Viņi abi bija latviešu patrioti
Par Kārļa Zariņa un Aleksandra Pelēča tikšanos
Aleksandrs Pelēcis Amūras apgabalā pie Sivakas 1964.gadā |
Viņi piedzima katrs savā Latvijas malā un katrs savādākā laikā: Kārlis Zariņš Liepājā 1889.gadā, Aleksandrs Pelēcis Valkas apriņķa Mālupes pagastā 1920.gadā, bet mūža nogales abi pavadīja vienā pilsētā – Talsos.
Rakstnieki pirmo reizi satikās
Rīgā 1941.gada decembrī. Galvenā avīze “Tēvija” 16.decembra
numurā bija iespiedusi Aleksandra Pelēča dzejoli “Dziesma par
Latgali”, un tā autors, kas tolaik strādāja par audzinātāju Rīgas
bērnu namā, ieradās pie literārās daļas vadītāja Kārļa Zariņa ar
dzejoļu burtnīcu saujā.
Pieredzējušais rakstnieks jaunekli saņēma tīri pikti: kāpēc tā
steigties?! Rakstnieka darbs taču ir grūts... Tomēr burtnīcai
bija lemts palikt redakcijā, un Zariņš iespieda daudzus Pelēča
darbus (ne jau “gandrīz katru nedēļu”, kā atcerējās dzejnieks,
tomēr reizi mēnesī gan): “Pāraugšanu”, “Sapni par Latgali”,
“Dziesmu par trimdinieka ilgām”, “Dziesmu par trimdinieku māti
1941.g.” u.tml.
Pelēcis publicējās ļoti daudz arī citos izdevumos, Zariņš,
protams, nevarēja zināt, ka jaunais dzejnieks avīzē “Daugavas
Vanagi” slēpās aiz segvārda Tenis Tārpakāja (satīras “Nekrologs
kolhoza govij”, “Mirstošā Staļina saruna ar Kenterberijas
arhibīskapu” u.c.).
Kara laikā Pelēcis Zariņu pēdējo reizi satika redakcijā 1944.gada
augusta sākumā. “Tēvijas” 5.jūlija numurā bija iespiests Pelēča
dramatiskais dzejolis “Pastāvi, Tēvzeme!”. Prozas vecmeistars
ciemiņam karavīra tērpā spieda roku un ar bažām sirdī jautāja:
“Kas notiks ar mūsu tautu? Kas notiks ar literatūru? Un ar jums –
jaunajiem?”
Pēc Otrā pasaules kara – 1946.gada augustā – Zariņš sāka strādāt
Talsos ceļu labošanas darbos, bet Pelēcis šajā pašā mēnesī Rīgā
par pretpadomju darbību tika notiesāts uz desmit gadiem t.s.
labošanas darbu nometnēs Sibīrijā. 1955.gadā dzejnieku no
cietumnieka pārvērta par izsūtītu personu un atļāva viņam
pārcelties uz dzīvi Tālajos Austrumos, kur izsūtījumā atradās
māte.
1964.gadā Pelēci atbrīvoja, bet viņam aizliedza atgriezties
Latvijā. Rietumu trimdā izplatījās ziņa, ka boļševiki 1948.gadā
Zariņu Talsos esot nošāvuši, bet Pelēcis sadabūja viņa adresi
(Raiņa ielā 18/3) un 1966.gadā nosūtīja vairākus savus dzejoļus.
28.aprīlī ar aviopastu Zariņa vēstule sāka ceļu uz Amūras
apgabala Sivaku staciju (galā nokļuva 4.maijā). Pensionārs, kas
rakstīja prozu, bet nepublicējās, sniedza profesionālu vērtējumu
un padomus, ko darīt. “Vai lai ieteicu tagadējos apstākļos
publicēties? Grūti atbildēt, bet Jums, kas esat tik daudz
cietuši, es šo soli nepārmestu, tāpat kā ne prātā nepārmetu
nelaiķim Medenim, kurš, pārnākdams no trimdas, diezgan atjautīgi
izvēlējās visiem pieņemamās piektā gada zemnieku cīņas.” Zariņš
nebija ievērojis, ka Pelēča dzejoļi Latvijā iespiesti jau 1957.
un 1958.gadā – žurnālā “Karogs”.
1966.gada 9.jūnija vēstulē Zariņš starp citu sūtīja sveicienu
Pelēča kundzei un izteica bažas par viņu dēla izglītošanās
iespējām svešajā vidē.
Manā rīcībā ir vēl divas Zariņa vēstules, tās rakstītas
1968.gadā. “Joprojām apbrīnoju Jūsu dzejnieka dedzību, kas visādi
būtu apsveicama, bet... esiet mazliet savaldīgāks un nedzenieties
pēc daudzuma, bet domājiet vairāk par kvalitāti” (4.jūlijā).
“Vispār pēdējie Jūsu dzejas paraugi liecina nepārprotamu
progresu, tāpēc domāju, ka varat bez jebkādiem sirdsapziņas
pārmetumiem reprezentēties arī šejienes latvju presē”
(18.decembrī). Acīmredzot Pelēcis bija stāstījis, ka viņa
dzejoļus 1967.gadā iespiedis Rietumu trimdas žurnāls
“Tilts”.
Liktenis izkārtoja tā, ka trimdinieks Pelēcis ar ģimeni ieradās
Latvijā 1969.gadā un apmetās uz dzīvi tieši Talsos, kur joprojām
dzīvoja Zariņš.
1972.gadā Pelēcis man uz Rakstnieku savienību atsūtīja tikko
tapušās atmiņas “Tikšanās ar Kārli Zariņu”. Neparasti bija tas,
ka pie sava literārā skolotāja Aleksandrs aizgājis tikai vienu
reizi un 1969.gadā viņi runājuši turklāt tikai piecpadsmit
minūtes. “Durvis atvēra balts un nevarīgs sirmgalvis. – Ko jūs
nākat pie manis!? Esmu viens un slims, mani moka sāpes un
apnikums. (..) Esmu atbrīvojies uz visiem laikiem no papīra
smērēšanas indeves.”
Atmiņu raksta variantā “Un tagad – par Kārli Zariņu” (“Talsu
grāmatā” 1995.gadā) Pelēcis min nelaipnās uzņemšanas iemeslus –
Zariņš esot skatījies uz cilvēkiem, īpaši bijušajiem sibīriešiem,
ar aizdomām, sācis “dzīt visus ellē – ij draugus, ij
ienaidniekus”. Dzejnieka atruna, ka “gan jau literatūras vēsture
vēlāk visu saliks pa plauktiņiem” (112.lpp.), liek man teikt: abi
mani novadnieki, kurus iepazinu sešdesmito gadu beigās, bija
lieli īpatņi. Lai viņus saprastu, nevajag apstāties pie katra
izteiktā teikuma, bet jāskatās plašāk, dziļāk viņu radošajā
būtībā, kurai zīmogus uzspieduši ļoti dažādie laikmeti. Galvenais
– viņi bija latviešu patrioti, interesanti rakstnieki.
Aleksandrs Pelēcis 1978.gadā Talsos palīdzēja aiznest Kārļa
Zariņa šķirstu uz Jauviņu kapiem, pats tika guldīts Sukturu kapos
1995.gadā blakus mātei. Starp abiem ir nelieli lauki, un pazemes
gari rosina viņu sarunas.
Ilgonis Bērsons
Dzejnieks, kas sauca uz Gaismu un Brīvību
Malienas pamatskolas audzēkņi un
Alūksnes Tautas teātra aktieri kopā ar muzikantiem 16.aprīlī
Rakstniecības, teātra un mūzikas muzejā atklāja Aleksandra Pelēča
85.dzimšanas dienai veltīto izstādi “Zilsilgundas ķēniņš”.
Romantiskais nosaukums liek atcerēties viņa apdziedāto Zilā sila
gundegu zemi – Brīvības un Gaismas valstību. Muzeja speciālistes
Marta Baloda un Ligita Linmeiere izstādi veidojušas kā ceļu no
tumsas uz gaismu. Tas ved cauri dzeloņdrātīm, atgādinot, ka
dumpīgais malēnietis 23 mūža gadus pavadījis ieslodzījumā un
izsūtījumā.
Izstādes centrā ir Jāņa Jaunsudrabiņa gatavots latvisks krēsls kā
simbols izsapņotajam muzejam taigā, kam Aleksandrs Pelēcis ar
draugu un tuvinieku palīdzību komplektēja bibliotēku, vāca
gleznas un to reprodukcijas. Izstādē redzamas arī J.Jaunsudrabiņa
sūtītās grāmatas un gleznas Sibīrijas koka rāmīšos.
Svētku sarīkojuma augstākie viesi bija Rita Pelēce ar dēlu
Mārtiņu. Viņi paziņoja gluži neticamu vēsti – ka visa lielā
rakstnieka gleznu kolekcija tiek dāvināta muzejam. Pašlaik ar to
var iepazīties dzimumdienas izstādē muzejā.
Aina Rozeniece, “LV”