizvadītajā nedēļā reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Māris Kučinskis nāca klajā ar paziņojumu, ka darbs pie ATR turpināsies, jo Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) ir sagatavojusi un tuvākajā laikā grasās Saeimā otrajam lasījumam iesniegt izstrādātos priekšlikumus Administratīvi teritoriālās reformas likuma grozījumiem.
Daudz grozījumu
Ministrijas Pašvaldību attīstības
departamenta juriskonsults Arnis Šults atzīst, ka priekšlikumi ir
apjomīgi, jo skar katru likuma pantu. Protams, RAPLM sagatavoto
grozījumu redakciju izskatīs Saeimas deputāti, tādēļ korekcijas
būs. Tomēr, lai izprastu, kā pirms daudziem gadiem aizsākto ATR
paredzēts pabeigt, īpaši pašvaldībām likums būs jāizlasa
pilnībā.
Atšķirībā no iepriekšējās likuma redakcijas, RAPLM priekšlikumos
ir nosaukts ne vien ATR iecerētais pabeigšanas termiņš –
2009.gada marts, līdz pašvaldību vēlēšanām, bet arī noteikta
reformas realizēšanas gaita.
“Viens no daudzajiem iemesliem, kāpēc ATR ilgstoši ir pusratā, ir
politiskā situācija, kas labi pamanāma likuma redakcijā. Toreiz
likumdevējiem pietrūka politiskās drosmes un taktiski pareizas
izlēmības. Ir daudz un plaši aprakstīts, kā notiek apvienošanās
izpēte, gatavots apvienošanās projekts, taču trūkst noslēdzošā
posma, kas dotu skaidrību, kā reforma notiek un kādas
administratīvās teritorijas izveidojas, to realizējot,” skaidro
A.Šults.
Ir paredzēts izveidot divu veidu vēlētas pašvaldības – republikas
pilsētas un novadus. Novadu ietvaros saglabāsies pašreizējo
pilsētu un pagastu nosaukums un statuss. Vienlīdz tas nozīmē, ka
līdz ar novadu izveidošanu savu nozīmi zaudēs rajonu
administratīvi teritoriālā vienība. Bet par valsts reģionālā
administratīvi teritoriālā iedalījuma izveidošanu domas dalās.
Par tieši vēlētām reģionālajām pašvaldībām iestājas vietējās
pašvaldības, savukārt valdošās koalīcijas nostāja ir pretēja –
Latvijā nav jāveido divu līmeņu pašvaldības.
Apzinoties, ka primārs ir darbs pie vietējo pašvaldību
administratīvi teritoriālās reformas, likumā piedāvāts izslēgt
nodaļu par valsts reģionālā administratīvi teritoriālā iedalījuma
izveidošanu. A.Šults piebilst, ka apriņķu jeb reģionu izveidošanu
noteiks īpašs likums. Tas saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas
likumu tiks sagatavots līdz šā gada rudenim.
Trīs ATR posmi
Pirmais apvienošanās posms ir
nosacīti laikā līdz 2006.gada 1.jūlijam, kad Ministru kabinetā
paredzēts apstiprināt jauno administratīvi teritoriālo iedalījuma
projektu. Līdz tam pašvaldības ir tiesīgas brīvprātīgi veidot
novadus, to saskaņojot ar Administratīvi teritoriālās reformas
padomi. Pašvaldību apvienošanās projektos jābūt ietvertai topošā
novada attīstības stratēģijai, kā arī pašvaldības administratīvās
struktūras projektam. Kā norāda A.Šults, gatavojot jauno
administratīvi teritoriālo iedalījuma projektu, paredzēts
nosacīti balstīties uz jau zināmo 102 novadu modeli. Tomēr
ministrija šai laikā turpinās konsultācijas ar pašvaldībām. Lai
novadu veidošanā un apvienošanās projektu apspriešanā vairāk
iesaistītu pašvaldību iedzīvotājus, ir priekšlikums likumā kā
obligātu noteikt apvienošanās projektu sabiedrisko
apspriešanu.
