Riskantā Latvija
Maģistrālā gāzes vada eksplozija
Valmierā likusi paraudzīties uz visiem valstī iespējamajiem
avāriju riskiem. Secinājumi nav gluži iepriecinoši – civilās
aizsardzības
sistēmā Latvijā ir robi, to māc naudas trūkums un
birokrātija.
A/s “Latvijas gāze” Ekspluatācijas iecirkņa “Gāzes transports” vadītājs Leons Granateks Ķelderlejā pie plīsušā gāzes vada atliekām Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Gāzes eksplozija kā viens no
Latvijā iespējamajiem riskiem ir apzināts, runājot par 16. aprīlī
Valmierā notikušo sprādzienu, skaidro Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienesta (VUGD) Galvenās civilās aizsardzības pārvaldes
priekšnieka vietnieks Ričards Ezerts. Šāda tipa negadījums
atrunāts gan valsts mēroga, gan reģionālajos civilās aizsardzības
plānos teritorijām, kuras šķērso maģistrālie gāzes un naftas
vadi. Tiesa, 2001.gada Ministru kabineta noteikumi Nr.259 par
rūpniecisko avāriju riska novēršanas kārtību un riska
samazināšanas pasākumiem prasību izstrādāt rūpnieciskās avārijas
novēršanas programmu un drošības pārskatu paredz tikai
stacionāriem potenciāli bīstamajiem objektiem ar noteiktu
teritoriju. Taču tas neattiecas uz bīstamo vielu pārvadājumiem,
kā arī gāzes maģistrālajiem vadiem, skaidro R. Ezerts. Tādējādi
drošības jautājumi attiecībā uz minētajiem pārvadājumiem un
cauruļvadu infrastruktūru galvenokārt ir pašu uzņēmumu, tādu kā
“Latvijas gāze” un “LatRosTrans”, drošības dienestu ziņā.
Kopumā civilā aizsardzība valstī tiek plānota trīs līmeņos,
stāsta VUGD pārstāvis. Pirmais – atsevišķu bīstamo objektu
plāni, otrs – teritoriālie plāni rajonu līmenī, kurus izstrādā
pašvaldības sadarbībā ar VUGD un kuros identificēti visi rajonā
iespējamie riski, potenciāli bīstamie uzņēmumi un objekti,
apdraudējuma zona, ko tie rada. Trešais ir nacionālā līmeņa
plāns, kurā noteikti visplašākā mēroga apdraudējumi un
institūciju sadarbība visas valsts mērogā. Katru gadu valsts
ārkārtējo situāciju operatīvā komisija riska faktorus pārskata
atkārtoti. Visi minētie plāni pakļauti regulārai korekcijai
atkarībā no apstākļiem, kas var mainīties.
Bīstamās vielas apdraud katru
Gāzes izlaušanās no cauruļvada
pieskaitāma pie bīstamo vielu noplūdes riskiem. Taču kopumā šajā
kategorijā ietilpināmi arī noplūdes negadījumi stacionārajos
objektos, kā arī indīgo vielu transportēšanas laikā pa dzelzceļu,
autoceļiem, izmantojot kuģus un aviopārvadājumus, informē
R.Ezerts. Katrā uzņēmumā, kas ar to nodarbojas, jābūt drošības
konsultantiem, kuri atbild par bīstamo vielu transportēšanas
atbilstību starptautisko pārvadājumu noteikumiem. Uzņēmumiem, kas
iekļauti sevišķi bīstamo objektu kategorijā, kādu Latvijā ir divi
desmiti, atbilstoši ES direktīvām obligāta ir prasība izstrādāt
rūpniecisko avāriju novēršanas programmu, drošības pārskatu un
nodrošināt riska zonā dzīvojošos cilvēkus (katru mājsaimniecību)
un uzņēmumus ar informāciju par aizsardzības un drošības
pasākumiem avārijas gadījumā. Sevišķi bīstamajos objektos jābūt
trauksmes sirēnām, un uzņēmumiem apkaimes iedzīvotāji jānodrošina
ar informāciju par rīcību trauksmes sirēnas atskanēšanas
gadījumā.
Pie Latvijā plašāk izmantojamajām visbīstamākajām ķīmiskajām
vielām, kuras arī bieži tiek transportētas, pieder amonjaks,
hlors un sālsskābe, kā arī degviela. Bīstamās vielas iedala
sprāgstošajās, uzliesmojošajās un toksiskajās. To pārvadājumi
notiek gan pa dzelzceļu, gan autoceļiem un principā var radīt
draudus jebkur, taču sevišķi – satiksmes maģistrāļu tuvumā
dzīvojošajiem un strādājošajiem, kuru informētība civilajā
aizsardzībā būtu uzskatāma par sevišķi svarīgu.
