Top ES noteikumi, kas skar transporta jomu
ES top regulas, kas saistītas ar dzelzceļa transportu un skars arī Latviju Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Vakar, 20.aprīlī, Saeimas Eiropas lietu komisijā tika izskatītas vairākas Latvijas nacionālās pozīcijas Eiropas Savienības (ES) Transporta, telekomunikāciju un enerģētikas ministru padomes sanāksmei. Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Vigo Legzdiņš deputātiem skaidroja, ka vairākos izskatāmajos jautājumos skartas Latvijas intereses.
Kas saistošs kravu pārvadātājiem?
ES tiek izstrādāta direktīva, kura
paredz jaunu maksas pieņemšanas sistēmu ieviešanu smagsvara
kravas automobiļiem. Šis jautājums dalībvalstu starpā izraisījis
asas diskusijas. Vēl pērn par to ES dalībvalstu ministriem tā arī
neizdevās panākt vienošanos. Tomēr pašlaik ir panākts politisks
kompromiss, kas ļauj cerēt, ka šoreiz vienošanās par direktīvas
projekta pirmo lasījumu tiks panākta, stāstīja V.Legzdiņš.
“Galvenās nesaskaņas radušās starp tā sauktajām perifērajām jeb
nomales dalībvalstīm un tranzīta dalībvalstīm. Nomalē esošās
dalībvalstis, tajā skaitā arī Latvija, nevēlas paaugstināt
izmaksas eksporta un importa precēm. Savukārt tranzīta
dalībvalstīm zaudējumus sagādā apkārtējās vides problēmas, kuras
izraisa pārmērīga satiksmes intensitāte. Šīs valstis uzsver, ka
maksājums par ceļu izmantošanu varētu būt instruments daudzu
problēmu risināšanai. Paredzēts, ka maksu varētu ieviest par
noteiktas infrastruktūras lietošanu, kas ir adekvāta
infrastruktūras izmaksām,” teica V. Legzdiņš.
Viņš arī deputātiem skaidroja, ka jau tagad daudzviet
pārvadātājiem jāizmanto maksas ceļi. “Piemēram, mūsu kaimiņvalsts
Lietuva no šā gada 1.maija paredzējusi ieviest maksu par
maģistrālo autoceļu izmantošanu.” Tiesa, Satiksmes ministrijā šo
informāciju nedz apstiprināja, nedz noliedza, jo no Lietuvas
neesot saņemta oficiāla ziņa par jauno kārtību.
Kas saistošs dzelzceļa kravu pārvadājumos?
Ministru padomē plānots arī skatīt
jautājumus, kas attiecas uz dzelzceļa transportu. Viens no
jautājumiem ir regulas projekts par kompensācijām gadījumos, ja
ir neatbilstības līgumā noteiktajām kvalitātes prasībām kravu
pārvadājumu pakalpojumos.
“Latvijas Vēstnesis” par šo jautājumu jau rakstījis iepriekš, jo
sākotnējais regulas projekts bija Latvijas un citu jauno
dalībvalstu intereses diskreditējošs. Pašreizējā regulas projektā
tik atklātu Latvijas interešu neievērošanas vairs nav, sarunā ar
“Latvijas Vēstnesi” apliecināja Eiropas Parlamenta deputāts
Roberts Zīle, kurš ir ziņotājs par šīs regulas projektu. “Citas
valstis ir sapratušas, ka, piemēram, Latvijai ir tranzītkravas no
Krievijas un Baltkrievijas, kas mūsu situāciju padara
īpašu.”
Tomēr joprojām pastāv vairākas problēmas. R. Zīle bilda: “Viens
no ES politiskajiem mērķiem transporta nozarē ir pārstrukturēt
kravu pārvadājumus no autoceļiem uz dzelzceļiem un jūras ceļiem.
Tas nepieciešams, lai atslogotu ceļus, mazinātu sastrēgumus utt.
Tajā pašā laikā regulas projekta mērķis, manuprāt, ir pretrunā ar
minēto politisko mērķi. Kravu pārvadātāju arguments, kāpēc tie
neizmanto dzelzceļu, ir iespējamās kavēšanās. Tāpēc piedāvāts ar
regulu panākt, lai dzelzceļi maksātu par kavētiem kravu
pārvadājumiem. Šāds regulas projekts ir arī klajā pretrunā ar
liberālas ekonomikas pamatprincipiem. Salīdzinājumā ar citiem
transporta veidiem šāda kārtība dzelzceļā būtu izņēmums. Aviācijā
šādas kārtības attiecībā uz kravu pārvadātājiem nav. Arī
autopārvadātājiem šādu noteikumu nav. Valda brīva konkurence
starp pārvadātājiem un kravu īpašniekiem. Šajā gadījumā grib
ieviest kārtību, kas no liberālas ekonomikas viedokļa ir
nepareiza.” Arī V. Legzdiņš atzina, ka pamatā regulas projekts
vērsts uz lietotāju aizsardzību. Tomēr, pētot jautājumu dziļāk,
redzams, ka tas veicinās cenu kāpumu. Pēc R.Zīles domām, Latvijas
galvenā interese bija, lai tiktu ņemtas vērā no ārpus ES nākošās
tranzītkravas. “Kompensācijas vairāk satrauc veco ES dalībvalstu
pārvadātājus nekā mūs.”
Tomēr gan V.Legzdiņš, gan R. Zīle apliecināja, ka pašlaik ir
jūtams spiediens atteikties no minētās regulas pieņemšanas un
tālāk virzīšanas. Arī Latvijas nacionālajā pozīcijā ir minēts, ka
Latvijas interesēs ir, lai esošais regulas projekts netiktu tālāk
virzīts vai vismaz to būtiski papildinātu, ņemot vērā Latvijas
intereses. Tāpat teikts, ka Eiropas Komisija un prezidentūra
atzinušas, ka regulas projekts varētu tikt noraidīts un gadījumā,
ja par šo jautājumu sāktos diskusijas, Latvija atbalstītu regulas
noraidīšanu.
Kas saistošs dzelzceļa pasažieru pārvadājumos?
Ministru padomē paredzēts izskatīt
arī priekšlikumus regulai par starptautisko dzelzceļa pārvadājumu
pasažieru tiesībām un pienākumiem. V. Legzdiņš atzina, ka šis
normatīvā akta projekts līdzinās jau pieņemtajai regulai par
aviopasažieru tiesībām un pienākumiem. Satiksmes ministrijas
pārstāvis atzīst, ka liela daļa nosacījumu, ko paredz regula, jau
ir atrodami Latvijas tiesību aktos. Tomēr vairāki jauninājumi
varētu būt. Viens no problemātiskākajiem jautājumiem varētu būt
saistīts ar īpašu pacēlāju nodrošināšanu, lai vilcienā varētu
iekļūt personas ar ierobežotām kustību spējām. Gan V. Legzdiņš,
gan R.Zīle apliecināja, ka izdevumi šādu iekārtu iegādei varētu
būt ļoti lieli. “Viens šāds pacēlājs maksā aptuveni 50 tūkstošus
latu,” norādīja R.Zīle.
Par situācijas tālāko attīstību, regulu projektu virzību un to
ietekmi uz Latviju sekosim arī turpmākajos “Latvijas Vēstneša”
laidienos.
Materiālus sagatavojusi Ilze
Sedliņa, “LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv