Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada 14. aprīļa sēdes Latvijas radio tiešajā raidījumā
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šodien lasām vārdus, ka
deklarācijai par komunisma nosodījumu būšot simboliska, nevis
politiska nozīme. To esot teicis valdības vadītājs Aigars
Kalvītis no Tautas partijas. Par šādiem vārdiem varētu vien
pabrīnīties, ja tālāk nelasītu vēl līdzīgus izteikumus, ka šādas
deklarācijas Saeima pieņemot gandrīz vai katru gadu. Tajā nebūšot
nekas jauns, un tagad esot laiks ķerties Saeimas frakcijām pie
šīs deklarācijas apspriešanas.
Gribu teikt to, ka mūsu frakcija jau sen ir aizsūtījusi darba
grupai rakstisku paziņojumu, ka mēs pilnībā atbalstām
deklarācijas pieņemšanu. Pēdējo deviņu gadu laikā šāda
deklarācija bija saistīta ar Saeimas viedokli, tomēr Baltijas
okupācija gan nav pieņemta. Tātad Kalvīša kungam mazākais ir
slikti padomdevēji. Tai pašā laikā deklarācijai ir principiāli
politiska nozīme, jo tajā ir konkrēti priekšlikumi, kas Saeimai
un valdībai ir darāms, ko Latvijas parlaments aicina darīt
Krievijā, Eiropas Parlamentā un Eiropas valstu valdībās, lai
izkustinātu no vietas jautājumu par to, ka okupācijas sekas ir ne
tikai jāatzīst, ka bijušas sliktas, bet tās ir arī jānovērš. Tāda
ir mūsu nostāja.
Mēs uzskatām, ka līdz 9.maijam ir iespējams pieņemt šo
deklarāciju. Turklāt tas nāktu tikai par labu, ka parlaments būtu
izteicis savu politisko viedokli gan par Latvijas vēsturi, gan
par to, kā nākotnē veidot attiecības ar Krieviju.
Otrkārt, mēs uzskatām, ka līgums par robežu būtu slēdzams tā, lai
jautājums par Abreni nebūtu aizvērts. Tātad tā robeža, ko
Krievija patvaļīgi noteikusi 1944. un 1946.gadā, nebūtu atzīstama
par mūžīgu, bet droši vien par tādu, ko šobrīd diemžēl šī brīža
starptautiskajā situācijā Latvija nevar pārskatīt. Līdzīgi kā
Japāna par Kuriļu salām – mēs to neaizveram. Līdz ar to mūsu
interese tikties ar Tautas partijas ārlietu ministru Pabriku ir
ļoti būtiska. Pirmdien mēs pārrunāsim šo jautājumu, kādā veidā
valdība plāno atrunāt šo lietu, lai Latvija neuzdāvinātu
Krievijai to, kas mums ir nelikumīgi atņemts.
Pie visa pārējā gribētu atgādināt arī to, ka pirms astoņiem vai
deviņiem gadiem, valdībā konceptuāli lemjot par robežsarunām ar
Krieviju, tēvzemiešu ministri nav devuši savu jāvārdu, nav
atbalstījuši tāda veida sarunu vešanu, kurās Abrenes jautājums
tiktu pilnīgi ignorēts. Arī toreiz mēs uzskatījām, ka šis
jautājums ir jārisina tiesiski, korekti norādot uz to, ka Latvija
okupācijas laikā diemžēl šo teritoriju ir zaudējusi. Mēs prasām
šī jautājuma taisnīgu un starptautisku risinājumu.
Pie citām lietām jāpiezīmē tas, ka komisijām tika nodoti mūsu
frakcijas iesniegtie grozījumi likumā, kas paredz pašvaldību
vēlēšanās noteikt piecu procentu ievēlēšanas barjeru pašvaldībās,
kurās ir vairāk nekā 20 tūkstoši iedzīvotāju. Tas noteikti nāktu
par labu veselai virknei pašvaldību. Kā mēs redzējām gan Jelgavā,
gan Jūrmalā, gan Liepājā, gan Ogrē, ir ļoti daudz sarakstu.
Tādējādi vairākuma veidošana pašvaldībās vienmēr tiek izdarīta ar
četru, piecu, sešu vai pat septiņu partiju deputātu palīdzību.
Tas negarantē stabilitāti un šo pilsētu vienmērīgu attīstību, bet
bieži vien ķīviņus, priekšsēdētāju maiņu un citas problēmas.
P.Simsons
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Mēs atkal esam atgriezušies
Saeimas darbā pilnā apjomā. Ir pagājis Lieldienu laiks. Latvijas
Pirmā partija vispirms gribētu izteikt pateicību poļu tautai par
viņas izcilā dēla veikumu cilvēces labā; izteikt līdzjūtību par
viņa aiziešanu mūžībā. Tas ir nenovēršams zaudējums.
Taču politikā darbs turpinās. Šodien jūs klausījāties un
dzirdējāt diskusijas par diezgan interesantiem jautājumiem.
Es gribētu vairāk pievērsties trim tēmām un komentēt to, ko
kolēģis tikko jau pastāstīja, – par ierosinājumu grozīt
Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumu.
Protams, zinot sabiedrībā akceptēto virzību uz centralizāciju,
šīs problēmas, kas ir saistītas ar daudzpartiju sistēmu, mūsu
cilvēkiem ir grūti saprotamas un ir grūti tajās orientēties.
Tomēr mums nevajadzētu aizmirst, ka ir tiesības uz
pārstāvniecību, vajadzētu būt tiesībām vismaz zemākajā –
pašvaldību – līmenī katram pilsonim, katrai pilsoņu grupai,
katrai partijai neatkarīgi no tās lieluma. Mēs redzam, ka Rīgas
dome diez vai būs kaut ko ieguvusi ar šo piecu procentu
barjeru.
Otrs jautājums, par kuru arī bija nopietnas diskusijas un kurš ir
varbūt plašāks nekā tikai attiecībā uz konkrēto bibliotēkas būvi,
ir grozījumi likumā “Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu
valsts vai sabiedriskajām vajadzībām”. Pozitīvi ir tas, ka par
atsavināšanu valsts labā vispār runā – runā jaunās paaudzes
politiķi, runā 15 gadus pēc neatkarības atjaunošanas. Varbūt mums
izdosies rast dzirdīgas ausis arī par tiem gadījumiem, kad ir
ignorētas īpašnieku tiesības pēc neatkarības atjaunošanas jau
pirms desmit un padsmit gadiem.
Un kā trešajam es gribētu pievērst uzmanību grozījumiem likumā
“Par akcīzes nodokli”. Šeit jūs dzirdējāt, kā ir nospēlējis vai
nostrādājis lielo alus darītāju lobijs. Faktiski mūsu sākotnējais
mērķis dot kādu prioritāti vai atvieglojumu konkurences cīņā
nelielajiem alus ražotājiem, kas ražo līdz 50 000 hektolitru
gadā, nav izdevies, kaut arī viņu apjoms bija tikai 15% no
ražotā. Šobrīd tikai vismazākie saņems šo atvieglojumu. Ja
runājam par nepieciešamību paaugstināt akcīzes nodokli stiprajam
alkoholam, tad, protams, tas izsauktu tikai nelegālā alkohola
aprites palielināšanos, jo dzērājs atradīs, kur pirkt. Mēs
saprotam, ka populisms – tā arī ir politika, taču mums ir
bažas, ka, pieaugot populismam un destrukcijai no mūsu kolēģu
puses, tas var apdraudēt koalīcijas stabilitāti un darba
ražību.
S.Fjodorovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Esmu pārliecināts, ka šodien tie,
kuri uzstājas kā frakcijas pārstāvji, atzīmēs visas tās karstās
diskusijas, ko izraisīja likumprojekts “Par nekustamo īpašumu
atsavināšanu valsts vajadzībām Latvijas Nacionālās bibliotēkas
projekta īstenošanai nepieciešamajā teritorijā”. Rezultātā
apvienojās gan labējo, gan kreiso frakciju deputāti.
Runājot par bibliotēku, mūsu frakcija nekādā gadījumā nav pret
bibliotēkas ideju un tās celšanu, bet mēs esam pret to, ar kādiem
līdzekļiem, ar kādiem paņēmieniem un kurā vietā tā tiks celta.
Mums gribētos dzirdēt atbildes uz šādiem jautājumiem: vai ir
nepieciešams galīgi nojaukt pamatīgas ēkas, atsavināt dzīvokļus
ar kopējo platību 840 m2 un neapdzīvojamās telpas
ar platību apmēram 880 m2, kā arī vēl
83 000 m2 zemes? Vai piedāvātā atlīdzība
īpašniekiem būs godīga un līdzvērtīga? Kāpēc sākuma tāme pieauga
vairāk nekā divas reizes pa tiem gadiem, kamēr ir runa par
bibliotēkas celšanu? Pats projekts palika tāds pats, bet kāpēc
plānots būvēt tieši šajā vietā? Kāpēc zemes īpašnieku tiesības
tiek pārkāptas? Mēs balsojām pret, un mūsu taisnību pierādīja
likumprojekts “Par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu
valsts vai sabiedriskajām vajadzībām”. Ja ar 40 balsīm balso par,
tad neviens no mūsu Latvijas īpašniekiem nevar būt drošs par savu
drošību, par savu īpašumu un par savu zemi.
Uzskatu, ka mēs šobrīd neesam tik bagāta valsts, lai varētu
atļauties uzcelt Ēģiptes piramīdas laikā, kad pensionāri nevar
atļauties samaksāt par dzīvokļiem, saņemt medicīniskos
pakalpojumus, nopirkt zāles un spiesti staigāt ar izstieptu roku,
diedelēt, lūgties pabalstus. Ja nauda, kas paredzēta šī projekta
īstenošanai, būtu piešķirta represētajiem, maznodrošinātajiem,
pensionāriem, tad vidēji sanāktu ap 100 latiem mēnesī viņu
problēmu risināšanai.
Es domāju, ka mēs vēl risināsim problēmas un cīnīsimies.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Saeima šodien trešajā –
galīgajā – lasījumā pieņēma grozījumus likumā “Par
policiju”, ar kuriem policistiem atļauts veidot arodbiedrības,
bet tām nebūs tiesības streikot. Ar grozījumiem policijai tiek
dotas tiesības arī kontrolēt noteikumu ievērošanu ieroču aprites
jomā. Policijas darbiniekiem būs tiesības atsavināt un nogādāt
policijas iestādē ceļu satiksmes negadījuma vietā pamestu
avarējušu transportlīdzekli uz laiku līdz lietas apstākļu
noskaidrošanai. Bez tam likumā ir noteikts, ka policijas
darbinieks parasti var atrasties policijas dienestā līdz 50 gadu
vecuma sasniegšanai. Pēc policijas darbinieka vēlēšanās un ar
viņa tiešā priekšnieka rakstveida piekrišanu dienesta laiku
policijā var pagarināt iestādes priekšniekam un viņa vietniekiem
ar iekšlietu ministra lēmumu. Pārējiem policijas darbiniekiem
attiecīgi ar Valsts policijas vai Drošības policijas priekšnieka
pavēli jeb rīkojumu, pamatojoties uz attiecīgas iestādes
atestācijas komisijas lēmumu. Šīs jaunās normas Tautas saskaņas
partija vērtē visnotaļ atzinīgi. Mēs tās atbalstām.
Nākamais jautājums, kuram gribētos pievērst uzmanību, tas ir
jautājums par veselības aprūpes reformu. Kārtējā reforma
veselības aprūpē atkal ir klāt, taču patiesībā ne jau veselības
aprūpē, bet tās finansēšanas kārtībā. Un kārtība ir gaužām
vienkārša: naudas trūkums medicīnā vieglu roku novelts uz
pacientu pleciem, jo viņiem atkal būs jāmaksā vairāk.
Vislielākais satraukums šobrīd ir par to, kā nekļūdīties, saucot
palīgā neatliekamo medicīnisko palīdzību, jo jaunie noteikumi
paredz: ja sauks nepamatoti – būs jāmaksā. Tāds ir atkal
iznācis paradokss. Ir paziņots, ka būs jāmaksā, un tas jau
daudzviet notiek, tikai valsts līmenī nav precizēta ļoti svarīga
lieta: ko īsti nozīmē nepamatots izsaukums. Tas pats attiecas uz
tagad brīvlaistajām ģimenes ārstu mājas vizītēm – arī tas ir
maksas pakalpojums. Vēl diemžēl nožēlojami ir tas, ka 15 gadus
pēc neatkarības atgūšanas mūsu valstī veselības aprūpe,
pateicoties labējām partijām, kļuvusi nedraudzīga pacientiem.
Cilvēki taču ārstu personā negrib meklēt ienaidnieku! Viņiem ir
vajadzīgs tikai viens – drošības sajūta, ka slimības reizē
nepaliks bez palīdzības, ka kādam slimība nešķitīs tik
maznozīmīga, lai steigtos palīgā.
A.Ulme
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Mūsu frakcijas sēdē, kas notika
vakar, mēs apspriedām vairākus jautājumus. Viens no tiem –
mēs atbalstījām deklarācijas par okupāciju iesniegšanu un
iesniedzām savu variantu, pie kura mūsu deputāts Leopolds Ozoliņš
jau daudzus gadus strādājis.
Otrkārt, mēs arī atbalstījām, lai zinātniekiem tiktu pievērsta
lielāka uzmanība. Šie 0,15%, kas faktiski nozīmē to, ka 7 miljonu
vietā viņiem tagad būs 12 miljoni. Tas bija pēdējais brīdis, kad
valdībai vajadzēja pavērsties ar seju pret zinātniekiem. Šo darbu
sākām arī iepriekšējās – Induļa Emša valdības laikā. Paldies
Dievam un deputātiem, kas par to nobalsoja. Tas nu ir
noticis.
Izraisījām arī Saeimas sēdē diskusijas par piecu procentu
barjeru. Faktiski pieci procenti no vairāk nekā miljons
iedzīvotājiem ir vairāk nekā 50 000 vēlētāju. Šo 50 000 vēlētāju
viedokli nevar tā vienkārši nosvītrot. Bet vēl ļaunāk ir tas, ka
šādas barjeras rezultātā šiem apmēram 50 000 vēlētāju, kas ir
atnākuši uz iecirkni, nevis vispār vēlētāji, barjera nepazūd, bet
tā balss, kas netiek viņu partijai, tiek iedota faktiski tiem,
kurus viņi nevēlējās redzēt attiecīgajā domē. Ja viņš vēlētos,
viņš būtu par tiem balsojis.
Tātad pilnīgi, vārdu sakot, tiek sagrozīti demokrātijas
pamatprincipi. Un dabīgi, ka stiprām partijām, uzliekot vēl
lielākus – kaut vai 50%, viņi varēs it kā vieglāk strādāt.
Kā redzam Rīgas domē, viena balss tāpat, neskatoties uz šiem
pieciem procentiem, var izšķirt vienu vai otru pusi. Tā ka es
domāju: nav prāta darbs, sevišķi pašvaldībām, atbalstīt šo
barjeru.
Vēl izraisījās diskusija, kā minēja, par bibliotēku. Sevišķi
satraucošs ir fakts, kādā veidā norisinās īpašumu atsavināšana.
Mēs jau līdzīgus gadījumus piedzīvojām, kad atsavināja īpašumus,
zemes īpašumus, konkrēti celulozes kombināta tuvumā, kur džipā
ieradās pieci vīri ādas jakās ar dokumentiem un teica īpašniekam:
“Nu, vai nu tu pārdod, vienalga mēs jums atsavināsim šo zemi!”
Tas nav korekti. Gribam izraisīt diskusiju par šo
atbilstību.
Un noslēdzot es vēl gribu pateikt: “Nededziniet kūlu, dzīvojiet
godbijībā pret dzīvību jūsu pašu vajadzības dēļ!”
K.Šadurskis
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien beidzot Latvijas zinātnei
ir lielā dienā. Beidzot Latvijas zinātnieki ir sagaidījuši tik
ļoti sen nepieciešamo atbalstu no mūsu likumdevēja. Šodien lielā
vienprātībā Saeima pieņēma Zinātniskās darbības likumu, paredzot
ikgadēju budžeta finansējumu zinātnei 0,5% no iekšzemes
kopprodukta. Ko tas reāli nozīmē?
Šeit var runāt, protams, par valsts juridiskajām saistībām
atbilstoši Eiropas politiskajiem dokumentiem, tādiem kā Lisabonas
stratēģija vai Barselonas mērķi, kas nosaka nepieciešamo
finansējuma apjomu zinātnei, kas jāsasniedz līdz 2010.gadam.
Reāli tas nozīmē pēc 2010.gada vismaz pusprocenta no iekšzemes
kopprodukta pieaugumu. Tie ir apmēram plus 35 miljoni latu, ja
mēs rēķinām šodienas apjomos, daudz darbavietu un beidzot
normālus zinātnes attīstībai pieejamus finanšu resursus. Tā ka es
gribu apsveikt visus Latvijas zinātniekus un gribu apsveikt visu
Latvijas tautu ar šo panākumu.
Protams, ne viss šodien veicās tik labi. Ir arī mazāk patīkamas
lietas, proti, Saeima nepieņēma nelielu pieaugumu – 10%
stiprā alkohola akcīzes nodoklim. Diemžēl viena iespēja cīnīties
pret dzeršanas postu netika izmantota.
Šodien no darba kārtības arī tika atsaukts Kriminālprocesa
likums, jo pēkšņi vakar Tautas partija paziņoja, ka vairākos
priekšlikumos balsos atšķirīgi Juridiskās komisijas lemtajam.
Tāpēc šodien saskaņā ar koalīcijas līgumu tika aicināts izņemt no
dienas kārtības šo jautājumu. Žēl, ka šodien 10 gadu darbs
nevainagojās ar panākumu.
Vēl daži vārdi par darba grupas Saeimas deputāta Gunta Bērziņa
vadībā izstrādāto totalitārā komunisma nosodījuma deklarāciju. Ir
priecīga ziņa. Mēs neesam vieni. Deviņi ASV Pārstāvju palātas
locekļi ASV Kongresā arī ir iesnieguši līdzīgu rezolūcijas
projektu ar prasību Krievijai atzīt Latvijas, Lietuvas un
Igaunijas nelikumīgās okupācijas faktus. Jautājums ir mūsu
premjerministram Kalvīša kungam – kāpēc viņš ir tik ļoti
piesardzīgs šajos jautājumos? Viņa runas liecina par ļoti
izvairīgu attieksmi, kur viņš kā kaķis staigā ap karstu piena
bļodiņu un baidās ķerties pie lietas.
Un vēl divi vārdi par piecu procentu barjeru, kas šodien tika
pieminēta. Negribu daudz diskutēt par demokrātiju, gribu runāt
tikai par darba spējīgu Rīgas domi. Izrēķinot, kas notiktu Rīgā,
ja nebūtu bijusi šī piecu procentu barjera. Pirmkārt, Rīgas domē
būtu trīs jurkānieši. Tā būtu saskaldīta un absolūti darba
nespējīga dome, kura droši vien vēl šobaltdien mēģinātu atrast
vadošo koalīciju.
Mūsu priekšlikumi šodien ir par to, ka arī tajās Latvijas
pilsētās, kurās ir virs 20 tūkstošiem vēlētāju, turpmāk būtu
vēlams noteikt šo piecu procentu barjeru.
Dz.Ābiķis
(Tautas partijas frakcija):
Tautas partija ir ļoti gandarīta,
ka Apvienoto Nāciju Organizācija ir aicinājusi mūsu Valsts
prezidenti pārstāvēt Latviju šajā organizācijā. Mūsu Tautas
partijas frakcija, Ministru prezidents Aigars Kalvītis, ārlietu
ministrs vienmēr ir atbalstījuši mūsu prezidentes ārkārtīgi
pārliecinošās aktivitātes ārpolitikā. Mūsu sadarbība vienmēr ir
bijusi ļoti cieša. Tas nepārprotami ir devis un dos augļus. Arī
šīs deklarācijas sakarā, ko Saeimas deputāti ir izstrādājuši,
mūsu rīcība būs vienota. Šī deklarācija ir jāpasniedz tad, kad
tas ir politiski visvairāk nepieciešams.
Mēs tāpat esam priecīgi par Saeimas atbalstu Latvijas Nacionālās
bibliotēkas celtniecībai. Zemes un dzīvokļu īpašniekiem ir
jāpiešķir taisnīgas kompensācijas, bet ir jāuzsāk darbs, jo nevar
bezgalīgi ilgi turpināties šī neskaidrā situācija ar īpašumiem.
Protams, privātīpašnieku tiesības ir svētas. Viņi par atlīdzības
lielumu varēs strīdēties, bet, ja ir jāceļ tilti, ievērojami
kultūras objekti, ceļi, lidostas, tad vienkārši nav citas
izejas.
Atsevišķi deputāti gan aizrunājās tik tālu, ka bibliotēku nevar
celt tāpēc, ka Daugavmalā draud plūdi, tāpēc, ka tas neko nedos
lauku rajoniem. Par plūdiem, protams, nav ko komentēt, taču
attiecībā uz lauku rajoniem varu apgalvot pavisam noteikti, ka
projektā ir iekļauti arī līdzekļi, lai notiktu mūsu rajonu un
pagastu bibliotēku modernizācija. Ar visām tām informācijas
bagātībām, kas būs bibliotēkā, varēs iepazīties ne tikai Rīgas,
bet visu, es atkārtoju, visu Latvijas, tajā skaitā arī Latvijas
lauku, rajonu iedzīvotāji.
Mēs tāpat esam ļoti gandarīti par atbalstu zinātnei. Atbalsts
zinātnei turpmāk būs stipri ievērojamāks. Mūsu Ministru
prezidents nesen tikās ar Zinātņu akadēmijas vadību. Aigars
Kalvītis solīja atbalstu zinātniekiem, un mēs, ja kaut ko esam
solījuši, parasti to cenšamies arī īstenot. Mēs šo atbalstu
īstenosim.
Tāpat mēs ļoti uzmanīgi sekojam līdzi situācijai medicīnā, visām
reformām. Mēs esam paredzējuši ieguldīt veselības aizsardzībā
ievērojami lielākus līdzekļus. Protams, ka pārmaiņām ir arī liela
pretestība, jo ir pietiekami daudz cilvēku, kam šīs sistēmas
sakārtošana nav izdevīga, kas līdz šim ir dzīvojuši zaļi. Tie
diemžēl nav slimnieki. Mēs esam pārliecināti, ka tik
pieredzējušam politiķim kā Gundaram Bērziņam izdosies situāciju
medicīnā ievērojami uzlabot, neskatoties uz pretestību. Bet tam
ir nepieciešams laiks, to nevar uzreiz, jo šī pretestība un arī
nepadarītais līdz šim ir ārkārtīgi liela apjoma, tāpēc esam
nedaudz sarūgtināti par mūsu koalīcijas partnera – “Jaunā
laika” – nepamatotajiem uzbrukumiem. Visam ir vajadzīgs
laiks un neatlaidīgs darbs.
Saeimas preses dienests