Otrais ATR posms nosacīti sāksies no 2006.gada 1.jūlija. Tad
pašvaldības varēs turpināt apvienošanos novados, taču ne vairs
pašu izvēlētos, bet balstoties uz valdības apstiprināto
administratīvi teritoriālā iedalījuma projektu. Kā norāda
A.Šults, šai posmā vēl ir iespējamas novadu teritoriju atsevišķas
korekcijas, jo projekts vēl nav galīgais lēmums.
Lai valsts jaunais administratīvi teritoriālais iedalījums būtu
efektīvs un ilglaicīgs, izstrādājot projektu, jāņem vērā
apvienojamo teritoriju ilglaicīgas attīstības iespēja, novada
funkciju veikšanā nepieciešamās infrastruktūras esamība, kopējais
teritorijas lielums. Svarīgs faktors būs arī ģeogrāfiskā un
vēsturiskā vienotība, iedzīvotāju skaits un blīvums jaunveidojamā
novada teritorijā. Latvijas jaunā administratīvi teritoriālā
iedalījuma noteikumiem, balstoties uz projektu, Ministru kabineta
(MK) sēdē jābūt apstiprinātiem līdz 2008.gada 1.janvārim. Līdz ar
to apstiprināšanu apvienošanās novados notiks vienīgi pēc
minētajiem noteikumiem.
Ja kāda vietējā pašvaldība nevēlas apvienoties, tai būs dotas
iespējas turpināt darbu līdz jaunievēlētās novada domes pirmajai
sēdei. Tomēr 2009.gada pašvaldību vēlēšanas šādā pašvaldībā
Centrālā vēlēšanu komisija izsludinās, balstoties uz MK
administratīvi teritoriālā iedalījuma noteikumiem.
Panākt tiešu valsts atbalstu
Tā kā administratīvi teritoriālo
reformu paredzēts pabeigt reizē ar 2009.gada pašvaldību
vēlēšanām, valsts ir atļāvusi pašvaldībām četru gadu laikā,
neiejaucoties nupat ievēlētā deputātu sasaukuma darbā, panākt
kompromisu, pirmām kārtām savstarpēji vienoties par teritoriāli
un ekonomiski veiksmīgākā novada izveidi.
RAPLM izstrādātajos priekšlikumos nav aizmirsts pašvaldību
izvirzīts būtisks nosacījums – valsts atbalsts reformas
īstenošanai. Šai laikā ir jāveido auglīgs dialogs ar valdību un
Saeimu, lai politiski un praktiski panāktu valsts atbalstu novadu
saimnieciski ekonomiskajai stabilizācijai un attīstības iespēju
radīšanai. Likumprojektā ir saglabāta jau pirmajā lasījumā
iekļautā norma par valsts atbalsta programmu novadu
infrastruktūras attīstībai. Tomēr ir svarīgi panākt, lai valsts
budžetā tai tiktu piešķirts abpusēji pieņemams finansējuma
apjoms, kas gan līdz šim, kā zināms, nav sekmējies.
Kā būtisku argumentu jaunā novada turpmākās finansiālās
stabilizācijas nodrošināšanai A.Šults min likumprojekta pārejas
noteikumos iekļauto punktu par valsts garantētu piecu gadu
termiņu, kurā novada gada budžeta ieņēmumi nebūs mazāki kā novadu
veidojošo pašvaldību budžetu kopsumma. Līdzšinējā pieredze gan
liecina, ka novada izveidošana budžeta ieņēmumus ilgākā laikā
ietekmē negatīvi, jo ir saistīta ar pašvaldību finanšu
izlīdzināšanas sistēmu. Likumprojektā ir noteikts, ka
nepieciešamā summa novada pašvaldībai finanšu samazinājuma
novēršanai tiks piešķirta kā dotācija no valsts budžeta.
Zaida Kalniņa, “LV”