Pie bīstamajiem piesārņojumiem, kas var apdraudēt Latvijas
iedzīvotājus, pieder arī radioaktīvo vielu noplūde. Tās cēlonis
var būt gan Ignalinas atomelektrostacija Lietuvā, gan seši
jonizējošā starojuma avoti Latvijā, no kuriem trīs ir Rīgā, bet
vēl divi Rīgas rajonā. Tajos visos avārijas gadījumā
radioaktīvais piesārņojums var iziet ārpus objekta teritorijas.
Kā vēl viens radioaktīvais drauds apzināta mākslīgā zemes
pavadoņa nogāšanās Latvijas teritorijā, kas varētu radīt
piesārņojumu līdz pat 600 kvadrātkilometru lielā platībā. Tiesa,
kā atzīst R.Ezerts, šādas avārijas iespējamība ir ne lielāka kā
viens gadījums apmēram 10 000 gados.
Riski: pali, ugunsgrēki, vētras,… zemestrīces
Nacionāla mēroga riski, kuri
aktualizējas gandrīz ik gadu, galvenokārt ir divi – pavasara pali
un meža ugunsgrēki vasarā, skaidro R.Ezerts. Lai arī iedzīvotāji
ar šīm parādībām jau apraduši, tās tomēr mēdz nodarīt jūtamas
sekas. Dabas parādība, kas pēdējā desmitgadē arī sākusi kļūt
pierasta, ir arī vēja ātrums, kas, pārsniedzot 20 metrus sekundē,
jau pieņem vētras apmērus. Sevišķi tas izpaudies Kurzemē. Taču šā
gada 9.janvāra vētra skāra faktiski visu Latvijas teritoriju.
Novērojumi liecina, ka, turpinoties klimata izmaiņām pasaulē,
vētras, kā arī plūdi mūsu valsts teritoriju draud piemeklēt
arvien biežāk. Turklāt ikkatrs no šiem riskiem saistīts ar virkni
negatīvu blakusparādību.
Pie dabas radītajiem nepatīkamajiem pārsteigumiem, kas uztverami
kā nopietns apdraudējums, tagad pieskaitāmas arī zemestrīces.
“Pērn valsts civilās aizsardzības plānā zemestrīču varbūtība
netika iekļauta – augstākas institūcijas uzskatīja, ka tās nav
iespējamas. Taču šogad šo riska faktoru atkal liksim plānā, un
domāju, ka vairs neviens neiebildīs,” atskatoties uz 2004.gada
21.septembra zemestrīci, kas Latvijā vietām sasniedza 3,8 ballu,
bet epicentrā Kaļiņingradas apgabalā – 5 ballu stiprumu,
kurš var sagraut daudzstāvu namus, atzīst R.Ezerts.
Zemestrīce vismaz teorētiski spēj sagraut arī Daugavas HES
aizsprostus. Padomju gados šāds scenārijs jau modelēts, tiesa,
vairāk uzsverot kodolbumbas trieciena iespējamību. “Toreiz,
rēķinot visnelabvēlīgākos apstākļus – pavasara palu periodā, tika
aplēsts, ka Rīgā ūdens līmenis varētu sasniegt 4–6 metrus. Taču
pēdējie pētījumi rāda, ka ūdens izplūstu pa samērā līdzeno
reljefu, kāds ir ap Rīgu, un pilsētā līmenis sasniegtu 2–3,
augstākais 4 metrus, un arī tikai tad, ja dambis sagrūtu pilnībā.
Tā kā lielākā daļa Rīgas atrodas vairākus metrus virs Daugavas
līmeņa, nebūtu daudz tādu vietu, kas būtiski applūstu,” skaidro
R.Ezerts.
Uz sirēnām vien paļauties nevar
Gan zemestrīce, gan vētra, gan
terorisms, kas ir viens no mūsdienu nacionāla mēroga riskiem, var
radīt virkni postošu blakusefektu, kuri arī spējīgi sasniegt
valsts mēroga kataklizmas apmērus. Viens no tiem ir enerģētiskā
krīze, ko liela daļas Latvijas iedzīvotāju dabūja izjust šā gada
janvāra vētras laikā un pat vairākas nedēļas pēc tās. Kā viens no
būtiskākajiem enerģētiskās krīzes aspektiem tiek minēts telefona
un televīzijas sakaru pārtraukums, kas var radīt bīstamu
situāciju jau pašā avārijas sākumā, kad iedzīvotājiem visvairāk
nepieciešama ātra informācija par notikušo un turpmāko rīcību.
“Sirēnas skanēs, jo ir apgādātas ar autonomu strāvas avotu. Taču
cilvēki nevarēs ieslēgt televizorus, lai saņemtu informāciju. Mēs
nevarēsim operatīvi izziņot situāciju,” atzīst VUGD speciālists.
Šādos gadījumos atliek vien paļauties uz to, ka civilās
aizsardzības plānos ir noteikts: iedzīvotāju apziņošana notiek,
izmantojot arī VUGD, Nacionālo bruņoto spēku, policijas
autotransportu, kurš aprīkots ar skaļruņiem, gan šo dienestu
pārstāvjiem lietojot megafonus un citas skaņu pastiprinošas
ierīces. Par to, cik tas ir efektīvi, nupat varēja pārliecināties
valmierieši. Ņemot vērā, ka šādos gadījumos informācija var nākt
par vēlu, lai paspētu pamest bīstamo vietu, R.Ezerts ieteic, ka
ir svarīgi katrā mājā turēt universālu gāzmasku vai vismaz
sagatavot marles un vates sejas aizsegus, bet sliktākajā gadījumā
vismaz zināt, ka jānoslēdz telpas un no bīstamo vielu iekļūšanas
elpceļos pasargā arī sejas aizklāšana ar jebkuru gaisa
caurlaidīgu materiālu, vēlams, samitrinātu etiķskābes vai
citronskābes šķīdumā. Bīstamās vielas, kurām lielākoties piemīt
specifika smaka, ja tās izplatās pa gaisu, parasti sākumā
sajūtamas nelielā koncentrācijā, tādējādi dodot cilvēkiem laiku
veikt elementāros aizsardzības pasākumus.
Attiecībā uz trauksmes sirēnām jāatzīmē arī fakts, ka ne visur
lielākajās pilsētās, arī Rīgā, tās ir labi sadzirdamas, bet
citviet, kur tās būtu jāizvieto, to nav vispār. Tādēļ turpmāk šo
ierīču uzstādīšana plānota, ietverot arī rajonu pilsētas
un – visbeidzot – lauku apdzīvotās vietas, skaidro
VUGD.
Problēmas
Gāzes sprādziens Valmierā
aktualizējis arī jautājumu: cik ilgs laiks nepieciešams, lai
atbildīgie dienesti sastādītu plašsaziņas līdzekļos pārraidāmo
tekstu? R.Ezerts skaidro, ka VUGD Centrālajā sakaru punktā, no
kura tiek vadīta iedzīvotāju apziņošana, šādi teksti jeb rīcības
algoritmi tiek turēti gatavībā visiem apzinātajiem riskiem.
Proti, jau sagatavotā ārkārtējā ziņojuma tekstā atliek tikai
ievadīt precizējošu informāciju – negadījuma vietu, adresi un
laiku. Ir paredzēti trīs ārkārtējās situācijas izziņošanas
varianti, kas jāievēro raidorganizācijām, – informēšana,
pārtraucot tiešā ētera raidījumu, pēc kārtējā raidījuma un
kārtējā ziņu izlaidumā. Taču, kā zināms no Valmieras piemēra,
praksē tā var nenotikt.
Sadarbība starp risku novēršanas un avāriju apkarošanā
iesaistītajām institūcijām (informācijas apmaiņa, spēku
koncentrēšana un iesaistīšana darbā) tiek saskaņota sadarbības
līgumos un plānos, skaidro R.Ezerts. Šādi līgumi līdz šim slēgti
ar visām lielākos riskus radošajām organizācijām – “Latvijas
gāzi, “Latvijas dzelzceļu”, “LatRosTrans” u.c., kā arī ar
raidorganizācijām. Taču pašreiz šajā ziņā draud izvērsties
juridiskā regulējuma vakuums. Kopš spēkā stājies Valsts pārvaldes
likums, kas sadarbības līgumus liek saskaņot ar augstākstāvošām
iestādēm (starp dažādu nozaru ministrijām), iepriekš noslēgtie
līgumi starp VUGD un lielākajiem uzņēmumiem zaudējuši spēku un ir
jāpārslēdz no jauna, informē R.Ezerts. Taču tas prasa laiku un
daudzus juridiskus saskaņojumus. Atsevišķās iestādēs mainījušies
juristi, un sadarbības līgumi tādēļ pārskatīti no jauna.
Problēma ir arī naudas trūkums, atzīst R.Ezerts. Tas attiecas gan
uz nākamās sirēnu ierīkošanas kārtas sākšanu, gan civilās
aizsardzības mācību organizēšanu un sabiedrības izglītošanu
drošības jautājumos. “Pēdējos gados šādiem pasākumiem naudu
neviens nedod, lai gan tie ir budžeta prioritāšu pieteikumā,”
norāda VUGD civilās aizsardzības speciālists.
Uzziņai:
Latvijā civilās aizsardzības
plānos paredzētie riski:
• bīstamo vielu noplūdes; •
transporta avārijas; • plūdi; • vētra, lietusgāze, snigšana,
apledojums, putenis; • meža un kūdras purvu ugunsgrēki; •
zemestrīces; • elektrotīklu bojājumi; • avārijas siltumapgādes
sistēmā; • avārijas gāzes apgādes sistēmā; • avārija ūdens
apgādes un kanalizācijas sistēmā; • cilvēku infekcijas
slimības; • dzīvnieku un augu infekcijas slimības; • radiācijas
avārijas; • terorisms; • bruņots konflikts; • sabiedriskās
nekārtības
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv