Kas valda pasaulē – valstis vai pārnacionālās kompānijas?
Pasaules globalizācijas procesi pēdējos 15 gados būtiski ietekmējuši arī Latviju. Tomēr pētnieku viedoklis dalās, vai globalizācija ir drauds Latvijas attīstībai vai arī piedāvā arvien jaunas iespējas, kā sekmēt mūsu valsts izaugsmi.
“Vieniem globalizācija nozīmē lētus aviopakalpojumus, internetu, labāku pieejamību ārvalstu precēm un pakalpojumiem, dzīvesveidu homogenizāciju, vispasaules apziņas rašanos, kā arī iespējas daudz vienkāršāk kontaktēties ar pasauli. Savukārt citiem globalizācija šķiet kā drauds nacionālajai suverenitātei, kultūras identitātei un tradicionālajai Eiropas izpratnei par demokrātisku valsti,” starptautiskā akadēmiskā personāla konferencē “Globalizācijas tendences pasaulē un Baltijas reģiona valstu problēmas” teica pētnieks Jāko Lehtonens no Somijas.
Kāda ir valsts loma?
Globalizētajā pasaulē valsts kā
tradicionālā institūta loma samazinās. Arvien lielāka nozīme ir
dažādām finanšu korporācijām, starptautiskām organizācijām, kā
arī biznesa pārstāvjiem. Daži fakti. No simt pasaules lielākajām
ekonomikām 51 ir korporācija, bet 49 ir valstis. Pasaules 200
lielāko korporāciju pārdošanas apjomi pieaug straujāk nekā visas
pasaules ekonomiskā aktivitāte. Pasaules 200 lielāko korporāciju
pārdošanas apjomi ir lielāki nekā visām pasaules valstīm kopā, ja
neskaita desmit lielākās pasaules valstis pēc nacionālā
kopprodukta. Desmit lielāko korporāciju apgrozījums ir lielāks
nekā simt mazo valstu apgrozījums. Šādu un līdzīgu uzskaitījumu
varētu turpināt.
Vērojot pasaulē notiekošo, globalizācijas pētnieki atzinuši, ka
viens no svarīgākajiem jautājumiem globalizācijas kontekstā ir
nācijvalsts lomas mazināšanās. Tā kā aizvien lielāku daļu
ražošanas resursu kontrolē milzīgas starptautiskas korporācijas,
tās gūst arī milzīgu peļņu. To rokās ir apjomīgi finanšu
līdzekļi, tās ietekmē arī politiku.
Ļoti bieži arī Latvijā tiek runāts, kādas intereses aizstāv viens
vai otrs politiķis. Tomēr pasaules mērogā Latvija kā tirgus ir
pārāk mazs un neinteresants. Jāliek lietā loģiskā domāšana, lai
saprastu, kāpēc kādu milzīga uzņēmuma vadītāju interesē daudz
lielāks tirgus, piemēram, Viduseiropa un Austrumeiropa kopā vai
vispār Eiropa kā vienots tirgus. Ņemot vērā šāda vienota tirgus
apjomu, varam arī iedomāties, ko viena vai otra korporācija būtu
ar mieru darīt, lai ietekmētu sev labvēlīgu nosacījumu
radīšanu.
Vēl pagājušajā gadā Eiropas Savienībā (ES) tika diskutēts, cik
piemērota kandidāte konkurences komisāra amatam ir Nēlī Krusa.
Bez pieredzes valsts pārvaldē N. Krusa bijusi arī divpadsmit
ietekmīgu Eiropas kompāniju padomēs. Tas radīja aizdomas, vai
viņa varēs objektīvi lemt par lietām, kas saistītas ar minētajām
kompānijām un to darbību. N. Krusa darbojas minētajā amatā. Lai
gan oficiāli saiknes ar minētajiem uzņēmumiem viņa ir sarāvusi,
tomēr paliek atklāts jautājums, cik objektīvi persona spēj
pieņemt lēmumus. Šis gadījums ir viens no redzamākajiem, kā
lielas korporācijas varētu censties ietekmēt lēmumu ļoti lielā
tirgū – ES.
Kā panākt straujāku izaugsmi?
Jau vairāku gadu garumā tiek
runāts par to, ka straujāku Latvijas izaugsmi varētu sekmēt
augstu tehnoloģiju attīstība. Tas ļautu izmantot globalizācijas
piedāvātās iespējas valstij attīstīties. Daudzos dokumentos,
stratēģijās un plānos atzīts, ka Latvijā šāda veida ražošanu jeb
ekonomiku ar augstu pievienoto vērtību vajadzētu attīstīt, tomēr
reālā situācija ir atšķirīga.
Pētniece Anna Ābeltiņa konferencē norādīja: “Situācija ar
inovācijām Latvijā ir depresīva, ar tendenci pasliktināties.
Zinātniski jauninājumi var rasties tikai tad, ja valsts iegulda
naudu zinātnē un pētniecībā. Latvijā zinātnes laukā strādā
aptuveni trīs tūkstoši darbinieku. Turklāt zinātnes potenciāls
noveco, netiek nodrošināta nomaiņa ar jauniem kadriem. Piemēram,
2003.gadā zinātnei atvēlēts tikai 0,51 procents no valsts
kopbudžeta, kas ir 0,18 procenti no valsts iekšzemes kopprodukta
(IKP). Latvija kā ES dalībvalsts ir atbildīga par Lisabonas
stratēģijas mērķu sasniegšanu – līdz 2010.gadam Savienībai
jākļūst par konkurētspējīgāko ekonomiku pasaulē. Lai sasniegtu
izvirzītos mērķus, Lisabonas stratēģijā ieteikts zinātnei atvēlēt
vismaz vienu procentu no IKP. Turklāt ar šādu atvēlēto naudas
apjomu nav iespējama attīstība, tas tikai nodrošina to, lai
situācija nepasliktinātos. Latvijā zinātnei un pētniecībai tiek
atvēlēts piecarpus reizes mazāk līdzekļu nekā ieteiktā minimālā
robeža Lisabonas stratēģijā. (Nupat pēc Zinātniskās darbības
likuma pieņemšanas stāvoklis gan ir mainījies – red.)
Piemēram, Somija un Zviedrija, valstis, kuras bieži piesauc kā
piemērus, zinātnei un pētniecībai atvēl vairāk nekā trīs
procentus no IKP. Tāpēc arī tur uz rezultātiem nav ilgi jāgaida.”
Tomēr A.Ābeltiņa teic, ka, domājot par nākotni, Latvijai
vajadzētu izvēlēties pāris prioritāros virzienus un tajos arī
ieguldīt naudu. “Jādomā, kas pasaulē nākotnē varētu attīstīsies,
un tur arī jāiegulda.”